Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:56

Colway schreef:
Citaat:
Ik ben het met je eens, ik leg die link zelf ook totaal niet, als je kijkt naar mijn eerdere berichten in dit topic zie je dat ik de discussie eerder nogal onzinnig vond. Maar er zijn donkere mensen die zélf die associatie leggen. Ik weet niet hoe groot die groep is, is dat niet ergens in kaart gebracht?

is dat belangrijk? Het zal denk ik dezelfde groep zijn die zich beklagen als ze moeten wachten (Racisme!) of als iets net voor hun neus verkocht wordt (Racisme!) Of als ze afgewezen worden voor een baan (Racisme!)

die mensen vinden in alles wel iets

Het gros van de donkere mensen maakt zich voor zover ik kan zien niet druk, een paar jankerds ertussen wel en die krijgen voet aan de grond, moet niet gekker worden

Je veronderstelt iets maar je kunt het niet hard maken?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:57

mika11 schreef:
En de Kerstman omdat hij elanden gebruikt.
Die dieren zijn daarvoor helemaal niet geschikt.

En multicoloured Pietjes, dat is toch helemaal niks.

Tis inderdaad ernstig dat Rudolf zo lang met een rode neus moet lopen, terwijl er gewoon middelen tegen verkoudheid verkrijgbaar zijn. Zeker tijdens de kerst tegen een goede prijs te verkrijgen bij oa kruidvat en DA.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:58

Er moet een nieuw topic geopend worden, maar dan over Santa Claus--De Kerstman.

Gaan we die is de pan in hakken..... {:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:59

mika11 schreef:
Veel vrouwen hier in mijn omgeving worden ook gediscrimineerd.
Ze mogen geen broek aan, mogen geen kort haar.
Ken een oude vrouw die een lange sik had, mocht ze er niet afhalen.
Dat vind ik allemaal veel erger dan dat gedoe over Zwarte Piet.
Dat is een kinderspel, en ZP bestaat niet echt.

Er zijn dingen die ik inderdaad ook wel erger vind dan de zp kwestie of zelfs de kwestie die jij nu noemt. Maar dat het voor mij niet zo leeft hoeft niet te gelden voor anderen toch?

Collie2008

Citaat:

Ja ik veronderstel dat, is daar iets mis mee? We veronderstellen zo allemaal ons hele leven door dingen.

wat kan jij hard maken dan? Die paar collega's en medestudenten die zich beklagen? Zijn zij representatief voor de anderen? Baseer je daar je onderzoek op?
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 08-12-11 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Ha Ha, ik moet steeds aan Mister Bean denken :')

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:00

Santa Claus = sinterklaas dus je zit in het goede topic! :D Wel zwaar debiel dat die enkele weken later ineens geassocieerd wordt met een kerstboom, en de pieten opgesodemieterd zijn... Hiermee wil ik overigens geen debielen discrimineren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:01

HolyPope schreef:
Er moet een nieuw topic geopend worden, maar dan over Santa Claus--De Kerstman.

Gaan we die is de pan in hakken..... {:)

Inderdaad

rendiermisbruik
dwergmisbruik
Obesitas

en ik verdenk hem van kindermisbruik, 'kom maar op m'n schoot zitten' ho ho hooo

Urbanus

Is de kerstman niet bedacht door coca cola?

edit: Noh, gewoon keihard gejat van onze Sinterklaas. Schande
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-12-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Citaat:
Hiermee wil ik overigens geen debielen discrimineren.

die hebben dat toch niet door :+

gummie

MarcoBorsato schreef:
mika11 schreef:
Veel vrouwen hier in mijn omgeving worden ook gediscrimineerd.
Ze mogen geen broek aan, mogen geen kort haar.
Ken een oude vrouw die een lange sik had, mocht ze er niet afhalen.
Dat vind ik allemaal veel erger dan dat gedoe over Zwarte Piet.
Dat is een kinderspel, en ZP bestaat niet echt.

Er zijn dingen die ik inderdaad ook wel erger vind dan de zp kwestie of zelfs de kwestie die jij nu noemt. Maar dat het voor mij niet zo leeft hoeft niet te gelden voor anderen toch?

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en gevoelens! De vraag is alleen of en wanneer dat ten koste van een feestdag moet gaan die vanuit die gevoelens en meningen ten onrechte geassocieerd worden met iets uit het verleden...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:03

mika11 schreef:

Ik voel me.........geroerd! :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:03

MarcoBorsato schreef:
Is de kerstman niet bedacht door coca cola?

edit: Noh, gewoon keihard gejat van onze Sinterklaas. Schande

De kerstman maakt het kerstfeest draaglijker voor diegenen die weigeren te geloven dat een gejurkte man met onverzorgd haar plots weer begon te ademen en uit een grot klom. Of was dat Pasen? Of Pinksteren? Ach, ook daar is een oplossing voor gevonden: paashaas en broodjes op een stok.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:04

Colway schreef:
Citaat:

Ja ik veronderstel dat, is daar iets mis mee? We veronderstellen zo allemaal ons hele leven door dingen.

wat kan jij hard maken dan? Die paar collega's en medestudenten die zich beklagen? Zijn zij representatief voor de anderen? Baseer je daar je onderzoek op?

