Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:24

mika11 schreef:
Zo kun je het toch niet stellen, door deze feiten, dat er dan zo weinig dierenliefhebbers zijn in de NL ruiterij?

Natuurlijk wel; díe ruiterij houdt zelf de paarden suboptimaal.
Die leest zelf niet eerst hoe dat dier gehouden moet worden.

Idem dat dwanggedoe met metaal. Ook al geven de ´toppers´ dit voorbeeld kies je wel ZELF om zo onaardig tegen joúw dier te zijn.
Je trekt zélf aan het bit en zet het zélf op stal.
Die paarden zijn wel zélf gekocht!
Als je integer aardig bent dan doe je dit niet. Dan wil je niet met een spoor prikken en het wel lekker vrij buiten met kameraden zien dollen.

Dit: http://www.youtube.com/watch?v=OqLZCG-c ... dded#at=41 doe je net als op stal opsluiten echt ZELF.
Nee, er is geen excuus door naar anderen te wijzen.
Zéker niet omdat er al decénnia met wetenschappelijk onderbouwde argumenten tegen geageerd wordt.
Ook vanuit de klassieke dressuurhoek zelf komt al decennia inhoudelijke kritiek. Zie de boeken van Ernest van Loon; http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Het is echt paardonvriendelijk gedoe tegen beter weten in.
De weinige reacties op [VN] Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden zijn illustratief.
De NL ruiterij loopt gewoon meer dan 100 jaar achter en is een 19de eeuws anachronisme in bio-ethiek.

Dan ben ik liever de belachelijke gek op de berg zonder winstpunten maar met een <3 paard:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NE6PEG8N.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:31

't Valt hier nog wel mee toch? :D

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:47

Dat filmpje van you tube heb ik wel eens gezien. Die paarden zien er ongelukkig gereden uit. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die rijdt met een bit, zijn paard zo in de krul trekt. Op het filmpje zie je ook bitten die ze gebruiken bij hoge dressuur, de 'gemiddelde ruiter' gebruikt dat helemaal niet.
Hier een simpele foto van mijn paard langs de weg stappend, met bit, gewoon ontspannen. Zo ontspannen ziet ze er meestal uit want we rijden vrijwel nooit in een bak. (is er niet eens bij de boerderij) Hier had ik haar trouwens net, zie ik, want ze had nog een martingaal om. Dat was omdat ze bij de vorige eigenaar flink kon steigeren.
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... pdeweg.jpg

Waarschijnlijk kan ik mijn paard ook wel zonder bit rijden, maar dat heb ik nog nooit gedaan. En er zo veel verschillende soorten bitloze hoofdstellen met voor- en nadelen dat ik niet zou weten welke ik moet gebruiken.

Daarbij kun je de 'gemiddelde particulier' het ook niet kwalijk nemen dat zij hun paard (dagdelen) in een stal hebben staan en met bit rijden. Dat komt omdat zo'n 95% van alle informatie over het houden van paarden zich hierop richt.
Het ethogram en wat daar zo bij hoort is bij de meeste mensen helemaal niet bekend.
Als je boeken opzoekt in een normale boekwinkel over het houden van paarden, beginnen vrijwel alle boeken met: de stal.
Dus hoe kun je het dan de mensen kwalijk nemen dat ze hun paarden suboptimaal houden?
Zelfs mensen die zich van tevoren goed gaan inlezen en informeren hoe ze een paard moeten houden, zullen waarschijnlijk over een stal horen. En niet over het ethogram.
Daarom kun je die mensen ook niet aanwijzen, dat ze waarschijnlijk geen echte paardenliefhebbers zijn.
Al eeuwen lang staan paarden in een stal en dat het nu wetenschappelijk onderzocht is, dat het voor het welzijn voor het paard beter is volgens het ethogram te leven, wil niet zeggen dat iedereen dat dan ook opeens weet en kan.
Het is zelfs zo dat iemand in Nederland die wel z'n paarden 24 uur per dag buiten houdt in een kudde, zonder bit rijdt, een beetje lachend wordt bekeken, en wordt gezien als een soort 'natuurfreak'.
Maar de mensen die er wel over gehoord hebben en er mee bezig zijn, zullen het steeds beter willen voor hun paard.
En volgens mij is dit een goed punt om mee te beginnen.

mylittlejoy

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:14

En wederom wijst hc wild om zich heen zonder in te gaan op de temperatuurskwestie. Want laten we wel zijn, paarden houden in die hitte is ook suboptimaal. Maar nee, daar reageren we niet op. Jammer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:18

mylittlejoy schreef:
En wederom wijst hc wild om zich heen zonder in te gaan op de temperatuurskwestie. Want laten we wel zijn, paarden houden in die hitte is ook suboptimaal. Maar nee, daar reageren we niet op. Jammer.

