Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:Vervolgens moet zo een theorie wetenschappelijk worden bewezen. Maar dat is nooit gebeurd. "Nooit is Darwins evolutietheorie ook maar één keer bevestigd door ook maar één ontdekking of wetenschappelijke vooruitgang sinds 1959." Dat schrijft microbioloog Michael Denton, die het creationisme afwijst, maar tegelijk eerlijk erkent dat voor het darwinisme elke grond ontbreekt."
Het Darwinisme werd populair sinds het zijn intrede deed in 1959. Omdat het mensen bevrijdde van de macht die de kerk destijds over hen had. Hel en verdoemenis bestond derhalve niet meer. Mensen hoefden geen verantwoordelijkheid meer af te leggen aan een God. De invloed van de kerk nam af. De seksuele revolutie deed zijn intrede.
Verbazingwekkend dat mensen zelfs nu nog de evolutietheorie aanhangen als bewezen wetenschap? Nee eigenlijk niet, want wat is het alternatief?
lageveld schreef:1959? Hoe komt dat jaartal opeens uit de lucht vallen? Darwin is wel wat ouder. Bovendien Babootje, draai je de zaak nu om. Er komt weinig tot niets naar boven wat de theorie ontkracht. Enkel bevestigingen. Die Denton kan wel zo veel schrijven. Daarbij is het een agnost.
Binnen de theologie is het omgekeerde het geval naar mijn mening.
papagroom schreef:Das niet waar....geen geld,daar komen oorlogen van
Kuggur schreef:Het valt steeds weer op in deze discussies hoe mensen die menen dat de evolutie theorie gelijk is aan "Darwinisme", en niet valide is, pijnlijk weinig kennis van de betreffende materie hebben.
Mindim schreef:papagroom schreef:Das niet waar....geen geld,daar komen oorlogen van
Uit geloof worden heel veel oorlogen gevoerd, de andere hoofdoorzaak van oorlog is macht en daarna geld.
Ik heb respect voor mensen die geloven, jammer dat dat niet altijd wederzijds is, want hoe goed ik het ook doe als niet gelovige, ik blijf een heiden die niet in de hemel komt. Maar een gelovige die een scheve schaats rijdt, komt na wat bidden alsnog in de hemel en niet in de hel. Althans, zo wordt me dat vaak ingewreven.
Respect voor elkaar en je komt een eind, je bent niet beter met een god aan je kant en dat schijnt men nog wel eens te denken helaas.
De bijbel heb ik niet zoveel mee, er is te veel wat niet verklaard kan worden. Als ik dit aan een dominee vroeg, kreeg ik als kort antwoord, dat dat nou eenmaal het geloof was. Wat dat betreft hang ik de wetenschap aan en n iet het geloof.
lageveld schreef:Kuggur schreef:Het valt steeds weer op in deze discussies hoe mensen die menen dat de evolutie theorie gelijk is aan "Darwinisme", en niet valide is, pijnlijk weinig kennis van de betreffende materie hebben.
Je bedoelt, naar ik aanneem, dat Darwinisme weliswaar een evolutietheorie is, maar de evolutietheorie niet noodzakelijkerwijs Darwinisme?
lageveld schreef:Kuggur schreef:Het valt steeds weer op in deze discussies hoe mensen die menen dat de evolutie theorie gelijk is aan "Darwinisme", en niet valide is, pijnlijk weinig kennis van de betreffende materie hebben.
Je bedoelt, naar ik aanneem, dat Darwinisme weliswaar een evolutietheorie is, maar de evolutietheorie niet noodzakelijkerwijs Darwinisme?
papagroom schreef:je gebruikt welhele moeilijke woorden...![]()
even ter verduidelijking.
anachronisme: Een al dan niet gewilde inbreuk op of breuk in de chronologische consistentie van toestanden of gebeurtenissen.
en war betreft :Copernicisme.......
das helemaal een ingewikkeld verhaal.....wat bedoel je nu eigenlijk???
Kuggur schreef:papagroom schreef:je gebruikt welhele moeilijke woorden...![]()
even ter verduidelijking.
anachronisme: Een al dan niet gewilde inbreuk op of breuk in de chronologische consistentie van toestanden of gebeurtenissen.
en war betreft :Copernicisme.......
das helemaal een ingewikkeld verhaal.....wat bedoel je nu eigenlijk???
Papagroom, "ingewikkeld", dat meen je toch niet serieus hoop ik...?
(En heb je die termen echt moeten opzoeken?)
Shenavallie schreef:@ Blue Eyes: Mijn vraag is of men niet toevallig allemaal in hetzelfde gelooft, maar dat men "het" of "diegene" alleen een andere naam geeft. Dus dat jullie "god" dezelfde is als in de arabische landen "allah" of in de aziatische landen "boedha" en welke namen er ook voor gebruikt worden. Kan ik meteen een andere vraag eraan koppelen: is de "bijbel" hetzelfde als de "koran" of begeef ik me nu op glad ijs? Zijn deze boeken niet allemaal gebaseerd op hetzelfde beginsel en zijn deze door de verschillende groepen gelovigen uiteindelijk anders vertaald?
Shenavallie schreef:@ Blue Eyes: Mijn vraag is of men niet toevallig allemaal in hetzelfde gelooft, maar dat men "het" of "diegene" alleen een andere naam geeft. Dus dat jullie "god" dezelfde is als in de arabische landen "allah" of in de aziatische landen "boedha" en welke namen er ook voor gebruikt worden. Kan ik meteen een andere vraag eraan koppelen: is de "bijbel" hetzelfde als de "koran" of begeef ik me nu op glad ijs? Zijn deze boeken niet allemaal gebaseerd op hetzelfde beginsel en zijn deze door de verschillende groepen gelovigen uiteindelijk anders vertaald?
Ga ik meteen even door op mijn laatste vraag: als het zo zijn zijn dat deze boeken inderdaad gebaseerd zijn op eenzelfde iets, maar in de loop der eeuwen een eigen leven zijn gaan leiden. Is het dan niet handig dat er een "held" op staat en alle gelovigen bij elkaar roept om één boek samen te stellen met wat men allemaal nu eigenlijk het allerliefste wil? Heel erg wenselijk gedacht misschien en bijna niet haalbaar, maar in grote lijnen komen veel religies al op meerdere punten overeen.
Volgens mij ben ik nu zelf off-topic aan het gaan...
Citaat:Allah is de naam die de moslims gebruiken om de Schepper God aan te duiden. Deze god zou, volgens de Islam, dezelfde zijn als de God van Abraham, Isaak en Jacob. Dit heeft tot gevolg, dat Hij identiek dezelfde God zou zijn als die in het Oude en Nieuwe Testament beschreven staat.