'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:47

Ik probeer echt het nut voor het kind in te zien, wanneer het na bijvoorbeeld het 2e levensjaar nog aan de borstvoeding zit.
Komt een kind met normale voeding dan echt zoveel tekort tegenwoordig? Of is het meer dat de moeders het een fijn idee vinden om hun kind nog aan de borst
te hebben?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:53

Sunrise_ schreef:
Ik probeer echt het nut voor het kind in te zien, wanneer het na bijvoorbeeld het 2e levensjaar nog aan de borstvoeding zit.
Komt een kind met normale voeding dan echt zoveel tekort tegenwoordig? Of is het meer dat de moeders het een fijn idee vinden om hun kind nog aan de borst
te hebben?

Of meer omdat een kind nou eenmaal zuivel nodig heeft, en waarom dan koemelk (wat gemaakt is voor kalfjes) geven ipv moedermelk, dat gemaakt is voor kinderen? }:0

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 02:00

Nathalie schreef:
Sunrise_ schreef:
te hebben?

Of meer omdat een kind nou eenmaal zuivel nodig heeft, en waarom dan koemelk (wat gemaakt is voor kalfjes) geven ipv moedermelk, dat gemaakt is voor kinderen? }:0

hahaha geniale opmerking nathalie *\o/* dat was de opmerking die mij al een poosje bij bleef,, maar ik niet uitgesproken heb }:0

hier wordt mijn volgende baby ook zeer zeker gevoed met de borst,, zolang hij/zij dat nodig heeft.
helaas heb ik mijn keuze deze keer overwogen te beginnen met KV omdat ik snel weer aan het werk wilde ( uitzenkracht dus ik moest wel ) maar de volgende gaat zeker lekker aan de borst,, en wil dan ook langer thuis blijven om er voor de kids te zijn :)

Roselie

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:19

Daarnaast is BV het beste vd opbouw vh imuumsysteem van kinderen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:20

En t kost niets!
(al heb je dan wel de pech dat je wat meer rekening moet houden met eten/drinken/medicatie etc)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:06

Roselie schreef:
Daarnaast is BV het beste vd opbouw vh imuumsysteem van kinderen

Klopt. Ondanks dat ze bij Danone Research (en bij de andere producenten ongetwijfeld ook) keihard hun best doen om de flesvoeding zoveel mogelijk op borstvoeding te laten lijken, is bv toch gevarieerder.

Wat ik me afvroeg tijdens het lezen van dit topic; beginnen de moeders die lang borstvoeding geven ook later met bijvoeden? En zijn "jullie" kinderen ook later van een lepeltje gaan eten?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:09

Plien, wat is later? Advies van de WHO is sowieso vanaf 6 maanden en wij zijn dan ook met 6 maanden begonnen. Lepeltje eten idd ook. Onze dochter heeft bijvoeding geintroduceerd gekregen volgens de methode van Gill Rapley. Stukken in het vuistje dus! :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:12

Ik bedoel dus later dan zes maanden. Over Rapley pb ik je verder even, ik ben even heel nieuwsgierig namelijk :))

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:29

Ok, ja genoeg mensen die met 3 of 4 maanden al potjes gaan voeren. ;) Vandaar. Ik vind met 6 maanden het wel 'nodig' om te beginnen, maar met alle tijd! Tot 1 jaar is moedermelk de hoofdvoeding en al het andere komt erbij. De eerste maand kwam er niet veel binnen en was het vooral veel voelen, ruiken, bekijken etc.

Je PB heb ik gelezen, ga ik zometeen even beantwoorden als dochterlief slaapt. ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:00

Mijn dochtertje is volgende week zes maanden en heeft nog nooit bijvoeding gehad alleen maar bv. Volgende week gaan we beginnen volgens de methode van Rapley. Dat zal in het begin wel alleen spelen met eten zijn, maar dat komt vanzelf goed. Bovendien is het geen drama als ze de eerste tijd maar heel weinig van de bijvoeding binnen krijgt, alles wat ze nodig heeft zit toch in de bv. Het heet immers niet voor niets BIJvoeding.

Om mij heen beginnen veel moeders die kv geven wel met vier of vijf maanden met het geven van gepureerde fruit en groenten.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:01

ik vind het eigenlijk wel apart dat de moeders er geen moeite mee hebben. Zo'n kind op z'n 5e hangend aan je tiet. Daarnaast kost het een vrouw ontzettend veel energie om borstvoeding te maken. Ja, ik vind het er raar uitzien, en ik vraag me af of het wel zo natuurlijk is om zo lang bv te geven. Onze hond was haar puppy's aan de tiet na 5 weken al goed zat :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:04

Ik ben met 5,5 maand begonnen met een groentehap, die blijkt beter te zijn dan dat je begint met fruit ivm de zuren.
Ik heb altijd zelf de hapjes gemaakt. Maakte altijd grote pannen, vroor dit daarna in en had zo dus altijd diverse soorten hapjes in huis.
Nu eet onze dochter van bijna 2,5 al vrijwel compleet zelfstandig met mes en vork ;) En lust ze vrijwel alles :j En eet natuurlijk nu gewoon met de pot mee. Olvarit heb ik er al nooit of zeer zelden in kunnen krijgen :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:11