Omdat het nonsens is.
Relatieve luchtvochtigheid, wind, zon/schaduw, jaargetijde (vacht/gedrag/hormonen) zijn maar een paar van de factoren voor alleen de ´comfort´waarde van temperatuur. Daarbíj komt nog de insektendruk die een temperatuurkeuze beïnvloed.
Paarden zijn geëvolueerd in een band tussen twee breedtegraden met bijbehorend klimaat.
Paarden kwamen waar wij wonen voor in het wild :)*
Ook hebben we ecotope buitenpaarden aangeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:44

Ik heb lang niet alles gelezen, maar ik snap de meeste standpunten wel. Iedereen heeft goede voor- en tegenargumenten.

Ik kies ervoor om mijn paard in lente-zomer 24/7 buiten te houden, maar met schuilstal en schaduw van bomen. In najaar-winter gaat paard op pension met een ruime stal (4x5) waar ze ook dagelijks buiten komen, tenzij de ondergrond echt te gevaarlijk is of onbegaanbaar. Dat heb ik deze winter maar een 5-tal keer gehad en voor volgende winter gaan ze daar al aanpassingen voor doen. 's Winters is het maar max. 4u buiten, ofwel op het stukje paddock, ofwel in de piste. Door die verdeling kunnen dan alle paarden alle dagen buiten (waren 4 pensionklanten). Er is getest geweest of er sommige paarden samen konden, maar dat was niet zo'n goed idee :+ Dus werden ze in paddocks naast elkaar gezet met draadje tussen: ze konden kroelen, knabbelen, snuffelen, maar elkaar niet verwonden (vooral mijn paard is daar expert in).

Mijn paard heeft er hele winter piekfijn en relax bijgelopen. Dus neen, 24/7 buiten 365 dagen/jaar HOEFT niet, zolang je de basis maar in de gaten houdt en eventueel bewegingstekort zelf gaat aanvullen: wandelen, stappen aan de hand, longeren... Ik heb zo deze winter heel wat km's afgelegd en uren buiten doorgebracht.

Paarden die wel hele jaar door buiten staan horen ook hun aandacht te krijgen. Er moet minstens beschutting zijn. Het doet me eerlijk gezegd meer pijn om een paard in de ijzige kou met regen en wind zonder enige vorm van beschutting of deken te zien staan, dan een paard in de winter wat meer op stal. Zijn hier genoeg mensen die een weide hebben waar geen boom of struik op te vinden is, geen schuilstal, niks, gewoon compleet open vlakte. En dan zonder deken? In de redelijk strenge omstandigheden die we gehad hebben was DAT toch wel een minimum vond ik. Paarden kunnen inderdaad erg veel aan, maar je moet er ook niet in overdrijven.

Je moet ze met dit warme weer ook niet op zo'n stuk land zetten zonder enige vorm van schaduw tegen de warmte of tegen de insecten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:57

Oh dus als er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar iets wat niet in het straatje past, dat is het wetenschappelijk onderzoek ineens nonsens. En heb je daar speciale ecoptope buitenpaarden voor aangeschaft :)* . Ik heb dus een speciaal paard aangeschaft die het prima vind om de nacht in een royale stal door te brengen met een flinke baal hooi.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:02

Huertecilla schreef:
mylittlejoy schreef:

Omdat het nonsens is.
Relatieve luchtvochtigheid, wind, zon/schaduw, jaargetijde (vacht/gedrag/hormonen) zijn maar een paar van de factoren voor alleen de ´comfort´waarde van temperatuur. Daarbíj komt nog de insektendruk die een temperatuurkeuze beïnvloed.
Paarden zijn geëvolueerd in een band tussen twee breedtegraden met bijbehorend klimaat.
Paarden kwamen waar wij wonen voor in het wild :)*
Ook hebben we ecotope buitenpaarden aangeschaft.

