Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:09

Arianna1983 schreef:
Ik vind ook dat een burka / nikaab verboden moet worden. Een hoofddoek - prima, moet je lekker zelf weten. Maar als je per sé je gezicht niet wilt laten zien op straat, vind ik dat je beter in Saoudi-Arabië kan gaan wonen. Ik vind dat mensen zich moeten kunnen identificeren inderdaad.

Helemaal mee eens! Ik vind het er ook walgelijk uitzien, ik geloof niet dat een vrouw dit voor haar lol doet. Maar in alle oosterse landen is er heel veel ruimte om die dingen te dragen, en moet je uitkijken als je westerse kleren aan hebt. En daar is zoveel plek, en dan moeten echt nodig naar Nederland komen, en precies gaan wonen waar hier veel werkgelegenheid is zodat de mensen die gaan werken altijd in de file moeten staan omdat die er niet meer tussen willen wonen.

CtjeLief

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:13

Urnie.. ik begrijp weinig van je post, vooral het laatste stukje?? Misschien kun je het wat duidelijk uiteen zetten? Bovendien, besef je wel dat veel van deze vrouwen in Nederland zijn geboren/getogen en dus net zo Nederlands zijn als jij en ik? En dat jij niet gelooft dat een vrouw hiervoor kiest, wil niet zeggen dat het zo is! De vrouwen die ik ken kiezen er wel degelijk zelf voor om een burka te dragen, dit doen zij vanuit hun geloof..

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:45

CtjeLief schreef:
Urnie.. ik begrijp weinig van je post, vooral het laatste stukje?? Misschien kun je het wat duidelijk uiteen zetten? Bovendien, besef je wel dat veel van deze vrouwen in Nederland zijn geboren/getogen en dus net zo Nederlands zijn als jij en ik? En dat jij niet gelooft dat een vrouw hiervoor kiest, wil niet zeggen dat het zo is! De vrouwen die ik ken kiezen er wel degelijk zelf voor om een burka te dragen, dit doen zij vanuit hun geloof..

Buiten het feit dat ik weinig van de post begrijp, is het een schandalige discriminerende opmerking.
Discussie ok, maar discrimenerende opmerkingen kunnen beter achterwege gelaten worden!!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:49

CtjeLief schreef:
De vrouwen die ik ken kiezen er wel degelijk zelf voor om een burka te dragen, dit doen zij vanuit hun geloof..

Volgens mij bestrijdt ook niemand in dit topic dat die vrouwen er zijn.
Ik denk dat de burka weerstand oproept bij de vele posters in dit topic vanwege de vrouwen die hem gedwongen moeten dragen. Vanwege de associatie die hun (en ik) aan die burka geven.
Als iemand of iets die associatie nu weg zou kunnen nemen, zou de burka misschien wél geaccepteerd worden.
Hoe neem je die associatie weg? Niet door te zeggen dat er vrouwen zijn die hem vrijwillig dragen. (Ieders defenitie van vrije keuze of vrijwillig in deze kwestie is anders. Misschien een idee om een topic te openen wat nu precies vrije keuze is?)
Ik denk dat alleen de verlichting binnen de Islam dit kan wegnemen. Alleen als ieder z'n geloof mag beleven zoals hij het wil, zonder veroordeelt te worden door een ander die vindt dat hij niet volgens het woord van God leeft en daarom geen of slecht gelovige is, kan een vrouw haar eigen keuzes maken en zal de burka ook geaccepteerd worden.
(Denk ik. Iemand anders daar ideeën over.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:56

Verlichting binnen de Islam gaat hem niet worden in het huidige tijdsbeeld... eerder een teruggrijpen op ortodoxe geloofsbeleving. Hoe meer we nu fundamentalisten en populisten de ruimte geven, hoe harder de partijen tegenover elkaar komen te staan.

We zitten in een neerwaartste spiraal wat betreft ruimdenkendheid, dialoog en uiteindelijk beschaving.
Met groepen die elkaar steeds harder de schuld zullen geven, ieder incident zullen aangrijpen om het Heilige Gelijk aan te tonen.

Hoe verder de spiraal naar beneden gaat, hoe moeilijker om weer op normale voet te komen.

Zie het verhaal Serven en Bosnische moslims. Dat wil toch ook niemand?

Helaas zie je in de VS ook een beweging richting Christenfundamentalisme sinds Obama aan de macht is, met zo links en rechts al heel verontrustende gevolgen.
Repent Amarillo is daar een voorbeeld van.

Wat Europa nodig heeft is een ML King, een Gandhi. Alleen een grote vreedzame tegenbeweging kan hier nog wat uitrichten, vrees ik.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:36

insun schreef:
Ik denk dat de burka weerstand oproept bij de vele posters in dit topic vanwege de vrouwen die hem gedwongen moeten dragen.

Bij deze bewering zet ik een levensgroot vraagteken. Er zijn ook vrouwen in Nederland die vanwege hun christelijke geloof bepaalde kleding niet mogen dragen/wel moeten dragen, daar hoor je niets over. Ook maakten indertijd maar weinig bokkers zich druk over vrouwen in Afghanistan die onderdrukt werden door de Taliban en niet zonder boerka op straat mochten, hoezeer mensen van bijvoorbeeld Amnesty International ook hun best deden om dit onder de aandacht te brengen. Maar nu opeens maakt iedereen in Europa zich druk over een paar honderd gewaden, die dan ook nog eens grotendeels gedragen worden door bekeerlingen die overduidelijk het spoor een beetje kwijt zijn.

