PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:59

Liefde en met geduld tijd en zorg geven kunnen ook heel veel ouders beter dan de thuiszorg, die hebben daar helemaal geen tijd voor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:59

gohya schreef:
@cherie78
Het grootste deel zijn géén gediplomeerde mensen.
Maar voor heel veel hulp behoevende mensen is een diploma ook niet nodig.Dat is wat anders als je ook moet prikken,wonden moet verzorgen,enz.Dat kan je iemand die geen diploma heeft niet laten doen.
Prikjes geven voor trombose kan wel iedereen doen,net als insuline spuiten.

Is er bij het grootste deel dan ook een arbeids-overeenkomst?
Met vastgesteld uurloon, werktijden etc?

Het PGB gaat ervan uit, dat de houders 'kwalitatief goede zorg" in moeten kopen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:01

Maar sarabande, daar ben je toch gewoon ouder voor? Je hoeft niet betaald te krijgen om je kind liefde te geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:02

duChambre schreef:
Maar sarabande, daar ben je toch gewoon ouder voor? Je hoeft niet betaald te krijgen om je kind liefde te geven.

Wellicht toch even het topic doorlezen want het antwoord hierop is al diverse malen gegeven

Een gehandicapt kind 24 op 24 uur zorg geven vergt wat meer van ouders dan het doorsnee kind

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:04

duChambre schreef:
Dat is dus hoe ik het ook zie cherie. Dat een instelling geen kunde heeft is natuurlijk onzin. Dan zouden die mensen daar niet moeten mogen werken. Het is juist precies andersom.
Een ouder heeft vaak kennis van zijn eigen kind, maar dat is alleen gebaseerd op ervaring, niet op kunde. En wanneer met een pgb thuiszorg wordt ingehuurd krijg je precies hetzelfde als vanuit een zorginstelling. Mensen met een pgb zijn gewoon tevredener als ze verzorgt worden door iemand die ze kennen en vertrouwen dan door iemand uit 'de massa' om het maar even zo te noemen.

En ja ik weet dat half nederland niet tevreden is met de zorg die geleverd wordt door verzorgenden, maar dat is niet iets wat je met een pgb kan oplossen. Het geld wat nu aan al die pgb's uitgegeven wordt kan beter in de kwaliteit van ZIN gestopt worden. Of niet dan?

Met het vetgedrukte ben ik het gewoon echt eens.

Dat vertrouwen in de zorgverlener van een instelling komt vanzelf, bij de meeste mensen.
In het begin is het "even" wat vreemd, maar dat is echt maar even.

Brainless

@Cherie78
Dat ligt denk ik ook aan de regio waar je woont.
Flexibel? Juist niet!
Ze kunnen nooit alle hulpbehoevende 's avonds tussen 9 en 10 in bed leggen.
Net zoals 's morgens helpen bij het aankleden.

Mijn opa wordt nu 2x per week gewassen (staand in de keuken) want ze hebben geen tijd om hem te douchen. En dan staan ze vaak om 1 uur op de stoep, net de tijd dat hij even in bed ligt.
Nu hoeft hij nog niet in en uit bed geholpen worden, (heeft hij wel een tijdje gehad, maar nu tijdelijk niet nodig). Hij heeft al gezegd dat hij (indien het wel weer nodig is) PGB aanvraagt en daarvoor de buurvrouw elke ochtend en avond laat komen om hem te helpen. Die kan hij bellen en dan kan ze gelijk komen.
Dan is hij niet verplicht om al om 9 uur naar bed te gaan en pas om 9 uur er weer uit te komen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-06-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

duChambre schreef:

Ben ik helemaal met je eens hoor! :j

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:05

Voor mij is het een beetje dubbel.
Aangezien ik er niet voor de afschaf ben aangezien het belangrijk is. Maar ik ken iemand die er gewoon ongelooflijk gebruik van maakt en dat vind ik niet kunnen, die koopt het goedkoopste van het goedkoopste en wat overblijft is voor zichzelf zegmaar. Dus ik vind het gewoon lekker voor diegene als die dat geld niet meer zou krijgen. Maar nee ik scheer net niet allemaal over 1 kam, ik vind niet dat ze het gelijk ZO aan moeten pakken als dat ze doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:06

sarabande schreef:
duChambre schreef:

Wellicht toch even het topic doorlezen want het antwoord hierop is al diverse malen gegeven

Een gehandicapt kind 24 op 24 uur zorg geven vergt wat meer van ouders dan het doorsnee kind

En om dat juist te "ontlasten" is er een PGB.