Nonsens wat jij nu vertelt. Bij alle andere suboptimaliteiten gaat het om de harde feiten, maar het harde feit dat de optimale temperatuur voor een paard ver onder de temperatuur ligt daar in Spanje, wordt spontaan verzacht door luchtvochtigheid en insectendruk. Die vlieger gaat niet op natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:11

Hier vlákbij is een grot in hezelfde massief als waar we tegenaan wonen welke zéér uitgebreid paleontologisch onderzocht is omdat het één van de belangrijkste vindplaatsen van de Neanderthaler is.
De biepmiep heeft het vier telefoonboeken dikke wetenschappelijke beslag voor me besteld.
Het geeft een práchtig en gedetailleerd inzicht in het locale klimaat en de bijbehorende flora/fauna. Het wilde paarde en de een onager-achtige wisselden elkaar af naar gelang de klimaatsperiode. We leven nu een in een paardperiode.

Het paard wat hier leefde is in een andere grot vereeuwigd:
Afbeelding

Onderzoek naar mDNA (o.a. http://www.pnas.org/content/99/16/10905 ... RSTINDEX=0 ) heeft aangetoond dat het paard hier ´locaal´ in het stroomgebied van de Guadalquivir gedomesticeerd is.

Ik haal jaarlijks te paard zout van een natuurlijke zoutlik waar die paarden ook heen gingen:
Afbeelding
Afbeelding

Maar goed, mbt het topic is het allemaal een paar bruggen te ver.
Hoewel NL geen natuurlijk biotoop was/is, zijn er wel geschikte leefomstandigheden in te richten. Het kost alleen wat meer moeite. De veel voorkomende monocultuur van een gedomesticeerd eiwitrijk gras is een extra complicatie.
Een setje paarden in een sprintgrote paddock met inloopstal is *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:56

mylittlejoy schreef:
Bij alle andere suboptimaliteiten gaat het om de harde feiten, maar het harde feit dat de optimale temperatuur voor een paard ver onder de temperatuur ligt daar in Spanje, wordt spontaan verzacht door luchtvochtigheid en insectendruk. Die vlieger gaat niet op natuurlijk.

Nee? Wel eens van ´gevoelswaarde´ van temperatuur gehoord?
In een zacht briesje in de schaduw bij 30% luchtvochtigheid en 35 graden is zálig.
Bij 23 graden in de zon bij 80% op een weiland is een stuk minder vrolijk.
Weet je verder het verschil niet tussen een katoentje en dikke winterjas? Of daarmee rennen of stilstaan?
Temperatuur alléén is geen criterium. Net zo min als bijvoorbeeld alleen het % koolhydraten in een plant in het voorjaar. Daar komt de voedingsindustrie ook met allerlei optima over die kant noch wal raken en alleen maar marketing zijn. Wanneer door de hormoonpiek veel energie verbrand wordt is veel goéd, staat het paard stil dan is een hoog % slecht.

Hoe meer de leefsomstandigheden van een paard afwijken van de ecologie & ethologie, hoe meer de mesn moet compenseren.
Dat geldt ook mbt ecotoop.
In een gebied zoals NL is dat extra complex en overbevolking door de mens helpt niet.

Heb je ondertussen al gekeken naar de band van de breedtegraad en het bijbehorende klimaat?
Er si een fantastische publicatie over het belang van de as van de continenten mbt de domesticatie van planten en dieren; Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies, 1997, Jared Diamond.
Dat gaat ook in op de domesticatie van het paard in relatie met de oost-west as en bandbreedte over eurazië.
Is ook een prachtige illustratie van waarom het paard in vrijwel die hele band alleen gedomesticeerd kon voortbestaan.

Terug naar het onderwerp, is voor de modale NL omstandigheden (koeiengras op polderklei) een groepje paarden in een sprintgrote paddock met een inloopstal een goed compromis.
Kuubkrat (of twee) stro/hooi, waterbak aan de andere kant, strook verharding, insektwerende maatregelen bij de inloopstal en *\o/*
Paddock-paradise en er is geen ander argument dan puur egoïsme om het paard niet die minimale randvoorwaardes te bieden.

De rest is smoezenboek en rookgordijn om vooral niet met de eigen keuze geconfronteerd te worden.
Schiet op de boodschapper; dan is de boodschap weg.