Toad schreef:
ik vind het eigenlijk wel apart dat de moeders er geen moeite mee hebben. Zo'n kind op z'n 5e hangend aan je tiet. Daarnaast kost het een vrouw ontzettend veel energie om borstvoeding te maken. Ja, ik vind het er raar uitzien, en ik vraag me af of het wel zo natuurlijk is om zo lang bv te geven. Onze hond was haar puppy's aan de tiet na 5 weken al goed zat :+

Wat een vergelijking ook he?
Een hond wordt hoe oud? Is natuurlijk afhankelijk van het ras. Maar als je in verhouding kijkt, klopt het volgens mij best wel.
En pups worden door de mens afgespeent, als je ze langer bij de moeder zou laten, zouden ze dan niet ook langer moedermelk drinken?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:11

nee, want dat probeerde ik dus te zeggen, de moeder accepteerde ze niet langer. Daarom lijkt het mij ook juist natuurlijk voor moeders als ze niet al te lang bv geven. En een mens wordt 7 keer ouder dan een hond, dus als de hond haar puppy's na 5 weken al zat is dan zou dat bij een mens al bij (5x7) 35 weken zijn. (rond de 9 maanden).

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:15

Omdat één hond kort voed? Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de meeste honden voeden wel langer als je de pups erbij laat hoor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:16

*rent naar de supermarkt voor hondenbrokken*
Kan ik mijn kind dan ook op commando van alles laten doen? Dat zou wel gaaf zijn :))

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:20

Cyntje schreef:
*rent naar de supermarkt voor hondenbrokken*
Kan ik mijn kind dan ook op commando van alles laten doen? Dat zou wel gaaf zijn :))

Als je maar hard genoeg traint. 8-)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:33

Pootjes geven zou wel leuk zijn :j

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:11

ik zou al blij zijn met een simpele nee en het dan ook niet doen ~~}>

Blazie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:03

Ik vind het maar een heel raar gezicht, maarja als de moeder het nou zo "fijn" vindt, moet ze dat lekker doen.. Als ze het maar niet in het openbaar doet!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:12

Gatver, nee! ik vind dit echt zo verschrikkelijk!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 03:57

mandymonica schreef:
...
Wat ik superstoer vind: ik las pas ergens op internet een artikel van een onderneemster (brengt draagdoeken aan de man), komt op me over als een leuk, pittig mens. Heeft 3 of 4 kids en in totaal 9 jaar onafgebroken BV gegeven. Tot kleuterleeftijd kregen de kinderen BV en zo voedde ze dus ook als ze zwanger was en inmiddels weer bevallen, dus meer dan 1 kind tegelijk. En dat met zo'n klein lijfje! Want het is nou niet bepaald een struise dame. Voldoet dus in geen enkel opzicht aan het afgezaagde standaard-beeld van de langvoedende moeder (hoe druk denk je dat een ondernemer het heeft, werknemers hebben kolfrecht maar die rechten gelden niet voor "de baas", ook niet als dat een vrouw is). Daar kan ik echt bewondering voor hebben. *\o/*

Vraag me af of haar man er ook zo blij mee was...

Anyway, ik zie ook in dit topic al dat de meeste compleet geïndoctrineerd zijn door de borstvoedingmaffia. Oh zo trots zijn de dames die lang bv geven, en oh zo verontschuldigend en verklaringen gevend zijn de dames die dat niet lukt.
En maar jubelen naar de dames die het het langst volhouden.

Van mijn generatie (geboren jaren 70) heeft volgens mij niemand meer dan 3 maanden bv gehad (en dat was al veel). Je kan toch niet zeggen dat we slecht terecht zijn gekomen...flauwekul allemaal, fv is ongeveer net zo goed en een blije moeder lijkt me eigenlijk veel belangrijker. :j

Heb een vriendin die voelde zich na 4 weken net een koe en die voelde zich gewoon niet fijn bij kolven op het werk. Daarnaast is het wel zo leuk om de verantwoordelijkheid echt gelijk te verdelen met papa. Dus die is gewoon gestopt. Zij blij, kind blij! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:12

Waves schreef:
Vraag me af of haar man er ook zo blij mee was...

Waarom niet dan?

Verder valt me op dat je zo zwaar in de verdediging schiet. Waarom dan? Is het echt zo erg als mensen graag borstvoeding geven? In het begin is het moeilijk, ja, maar daarna vond ik het ook gewoon geweldig om te doen! Ondanks alle tegenstand die je krijgt, want dat is wel zo. Zelfs mijn moeder bleef maar vragen wanneer ik nou eens zou stoppen, op het CB ook, en ja, als iedereen erop tegen is, is het best moeilijk om vol te houden. Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, want zowel mijn kinderen als ik vonden het gewoon fijn. En mijn man had er ook geen enkele moeite mee, hoor ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:18

Wave: BV kun je kolven, in een fles doen en dan kan manlief ook een flesje geven :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:40

Haha wat een onzin, de verantwoordelijkheid verdelen?
Een man kan toch de poepluier verschonen, badje doen, als de baby 6 maanden is de hapjes geven, lekker tutten met de kleine, etc etc?

Ik vond het de eerste 3 maanden ook moeilijk, tot 6 maanden goed te doen, en vanaf een maand of 9 ging het zo vanzelf allemaal.
En ja ook in combinatie met werken en kolven. mijn dochter is nu 14 maanden, dus ik kolf niet meer, ze krijgt 'smorgens en 'savonds BV, en overdag gewone melk.