Ik zeg nogmaals tegen iedereen die zich druk maakt om een boerka denk eerst eens heel goed na wat je nou eigenlijk precies zo dwars zit.

Wat ik persoonlijk een veel groter probleem vind dan een stuk of 100 boerka's in Nederland is de vreselijke onderdrukking en uitbuiting van vrouwen in de sexindustrie en de mishandeling van vrouwen en kinderen die overal voorkomt. Ik heb liever dat onze politieke leiders zich bezighouden met aandacht schenken aan echte problemen in plaats van het verzinnen van allerlei wetjes voor randzaken.

Ik ben het met Randalinpony eens dat we in een neerwaartse spiraal zitten wat betreft ruimdenkendheid. Een grote vreedzame beweging dat is een goeie gedachte. Tijd voor de wedergeboorte van pacifisme, ophouden met al die oorlogstaal.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:18

Hermelientje schreef:
insun schreef:
Ik denk dat de burka weerstand oproept bij de vele posters in dit topic vanwege de vrouwen die hem gedwongen moeten dragen.

Bij deze bewering zet ik een levensgroot vraagteken. Er zijn ook vrouwen in Nederland die vanwege hun christelijke geloof bepaalde kleding niet mogen dragen/wel moeten dragen, daar hoor je niets over.

Ja, ik heb me ook afgevraagd waarom je minder hoort over kledingvoorschriften binnen het christelijke geloof. Ik denk, maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker, dat dat komt door de secularistie van het Christelijk geloof, wat een afname van maatschappelijke invloed van het geloof betekende. De mens werd daardoor in staat gesteld een eigen keuze te maken of en hoe hij zijn geloof wilde beleven. Binnen het christelijke geloof hebben zich daardoor meerdere 'stromingen' kunnen ontwikkelen, van streng-orthodox tot liberaal en al deze stromingen en manieren van geloof beleven worden geaccepteerd; het Christendom ziet hun allen als Christen. Het feit dat er mensen zijn die het verkiezen om hun geloof streng orthodox te beleven, wordt door veel mensen dan toch als eigen keuze gezien.
(En nogmaals, wat is eigen/vrije keuze.)

Hermelientje schreef:
Ook maakten indertijd maar weinig bokkers zich druk over vrouwen in Afghanistan die onderdrukt werden door de Taliban en niet zonder boerka op straat mochten, hoezeer mensen van bijvoorbeeld Amnesty International ook hun best deden om dit onder de aandacht te brengen. Maar nu opeens maakt iedereen in Europa zich druk over een paar honderd gewaden, die dan ook nog eens grotendeels gedragen worden door bekeerlingen die overduidelijk het spoor een beetje kwijt zijn.

In mijn posts heb ik geprobeerd om duidelijk te maken dat ik juist doordat ik aan deze vrouwen denk zo'n afkeer van de burka heb en dat ik de burka daarom aan onderdrukking link. Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt waardoor jij en misschien meerdere anderen dat niet hebben begrepen.
Daarvoor mijn excuses, ik zal proberen om me de volgende keer duidelijker uit te drukken.
Hoeveel bokkers zich destijds druk maakten over deze kwestie, weet ik niet. In die tijd kwam ik nog niet op bokt, waarschijnlijk was ik toen te druk bezig met artikelen en boeken lezen over Afghanistan, Taliban, vrouwen en burka.

Hermelientje schreef:
Ik zeg nogmaals tegen iedereen die zich druk maakt om een boerka denk eerst eens heel goed na wat je nou eigenlijk precies zo dwars zit.

Ik kan nu alleen voor mezelf spreken, maar precies dat heb ik gedaan. Het feit dat jij dit zegt, zegt dan meer over jou dan over mij in dit geval.
Zelf heb ik trouwens de indruk dat er meerdere mensen zijn die er goed over nagedacht hebben. Zowel onder de voor- als tegenstanders van een burkaverbod. Maar goed, dat is een persoonlijk gevoel en ook dat weet ik niet zeker.

Hermelientje schreef:
Wat ik persoonlijk een veel groter probleem vind dan een stuk of 100 boerka's in Nederland is de vreselijke onderdrukking en uitbuiting van vrouwen in de sexindustrie en de mishandeling van vrouwen en kinderen die overal voorkomt. Ik heb liever dat onze politieke leiders zich bezighouden met aandacht schenken aan echte problemen in plaats van het verzinnen van allerlei wetjes voor randzaken.