Ondertussen staan er 400.000 paarden zonder énige invulling van de welzijnswetgeving in een overbevolkte moerasdelta en worden het er steeds meer.
raai drie slagen in de rondt maar onder de streep is de ruiterij niet bezig met het paardwelzijn als hoge prioriteit. Omzet, hobbylol en ambities hebben prioriteit.
Liever winstpunten dan welzijn; hoppa de spuit sedalin erin voor een scheerbeurt. Nee, kan niet buiten want dan blesseert het zich en het is ook een veel te kostbaar dier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:21

Het gaat bij wel niet onbeperkt toegang tot buiten om de spanning tussen prioriteiten.
Het is echt zwart-wit en dat betreft het héle paardrijden. Van de huisvesting tot de manier waarop het paard onder het zadel mag zijn.

Twee belangen:
1. Ruiterbelang
Afbeelding
2. Paardbelang
Afbeelding

Twee winstpunt prenten:
1. = winstpunten lol
Afbeelding
2. = winstpunten ambitie
Afbeelding

Twee endurance sport prenten:
1. = vríj-willig
Afbeelding
2. = ingebonden aangespoord
Afbeelding

Overduidelijke paardengevangenis die mbt de omstandigheden een wereld beter is dan de meeste paarden in een NL ´manege´ ervaren:

http://homepage.usask.ca/~vim458/virolo ... horses.JPG

Waarom níet met keuzevrijheid in een inloopstal met sprintpaddock bij andere paarden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:51

Citaat:
Waarom níet met keuzevrijheid in een inloopstal met sprintpaddock bij andere paarden?]

het antwoord geef jezelf al in een eerder geopende post:

Citaat:
Ondertussen staan er 400.000 paarden zonder énige invulling van de welzijnswetgeving in een overbevolkte moerasdelta en worden het er steeds meer.
raai drie slagen in de rondt maar onder de streep is de ruiterij niet bezig met het paardwelzijn als hoge prioriteit. Omzet, hobbylol en ambities hebben prioriteit.
Liever winstpunten dan welzijn; hoppa de spuit sedalin erin voor een scheerbeurt. Nee, kan niet buiten want dan blesseert het zich en het is ook een veel te kostbaar dier.

Verder kan ik me hier 200% bij aansluiten.
Het is gewoon pure realiteit die ik dagelijks tegen kom.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:03

Weet je wat ik niet snap? Jij strijdt (zeg jij) voor paardenbelangen, heel goed, en veel van wat je zegt is denk ik waardevol...Maar de manier WAAROP je het zegt, roept alleen maar weerstand op...Je lijkt wel een Asperger die met zijn kennis van de toren blaast...Maar alleen Kennis verbetert de wereld niet, het is de KUNDE die zoden aan de dijk zetten...Oftewel, het is niet WAT je zegt...maar de manier WAAROP je het zegt...

Op deze manier luistert niemand naar je en roep je alleen maar weerstand op..

Wat is jouw doel? Jouw waarheid verkondigen? Of het welzijn van paarden verbeteren?

Als dat laatste het geval is...Dan kan je beter i.p.v. iemand tegenspreken, met iemand in gesprek gaan en iemand gaandeweg de goede kant op masseren..

Wat jij doet is middels schoppen, slaan en veel woorden jouw mening aan mensen opdringen

dat heeft nog nooit ook maar 1cm verschil gemaakt

dus ga je vanachter je PC agressief jouw visie opdringen, of ga je IRL met mensen meelopen en hen de goede kant opwijzen?

Er is niet 1 waarheid

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:04

sluit me helemaal aan bij geerke.
het jammere is bv de manege in stein daar komen de paarden ook niet tot amper buiten,jonge kinderen beginnen daar met lessen,ouders hebben er geen verstand van.meisjes worden steeds groter en vinden het normaal dat paarden nooit buiten komen.denk dat het wel belangrijk is dat sommige mensen wakker gemaakt worden.want paarden horen in een kudde lekker buiten kunnen grazen en spelen en niet maar 1uurtje naar buiten of zelfs niet.en heb wel meerdere gekke dingen gehoord van pension klanten die van stal wisselde omdat paarden op die eerste stal geen hooi kregen,alleen als ze ziek waren noem geen namen.maar zo iets is toch zwaar belagelijk.
geerke schreef:
een paard hoort buiten te lopen...of op het land of in een paddock.
En zeker een groot gedeelte van de dag.....en niet opgesloten in een stalletje van 3 bij 3.
Het zou voor mij een reden zijn om GEEN paard te willen hebben als het 23 uur per dag op stal zou moeten staan,daar wil ik niet aan meedoen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:04

