Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
riannhuh schreef:Voor mij staan MENSEN toch echt wel boven DIEREN
En om nog even op het antibioticaverhaal terug te komen, volgens mij denken de meesten maar dat iedere boer alle dieren vol antibiotica spuit. Bullshit, waarom zouden ze dat doen... dat doen ze alleen met dieren waar wat aan mankeert, ontsteking in de poten of wat dan ook. En doen ze dat niet dan is het ook weer mishandeling... ja wat wil je dan.
Daarnaast kon je vroeger dieren die niet 100% meer liepen naar de slacht doen en kreeg je nog wat voor het vlees. Zo haal je de zwakke dieren uit de veestapel. Nu kan dat niet meer vanwege regeltjes en dus hou je bijv. je kreupele koe langer aan zodat je er nog wat uit kunt melken. Die boer gaat zichzelf ook niet van zijn inkomen beroven...
Reneee_ schreef:Heb laatst ergens scharrelvarkens gezien (en gefilmd) die dit ook deden. Zag hetzelfde en in dezelfde mate bij een boer binnen gebeuren. Ik ben geen varkenskenner, maar vermoed sterk dat dat bijten ook in de vrije natuur gebeurt. Dichtste aanverwant die ik ken is het wild zwijn en die weten HEEL goed wat lomp spelen en vechten is.In het filmpje is ook te zien hoe een varken een ander varken bijt, dit is niet uit agressie (in de meeste gevallen) maar uit spelen of verveling. Het is tegenwoordig dan ook verplicht om speeltjes voor de varkens (in ons geval rubberen ballen aan kettinkjes) op te hangen. En nogmaals ik zeg niet dat dit in alle gevalen zo is, maar in de bedrijven die ik ken wel.
eenitraM schreef:OMGponies schreef:Waarom zijn de boerenbedrijven voor jou dan zo belangrijk?
OMGponies ; OMG wat is dat dan voor vraag?
OMGponies schreef:Ik vraag toch, waarom vind jij de boerenbedrijven zo belangrijk?
Waarom vind jij een varkenshouderij bijvoorbeeld belangrijker dan een eenmans winkeltje op de hoek van een winkelstraat?
annastasia schreef:OMGponies schreef:Ik vraag toch, waarom vind jij de boerenbedrijven zo belangrijk?
Waarom vind jij een varkenshouderij bijvoorbeeld belangrijker dan een eenmans winkeltje op de hoek van een winkelstraat?
Omdat boerenbedrijven de primaire sector zijn.
Zij leveren als het ware ruwe grondstoffen om de wereldbevolking van voedsel te kunnen voorzien.
En dit hoeft niet alleen vlees te zijn.
Zonder alle boerenbedrijven heeft een eenmanswinkeltje op de hoek van de straat ook geen recht van bestaan.
Niet voor niets is er de slogan: No farmers No food!
anais96 schreef:_San87_ schreef:Respect voor wie? Ordinaire inbrekers, haatzaaiers en leugenaars?
Die er wel voor zorgen dat de waarheid naar buiten komt! Anders wordt er nooit iets aan gedaan!
Irma_Maandag schreef:...en dat is precies wat ik bedoel. Waar komt jouw wild vandaan?
Uit het bos.
Is ook niet altijd het geval! Is in sommige gevallen ook misleiding....
Kwartels bv worden opgefokt, eend, gans en konijn soms ook, evenals hert.
Exoten als springbok, struisvogel, rendier ed. zijn òf geschoten en geïmporteerd, of (in nl) in gevangenschap gefokt of beheerd.
Maw: wees ook bij het eten van "wild" vlees wel kritisch, als je er zeker van wil zijn dat het dier ook echt / geheel in vrijheid heeft geleefd! (Zie ook: http://mijnslager.info/vlees/vleessoort ... orten.html)
Maar wat ik niet goed begrijp aan het selectief veganisme van OMGponies, is waarom je jezelf zo noemt. Noem het dan selectief en bewust vlees eten ofzo. Anders zouden ook je leren rijlaarzen eraan moeten geloven.....
joostvangestel schreef:Zo, ik heb een aantal ooms gehad die varkensboer waren. Ik vond het altijd heel leuk om in de stal te kijken. Ik heb zelfs een aantal keer een big kado gekregen, die we dan vetmestten en na een tijdje kwam de slager dan langs om die bij ons in de garage eerst dood te maken en na de komst van de keurmeester hem verder uit te benen.
Wij hadden dan als belangrijkste taak om balkenbrij, zult en worst te maken. De hersenen aten we overigens als eerste op, de buurvrouw had daarvoor een heel best recept. Een fantastisch proces om te zien. Het is jammer dat er veel mensen vervreemd zijn van de processen die er nodig zijn om bepaald eten op tafel te brengen. En als kind had ik er helemaal geen problemen mee om met een varken te spelen (genaamd Sjors) dat later in de diepvries kwam. Gewoon een deel van de natuur.
Overigens was dat thuisslachten wel iets anders dan in de grote abbatoirs van nu, maar het principe blijft hetzelfde.
Zieke varkens in de natuur creperen letterlijk, ik denk dat je als ziek varken beter in een grote stal zit dan in het bos.
Citaat:Hieruit blijkt dat mensen die vis eten of vegetarisch zijn, over het algemeen minder vaak kanker ontwikkelden.
Vreemd genoeg komt onder vegetariërs wel vaker darmkanker voor dan bij mensen die vlees eten. Deze vorm van kanker hangt samen met het veelvuldig eten van rood vlees.
magda_90 schreef:Een mens blijft een omnivoor, ik kan er (nog) niet bij waarom er wordt gedacht dat een mens zonder dierlijke producten kan leven.
En voor wat betreft het kanker, dat is ook voor een deel erfelijk belast, dat je daar dus gevoeliger voor bent dan de mensen die er niet erfelijk mee belast zijn.
Het is een mooie tekst, en ik zou dan ook graag bronvermeldingen willen zien.