Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLisatje

Re: Officieel 4 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:44

Echt een heel droevige situatie. :n

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:47

echt bizar, als je op dat dj filmpje ziet hoe die lampen in de tent heen en weer gaan en mensen blijven doodleuk voor het podium staan en juichen als de dj weer opkomt... :7
hij verzoekt nota bene nog iedereen de tent uit te gaan...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:49

Het was ook echt een kwestie van geluk hebben dat je op de juiste plek stond die bleef rechtstaan.

Wij stonden net te wachten op Panic! At The Disco in de marqee toen de hel zowat losbrak. Ik ben even heel bang geweest dat het dak het niet ging houden, die ging echt twee meter op en neer, en dat voor een volledige metalen contructie.
En enorme hagelstenen ook.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:54

Ja snap het ook wel, maar mensen zijn zich echt niet van het gevaar bewust. Zou toch ergens dicht bij een uitgang blijven voor mocht de tent het niet houden... Het is en blijft "maar" een tent. Ze kunnen heel wat hebben, maar het is niet de eerste tent die instort...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:55

Als je daar zit en je hebt geen benul van wat er aan de hand is... Die mensen dachten waarschijnlijk dat ze even onderbroken hadden en dat de dj opkwam om weer te beginnen.

De tent in dat filmpje is overigens de boiler room, die even later is ingestort.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:58

Achteraf, als je weet wat er gebeurd is, is het makkelijk zeggen dat het dom is om daar te blijven staan. Maar op het moment zelf heb je geen benul wat er zich allemaal afspeelt of af zal gaan spelen. Iedereen wil schuilen voor de regen, dat is logisch. Je verwacht gewoon niet dat een tent het gaat begeven bij zulk weer, je hebt dan totaal geen overzicht hoe erg het is.

edit: Hier is zo de persconferentie live te volgen: http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/
Laatst bijgewerkt door AapjeAstrid op 19-08-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:59

Persconferentie begint nu op Eén.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:00

Wij stonden ook aan de rand van de tent, als het moest hadden we wel de plaats om hard (weg) te lopen in elk geval. Nadeel was dat weer dat we echt binnen de twee seconden kletnat waren tot je ondergoed aan toe. Helemaal onbeschut buiten staan was niet echt een optie.

Wij hadden in elk geval geen idee dat het zo erg was. Pas toen het ergste voorbij was en we naar buiten gingen zie je een deel tenten op de grond liggen en een boom op de proximus-stand. Wist toen direct dat het toen serieus ging zijn kwa doden en gewonden, dat kon niet anders.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:01

Men schoonzus zit eindelijk op de trein richting thuis. Ben blij dat er hun niets is toegekomen.
Veel sterkte aan de nabestaande van de overlede mensen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:02

Volgens de NOS vijf doden.

Echt verschrikkelijk wat zich daar heeft afgespeeld!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:02

5 doden, geen buitenlanders, allemaal belgen. nog 10 zwaargewonden; 6 Nederlanders gewond.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:03

Ik denk dat ik sowieso nooit meer hetzelfde naar een festivaltent zal kijken...

Wat een ontzettend drama heeft zich daar afgespeeld zeg. Als ik foto's en filmpjes bekijk, dan is het inderdaad bijna een wonder dat er niet meer doden gevallen zijn. Hopelijk komt iedereen die nu nog in het ziekenhuis ligt, er weer bovenop.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:07

Dit is echt een ramp :(
5 doden en 8 zwaargewonden en 65 lichtgewonden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:18

Alle artiesten zijn op de hoogte gebracht. Financiëel aspect is nog onbekend, ze hebben wel burgerlijke aansprakelijkheid.

En natuurlijk meteen mensen die zeggen dat er geen waarschuwingen waren... Niemand wist ook dat er zo'n storm zou komen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:19

sunrice schreef:
Iedereen wil schuilen voor de regen, dat is logisch. Je verwacht gewoon niet dat een tent het gaat begeven bij zulk weer, je hebt dan totaal geen overzicht hoe erg het is.

edit: Hier is zo de persconferentie live te volgen: http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/

Juist wel verwacht ik dat zo'n tent het gaat begeven. Het is niet de eerste tent die omgaat met noodweer, ik snap dat mensen geen benul hebben van hoe erg het is maar als ze 1 blik op het dak werpen als de dj zegt om de tent te verlaten, dan weet je genoeg toch...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:24

Ze geven gelukkig geen namen vrij van de dodelijke slachtoffers. Hoe respectloos om daar naar te vragen...

1 slachtoffer op de camping, de anderen aan de chateau en de boiler room/dance stage.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:25

Ik zie overal filmpjes verschijnen en zag op een van deze ochtend een vriendin rondwandelen ... wat een geluk

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:26

Sommige journalisten stellen echt stomme vragen zeg. Als of iemand kon weten dat het zo'n storm zou worden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:27

Ik geloof ook direct dat er niets voorspelt kon worden aan een storm zoals deze.

We wisten wel dat er iets zat aan te komen, dat kon je voelen en zien aan de lucht. Maar van deze omvang zo lokaal? Nee, dat kan je niet zien aankomen.

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:30

Ja de weerman zei het. Er was iets op komst, maar ze wisten de exacte plaats niet waar deze ging gebeuren. In Diepenbeek is er een weerstation (10km verder van het festival) daar zijn er rukwinden gerekend van 80km dus op het festival zelf kan het heel hoger liggen.

Jasmine_

Je kon het inderdaad voelen.
Het werd plots héél laf en drukkend, maar niemand wist dat dit ging gebeuren..

Yasmine

Ja, precies. Brandweer zei zelf dat er in Hasselt alleen al (los van Pukkelpop) 300 noodoproepen waren...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:33

De meneer van de brandweer zegt eigenlijk - iets eerder - ook wat ik al dacht, gisteren niet aangeven dat het niet helemaal doorgaat om ervoor te zorgen dat het rustig afgehandeld kan worden.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:36

Allereerst mijn sterktebetuiging aan de slachtoffers van PKP... Dit had niemand kunnen voorspellen...

Bij mijn ouders thuis was het noodweer ook losgebarsten (Oud-Heverlee). Massa's bomen op de grond, wateroverlast, noem maar op. Gelukkig geen slachtoffers gevallen, het was echt grellig om te zien :S

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:37

Persoonlijk vond ik wel dat er wat meer informatie mocht gegeven worden aan de festivalgangers. Ze hebben twee keer wat kort omgeroepen in alle uren erna. Dat er nog niets beslist was wat er ging gebeuren.

Wij hadden geen idee wat nu het beste was om te doen, en we waren echt koud tot op het bot en tot over je enkels in de modder te staan word je niet vrolijk van.