Maar dan voor Zorg in te kopen, dus ZIN.
Dan ontlast het ouders, anders niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:06

cherie78 schreef:
gohya schreef:
@cherie78
Het grootste deel zijn géén gediplomeerde mensen.
Maar voor heel veel hulp behoevende mensen is een diploma ook niet nodig.Dat is wat anders als je ook moet prikken,wonden moet verzorgen,enz.Dat kan je iemand die geen diploma heeft niet laten doen.
Prikjes geven voor trombose kan wel iedereen doen,net als insuline spuiten.

Is er bij het grootste deel dan ook een arbeids-overeenkomst?
Met vastgesteld uurloon, werktijden etc?

Het PGB gaat ervan uit, dat de houders 'kwalitatief goede zorg" in moeten kopen.

Ja voor het grootste deel is er ook een arbeids-overeenkomst.
Het aantal uren per week staat vast,het uurloon staat vast.
Ook kan iemand in de ziektewet komen en word dan gewoon door betaald,het is gewoon een vaste baan die je hebt.Je betaald ook alle premie's,belastingen enz.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:08

sarabande schreef:
duChambre schreef:

Ja tuurlijk, dat snap ik. En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingsgevallen waarbij iemand wel een pgb nodig heeft.
Maar ook bij een gehandicapt kind, waar wordt het pgb voor gebruikt? Niet elk kind dat gehandicapt is heeft evenveel zorg nodig. En kinderen die 24/7 thuis verzorgd moeten worden, zijn die niet beter af in een zorginstelling waar ze alles kunnen krijgen wat ze nodig hebben? Al is het maar voor een paar dagen per week. Dat is al een manier om ouders een last te ontnemen. Ik snap dat ouders hun kind graag bij zich willen hebben, maar je moet wel in het belang van ieders welzijn blijven denken.

Ik las hierboven iets over dat ouders soms een pauze nodig hebben van de zorg die ze geven, nou daar is een pgb dus echt niet voor bedoeld. Als ze die pauze nemen door zorg in te huren of het kind naar een instelling te sturen voor een paar dagen, okee dan wel. Maar door zelf een paar daagjes te nemen? Nee daar is het pgb niet voor bedoeld...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:12

Brainless schreef:
@Cherie78
Flexibel? Juist niet!

Mijn opa wordt nu 2x per week gewassen (staand in de keuken) want ze hebben geen tijd om hem te douchen. En dan staan ze vaak om 1 uur op de stoep, net de tijd dat hij even in bed ligt.
Nu hoeft hij nog niet in en uit bed geholpen worden, (heeft hij wel een tijdje gehad, maar nu tijdelijk niet nodig). Hij heeft al gezegd dat hij (indien het wel weer nodig is) PGB aanvraagt en daarvoor de buurvrouw elke ochtend en avond laat komen om hem te helpen. Die kan hij bellen en dan kan ze gelijk komen.
Dan is hij niet verplicht om al om 9 uur naar bed te gaan en pas om 9 uur er weer uit te komen.

