De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:31

Toad schreef:
volgens mij heb ik zojuist adhv dit topic besloten dat ik geen docent meer wil zijn _O-

Als je aan de hand van dit topic, geen docent meer wil zijn, zat je waarschijnlijk al niet op de juiste plaats :D .

Wouterpaard,
Je mag wel zeggen, dat je jouw beroep zwaar vindt, maar je moet geen kwalificatie aan de zwaarte van een ander beroep hangen. En niemand zegt, dat je moet stoppen, tenminste ik niet. Al vind ik (maar wie ben ik :D ) sommigen in dit topic, niet echt geschikt voor het beroep, aan de hand van de berichten. Als je dit al zwaar vindt, pfffffffffff, dan kom je nog wel wat tegen in je (werkende) leven (en dit is niet tegen jou gericht, Wouterpaard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:49

Verdiende een politieagent maar net zoveel als een docent op de middelbare school... :x Als we toch over zwaarte van beroepen gaan praten, niet alleen de uren, maar ook het ongezonde en gevaarlijke er van....

iedereen kiest een beroep en weet waar ze aan beginnen.....al 3 generaties lang weet men dat je als docent geschoffeerd wordt door je pubers en de ouders en als je als woonbegeleider werkt dan moet je inspelen op gedrag en je kunnen weren en als je niet fysiek sterk bent, of je niet kunt weren of geestelijk er niet tegen op gewassen bent, dan ga je wat anders doen.

Ik persoonlijk vind dat zolang een politie agent nog minder verdiend dat de beroepen die hier worden genoemd, die mensjes het nog niet zo slecht hebben.

Als overspannen docent kun je weer voor de klas komen te staan na terug komst, als overspannen agent is het einde oefening....of een ander gebrekje....mag je ergens een plekje bemannen waar ze geen burger personeel voor kunnen krijgen...met dito nog lager salaris omdat je een loongroep naar beneden gaat...

Electra63

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:21

Persoonlijk, vind ik dat een politieagent ook niet veel verdient (basissalaris), maar ook hij/zij kiest daar zelf voor. En ook voor dit beroep is er over het algemeen weinig respect. Behalve overspannen/burnout zijn er nog wel andere ziekten waardoor werknemers kunnen uitvallen. En het hoeft natuurlijk ook niet altijd werkgerelateerd te zijn,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:30

Het beroep kiezen ze voor het werk, niet voor het salaris, maar zij mogen niet staken, ook al is er vaak genoeg over gesproken door de bonden...Zeker toen ze in moesten leveren, ze zijn gewoon ambtenaar en verdienen dus basis net zoveel als een meter opnemer....eigenlijk gewoon te gek voor woorden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:43

Als ik hoor wat een familielid van mij verdient, dan is dat toch niet echt een basissalaris. Die is inmiddels rechercheur, maar een poosje geleden ook gewoon als agent begonnen, hoor. Vooralsnog lukt het hem om een huis in de Randstad te betalen en drie kinderen en een thuisblijfmoeder te onderhouden, van wie er drie paardrijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:59

Blue_Eyes schreef:
Als ik hoor wat een familielid van mij verdient, dan is dat toch niet echt een basissalaris. Die is inmiddels rechercheur, maar een poosje geleden ook gewoon als agent begonnen, hoor. Vooralsnog lukt het hem om een huis in de Randstad te betalen en drie kinderen en een thuisblijfmoeder te onderhouden, van wie er drie paardrijden.

Je moet niet altijd geloven wat iemand zegt dat hij verdient :D . Over je salaris praten is nog steeds een taboe in Nederland :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:09

Als ik de salarissen bekijk op In Overheid lijkt dat toch redelijk overeen te komen met een onderwijssalaris? Zij het dat de stijgingen bij de politie bij promotie een stuk beter zijn. Het onderwijs start voor een startersfunctie wel vrij hoog met rond de 1400 netto voor fulltime maar de schaalverhogingen zijn ook niet bijster interessant.
Of misschien is er een agent die wil delen wat hij/zij verdient?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:13

Ik heb over het salaris binnen het onderwijs echt absoluut niets te klagen!
Snap ook nooit zo goed dat er in onderwijsland zo gemekkert wordt over dat er zo weinig verdient zou worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:19

Electra63 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Je moet niet altijd geloven wat iemand zegt dat hij verdient :D . Over je salaris praten is nog steeds een taboe in Nederland :D

Nah, dit is een dusdanig nabij familielid dat ik hem wel kan geloven :D En bovendien zie ik wat hij ermee doet en dat zijn vrouw niet werkt ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:19

Goof schreef:
Ik heb over het salaris binnen het onderwijs echt absoluut niets te klagen!
Snap ook nooit zo goed dat er in onderwijsland zo gemekkert wordt over dat er zo weinig verdient zou worden.

