De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:40

Voor mij staan MENSEN toch echt wel boven DIEREN

En om nog even op het antibioticaverhaal terug te komen, volgens mij denken de meesten maar dat iedere boer alle dieren vol antibiotica spuit. Bullshit, waarom zouden ze dat doen... dat doen ze alleen met dieren waar wat aan mankeert, ontsteking in de poten of wat dan ook. En doen ze dat niet dan is het ook weer mishandeling... ja wat wil je dan.
Daarnaast kon je vroeger dieren die niet 100% meer liepen naar de slacht doen en kreeg je nog wat voor het vlees. Zo haal je de zwakke dieren uit de veestapel. Nu kan dat niet meer vanwege regeltjes en dus hou je bijv. je kreupele koe langer aan zodat je er nog wat uit kunt melken. Die boer gaat zichzelf ook niet van zijn inkomen beroven...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:43

riannhuh schreef:
Voor mij staan MENSEN toch echt wel boven DIEREN

En om nog even op het antibioticaverhaal terug te komen, volgens mij denken de meesten maar dat iedere boer alle dieren vol antibiotica spuit. Bullshit, waarom zouden ze dat doen... dat doen ze alleen met dieren waar wat aan mankeert, ontsteking in de poten of wat dan ook. En doen ze dat niet dan is het ook weer mishandeling... ja wat wil je dan.
Daarnaast kon je vroeger dieren die niet 100% meer liepen naar de slacht doen en kreeg je nog wat voor het vlees. Zo haal je de zwakke dieren uit de veestapel. Nu kan dat niet meer vanwege regeltjes en dus hou je bijv. je kreupele koe langer aan zodat je er nog wat uit kunt melken. Die boer gaat zichzelf ook niet van zijn inkomen beroven...

Eens :)

Boeren mogen zoieso niet overal antibiotica instoppen want dat vlees (of melk) mag niet gebruikt worden voor verdere productie. Dus verlies op inkomsten en kosten voor behandeling.

Dieren die (lange) tijd niet te behandelen zijn worden in de meeste gevallen linea recta naar de slager gebracht om er toch winst uit te halen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:43

OMGponies schreef:
Waarom zijn de boerenbedrijven voor jou dan zo belangrijk?

OMGponies ; OMG wat is dat dan voor vraag?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:08

Ik kom even binnenvallen en heb het topic niet echt doorgelezen, meer omdat ik een beetje boos werd om de openingspost (niets persoonlijks)
In de openingspost wordt ook wel weer het extreemste geval laten zien. Wij hebben zelf opfok van varkens en als allereerste: onze varkens gaan niet naar buiten omdat dit ontzettend veel geld kost en wij dat dan ook echt zelf moeten betalen. Daarvoor wordt niet gesubsidieerd. Er is voor varkens naar buiten veel vaker gepleit, maar zodra het over de kosten gaat is het angstvallig stil. De kosten zijn zo hoog omdat varkens het hele land omploeteren en als ze een paar dagen buiten lopen ze vast zitten in de modder en het jaren kost dit weer goed te krijgen.

Ook moet ik zeggen dat het in sommige gevallen en het er misschien echt wel aan toe gaat zoals in het filmpje, maar een boer is niet voor niks boer. Het is keihard werken en weinig verdienen, zeker als het om varkens gaat. Als ik kijk naar mijn vader en kennissen van ons met een varkenshouderij, die hebben de stal uit liefde voor de varkens, maar het sociaal onderhouden van de beesten kost zo veel geld, dat de meeste boederijen er dik verlies op zullen maken en uiteindelijk failliet zullen gaan. Dus het gaat in de ogen van vele op een niet-diervriendelijke manier.

In het filmpje is ook te zien hoe een varken een ander varken bijt, dit is niet uit agressie (in de meeste gevallen) maar uit spelen of verveling. Het is tegenwoordig dan ook verplicht om speeltjes voor de varkens (in ons geval rubberen ballen aan kettinkjes) op te hangen. En nogmaals ik zeg niet dat dit in alle gevalen zo is, maar in de bedrijven die ik ken wel.

Ook zieke varkens gaan vaak apart, zeker als het iets besmettelijks is, maar ook bij kreupel zijn of wondjes door andere varkens. Bij ons gaan ze in oude stallen buiten waar ze met 2 of 3 in een hokje zitten. Anders zitten ze met 10. En ze hebben dan inderdaad niet veel ruimte.

De niet zieke varkens zitten binnen met ventilatoren voor een goede doorstroming van lucht. Zodra er een ventilator uitvalt of een voermachine (oid) stuk gaat, loeit er door ons huis een alarm waar je doof van wordt en wordt mijn vader automatisch gebeld.