Hier zijn ze inderdaad zo flexibel als mogelijk.
Maar als dat geld van het PGB in de (thuis)zorginstellingen wordt gestoken, kan er ook meer personeel in dienst genomen worden.
De instellingen willen heel graag mensen aannemen, maar er is geen budget-mogelijkheid voor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:13

De PGB is bedoelt om de verzorgers te ontlasten en degene die zorg krijgt zo zelfstandig mogelijk te kunnen laten leven, wat kort door de bocht, maar alla
In dit topic zijn meerdere voorbeelden van kinderen en mensen die wanneer voor hen het PGB wegvalt de kwaliteit van hun leven sterk achteruit zal gaan
Dat kan bijvoorbeeld omdat een dagje per week naar de zorgboerderij weg gaat vallen oid
Dat is de kern van de zaak, die mensen zullen heus op de een of andere manier wel opgevangen worden, alleen schijnt het niemand te deren dat ze ongelukkiger kunnen worden, terwijl ze al minder bedeeld zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:15

@Cherie
Maar voor een man van 86, die zelfstandig kan wonen, wordt niet graag gewassen door een meisje van 25 jaar. Hij heeft moeite om 4 gezichten per week te zien (tja want iedereen werkt part time) en dan op tijden die hij van te voeren moet melden (dus zijn zelfstandigheid wordt nog minder). Hij heeft dan liever een bekend gezicht, die ook de tijd heeft een kopje koffie te blijven drinken of om bv even snel een wasje er in te gooien of het bed voor hem op te maken.

Jitske

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:18

Brainless, de man in jouw verhaal ziet inderdaad liever elke keer dezelfde persoon. En bij een pgb betaalt hij voor deze zelfde persoon die een kopje koffie meedrinkt. Dit kopje koffie wordt echter dikwijls niet afgerekend. De verzorgende drink dat kopje koffie in zijn/haar eigen tijd.
Wanneer de man in jouw verhaal namelijk ZIN ontvangt klaagt hij steen en been dat er 10 minuten extra in rekening worden gebracht omdat "mevrouw koffie zit te leuten". Geloof me, ik hoor deze verhalen elke dag. Er zitten dus (zeker bij ouderen, no offence) 2 kanten aan het verhaal. Aan de ene kant willen ze meer aandacht, maar aan de andere kant willen ze daar niet extra voor betalen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:23

@duChambre
Je hebt wel gelijk hoor, maar het moeilijkste voor hem was dat hij van te voren moest inplannen hoe laat hij naar bed wilde. Zijn buurvrouw kan hij gewoon opbellen op het moment dat hij wilt.
Nu kan hij het gelukkig wel weer zelf, maar ja, voor hoe lang...

Hij staat op de wachtlijst voor een bejaardentehuis, maar hij is nog te goed om er voor in aanmerking te komen.

Hij krijgt nu 1x per week thuishulp (schoonmaken) en ik heb hem nooit horen klagen over het koffiedrinken/pauze houden.
Hij klaagt juist dat zij alleen maar aan het werk is en niet lang wilt zitten ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:23

cherie78 schreef:
Brainless schreef:
@Cherie78
Flexibel? Juist niet!

Maar als dat geld van het PGB in de (thuis)zorginstellingen wordt gestoken, kan er ook meer personeel in dienst genomen worden.De instellingen willen heel graag mensen aannemen, maar er is geen budget-mogelijkheid voor.

Ze willen idd. heel graag mensen aan nemen maar die zijn er niet.
Er is te weinig personeel die in de zorg wil werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:25

@Gohya
Daar heb je een punt.
Er zijn nu redelijk wat mensen die hun vader/moeder/buurman/buurvrouw/kennis helpen met de verzorging/huishouden.
Deze mensen zullen nooit gaan werken via een zorginstelling, want ze willen alleen hun bekende helpen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:26

Maar dat is op zich wel logisch, want de zorg is geen aantrekkelijke branche om in te werken. Een stalgenootje had het er laatst nog over dat ze eer cursus mag doen om meer te kunnen. Dan zou ze een stapje hogerop komen maar hooguit 50 euro per maand mee gaan verdienen! Kijk met zulke salarissen kun je geen mensen trekken. Iedereen die nu in de zorg werkt doet het omdat ze het ook echt leuk vinden. Dat bedoel ik natuurlijk niet negatief, want zulke mensen wil je juist hebben. Maar juist die mensen die er graag meer liefde en aandacht in stoppen hebben momenteel niet de ruimte die ze daarvoor nodig hebben omdat er gewoon te weinig personeel is...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:28

Brainless schreef:
@Gohya
Daar heb je een punt.
Er zijn nu redelijk wat mensen die hun vader/moeder/buurman/buurvrouw/kennis helpen met de verzorging/huishouden.
Deze mensen zullen nooit gaan werken via een zorginstelling, want ze willen alleen hun bekende helpen.