En de verlofdagen zijn ook beter dan gemiddeld in Nederland, kortom de perfecte job :D

Blue_Eyes,
Ik heb ook 2 familieleden bij recherche, maar die zijn niet vrolijk met hun salaris en ik ook niet, als ik het hoor :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:21

Voor mij is het, ondanks de druk, nog steeds de perfecte job ja :D
Zou niets anders willen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:22

Goof schreef:
Voor mij is het, ondanks de druk, nog steeds de perfecte job ja :D
Zou niets anders willen!

Dat is dan toch mooi? Dan hou je het wel vol tot je 67e of 68e, of ben je al zo oud dat je met je 65e mag stoppen :P ?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:23

Haha, nee ik mag nog wel een paar jaartjes ;)
Ik hoop inderdaad dat ik dat met evenveel plezier mag blijven doen als dat ik het nu doe.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:37

Electra63 schreef:
Jij hebt gelijk, dat ik het niet echt kan beoordelen, maar dat geldt dan natuurlijk voor alle beroepen. Een leraar kan dan de zwaarte van een beroep als stratenmaker, psychiatrisch verpleegkundige, postbezorger, havenarbeider enz. ook niet beoordelen. Ik vind dat ook niet de juiste manier. Het wekt irritatie op, bij die stratenmaker die ziek thuis zit met zijn versleten knieën, de psychiatrische verpleegkundige die in elkaar is geslagen en de postbezorger die weggepest is.
Dat burn-out het meest voorkomen bij jullie beroepsgroep, is ook discutabel. Mijn buurvrouw was ooit ziek thuis met een burn-out, maar zij had een arbeidsconflict en dit was voor haar de manier om het te spelen.
In feite moet je kijken, naar ziekteverzuimpercentages in het algemeen per beroepsgroep. Die heb ik gezien, de percentages zijn hoog in het onderwijs, maar in zorg-en welzijninstellingen hoger, maar ook dat kan je niet echt vergelijken en dat moet je ook niet willen. Of je thuis bent met een burnout, versleten rug, griep, enz. maakt niet uit, de de werknemer is ziek en indien het werkgerelateerd is, moet daar iets aan gedaan worden.
Netto-salarissen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Misschien ben je jong en net 1 jaar leraar en zit je nog onder aan je schaal. Misschien ben je al ouder en betaal je via je salaris wel zorgverzekeringpremies voor jezelf, je partner en 2 kinderen boven de 18 jaar. :D Ik noem maar wat. Salarissen vergelijken, moet je altijd bruto doen.
En dan nog de opleiding: ja natuurlijk heb jij je suf zitten leren op verschillende vakken, dat is meestal bij iedere MBO/HBO-opleiding. Denk je, dat een verpleegkundige geen verschillende vakken krijgt of een operator in de chemie?

Zo, ik heb mij weer genoeg verdedigd (om mijn mening). Ik snap dit nog steeds niet. Ik heb totaal geen kritiek op jullie beroep, alleen sommige opmerkingen door sommigen (vooral studenten) stuiten mij tegen de borst. Omdat je op Bokt niet persoonlijk mag worden, is het wat moeilijk discussiëren. Maar de opmerking in het begin van dit topic, dat leidinggeven aan 46 mensen niets is vergeleken met voor de klas staan, vind ik dus zo'n voorbeeld. Ook die leidinggevende kan stress hebben, doordat hij misschien wel heel vervelende maatregelen moet nemen. Hij heeft misschien geen tijd om te lunchen door werkdruk en zit 'savonds ook nog thuis te werken. Wie is dan die student in dit topic om te oordelen of het werk van die leidinggevende een peuleschilletje is? Waardering en respect moet er zijn voor iedere beroepsgroep. Zonder een leraar kan men niet, maar ook niet zonder een verpleegkundige/arts, bakker of vuilnisman, enz.