Volgens mij wordt daar al hard aan gewerkt? Prostitutie is sinds 2000 legaal, in de hoop een betere controle hierop te krijgen. Door die legalisatie hoopte men de arbeidsrechtelijke en maatschappelijke positie van een prostituee te verbeteren en te verhinderen dat er nog illegaal in ons land verblijvende vrouwen (al dan niet afkomstig uit mensenhandel)als prostituee konden worden aangesteld. Helaas heeft het niet uitgepakt zoals het bedoeld was, dat klopt.
Er wordt steeds meer aandacht besteed aan kinderprostitutie en steeds vaker worden daders gepakt en bestraft.
Door kindermisbruik uit de verdomhoek te halen, durven steeds meer slachtoffers zich te melden. Zelfs die slachtoffers die door geestelijken misbruikt zijn geworden.
Ik denk dat de overheid zich wel degelijk bewust is van deze problematiek en wel degelijk over oplossingen nadenkt. Helaas gaat het niet vlug genoeg. Ik ben het helemaal met je eens dat elk slachtoffer er één teveel is.
Wat je wel zou kunnen stellen in dit misbruik is dat elke dader zich bewust is dat hij in strijd met de wet handelt en dat geen enkele dader zijn misbruik/onderdrukking, voor zichzelf of tegenover anderen, kan rechtvaardigen door te zeggen dat hij slechts de woorden uit Koran en Hadith volgt.....

Hermelientje schreef:
Ik ben het met Randalinpony eens dat we in een neerwaartse spiraal zitten wat betreft ruimdenkendheid. Een grote vreedzame beweging dat is een goeie gedachte. Tijd voor de wedergeboorte van pacifisme, ophouden met al die oorlogstaal.

Hm, ruimdenkendheid. Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn en dan zou de hele wereld wel eens één grote vredesbeweging kunnen worden.
Spreekt voor zich dat dan iederéén in deze wereld die ruimdenkendheid moet zijn.

Char_elle

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:24

Wij mogen ook niet met een bivakmuts rondlopen, puur omdat je dan niet herkenbaar bent. Stel iemand met een burka/bivakmuts of wat voor gezichtsbedekking dan ook doet een overval, nou die is nooit te achterhalen. Ik vind het een goede regel, die niets met geloofsuiting te maken heeft. Het is puur omdat mensen niet herkenbaar zijn.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:28

randalinpony schreef:
Verlichting binnen de Islam gaat hem niet worden in het huidige tijdsbeeld... eerder een teruggrijpen op ortodoxe geloofsbeleving. Hoe meer we nu fundamentalisten en populisten de ruimte geven, hoe harder de partijen tegenover elkaar komen te staan.

Zou het feit dat we nu steeds meer fundamentalistische groeperingen zien, het gevolg kunnen van een toch al in enige mate verlichting van de Islam binnen ons land die bezig is?
Dat de tegenstanders daar een antwoord op geven door fundamentalisme? Was dat ooit in Amerika niet ook zo?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:07

insun schreef:
.

Bij deze bewering zet ik een levensgroot vraagteken. Er zijn ook vrouwen in Nederland die vanwege hun christelijke geloof bepaalde kleding niet mogen dragen/wel moeten dragen, daar hoor je niets over.[/quote]
Ja, ik heb me ook afgevraagd waarom je minder hoort over kledingvoorschriften binnen het christelijke geloof. Ik denk, maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker, dat dat komt door de secularistie van het Christelijk geloof, wat een afname van maatschappelijke invloed van het geloof betekende. De mens werd daardoor in staat gesteld een eigen keuze te maken of en hoe hij zijn geloof wilde beleven. Binnen het christelijke geloof hebben zich daardoor meerdere 'stromingen' kunnen ontwikkelen, van streng-orthodox tot liberaal en al deze stromingen en manieren van geloof beleven worden geaccepteerd; het Christendom ziet hun allen als Christen. Het feit dat er mensen zijn die het verkiezen om hun geloof streng orthodox te beleven, wordt door veel mensen dan toch als eigen keuze gezien.
(En nogmaals, wat is eigen/vrije keuze.)

Hermelientje schreef:
Ook maakten indertijd maar weinig bokkers zich druk over vrouwen in Afghanistan die onderdrukt werden door de Taliban en niet zonder boerka op straat mochten, hoezeer mensen van bijvoorbeeld Amnesty International ook hun best deden om dit onder de aandacht te brengen. Maar nu opeens maakt iedereen in Europa zich druk over een paar honderd gewaden, die dan ook nog eens grotendeels gedragen worden door bekeerlingen die overduidelijk het spoor een beetje kwijt zijn.

In mijn posts heb ik geprobeerd om duidelijk te maken dat ik juist doordat ik aan deze vrouwen denk zo'n afkeer van de burka heb en dat ik de burka daarom aan onderdrukking link. Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt waardoor jij en misschien meerdere anderen dat niet hebben begrepen.
Daarvoor mijn excuses, ik zal proberen om me de volgende keer duidelijker uit te drukken.
Hoeveel bokkers zich destijds druk maakten over deze kwestie, weet ik niet. In die tijd kwam ik nog niet op bokt, waarschijnlijk was ik toen te druk bezig met artikelen en boeken lezen over Afghanistan, Taliban, vrouwen en burka.

Hermelientje schreef:

Ik kan nu alleen voor mezelf spreken, maar precies dat heb ik gedaan. Het feit dat jij dit zegt, zegt dan meer over jou dan over mij in dit geval.
Zelf heb ik trouwens de indruk dat er meerdere mensen zijn die er goed over nagedacht hebben. Zowel onder de voor- als tegenstanders van een burkaverbod. Maar goed, dat is een persoonlijk gevoel en ook dat weet ik niet zeker.

