Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:28

Nou, dan is het toch niet zo moeilijk? Dan kan door aanpassing van de wijze van slachten het "onverdoofd" ritueel slachten blijven bestaan, zonder dat daar enerzijds Joden en moslims, en anderszijds de dieren en hun dierenrechtenbeschermers door geraakt worden...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:51

Yamcha schreef:
Klopt, volgens de Thorah is dat niet nodig :) het dier moet wel gestoken worden, zodat al het bloed eruit kan lopen, dat kan prima ná het schot.

Dat gebeurd zowiezo, bij welke manier van slachten ook.
Anders heb je geen lekker stukje vlees omdat er allemaal gestold bloed in zit.

Ik vind trouwens wel dat leed (mens of dier) een grotere prioriteit heeft dan godsdienstbelang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 05:50

Als mensen zich serieus houden aan wat de Bijbel, de Thorah of de Koran zegt, hoef je helemaal geen keus te maken tussen die 2, dan gaan die dingen samen. Ik ben er van overtuigd dat God die wetten en voorschriften heeft gegeven om ons leven en dat van de dieren beter te maken. Het woord rentmeesterschap komt echt heel vaak voor in de Bijbel en de Thorah, en dat is juist omdat je als kind van God goed moet zijn voor je dieren. Voor al het levende dat aan jou is toevertrouwd.

Je leent het van God, zeg maar. En als je daar verantwoording over af moet leggen, moet je kunnen zeggen dat ze bij jou een goed leven hebben gehad, gelukkig zijn geweest. En een goede dood dus ook. Hoe leg je aan de schepper van het leven uit dat je dieren altijd in kleine. hokjes hebben. geleefd en daarna op een afschuwelijke manier vermoord zijn? Dat kan toch niet?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:52

En daarom stel ik mezelf dus altijd de vraag: wat valt nog onder godsdienst(vrijheid) en wat niet meer..... Als mensen alles onder godsdienst gaan scharen, terwijl het cultuur of gewoonten zijn die daar feitelijk niet uit voortkomen of onder vallen, vind ik dat er sowieso geen beroep op die zogenaamde godsdienstvrijheid gedaan moet kunnen worden.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:27

Erg offtopic, maar mijn mening:
daarom heb dus helemaal niets met het geloof zoals het in de boeken staat en in de gebouwen beleden wordt. Sterker nog: ik heb er een hekel aan. Omdat bijna alle ellende en geweld vrijwel altijd terug te voeren naar het geloof omdat de mens het verkeerd interpreteerd.
De mens is diegene die alle geloofswetten -en regeltjes bedacht heeft.
Het is ook een mens die de boeken geschreven heeft.
Geloof zit in jezelf en in je hart.
Niet meer, niet minder.

Edit: typo

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:15

Trennie schreef:
Erg offtopic, maar mijn mening:
daarom heb dus helemaal niets met het geloof zoals het in de boeken staat en in de gebouwen beleden wordt. Sterker nog: ik heb er een hekel aan. Omdat bijna alle ellende en geweld vrijwel altijd terug te voeren naar het geloof omdat de mens het verkeerd interpreteerd.
De mens is diegene die alle geloofswetten -en regeltjes bedacht heeft.
Het is ook een mens die de boeken geschreven heeft.
Geloof zit in jezelf en in je hart.
Niet meer, niet minder.

Edit: typo

Ik geloof niet zo in de link tussen religie en alle oorlogen. Wat heeft de oorlog in irak ermee te maken? Wat heeft de 2e wereld oorlog ermee te maken? Volgens mij zijn ze in alle ``communistische landen`` zwaar anti geloof en haten ze het zoals jij, lees hun geschiedenis

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:51

Je zou even beter moeten lezen: ik zeg: bijna, want van alle voorbeelden die jij noemt zijn er even zo veel, zo niet meer voorbeelden die wel zijn terug te voeren op het geloof. En ik heb het niet eens alleen over oorlogen.

Wat dacht je van het recentelijke sexuele misbruik wat naar buiten is gekomen binnen het katholieke geloof?
Komt naar mijn inziens door het celibaat.
Naar mijn idee ook al zon regeltje of wet die door de mens is bedacht. Compleet tegennatuurlijk aan hoe de mens gemaakt is.

Gek he, dat je dan zulke verwrongen wantoestanden krijgt...
Ook gewoon onder de noemer ellende te scharen....

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:14

Trennie, ik ga volledig met je mee! Zeer treffend geschreven! Zowel je laatste post als je 1 na laatste post.

En de 2e wereld oorlog onstond misschien niet meteen uit een verschil in geloof, maar de onmenselijke acties tegen mensen die anders waren of een ander geloof hadden (Joden, maar ook moslims) was toch zeer zeker aan de orde!
De oorlog in Irak had te maken met de visie van Saddam tov de rest van de westerse wereld. Ook in deze oorlog werden mensen gedreven door hun geloof om bijv. zelfmoord aanslagen te doen. Dus hoezo hebben deze 2 oorlogen niks met t geloof te maken? Vaak verschuilen ze zich achter hun geloof terwijl het eerder een cultuur kwestie is. Onder het mom van, maar in de Bijbel/Koran staat geschreven....lekker makkelijk.

Nogmaals ik ga met Trennie mee, geloof zit in jezelf en hoe jij je opsteld naar anderen. Je hoeft echt niet Katholiek, Protestants, Moslim, Joods enz enz te zijn om eerlijk en respectvol naar anderen te zijn en zo een goed leven te leiden.