Mijn laatste reden waarom veel boeren toch het welzijn van een varken belangrijk vinden is het economische plaatje. Als een varken ongelukkig is, groeit die niet. Hoe langzamer een varken groeit hoe meer die kost, hoe nog minder die oplevert.

Als er eventuele liefhebbers zijn kan ik aan mijn vader vragen of er wat foto's online mogen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:14

Reneee_ schreef:
In het filmpje is ook te zien hoe een varken een ander varken bijt, dit is niet uit agressie (in de meeste gevallen) maar uit spelen of verveling. Het is tegenwoordig dan ook verplicht om speeltjes voor de varkens (in ons geval rubberen ballen aan kettinkjes) op te hangen. En nogmaals ik zeg niet dat dit in alle gevalen zo is, maar in de bedrijven die ik ken wel.
Heb laatst ergens scharrelvarkens gezien (en gefilmd) die dit ook deden. Zag hetzelfde en in dezelfde mate bij een boer binnen gebeuren. Ik ben geen varkenskenner, maar vermoed sterk dat dat bijten ook in de vrije natuur gebeurt. Dichtste aanverwant die ik ken is het wild zwijn en die weten HEEL goed wat lomp spelen en vechten is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:14

Graag, voor verreikingstof zou het mooi zijn, desnoods via de email. :)

Pluimvee, koeien, geiten en schapen heb ik al in de levende lijve kennis mee gemaakt, maar de varkens ontbreken nog.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:15

magda_90 schreef:
Graag, voor verreikingstof zou het mooi zijn, desnoods via de email. :)

Pluimvee, koeien, geiten en schapen heb ik al in de levende lijve kennis mee gemaakt, maar de varkens ontbreken nog.

Ik zal morgen wat foto's maken en een pb sturen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:17

Top! Ik stuur je mijn emailadres wel even op dan kan je de foto's makkelijker versturen. :)

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:14

eenitraM schreef:
OMGponies schreef:
Waarom zijn de boerenbedrijven voor jou dan zo belangrijk?

OMGponies ; OMG wat is dat dan voor vraag?

Ik vraag toch, waarom vind jij de boerenbedrijven zo belangrijk?
Waarom vind jij een varkenshouderij bijvoorbeeld belangrijker dan een eenmans winkeltje op de hoek van een winkelstraat?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:25

OMGponies schreef:
Waarom vind jij een varkenshouderij bijvoorbeeld belangrijker dan een eenmans winkeltje op de hoek van een winkelstraat?

Omdat boerenbedrijven de primaire sector zijn.
Zij leveren als het ware ruwe grondstoffen om de wereldbevolking van voedsel te kunnen voorzien.
En dit hoeft niet alleen vlees te zijn.
Zonder alle boerenbedrijven heeft een eenmanswinkeltje op de hoek van de straat ook geen recht van bestaan.
Niet voor niets is er de slogan: No farmers No food!

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:34

annastasia schreef:
OMGponies schreef:

Omdat boerenbedrijven de primaire sector zijn.
Zij leveren als het ware ruwe grondstoffen om de wereldbevolking van voedsel te kunnen voorzien.
En dit hoeft niet alleen vlees te zijn.
Zonder alle boerenbedrijven heeft een eenmanswinkeltje op de hoek van de straat ook geen recht van bestaan.
Niet voor niets is er de slogan: No farmers No food!

Ik doelde op boerenbedrijven die ons van vlees voorzien.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:39

Daar doel ik ook op.
Zolang de wereldbevolking zo explosief blijft groeien is er een grote mate aan voedsel nodig.

Maar wist je dat er oa van melk ook medicijnen worden gemaakt en dat dit ook in plasma tv schermen zit verwerkt?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:26

[/quote]...en dat is precies wat ik bedoel. Waar komt jouw wild vandaan?[/quote]
Uit het bos.[/quote]

Is ook niet altijd het geval! Is in sommige gevallen ook misleiding....
Kwartels bv worden opgefokt, eend, gans en konijn soms ook, evenals hert.
Exoten als springbok, struisvogel, rendier ed. zijn òf geschoten en geïmporteerd, of (in nl) in gevangenschap gefokt of beheerd.