We zijn het met elkaar eens, hoor en dat dacht ik op een bepaald vlak al. Je hebt alleen mijn punt gemist omtrent de vakken die ik heb moeten leren voor de opleiding. Ja, ik snap dat het logisch is dat docenten hard leren om te mogen lesgeven. Waar het mij om ging, is dat iedereen (en dan ook echt iedereen) denkt te weten hoe het er in het onderwijs aan toe zou moeten gaan en wat docenten moeten doen. Ik vind het lastig om te zien dat dat soms ook mensen zijn die enkel de basisschool hebben afgerond en mij vervolgens niet eens laten uitpraten, terwijl ik er 4 jaar gestudeerd voor heb en er inmiddels 4 jaar werkzaam in ben.
Verder ben ik het eens dat iedereen 'gewoon' respect zou moeten krijgen. Ik zal nooit een ander beroep de les lezen, niet respecteren of beoordelen op zwaarte. Dat zouden meer mensen moeten doen. :)

Electra63 schreef:
Ik ken iemand die is leraar Engels op een VMBO school. Hij mag ook les geven op Havo/VWO, maar hij vindt het een grotere uitdaging om VMBO-leerlingen de taal bij te brengen, te interesseren en uiteindelijk te laten slagen voor hun schooldiploma. Hij is dan ook een fantastische leraar, die door zijn uitstraling en manier van lesgeven dan ook geen problemen heeft met orde houden e.d. IMO zouden er meer leerkrachten zoals hij moeten zijn.

Ja, dat zou mooi zijn. :) En ik denk dat iedere docent zo'n docent wíl zijn. Altijd orde, een grapje op zijn tijd, leerlingen die uit je hand eten en hierdoor meer leerlingen bereiken met de stof. Het punt is dat dit lang niet iedereen lukt, maar er zijn er wel een hoop die zo'n ontspannen, maar toch serieus leerklimaat proberen te creëren. Weten wat je wilt zien bij de leerlingen en bij jezelf, zorgt al voor een grote bewustwording en (dus) reflectievermogen dat je jouw doel steeds dichterbij ziet komen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:16

Ach, we moeten blij zijn, als we een leuk, redelijk betaalbaar beroep kunnen uitoefenen. Er zijn honderdduizenden mensen die totaal geen voldoening of plezier hebben in hun werk. Ik denk altijd: wil/kan ik dit werk nog jaren doen? Zo niet, dan ben ik weg. :D . Maar ik ben mij wel bewust, dat dit niet voor iedereen geldt. Soms moet er gewoon brood op de plank komen en moet men alles aanpakken om de rekeningen te kunnen betalen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:59

Blue_Eyes schreef:
Nee, ik denk dat Mayniac_val het weliswaar wat ongelukkig heeft uitgedrukt, maar dat ik wel snap wat ze bedoelt.
Als een leraar tegen je zegt dat je de klas uit moet, dan moet je gaan. Je kunt daar dan later over discussiëren met de leraar of een gesprek aangaan hierover met je mentor of (con)rector, maar in mijn ogen is het ook zo: zet ik je eruit, dan ga je en dan zet je dus niet de tent op stelten.
Nou zet ik eigenlijk niet zo snel iemand de klas uit, ik ben meer van het waarschuwen en de lichaamstaal (nee, ik sla niemand voor zijn harses ;)). Maar als ik zeg dat je kunt vertrekken, dan kun je vertrekken. Onterecht? Dan hebben we het daar ná de les over en niet tijdens de les, want daar zitten nóg 30 mensen op onderwijs te wachten.

Dit bedoelde ik ja :)

Electra, waarom zou jij als ouder in discussie gaan? Denk zomaar dat jij vanaf je werk, huis, de supermarkt of waar dan ook niet in kan schatten of de docent gelijk heeft ja of nee. Kinderen kunnen leuke verhalen verzinnen voor hun ouders hoor, ik zei ook altijd dat ik onschuldig was := Feit blijft wel dat leerlingen eruit zetten een laatste maatregel is ja en het braafste kind van de klas wordt er niet op de gok uitgezet, dat is bij mij altijd een leerling die ik al vaker heb gewaarschuwd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:14

Ligt ook wel een beetje aan de leeftijd hoor, basisschool kinderen verzinnen echt niet altijd zomaar verhalen. Het komt echt wel eens voor dat iemand onredelijk straf krijgt/eruit gezet wordt, dat kan gewoon gebeuren. Om die discussie bij voorbaat al niet aan te willen gaan met een ouder vind ik erg kortzichtig.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:17