Hermelientje schreef:

Volgens mij wordt daar al hard aan gewerkt? Prostitutie is sinds 2000 legaal, in de hoop een betere controle hierop te krijgen. Door die legalisatie hoopte men de arbeidsrechtelijke en maatschappelijke positie van een prostituee te verbeteren en te verhinderen dat er nog illegaal in ons land verblijvende vrouwen (al dan niet afkomstig uit mensenhandel)als prostituee konden worden aangesteld. Helaas heeft het niet uitgepakt zoals het bedoeld was, dat klopt.
Er wordt steeds meer aandacht besteed aan kinderprostitutie en steeds vaker worden daders gepakt en bestraft.
Door kindermisbruik uit de verdomhoek te halen, durven steeds meer slachtoffers zich te melden. Zelfs die slachtoffers die door geestelijken misbruikt zijn geworden.
Ik denk dat de overheid zich wel degelijk bewust is van deze problematiek en wel degelijk over oplossingen nadenkt. Helaas gaat het niet vlug genoeg. Ik ben het helemaal met je eens dat elk slachtoffer er één teveel is.
Wat je wel zou kunnen stellen in dit misbruik is dat elke dader zich bewust is dat hij in strijd met de wet handelt en dat geen enkele dader zijn misbruik/onderdrukking, voor zichzelf of tegenover anderen, kan rechtvaardigen door te zeggen dat hij slechts de woorden uit Koran en Hadith volgt.....

Hermelientje schreef:

Hm, ruimdenkendheid. Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn en dan zou de hele wereld wel eens één grote vredesbeweging kunnen worden.
Spreekt voor zich dat dan iederéén in deze wereld die ruimdenkendheid moet zijn.[/quote]

@ Insum..Wijze vrouw...

Heb hier ook diverse keren aangeven waarom de burka een diepe afkeer bij mij oproept.. En Insum beantwoordt precies mijn gevoel hierin.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:27

Tja, ik vraag me dan weer af of in dít land waar we toch heel andere waarden aanhangen dan in de landen van herkomst van vrouwen die burkas dragen, vrouwen die vanwege hun geloof een burka willen dragen, daarin gehinderd zouden moeten worden door negatieve beeldvorming vanwege nare theocratieen elders op de wereld. Kunnen die vrouwen toch niets aan doen?

Overigens moet je waarschijnlijk ook rekening houden met het feit dat zelfs in zulke onderdrukkende landen er vrouwen zijn die dat ding uit geloofsovertuiging dragen.

Een burka met een gat om het gezicht zichtbaar te maken, mag dan trouwens wel? Als ik moslimvrouw was en dat ding uit vrije wil zou dragen, zou ik hem zo omdoen als ie eenmaal verboden was. Uit protest. ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:28

Jesser schreef:
En het is precies wat Insum schrijft..Hoe kan een moslima een burka vrijwillig dragen als ze weet dat meerdere vrouwen of heel veel vrouwen wel gedwongen worden om zo'n ding te dragen.

Hoe kan een vrouw dan sexy lingeriesetjes dragen, terwijl ze weet dat er vrouwen gedwongen worden sexy lingerie te dragen en in de sexindustrie te werken. Moet er dan niet ook een sexy lingerieverbod komen? ;)

randalinpony schreef:
Een burka met een gat om het gezicht zichtbaar te maken, mag dan trouwens wel? Als ik moslimvrouw was en dat ding uit vrije wil zou dragen, zou ik hem zo omdoen als ie eenmaal verboden was. Uit protest. ;)

Ja of in plaats van een boerka kunnen alle "uit vrije wil boerkadragers" als er een verbod komt een nieuwe mode starten
een tovenaarsmantel:
Afbeelding
met een prachtige integraalhelm erboven:
Afbeelding

dan ben je ook totaal onherkenbaar. Vinden voorstanders van een boerkaverbod dat dit ook niet mag en zou dit ook veel weerstand oproepen en zo ja moet er dan ook een tovenaarsmantel/integraalhelmverbod komen?

Hoe zit het eigenlijk met Sinterklaas en Zwarte Piet, die zijn ook erg onherkenbaar, lopen we dan elke december geen vreselijk veiligheidsrisico? ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:04

Hermelientje schreef:
Hoe kan een vrouw dan sexy lingeriesetjes dragen, terwijl ze weet dat er vrouwen gedwongen worden sexy lingerie te dragen en in de sexindustrie te werken. Moet er dan niet ook een sexy lingerieverbod komen? ;)

Volgens mij loop je daar niet echt mee op straat. Ik denk ook dat als je in Amsterdam in bepaalde buurten ermee gaat lopen, dat je kans hebt om voor prostituee aangezien te worden.