En ze weten hoe zwaar het is in de zorg! dat weten heel veel mensen en daarom is er zo'n personeel gebrek.
Het is vooral Geestelijk maar ook lichamelijk zwaar!

@duChambre
Werken in de zorg word wél heel goed betaald hoor.Het gaat ze niet alleen om het loon [dat hoog is],maar puur om het werk zelf.Ligt er natuurlijk ook aan wát je doet in de zorg.
Laatst bijgewerkt door gohya op 30-06-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:31

cherie78 schreef:
Maar als dat geld van het PGB in de (thuis)zorginstellingen wordt gestoken, kan er ook meer personeel in dienst genomen worden.
De instellingen willen heel graag mensen aannemen, maar er is geen budget-mogelijkheid voor.

Er is budget genoeg maar de mensen WILLEN niet in de zorg werken. er staan hier in de omgeving harstikke veel vacatures open maar er komt zelden iemand op af. en daarnaast, niet iedereen is geschikt om in de zorg te werken. bij het thuiszorgbedrijf waar ik werk, zijn er in de laatste jaren een paar aan genomen maar die zijn ook weer snel vertrokken. die vonden het werk toch anders dan ze dachten, vonden het niet leuk om met ouderen te werken of waren er gewoon domweg niet geschikt voor.
we hebben er hier zelfs een paar gehad die verplicht moesten reintregreren. mensen met een uitkering en de thuiszorgorganisatie moest hiervoor plekken beschikbaar houden. want de gemeente had gedacht ze zo aan het werk te krijgen. en tja, waar is er genoeg vraag naar personeel? juist, in de zorg. maar geen van allen was geschikt voor het werk en wilde hier ook niet werken.
en de meesten die iemand via een pgb helpen, hebben hier geen diploma's voor en willen dat ook niet. het zijn vaak bekenden van de budget houder en een klein deel van de zorgverleners zijn zelfstandige verzorgende/verpleegkundige. een hele klein deel is professionele zorg wat via een thiuszorgbureau in gekocht wordt.
bij ons zijn ze ook zo flexibel mogelijk maar op een bepaald punt houd het op. iedereen wil het liefste voor 10 uur klaar zitten maar dat gaat gewoon niet.

en als ze het pgb geld in de thiuszorginstellingen stoppen zodat die ook de pgb-mensen zou kunnen helpen, dat gaat niet werken :n zoals al meerdere keren is uitgelegd, de zorg door een (thuis) zorginstelling laten verzorgen is 3x zo duur als via een pgb. dus (op dat moment de ex-) pgb-houder zal nooit dezelfde aantal uren zorg via de thuiszorg krijgen als dat hij via het pgb inkocht.
van het bedrag waar ze 1 uur thiuszorg van in kunnen huren, kunnen ze via pgb gemiddeld 2-3 uur van inhuren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:34

Tieme schreef:
cherie78 schreef:

Er is budget genoeg maar de mensen WILLEN niet in de zorg werken. er staan hier in de omgeving harstikke veel vacatures open maar er komt zelden iemand op af. en daarnaast, niet iedereen is geschikt om in de zorg te werken. bij het thuiszorgbedrijf waar ik werk, zijn er in de laatste jaren een paar aan genomen maar die zijn ook weer snel vertrokken. die vonden het werk toch anders dan ze dachten, vonden het niet leuk om met ouderen te werken of waren er gewoon domweg niet geschikt voor.
we hebben er hier zelfs een paar gehad die verplicht moesten reintregreren. mensen met een uitkering en de thuiszorgorganisatie moest hiervoor plekken beschikbaar houden. want de gemeente had gedacht ze zo aan het werk te krijgen. en tja, waar is er genoeg vraag naar personeel? juist, in de zorg. maar geen van allen was geschikt voor het werk en wilde hier ook niet werken.
en de meesten die iemand via een pgb helpen, hebben hier geen diploma's voor en willen dat ook niet. het zijn vaak bekenden van de budget houder en een klein deel van de zorgverleners zijn zelfstandige verzorgende/verpleegkundige. een hele klein deel is professionele zorg wat via een thiuszorgbureau in gekocht wordt.
bij ons zijn ze ook zo flexibel mogelijk maar op een bepaald punt houd het op. iedereen wil het liefste voor 10 uur klaar zitten maar dat gaat gewoon niet.