Nee, doelde ook op de middelbare school, sorry. En ik wil best een discussie aan gaan om uit te leggen waarom ik zo gehandeld heb, snap alleen niet waarom ouders dat zouden willen :? Mijn ouders gaven de docent gewoon gelijk en dat vind ik heel verstandig van ze, zij zijn er tenslotte niet bij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:19

mayniac_val schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nee, ik denk dat Mayniac_val het weliswaar wat ongelukkig heeft uitgedrukt, maar dat ik wel snap wat ze bedoelt.
Als een leraar tegen je zegt dat je de klas uit moet, dan moet je gaan. Je kunt daar dan later over discussiëren met de leraar of een gesprek aangaan hierover met je mentor of (con)rector, maar in mijn ogen is het ook zo: zet ik je eruit, dan ga je en dan zet je dus niet de tent op stelten.
Nou zet ik eigenlijk niet zo snel iemand de klas uit, ik ben meer van het waarschuwen en de lichaamstaal (nee, ik sla niemand voor zijn harses ;)). Maar als ik zeg dat je kunt vertrekken, dan kun je vertrekken. Onterecht? Dan hebben we het daar ná de les over en niet tijdens de les, want daar zitten nóg 30 mensen op onderwijs te wachten.

Electra, waarom zou jij als ouder in discussie gaan? Denk zomaar dat jij vanaf je werk, huis, de supermarkt of waar dan ook niet in kan schatten of de docent gelijk heeft ja of nee. Kinderen kunnen leuke verhalen verzinnen voor hun ouders hoor, ik zei ook altijd dat ik onschuldig was := Feit blijft wel dat leerlingen eruit zetten een laatste maatregel is ja en het braafste kind van de klas wordt er niet op de gok uitgezet, dat is bij mij altijd een leerling die ik al vaker heb gewaarschuwd.

Waarom als ouder in discussie gegaan? Ik heb al eerder uitgelegd dat mijn kind zo boos was dat hij zijn excuses niet aan ging bieden en juf gaf ook toe het niet te hebben gezien dat hij dat ook echt deed. Hij moest wel om het geen wat er was gebeurd gniffelen en maakte zich daarmee verdacht...

Het antwoord wat jij dan geeft vind ik echt heel vreemd en best kinderachtig, denk dan ook dat jij nog een hoop te leren hebt en dat jij het zwaar hebt of krijgt. Recht is recht en krom is krom. Dus waarom geen discussie/gesprek aan gaan met een leerkracht?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:22

En als hij door iets simpels als gniffelen al verdacht is, komt het dus vaker voor dat hij ongein uithaalt :)

Waarom heb ik het zwaar of zou ik het zwaar krijgen? Jij hebt mij nog nooit voor de klas zien staan en orde is toch echt wel een van mijn sterkste punten (en nee, dat verzin ik niet zelf, geen zorgen ;) Dat is de feedback van zowel collega's als leerlingen).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:22

mayniac_val schreef:
Nee, doelde ook op de middelbare school, sorry. En ik wil best een discussie aan gaan om uit te leggen waarom ik zo gehandeld heb, snap alleen niet waarom ouders dat zouden willen :? Mijn ouders gaven de docent gewoon gelijk en dat vind ik heel verstandig van ze, zij zijn er tenslotte niet bij.

Voorbeeld: Ik zat op de middelbare school en was echt geen lieverdje ;) maar ik liep het lokaal in, terwijl de directeur zei dat er aan het verhaal nog een staartje zou komen tegen mij en een aantal vriendinnen. Mijn vriendin loopt voor mij en zegt ook een staartje te hebben. :roll: Afijn, wie werd er tussen uit gepikt en moest mee naar de lerarenkamer? Ik. :D Ik heb het nooit toe gegeven want ik had het niet gedaan, mijn moeder is ook naar school gekomen om daar over te praten. Nooit heb ik begrepen waarom mijn vriendin niet eerlijk is geweest maar daar ben ik later wel achter gekomen, waarom. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:26

mayniac_val schreef:
En als hij door iets simpels als gniffelen al verdacht is, komt het dus vaker voor dat hij ongein uithaalt :)

Waarom heb ik het zwaar of zou ik het zwaar krijgen? Jij hebt mij nog nooit voor de klas zien staan en orde is toch echt wel een van mijn sterkste punten (en nee, dat verzin ik niet zelf, geen zorgen ;) Dat is de feedback van zowel collega's als leerlingen).