De helm vind ik ook zoiets dat al tig keer is genoemd hier. Wie loopt er nou met een helm over straat.
Heb je meteen de politie in je nek.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/prov ... ppenm.html

Maarre, ja de integraalhelm valt ook onder dat verbod.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:30

randalinpony schreef:
Tja, ik vraag me dan weer af of in dít land waar we toch heel andere waarden aanhangen dan in de landen van herkomst van vrouwen die burkas dragen, vrouwen die vanwege hun geloof een burka willen dragen, daarin gehinderd zouden moeten worden door negatieve beeldvorming vanwege nare theocratieen elders op de wereld. Kunnen die vrouwen toch niets aan doen?

Ik begrijp niet helemaal op welke waarden je nu doelt. Zou je me dat willen uitleggen?

randalinpony schreef:
Overigens moet je waarschijnlijk ook rekening houden met het feit dat zelfs in zulke onderdrukkende landen er vrouwen zijn die dat ding uit geloofsovertuiging dragen.

Eigen goed doordachte keuze, bedoel je? Of omdat ze niet beter weten, omdat het zo hoort? In het tweede geval hoop ik dan wel dat ze weet dat een man haar niet tot bloedens toe mag slaan als ze ongehoorzaam is, dat ze geen ja hoeft te zeggen tegen een voor haar uitgezochte huwelijkspartner, óók niet als dat de uitdrukkelijke wens van haar ouders is,dat ze weet dat eerwraak en besnijdenis cultuur is en niet gedoogd wordt door haar geloof, dat ze weet dat ze een contract mag opstellen waarin vastgelegd wordt op welke voorwaardes zij instemt met het huwelijk (recht om haar ouders te mogen bezoeken, geen tweede vrouw, recht om een opleiding te mogen volgen en te werken, enz. enz.) en dat haar toekomstige man dit bij instemming moet ondertekenen want alleen dan mag ze een scheiding aanvragen als hij besluit haar deze rechten toch maar niet te gunnen.
Weet je, ik betwijfel het. Ik denk dat een vrouw in dat soort landen weliswaar geleerd wordt wat haar plichten zijn, maar dat haar niet wordt onderwezen wat haar rechten zijn. En daardoor laat zij zich onderdrukken en slaan, omdat ze denkt dat het zo hoort. Net zoals ze denkt dat het hoort om een burka te dragen.

Randalinpony schreef:

Hahaha, dat zou dé oplossing zijn om de wet te omzeilen. :D

Hermelientje, over de integraalhelm, Sinterklaas en Zwarte Piet hebben we het in dit topic al gehad. Wel lezen, he. :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:01

Insun: vrouwen in Afrikaanse moslimlanden zijn meestal ongeletterd en nemen klakkeloos de woorden van zo'n 'imam' over.

Waris Dirie (boek) is een mooi voorbeeld.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:29

insun schreef:
Hermelientje, over de integraalhelm, Sinterklaas en Zwarte Piet hebben we het in dit topic al gehad. Wel lezen, he. :+

Misschien wil je zo lief zijn me even te vertellen waar dat dan was want ik ben toch echt de Sint nog niet tegen gekomen in dit topic, er is wel ergens een topic over een film waar Sint in voorkomt. ;)
Ik heb wel gezien in een hulk dat er wat ongeoorloofde posts waren verwijderd, maar ik betwijfel of die over Sinterklaas gingen.

Wat betreft de integraalhelm is alleen aan het begin van dit topic gezegd dat die in Frankrijk ook verboden zouden worden maar dat is helemaal niet waar. De nieuwe wet in Frankrijk verbiedt vrouwen een boerka te dragen en mannen hun vrouwen te dwingen om er een te dragen. Er staat in die wet helemaal niets over al dan niet gedwongen integraalhelmen en ook niets over vrouwen die hun man dwingen een boerka te dragen, dus mannen in boerka's mag nog wel in Frankrijk. :D

Ik zou het zeer waarderen als ik gewoon antwoord krijg op mijn vraag, namelijk zou een vrouw in een tovenaarsmantel met een helm op ook zoveel weerzin opwekken en moet daartegen dan ook een wet worden gemaakt?

Verder begrijp ik niet waarom er hier een link gelegd wordt met besnijdenis. Besnijdenis komt voor bij christenen, moslims en ook bij andere geloven, het is een vreselijke "culturele" traditie en heeft niets met geloof te maken en al helemaal niets met de boerka. De boerka is Afghaans en in Afghanistan worden meisjes gelukkig niet besneden.

Ook het tot bloedens toe slaan van vrouwen is geenszins gebonden aan een bepaald geloof. Vrouwenonderdrukking is een zeer ernstig probleem dat in mijn ogen nauwelijks wordt geholpen wanneer we ons alleen maar gaan bezig houden met kledingstukken. Als ik het goed heb gelezen is de wet in Frankrijk gekoppeld aan een voorlichtingscampagne over vrouwenrechten. Ik heb ook gelezen dat het in Frankrijk grotendeels gaat om Saoedische vrouwen in chador die komen winkelen in Parijs (die zullen dan voortaan wel in Londen gaan shoppen) en om bekeerde Franse vrouwen, die vast niet zo vreselijk onderdrukt worden door hun man, maar wel in de klauwen zijn gevallen van een "salafistische sekte".

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:48

Verbod op capuchons is serieus door Verdonk voorgesteld, maar afgewezen.
In 2007 wilde VVD een verbod op alle gezichtsbedekkende kleding dus ook integraalhelmen. Als dat wetsvoorstel van toen er nu doorheen komt neem ik aan dat er hetzelfde in staat?