Maw: wees ook bij het eten van "wild" vlees wel kritisch, als je er zeker van wil zijn dat het dier ook echt / geheel in vrijheid heeft geleefd! (Zie ook: http://mijnslager.info/vlees/vleessoort ... orten.html)

Maar wat ik niet goed begrijp aan het selectief veganisme van OMGponies, is waarom je jezelf zo noemt. Noem het dan selectief en bewust vlees eten ofzo. Anders zouden ook je leren rijlaarzen eraan moeten geloven.....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:29

anais96 schreef:
_San87_ schreef:
Respect voor wie? Ordinaire inbrekers, haatzaaiers en leugenaars?

Die er wel voor zorgen dat de waarheid naar buiten komt! Anders wordt er nooit iets aan gedaan!

Man!! Dan mag ik blij zijn dat ze niet midden in de nacht bij ons op stal zijn geweest toen mijn merrie zo ziek was.. Ze had een fikse hoefzweer en bloedworm, waardoor ze in korte tijd heel veel gewicht was verloren en ook nog flink kreupel was..

Oftewel: dieren worden ziek, dieren gaan dood.. Get real..
Tuurlijk ben ik het ook niet eens met de leefomgevingen, maar het kan 100x zo erg.. Kijk maar eens in het buitenland (sterker nog, onze buurlanden) dan hebben onze diertjes het nog goed..

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:25

Irma_Maandag schreef:
...en dat is precies wat ik bedoel. Waar komt jouw wild vandaan?

Uit het bos.

Is ook niet altijd het geval! Is in sommige gevallen ook misleiding....
Kwartels bv worden opgefokt, eend, gans en konijn soms ook, evenals hert.
Exoten als springbok, struisvogel, rendier ed. zijn òf geschoten en geïmporteerd, of (in nl) in gevangenschap gefokt of beheerd.

Maw: wees ook bij het eten van "wild" vlees wel kritisch, als je er zeker van wil zijn dat het dier ook echt / geheel in vrijheid heeft geleefd! (Zie ook: http://mijnslager.info/vlees/vleessoort ... orten.html)

Maar wat ik niet goed begrijp aan het selectief veganisme van OMGponies, is waarom je jezelf zo noemt. Noem het dan selectief en bewust vlees eten ofzo. Anders zouden ook je leren rijlaarzen eraan moeten geloven.....

Ik heb ook geen leren rijlaarzen meer, maar die heb ik voor ik veganist ben geworden wel gehad.
Bovendien ben ik niet selectief veganist ik gebruik niets dierlijks.
Voor medicijnen waar melk in gebruikt wordt is ook een alternatief aangezien er mensen die zijn daar allergisch voor zijn en toch medicijnen nodig hebben. (Tegenwoordig wordt melkpoeder e.d. vaak vervangen door soja).
En sowieso, plasma tv's. :')

Vlees is nu eenmaal niet meer noodzakelijk voor de mens.
Behalve dat er al jaren verteld wordt dat mensen teveel vlees eten en dat 3 keer vlees ruim voldoende is, zijn er prima vervangers voor vlees.
Stel dat het ooit zover zou komen dat de vlees industrie stop gezet zou worden, vind ik wel dat deze mensen geholpen moeten worden met een subsidie en omscholing.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:30

Ik vind het altijd zo'n mooie uitspraak, een mens heeft geen vlees nodig. Een mens is een omnivoor wat betekend dat het menu wel moet bestaan uit dierlijk én plantaardig voedsel. Ik ben het met je eens dat de mens te veel vlees eet, maar helemaal zonder vlees het leven doorgaan is ook niet gezond.

Een vleesvervanger kan daarom in mijn ogen ook niet het vlees vervangen, want je hebt die stoffen immers nodig.

Maar ik moet wel zeggen dat ik daar nog verder 'onderzoek' naar doe gezien het voor mij al een tijdje een interessant onderwerp is om nader te bestuderen.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:02

“De American Dietetic Association is van mening dat een goed gepland vegetarisch dieet, inclusief het 100% volledig vegetarisch of veganistisch dieet, gezond is, volledig aan de voedingsbehoeften voldoet, en voordelen biedt voor de gezondheid en voor de preventie en behandeling van bepaalde ziekten. Een goed gepland vegetarisch dieet is gezond voor mensen van alle leeftijden, met inbegrip van zwangere vrouwen, zogende moeders, zuigelingen, kinderen, jongeren en sporters.”

“Vegetariërs hebben vaak een lagere BMI (Body Mass Index) en leiden minder vaak aan kanker. Vegetarische diëten bevatten doorgaans minder verzadigd vet en cholesterol, en meer vezels, magnesium, kalium, vitamine C, vitamine E, foliumzuur, carotenoïden, flavonoïden en andere secundaire plantaardige stoffen. Deze nutritionele verschillen hebben een gezondheidsvoordeel voor diegenen die een gevarieerd en evenwichtig vegetarisch dieet volgen.”