Nee en daarom stel ik ook hardop de vraag of er ergens cijfers zijn van de mensen die iets tegen zp hebben. Maar ik praat niet over 'het zal denk ik wel' want dat vind ik geen valide argument.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:07

Pff, negerzoenen, zwarte piet. Mensen moeten niet zo zagen en niet meteen vinden dat alles op hen slaat.. en anders netjes met een lijstje argumenten komen en niet gewoon maar gaan roepen 'Ik voel me gediscimineerd! Schaf het af!' :')
(En je hebt wel een bijzondere kledingstijl en make-up routine als je jezelf herkent in zwarte piet? :Y) )

Vanaf nu voel ik me ook beledigd dat blanke vla 'blanke vla' heet!
IK EIS EEN NAAMSVERANDERING!
Het moet lichte vla gaan heten! :+

En marshmellows vind ik ook niet kunnen, die hebben dezelfde kleur als een blanke als die een tijd uit de zon is geweest! Verbieden of ook donkerder maken!

Bovendien: De meerderheid vind het niet discriminerend, dus zwarte piet mag blijven? O:)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:07

HolyPope schreef:
mika11 schreef:

:') Die discrimineert het Vaticaan ook.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:09

Nee er zijn geen cijfers en wat maken cijfers uit?

Er zijn mensen die zeiken, mensen die hun eigen frustraties, ongenoegen, whatever projecteren op anderen, op tradities, gewoontes enzovoorts....

Vind het wel bijzonder dat de mensen om jou heen er blijkbaar moeite mee hebben, ik heb werkelijk waar nog nooit een donker iemand gesproken die er wel moeite mee had. Lijkt me dus een kleine groep mensen. En die kleine groep kan beter met zichzelf aan de slag gaan dan zich af te reageren op dingen die hun frustraties toch niet doen af laten nemen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:09

HolyPope schreef:
mika11 schreef:

Links- of rechtsdraaiend?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:10

Colway schreef:

Er zijn mensen die zeiken, mensen die hun eigen frustraties, ongenoegen, whatever projecteren op anderen, op tradities, gewoontes enzovoorts....

Vind het wel bijzonder dat de mensen om jou heen er blijkbaar moeite mee hebben, ik heb werkelijk waar nog nooit een donker iemand gesproken die er wel moeite mee had. Lijkt me dus een kleine groep mensen. En die kleine groep kan beter met zichzelf aan de slag gaan dan zich af te reageren op dingen die hun frustraties toch niet doen af laten nemen

Er wordt alleen om cijfers gevraagd om te ondersteunen/ bewijzen dat slechts een kleine groep mensen over dit onderwerp zeurt. Is wel een legitieme vraag op het moment dat iemand het als waarheid verkondigt.
Laatst bijgewerkt door gummie op 09-12-11 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:10

Negerzoenen zijn afgeschaft als publiciteitsstunt, die campagne had niets te maken met discriminatie maar het was om teruglopende cijfers tegen te gaan. Ik kan me nog herinneren dat een donkere nieuwslezeres haar ongenoegen uitte tijdens het item.

En mensen associëren zich niet met zwarte piet, maar wel met de slavernij en piet ook en die hele reutemeteut. Overigens zien kleine kindjes soms wel donkere mensen aan voor zp, zeker met de feestdagen maar goed, om daar nou over te vallen? Dat is iets waar ik niet achter sta.

Collie2008

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:11

Citaat:
Er wordt alleen om cijfers gevraagd om te ondersteunen/ bewijzen dat slechts een kleine groep mensen over dit onderwerp zeurt. Is wel een legitieme vraag.

die cijfers zijn er niet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:13

gummie schreef:
HolyPope schreef:

Links- of rechtsdraaiend?[/quote]

Wijwaterkwast is altijd rechtsdraaiend.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:14

Da's discriminerend voor alle linkshandigen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:14

gummie schreef:
Colway schreef:

Er wordt alleen om cijfers gevraagd om te ondersteunen/ bewijzen dat slechts een kleine groep mensen over dit onderwerp zeurt. Is wel een legitieme vraag.

Cijfers zijn nodig om een probleem vast te stellen. Dat is waar bevolkingsonderzoeken over gaan, waar de politiek over discussieert. Om vast te stellen hoe groot een probleem is zijn er cijfers nodig. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle volwassen donkere mensen die er last van hebben per sé op mijn middelbare school werken en studie zitten. Is het een hype in Amsterdam of hebben meer donkere gemeentes er last van?

En om even op je te reageren dat die cijfers er niet zijn, er zijn wel hele petities te vinden op internet en ik denk dat het zeker niet verkeerd is om dit probleem in kaart te brengen. Hoe klein of hoe groot het is. Of ben je dat niet met me eens?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:16

Gummie, inderdaad, ik ben ook linkshandig trouwens :')

Zo is er altijd wel wat, waardoor een ander zich tekort voelt gedaan.