In de plaatselijke verordening staat meestal of gezichtsbedekkende kleding is toegestaan ja of nee.

Sinterklaas krijgt vast een vergunning om als Sinterklaas te mogen lopen, ook verkleed op straat lopen kan verboden zijn in bepaalde plaatsen, daar is carnaval uit gekomen, dat dat alleen die paar dagen wel mocht.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 03:08

Hermelientje schreef:
insun schreef:

Misschien wil je zo lief zijn me even te vertellen waar dat dan was want ik ben toch echt de Sint nog niet tegen gekomen in dit topic, er is wel ergens een topic over een film waar Sint in voorkomt. ;)
Ik heb wel gezien in een hulk dat er wat ongeoorloofde posts waren verwijderd, maar ik betwijfel of die over Sinterklaas gingen.

Mijn excuses. :o We hebben idd. niet over Sinterklaas en Zwarte Piet gepraat. We hebben over halloween en carnaval gepraat.

Hermelientje schreef:
Wat betreft de integraalhelm is alleen aan het begin van dit topic gezegd dat die in Frankrijk ook verboden zouden worden maar dat is helemaal niet waar. De nieuwe wet in Frankrijk verbiedt vrouwen een boerka te dragen en mannen hun vrouwen te dwingen om er een te dragen. Er staat in die wet helemaal niets over al dan niet gedwongen integraalhelmen en ook niets over vrouwen die hun man dwingen een boerka te dragen, dus mannen in boerka's mag nog wel in Frankrijk. :D

Eh, een integraalhelm is tamelijk gezichtsbedekkend? Dan lijkt mij dat hij ook gewoon in het verbod wordt meegenomen?
Of doel je nu op het burkaverbod in Frankrijk? :)* Sorry, dan is er een miscommunicatie. Ben ik wéér niet duidelijk geweest. :o Ik ben er eigenlijk meer van uitgegaan dat deze discussie (ondanks de titel) ging over het eventuele burkaverbod in Nederland, vooral ook omdat er zo vaak gewezen werd op het geringe aantal burka's in Nederland.

Hermelientje schreef:
Ik zou het zeer waarderen als ik gewoon antwoord krijg op mijn vraag, namelijk zou een vrouw in een tovenaarsmantel met een helm op ook zoveel weerzin opwekken en moet daartegen dan ook een wet worden gemaakt?

Wil je hier écht een serieus antwoord op? :? Laat ik je dan helemaal verkeerd begrepen hebben. Ik dacht echt dat je een grapje maakte.

Maar om aan jouw wens tegemoet te komen een citaat uit de presentatie wetsvoorstel verbod op gezichtsbedekkende kleding van 2007 (en die is tamelijk waterdicht, dus ik neem aan dat dit overgenomen wordt, zoals Nicolletje al aanhaalde, als er idd. zo'n wet komt):
Het in vorig lid bedoelde wetsvoorstel (het verbod op gezichtsbedekkende kleding dus) geldt niet indien gehandeld wordt in het belang van de veiligheid (integraalhelm óp motor is veiligheid), gezondheid of krachtens een ontheffing vd. burgemeester tbv. een evenement van culturele of commerciële aard.
Als ik dit lees denk ik dat een vrouw die een tovenaarsmantel draagt niet in overtreding is, als zij die tovenaarsmantel draagt in combinatie met integraalhelm is ze dat wél, tenzij ze op een rijdende motor zit (als bestuurster of passagier) of als ze dit draagt tijdens een evenement van culturele of commerciële aard mits de burgemeester van die gemeente waar ze op dat moment zo uitgedost loopt een ontheffing heeft aangevraagd.
Ze kan natuurlijk ook nog altijd ontheffing van dit verbod aanvragen wegens gezondheidsproblemen.

Hermelientje schreef:
Verder begrijp ik niet waarom er hier een link gelegd wordt met besnijdenis. Besnijdenis komt voor bij christenen, moslims en ook bij andere geloven, het is een vreselijke "culturele" traditie en heeft niets met geloof te maken en al helemaal niets met de boerka.

Als je mijn post goed leest zie je dat ik schrijf dat eerwraak en besnijdenis cultuur is en niet gedoogd wordt door het geloof. Precies datgene wat jij nu ook beweert.

Hermelientje schreef:
De boerka is Afghaans en in Afghanistan worden meisjes gelukkig niet besneden.

Sorry, weer een fout mijnerzijds. Ik nam aan dat iedereen in dit topic burka en chador onder een noemer plaatste. Iemand, Teddy geloof ik, heeft het verschil tussen burka en chador al een keer aangehaald in dit topic en omdat niemand op die post inging en burka bleef gebruiken, nam ik aan dat iedereen bij het noemen van de burka tevens ook de chador bedoelde.
Als jij er op staat dat we in het vervolg burka en chador noemen, wil ik dat best doen hoor.

Hermelientje schreef:
Ook het tot bloedens toe slaan van vrouwen is geenszins gebonden aan een bepaald geloof.

Ook dit geef ik aan in m'n post. Ik zeg zelfs dat het absoluut niet mag van het geloof.