“Het veganistisch dieet dat geen dierlijke producten bevat is zelfs gezonder dan vegetarische diëten. Veganistische voeding bevat geen cholesterol en nog minder vet, verzadigd vet en calorieën dan vegetarische diëten, omdat het geen zuivelproducten en eieren bevat. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de voordelen voor de gezondheid toenemen wanneer voedsel uit dierlijke bron in de voeding wordt verminderd, wat een veganistisch dieet tot de gezondste voedingswijze maakt.”

“De overgrote meerderheid van alle kankers, hart- en vaatziekten en andere vormen van degeneratieve ziekten kan gemakkelijk worden voorkomen door over te gaan op een plantaardig dieet.”

Een indrukwekkend aantal studies, daterend vanaf het begin van 1920, laat zien dat vegetariërs een lagere bloeddruk hebben dan niet-vegetariërs. In feite, hebben sommige studies aangetoond dat door vlees toe te voegen aan een vegetarisch dieet het bloeddrukniveau snel en significant omhoog gaat. De gevolgen van een vegetarisch dieet voegen zich bij de voordelen van vermindering van het natriumgehalte van het dieet. Wanneer patiënten met een hoge bloeddruk een vegetarisch dieet beginnen, zijn er vele die geen behoefte meer hebben aan medicijnen.

Een vegetarisch dieet helpt kanker te voorkomen. Studies van vegetariërs laten zien dat het sterftecijfer aan kanker slechts ongeveer de helft tot drie kwart van dat van de totale bevolking is. Borstkankercijfers zijn enorm veel lager in landen waar het dieet typisch plantaardig is. Wanneer mensen van die landen een westers, op vlees gebaseerd regime adopteren, vliegen de cijfers van borstkanker omhoog.

tegen kanker
Vegetariërs hebben ook significant minder kanker aan de dikke darm dan vleeseters. De consumptie van vlees is nauwer verbonden aan dikke darmkanker dan willekeurig welke andere dieetfactoren.

Waarom helpt een vegetarisch dieet bij het beschermen tegen kanker? Allereerst, het bevat minder vet en meer vezels dan een dieet dat op vlees gebaseerd is. Maar andere factoren zijn ook belangrijk. Bijvoorbeeld, vegetariërs consumeren gewoonlijk meer plantaardig bètacaroteen pigment. Dit kan helpen verklaren waarom zij minder longkanker hebben. Eveneens heeft op zijn minst één studie aangetoond dat natuurlijke suiker in zuivelproducten het risico op eierstokkanker bij sommige vrouwen kan verhogen.

Sommige van de antikanker aspecten van een vegetarisch dieet kunnen nog niet worden verklaard. Bijvoorbeeld, onderzoekers zijn nog niet helemaal zeker waarom vegetariërs meer bepaalde witte bloedcellen hebben, de z.g. natuurlijke "killer cells" (fagocyten), die in staat zijn kankercellen op te sporen en te vernietigen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:08

Een mens blijft een omnivoor, ik kan er (nog) niet bij waarom er wordt gedacht dat een mens zonder dierlijke producten kan leven.

En voor wat betreft het kanker, dat is ook voor een deel erfelijk belast, dat je daar dus gevoeliger voor bent dan de mensen die er niet erfelijk mee belast zijn.

Het is een mooie tekst, en ik zou dan ook graag bronvermeldingen willen zien.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:11

joostvangestel schreef:
Zo, ik heb een aantal ooms gehad die varkensboer waren. Ik vond het altijd heel leuk om in de stal te kijken. Ik heb zelfs een aantal keer een big kado gekregen, die we dan vetmestten en na een tijdje kwam de slager dan langs om die bij ons in de garage eerst dood te maken en na de komst van de keurmeester hem verder uit te benen.

Wij hadden dan als belangrijkste taak om balkenbrij, zult en worst te maken. De hersenen aten we overigens als eerste op, de buurvrouw had daarvoor een heel best recept. Een fantastisch proces om te zien. Het is jammer dat er veel mensen vervreemd zijn van de processen die er nodig zijn om bepaald eten op tafel te brengen. En als kind had ik er helemaal geen problemen mee om met een varken te spelen (genaamd Sjors) dat later in de diepvries kwam. Gewoon een deel van de natuur.

Overigens was dat thuisslachten wel iets anders dan in de grote abbatoirs van nu, maar het principe blijft hetzelfde.

