Jij hebt gelijk, dat ik het niet echt kan beoordelen, maar dat geldt dan natuurlijk voor alle beroepen. Een leraar kan dan de zwaarte van een beroep als stratenmaker, psychiatrisch verpleegkundige, postbezorger, havenarbeider enz. ook niet beoordelen. Ik vind dat ook niet de juiste manier. Het wekt irritatie op, bij die stratenmaker die ziek thuis zit met zijn versleten knieën, de psychiatrische verpleegkundige die in elkaar is geslagen en de postbezorger die weggepest is.
Dat burn-out het meest voorkomen bij jullie beroepsgroep, is ook discutabel. Mijn buurvrouw was ooit ziek thuis met een burn-out, maar zij had een arbeidsconflict en dit was voor haar de manier om het te spelen.
In feite moet je kijken, naar ziekteverzuimpercentages in het algemeen per beroepsgroep. Die heb ik gezien, de percentages zijn hoog in het onderwijs, maar in zorg-en welzijninstellingen hoger, maar ook dat kan je niet echt vergelijken en dat moet je ook niet willen. Of je thuis bent met een burnout, versleten rug, griep, enz. maakt niet uit, de de werknemer is ziek en indien het werkgerelateerd is, moet daar iets aan gedaan worden.
Netto-salarissen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Misschien ben je jong en net 1 jaar leraar en zit je nog onder aan je schaal. Misschien ben je al ouder en betaal je via je salaris wel zorgverzekeringpremies voor jezelf, je partner en 2 kinderen boven de 18 jaar.

Ik noem maar wat. Salarissen vergelijken, moet je altijd bruto doen.
En dan nog de opleiding: ja natuurlijk heb jij je suf zitten leren op verschillende vakken, dat is meestal bij iedere MBO/HBO-opleiding. Denk je, dat een verpleegkundige geen verschillende vakken krijgt of een operator in de chemie?
Zo, ik heb mij weer genoeg verdedigd (om mijn mening). Ik snap dit nog steeds niet. Ik heb totaal geen kritiek op jullie beroep, alleen sommige opmerkingen door sommigen (vooral studenten) stuiten mij tegen de borst. Omdat je op Bokt niet persoonlijk mag worden, is het wat moeilijk discussiëren. Maar de opmerking in het begin van dit topic, dat leidinggeven aan 46 mensen niets is vergeleken met voor de klas staan, vind ik dus zo'n voorbeeld. Ook die leidinggevende kan stress hebben, doordat hij misschien wel heel vervelende maatregelen moet nemen. Hij heeft misschien geen tijd om te lunchen door werkdruk en zit 'savonds ook nog thuis te werken. Wie is dan die student in dit topic om te oordelen of het werk van die leidinggevende een peuleschilletje is?
Waardering en respect moet er zijn voor iedere beroepsgroep. Zonder een leraar kan men niet, maar ook niet zonder een verpleegkundige/arts, bakker of vuilnisman, enz.