Hermelientje schreef:
Vrouwenonderdrukking is een zeer ernstig probleem dat in mijn ogen nauwelijks wordt geholpen wanneer we ons alleen maar gaan bezig houden met kledingstukken. Als ik het goed heb gelezen is de wet in Frankrijk gekoppeld aan een voorlichtingscampagne over vrouwenrechten. Ik heb ook gelezen dat het in Frankrijk grotendeels gaat om Saoedische vrouwen in chador die komen winkelen in Parijs (die zullen dan voortaan wel in Londen gaan shoppen) en om bekeerde Franse vrouwen, die vast niet zo vreselijk onderdrukt worden door hun man, maar wel in de klauwen zijn gevallen van een "salafistische sekte".

Ik ben het helemaal met je eens dat vrouwonderdrukking een zeer ernstig probleem is (maar dat had je vast wel al begrepen :D ) en misschien heb je zelfs gelijk met je bewering dat dit nauwelijks wordt geholpen wanneer we ons alleen maar gaan bezig houden met kledingstukken.
Ik heb in dit topic aldoor aangegeven wat de burka (of chador ;) ) voor mij persoonlijk betekent en welk gevoel het mij persoonlijk geeft.
ik dacht ook duidelijk aangegeven te hebben dat ik mijn persoonlijke gevoel weg kan zetten als het om het belang van de onderdrukte vrouw gaat. (De post die ik schreef gericht aan Jane.) Als de toch al niet florisante maatschappelijke positie van een onderdrukte vrouw in burka (of chador) nog minder wordt, zie ik héél graag af van mijn mening het burkaverbod als statement te steunen om juist tégen een verbod te stemmen. Dit kan ik echter niet als er een argument aangehaald wordt als: er zijn ook vrouwen die hem vrijwillig dragen. Dan wordt er mi. ontzettend voorbij gegaan aan het probleem van vrouwonderdrukking in de Islam. En ja, die onderdrukking is niet voorbehouden aan de Islam, maar géén andere onderdrukker of mishandelaar dan hij die het doet omdat hij regeltjes uit de Islam fout interpreteerd kan dit gedrag voor zichzelf en een vrouw rechtvaardigen door te zeggen dat het 'zo mag en hoort'.
Misschien heb ik me hierbij óók weer niet duidelijk uitgedrukt. Maar misschien ligt het ook niet hélemaal aan mij? Misschien wíllen sommige mensen gewoon niet lezen en begrijpen wat ik bedoel, omdat zij mij al in het hokje 'voor burkaverbod en daarom tegenstander die bestreden moet worden' hebben geplaatst?

Goed, ik hoop dat onze 'vete' nu uitgestreden is en dat we nu weer als normale volwassen mensen met elkaar kunnen praten? Y;(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:31

Citaat:
Dit kan ik echter niet als er een argument aangehaald wordt als: er zijn ook vrouwen die hem vrijwillig dragen. Dan wordt er mi. ontzettend voorbij gegaan aan het probleem van vrouwonderdrukking in de Islam. En ja, die onderdrukking is niet voorbehouden aan de Islam, maar géén andere onderdrukker of mishandelaar dan hij die het doet omdat hij regeltjes uit de Islam fout interpreteerd kan dit gedrag voor zichzelf en een vrouw rechtvaardigen door te zeggen dat het 'zo mag en hoort'.

Volgens mij geven bovenstaande woorden juist aan dat het dragen van bedekkende kleding en het voorkomen van vrouwenonderdrukking binnen de Islam twee fenomenen zijn die ook los van elkaar kunnen voorkomen.
Soms wordt de gezichtsbedekking wél onder dwang gedragen, in bepaalde landen gelden zelfs heel strenge regels voor vrouwen in openbare ruimtes.
Maar er zijn dus ook gevallen waarin vrouwen zelf kiezen voor die bedekking.

Dat het hier gaat om onwetende vrouwen die niet beter weten, zoals Nicolletje zegt, doet daar niets aan af, want dan nog hebben die vrouwens zélf de keuze gemaakt om dat ding te willen dragen.
Wij maken ook allerlei keuzes omdat we 'niet beter weten' of omdat we nou eenmaal denken dat het in onze maatschappij zo hoort, en ik zou niet inzien wat daar mis aan is?

Als een vrouw in een bepaalde cultuur tot een keuze komt die vrijwillig is, dat is: niet afgedwongen, dan is het dus háár keuze, ongeacht hoe ze tot die keuze komt.

Ik vind het persoonlijk jammer dat we hier een uiting van godsdienst verbieden omdat wij daar een gevoel aanhangen, dat degene die de uiting doet, er misschien helemaal niet bij heeft.

Eerlijk gezegd snap ik ook niets van vrouwen die SGP stemmen zoals ik al eerder aanhaalde, want dat is nou niet bepaald een partij die emancipatie en deelname van vrouwen aan het openbare leven aanmoedigt. Toch doen die vrouwen dat, en ik heb ook wel eens een boze SGP vrouw op de radio gehoord die eigenlijk gewoon met rust gelaten wilde worden, want als zij bepaalde rechten niet wilde claimen, waarom zou ze dan vrolijk moeten worden als anderen dat vóór haar deden?