Zieke varkens in de natuur creperen letterlijk, ik denk dat je als ziek varken beter in een grote stal zit dan in het bos.

Nou gadver. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om eerst onschuldig met zo'n beestje te gaan zitten spelen, en hem vervolgens in de diepvries te gooien. :n (Niks persoonlijks verder)
Ik denk dat zo'n big bij jullie, een veel beter leven heeft gehad, dan die honderden biggen samen in een hok gepropt.
Ik vind dit niet iets wat je kan vergelijken.

En hersenen eten? Bah, daar gaat m'n ontbijt. :') Al is het biggetje dan wel goed gebruikt. ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:14

Als mensen nog zo kortzichtig zijn waarom er nog boerenbedrijven bestaan, dan ga ik daar per direct geen discussie meer mee voeren... Wat denk je van zelfvoorziening van een land op alle gebieden? Ongeacht of dit vegetarisch of vleesproducten zijn?! In tijden van oorlog of mislukte oorlog is een reserve je redding!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:15

Het is juist bekend dat vegetariërs wel minder kans hebben op kanker in het algemeen, maar dat darmkanker juist veel meer voorkomt.
Citaat:
Hieruit blijkt dat mensen die vis eten of vegetarisch zijn, over het algemeen minder vaak kanker ontwikkelden.

Vreemd genoeg komt onder vegetariërs wel vaker darmkanker voor dan bij mensen die vlees eten. Deze vorm van kanker hangt samen met het veelvuldig eten van rood vlees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:17

magda_90 schreef:
Een mens blijft een omnivoor, ik kan er (nog) niet bij waarom er wordt gedacht dat een mens zonder dierlijke producten kan leven.

En voor wat betreft het kanker, dat is ook voor een deel erfelijk belast, dat je daar dus gevoeliger voor bent dan de mensen die er niet erfelijk mee belast zijn.

Het is een mooie tekst, en ik zou dan ook graag bronvermeldingen willen zien.

Ach, ik snap ook niet waarom het gezond wordt geacht melk te drinken. :) Die discussie kan je blijven voeren, laat iedereen doen waar diegene zich goed bij voelt. Ik voel me goed bij geen vlees. Prima, toch?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:17

Waar ik veel op tegen heb is op vegetariers en veganen die geloven dat ze zieltjes moeten winnen. Ieder heeft zijn eigen vrije keus, laat dat ook zo. Ik verplicht vegetariers ook niet tot het eten van vlees.

Ik las net vandaag nog in de krant dat de barbeque van de tweede kamer controversieel is omdat er vlees op wordt gebraden. Tja, een heel slecht voorbeeld van intolerantie. Als iemand dan graag sojaburgers wil eten, moet die dat vooral doen. Ook degenen die geen varkensvlees willen eten of zo mogen dat doen.

Om andere mensen te gaan voorschrijven wat ze mogen eten vind ik nogal ver gaan.

Miracle: het is een kwestie van kader en referentie. De gemiddelde mens staat gewoon veel te ver van de natuur om ook maar wat dan ook te begrijpen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:18

Buiten dat.. Dokter wees me erop dat ik zonder vlees zelfs al naar een aantal voedingssupplementen moet gaan kijken. Een mens blijft een omnivoor, hoe graag je ook wil dat dat anders is.

even benieuwd.. Moeten vleesetende diersoorten ook over op een vegetarisch/veganistisch dieet in de toekomst?

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:24

Over kanker ga ik me niet uit laten, ik heb de tekst slechts gekopierd en geplakt.
Kanker heeft inderdaad ook met erfelijkheid te maken en een bijvoorbeeld rokende vegetarier moet ook niet teveel in z'n handjes knijpen.
Voor bon vermelding gewoon even een stuk van mijn tekst kopieren en in google plakken heb je hem zo te pakken.

Mensen waren vroeger misschien vlees eters, maar nu is dat niet meer nodig.
Er wordt niet gedacht dat mensen zonder vlees kunnen, het is bewezen dat dat zelfs veel gezonder is.
Er is ontzettend veel onderzoek naar gedaan en dat kun je ook gewoon allemaal googlen.

Als je geen vlees eet hoef je niet naar supplementen te grijpen zolang je maar vervangende producten eet.
Ga dan eens naar een dietist in plaats van naar een dokter.

En ik probeer geen zieltjes te winnen, al ga je elke dag 5 keer naar de burgerking moet je lekker zelf weten. Ik wil alleen zeggen dat geen vlees eten gezond is aangezien mensen denken dat ik de hele dag ziek zwak en misselijk op de bank lig omdat ik het laat staan.