Nee, dat heb je dus al weer fout, ik weet niet waar jij alles op baseert of jij de situatie denkt te kennen. Hij is juist heel rustig en doet en zegt niet zo veel, maar nu moest hij gniffelen om de situatie, misschien een beetje de zenuwen, ik weet het niet. Ik heb dat wel tegen hem gezegd dat punt 1 hij zich verdacht maakt en punt 2 ik het niet leuk vindt dat hij gniffelt als een kind een ander kind pest. Dat begreep hij ook wel. Hij wordt juist onder de kinderen 'geschaard' die niet zo veel doen en pesten. Misschien heel saai maar daar kan ik ook niets aan doen, wellicht veranderd dat nog. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:27

mayniac_val schreef:

Waarom ouders dat zouden willen, misschien omdat hun kind aangeeft dat er onredelijk gehandeld is? :) En in sommige gevallen (bijv een kind dat -ongemerkt- gepest wordt) kan dat heel hard aankomen.

Ik heb ooit een leraar maatschappijleer gehad, die nieuw was in de klas. We moesten een opstel schrijven. Prima, ik een net opstel geschreven, kreeg ik het terug: ik had een 1. Reden? Ik zou het van internet overgenomen hebben. Zijn woorden: "een kind van 15 kan zoiets niet schrijven."
Dan kun je zeggen wat je wilt, maar als leerling heb je dan weinig in te brengen hoor. Dan snap ik best dat de ouders eens even met de docent willen praten. Uiteindelijk is er mijn docent Nederlands bij gehaald (die kende mijn schrijven tenslotte het beste) om het stuk te lezen en die kon bevestigen dat ik het echt zelf had geschreven.
Geloof dat hij (docent maatschappijleer) nog even wat stukjes door Google had gehaald, voor de zekerheid, voor hij me eindelijk een normaal cijfer gaf.... maar dat soort dingen, en wat MamboBeach hierboven zegt, moeten gewoon bespreekbaar zijn. Zowel door de leerling (na de les bijvoorbeeld) als door de ouders, want soms heb je als leerling gewoon weinig in te brengen, ook al ben je onredelijk behandeld.

mayniac_val schreef:

Dat is wel heel kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 03-02-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:30

MamboBeach schreef:
mayniac_val schreef:

Voorbeeld: Ik zat op de middelbare school en was echt geen lieverdje ;) maar ik liep het lokaal in, terwijl de directeur zei dat er aan het verhaal nog een staartje zou komen tegen mij en een aantal vriendinnen. Mijn vriendin loopt voor mij en zegt ook een staartje te hebben. :roll: Afijn, wie werd er tussen uit gepikt en moest mee naar de lerarenkamer? Ik. :D Ik heb het nooit toe gegeven want ik had het niet gedaan, mijn moeder is ook naar school gekomen om daar over te praten. Nooit heb ik begrepen waarom mijn vriendin niet eerlijk is geweest maar daar ben ik later wel achter gekomen, waarom. ;)

Ja maar ik begrijp het niet bepaald van je moeder. Mijn ouders zouden dan iets zeggen in de trant van 'wie zich brandt, moet op de blaren zitten'.

En als iemand lacht omdat er een ander gepest wordt, zenuwen of niet, mag hij ook mijn lokaal uit. Geen gepest waar ik bij ben, erom lachen ook niet. Kan best zijn dat je zoontje heel rustig is, maar als hij mag lachen (zelfs als het alleen maar van de zenuwen is), mag de rest dat ook. Dus strak aanpakken die handel. Vind ik.

@Fiffill: zo'n cijfer vind ik iets anders dan ouders die komen discussiëren over het uit de klas zetten of na laten komen van hun kind.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:31

mayniac_val schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ten eerste, zal ik nooit zeggen dat mijn dochters iets niet doen, het zijn geen heilige boontjes, maar een leraar kan natuurlijk ook wel eens een fout maken.
Ik heb wel eens een 10-min.-gesprek met de leraar Geschiedenis van één van mijn dochters gehad en daar herkende ik mijn dochter helemaal niet in, toen bleek later dat hij mijn dochter had verwisselend met een klasgenootje :D
Maar als je een 10-min.gesprek of ouderavond hebt, neem ik aan dat je dingen mag vragen aan een leerkracht?