Dat is ook de grootste reden waarom ik mijn paard op een pensionstal heb staan met ruime weidegang, en goede verzorging. Het is er lekker rustig, geen stress geen kinderen die de hele dag aan je paard hangen.. en noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:36

Je hebt heus wel manegehouders die hun best doen hoor. Die proberen om hun paarden toch zo veel mogelijk in het land te laten als het weer het toelaat. Die zelf voor hooi zorgen, omdat ze graag de beste kwaliteit willen leveren en zeker willen zijn over wat erin zit en hoe het geproduceerd werd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:43

Varekaj schreef:
Je hebt heus wel manegehouders die hun best doen hoor. Die proberen om hun paarden toch zo veel mogelijk in het land te laten als het weer het toelaat. Die zelf voor hooi zorgen, omdat ze graag de beste kwaliteit willen leveren en zeker willen zijn over wat erin zit en hoe het geproduceerd werd.

Tuurlijk zijn die er, gelukkig maar. Zij kunnen een voorbeeld zijn voor anderen maar dan moeten die anderen wel het bord voor hun kop weghalen. Want bij het gros van de stallen staan ze nog steeds veel en veels te lang binnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:57

Toevallig net een ander topic gelezen over opleidingen van paarden houderij/ruiterij.
Daar wordt voor de grap wel eens gezegd, dat je dan een diploma stallen uitmester hebt.
Maar goed, daar wordt totaal niet geleerd over het ethogram (om dit woord maar even te gebruiken)
Wel over verschillende soorten stallen die je hebt, welke bodembedekkers je kunt gebruiken voor de stal etc. Natuurlijk wel een stuk welzijn over paarden, dat het kudde/vluchtdieren zijn. Dat ze minimaal een paar uur per dag buiten moeten lopen.
Maar er wordt vanuit gegaan natuurlijk dat je gaat werken met paarden die voor sport/manege worden gebruikt.

Maar wil je in Nederland een hele zienswijze over het welzijn en het houden van paarden veranderen, zul je al moeten beginnen bij deze paarden opleidingen.
Met zo'n topic als dit kun je wel particulieren aanspreken die zelf er iets van leren, en er iets mee kunnen doen. Maar eigenlijk is het een druppel op een gloeiende plaat.
Het totaal van de paardenhouderij verandert er natuurlijk niet echt mee.
En daarom heeft het ook weinig zin om zo fel te reageren dat het in Nederland niet deugt.
Wil er echt iets veranderen moet het van bovenaf gebeuren en niet van onderaf (particulier met 2 paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:59

Omdat die personen ervan uitgaan dat de paarden genoeg beweging hebben omdat ze overdag 5u meelopen en dergelijke.
Ken genoeg stallen hier die wel degelijk weidegang voorzien voor de paarden, die proberen zoveel mogelijk aan het paard-zijn te voldoen. En ken er inderdaad ook genoeg die maar 1 klein schraal stuk land hebben voor alle manègepaarden én de paarden van de pensionklanten, en dan moet alles maar netjes afwisselend gebruikt worden.

Merk wel dat er toch wel veel klanten beginnen te zijn die daar wel op letten hoor, zeker mensen met eigen paarden die een stal zoeken. Haast geen enkele manège kan het redden van manègelessen alleen en moet stallen verhuren om rond te komen op het einde van de maand. Plekken die zomer en winter voldoende land kunnen aanbieden, staan het hele jaar door toch op minimaal 75% van de capaciteit vol. Pensions die geen land kunnen aanbieden of te weinig, die zie je zo leeglopen vanaf maart...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:32

En toch vind ik die particulier met 2 paarden wel belangrijk. Zij zijn tenslotte de klanten (mits ze niet aan huis staan) die om bepaalde dingen vragen. Hoe meer zij gaan vragen naar paddocks in de winter, uitloop stallen etc etc des te meer stallen zullen hun aanpassingen gaan doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:50

mika11 schreef:
Maar wil je in Nederland een hele zienswijze over het welzijn en het houden van paarden veranderen, zul je al moeten beginnen bij deze paarden opleidingen.
Met zo'n topic als dit kun je wel particulieren aanspreken die zelf er iets van leren, en er iets mee kunnen doen. Maar eigenlijk is het een druppel op een gloeiende plaat.
En daarom heeft het ook weinig zin om zo fel te reageren dat het in Nederland niet deugt.
Wil er echt iets veranderen moet het van bovenaf gebeuren en niet van onderaf (particulier met 2 paarden)

De énige verantwoordelijke is de eigenaar/ruiter zelf.
De eigenaar is en blijft zélf verantwoordelijk voor wat deze doet.