en als ze het pgb geld in de thiuszorginstellingen stoppen zodat die ook de pgb-mensen zou kunnen helpen, dat gaat niet werken :n zoals al meerdere keren is uitgelegd, de zorg door een (thuis) zorginstelling laten verzorgen is 3x zo duur als via een pgb. dus (op dat moment de ex-) pgb-houder zal nooit dezelfde aantal uren zorg via de thuiszorg krijgen als dat hij via het pgb inkocht.
van het bedrag waar ze 1 uur thiuszorg van in kunnen huren, kunnen ze via pgb gemiddeld 2-3 uur van inhuren.

Juist! en dat begrijpen/zien ze niet in de regering of ze willen het niet zien.
Wat ze nu willen doen is géén oplossing.Eerst die Frauderende bureau's/mensen aanpakken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:36

gohya schreef:
@duChambre
Werken in de zorg word wél heel goed betaald hoor.Het gaat ze niet alleen om het loon [dat hoog is],maar puur om het werk zelf.Ligt er natuurlijk ook aan wát je doet in de zorg.

vindt je?? ik vindt de zorg nou niet echt goed betalen hoor :n ik ben op een gegeven moment maar meer uren in de weekenden en avonden gaan werken want dan krijg je 40% onregelmatigheidstoeslag er bovenop. en dat is nog vrij laag want ik hoor regelmatig dat personeel bij "gewone" bedrijven vaak 100% onregelmatigheidstoeslagen krijgen.
ik doe verzorgend werk in de thuiszorg. heb pas nog gezien wat het bedrijf per uur zorg betaald krijgt en welk deel wij vervolgens krijgen :( wij kregen zo'n 1/5 deel van het bedrag wat binnen kwam.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:53

Tieme schreef:
gohya schreef:
@duChambre

vindt je?? ik vindt de zorg nou niet echt goed betalen hoor :n ik ben op een gegeven moment maar meer uren in de weekenden en avonden gaan werken want dan krijg je 40% onregelmatigheidstoeslag er bovenop. en dat is nog vrij laag want ik hoor regelmatig dat personeel bij "gewone" bedrijven vaak 100% onregelmatigheidstoeslagen krijgen.
ik doe verzorgend werk in de thuiszorg. heb pas nog gezien wat het bedrijf per uur zorg betaald krijgt en welk deel wij vervolgens krijgen :( wij kregen zo'n 1/5 deel van het bedrag wat binnen kwam.

Als je via een bedrijf werkt dan krijg je idd. niet echt veel betaald,zij strijken het grootste deel zelf binnen.Maar als je in een instelling werkt word dat heel goed betaald.Mijn zoon heeft een bijbaantje in een instelling [blinde bejaarden] en word goed betaald.Een kennisje van me werkt in een psychiatrische instelling [schoonmaken] en ook zij krijgt goed betaald.
Ze moeten ook die zorgbureau's eens nakijken,laat ze hun personeel meer betalen,verdeel het eerlijk.
Ze krijgen rond de 25,- per uur binnen en betalen iets van 10,- per uur uit [áls het niet minder is].

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:00

gohya schreef:
Ze krijgen rond de 25,- per uur binnen en betalen iets van 10,- per uur uit [áls het niet minder is].

Lijkt me neit minder want dan komen ze onder het minimumloon.