Het is met stallen niet anders dan met een bit: je besluit helemaal zéñf of je een paard pijn doet met een snok of opsluit in een kot.
Het is JOUW verantwoordelijkheid om kennis te vergaren en JIJ bent een invoelend dierenliefhebber of niet.

Bokt barst uit de voegen van dames die een geëmancipeerde grote meid gevonden willen worden; welnu hou dan ook je eigen broek op over je eigen vernatwoordelijkheid en mauw niet over obderbouwde kritiek op wat gewoon simpel dierenmishandeling is.
Onwetendheid is geen excuus en slecht voorbeeld hoéf je niet te volgen.
Als je een invoelend dierenliefhebber bent staat jouw paard niet in een kot te verpieteren en als je een aardig mens bent geef je het geen snok aan het bit :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:55

Cowgirl schreef:
En toch vind ik die particulier met 2 paarden wel belangrijk. Zij zijn tenslotte de klanten (mits ze niet aan huis staan) die om bepaalde dingen vragen. Hoe meer zij gaan vragen naar paddocks in de winter, uitloop stallen etc etc des te meer stallen zullen hun aanpassingen gaan doen.

De particulier die twee paarden weghaalt bij een stalling en ze ergens, bij huis of niet, buiten zet is het perfecte signaal.

Idem de rest van de omzet.
Luchtzuigbanden, zweerekken en meer van die absurde martelwerktuigen worden alleen maar angeboden omdat de klant ze koopt.
De eigenaar/ruiter is net als een madam met een zeehond-bontjas. Zíj koopt/draagt die jas en dáárom worden de zeehondjes doodgeknuppeld. Niet andersom :)*

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:06

Mijn paard komt elke dag een aantal uur op de wei. Daarnaast staat ze in volpension dus krijgt heerlijk te eten en ze heeft een luikje waar ze lekker naar buiten kan kijken.
Ook wordt ze bijna elke dag gereden door het bos of lekker in de buitenbak (mits het winter is). Mijn paard heeft niks te klagen hoor.
Als ze in de wei staat en ze heeft geen zin meer, dan laat ze dit ook weten. Gaat ze bij het hek staan en net zo lang hinneken tot ze eruit wordt gehaald. (zelfs als er geen eten op haar ligt te wachten in de voerbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:19

Die van mij niet hoor, die is het na een uurtje op stal al spuugzat, dan wil ze naar buiten. Ze eet haar brok en doei...... dan staat ze zo weer in het land. Denk echt dat ze het vreselijk zou vinden als ze maar een paar uur naar buiten mocht. En ze wordt gereden, ik doe van alles met haar, dat maakt echt niet uit. Ze is gewoon een buitenpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:19

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:

De énige verantwoordelijke is de eigenaar/ruiter zelf.
De eigenaar is en blijft zélf verantwoordelijk voor wat deze doet.

Mee eens. Maar mika11 heeft zeker ook een belangrijk punt aangestipt.
De paardenopleidingen en de Orun bijv. deugen van geen kant. Die mogen volledig op de schop wat mij betreft. Want zij nemen al die ellende wel met zich mee "de wereld in" en gaan "les" geven en werken op maneges, fokkerijen en bij particulieren. Het blijft een olievlek op deze manier. Dat moet ook maar eens gestopt worden.
Ik ben het met je eens dat iedereen zèlf na moet denken en zèlf verantwoordelijkheden heeft en moet dragen. Maar wat denk je bijv. van kleine kindjes die op een manege gaan rijden of een eigen pony krijgen, en ouders hebben die van geen toeten of blazen weten. Voordat deze kindjes voor zichzelf gaan denken en het anders willen gaan doen, zijn ze alweer jaren verder en ondertussen volop bezig met dierenkwelling.