Ik denk dus dat burkas verbieden 2 dingen niet oplost:

-de onderdrukking van vrouwen in de Islam, omdat dat echt van binnenuit zal moeten worden opgelost.
-de emancipatie van deze vrouwen. Want ook dat moet hun eigen keuze zijn.

Zoals ik eerder zei zie ik meer in betere opvang en interventie in Moslimgezinnen waar geweld, uithuwelijking en eerwraak spelen.
En goede opleiding van deze vrouwen. De meiden die hier naar school gaan komen er uiteindelijk wel.
Voor importbruiden is goed taalonderwijs, en cultuuronderwijs nodig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:37

randalinpony schreef:
Dat het hier gaat om onwetende vrouwen die niet beter weten, zoals Nicolletje zegt, doet daar niets aan af, want dan nog hebben die vrouwens zélf de keuze gemaakt om dat ding te willen dragen.

Uhm nee. Dat (uit dat boek) ging vooral over hoe de vrouwenbersnijdenis en andere gewoonten toch in stand gehouden kon worden.
Ook kwam naar voren, dat als Waris het ook maar in haar hoofd haalde om een enkel of kuit teveel zichtbaar te laten zijn, ze de nomadentent door geslagen kon worden als iemand het had gezien. Het deed er niet toe of ze in gevaar was (bijv. een wild beest tegenover haar) ze mocht niks laten zien van zichzelf.
Het is gewoon geen eigen keus, de vrouwen doen wat ze denken dat hoort, voor hun eigen veiligheid en acceptatie.
En ze worden (wat ik me herinner) gedreigd dat ze naar de hel gaan als ze zich onbeschaamd gedragen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:46

Nicolletje schreef:
Het is gewoon geen eigen keus, de vrouwen doen wat ze denken dat hoort, voor hun eigen veiligheid en acceptatie.

En is dat niet net zo bij bepaalde stromingen binnen het Christendom? Je wordt geboren, zodra je voorgelezen worden ook maar enigszins interessant vindt krijg je de Bijbel voorgelezen, je weet niet beter. Je leert dat je zondig kan zijn en daarvoor een passende straf zal krijgen, je leert dat mannen met vrouwen moeten trouwen en dat homoseksuelen zondig zijn, je leert dat de vrouw voor de kinderen hoort te zorgen en vooral de man moet laten werken. Heb je dan wel een vrije keuze? Veel Christen ouders staan immers niet bepaald te springen wanneer je als vrouwzijnde op een dag met een vrouw als liefdespartner thuis komt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:14

Dit wordt weer een eindeloze discussie als het christendom er telkens bijgehaald wordt.
Volgens mij heeft Insun dat prima verwoord een paar berichten eerder, over de maatschappelijke vorming van het christendom in de huidige tijd.

Waris en haar moeder uit het boek zijn ongeletterd. Die kunnen dus niet ergens lezen wat wel of niet mag. Als je de vrouwen niet onderwijst kan je ze dom houden.
Op grond daarvan kunnen ze dus niet weten wat ze mogen en wat ze helemaal niet hoeven.
De christenen die ik nu voor ogen heb, die kunnen wel lezen, schrijven, tv kijken, naar school, werken, met andere mensen praten en een keuze maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:23

Nicolletje schreef:
Die kunnen dus niet ergens lezen wat wel of niet mag. Als je de vrouwen niet onderwijst kan je ze dom houden.
Op grond daarvan kunnen ze dus niet weten wat ze mogen en wat ze helemaal niet hoeven.

En als je die vrouwen dat ene kleine stukje vrijheid nog ontneemt, dan kunnen ze wel schrijven en en lezen?

Een burka verbod maakt geen einde aan welke onderdrukking dan ook....
het onderdrukt de draagsters daarvan...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:24

Nicolletje schreef:
randalinpony schreef:

Uhm nee. Dat (uit dat boek) ging vooral over hoe de vrouwenbersnijdenis en andere gewoonten toch in stand gehouden kon worden.
Ook kwam naar voren, dat als Waris het ook maar in haar hoofd haalde om een enkel of kuit teveel zichtbaar te laten zijn, ze de nomadentent door geslagen kon worden als iemand het had gezien. Het deed er niet toe of ze in gevaar was (bijv. een wild beest tegenover haar) ze mocht niks laten zien van zichzelf.
En ze worden (wat ik me herinner) gedreigd dat ze naar de hel gaan als ze zich onbeschaamd gedragen.

Je haalt 'vrouwen doen wat ze doen omdat ze denken dat het hoort' en 'vrouwen worden door de tent geslagen als ze niet doen wat hen wordt opgelegd' door elkaar, Nicolletje.

Dat is ook ingewikkeld want soms bestaat het inderdaad naast of door elkaar.

De SGP haalde ik aan om aan te tonen dat ook in een democratie, vrouwen zichzelf belemmerend gedrag opleggen uit naam van hun eigen geloof. Waarom zouden ze dat dan in andere culturen niet doen?

Dat over scholing zijn we het dus eens.
Maar om ongeletterde mensen 'dom' te noemen gaat ook te ver. Ook in een ongeletterde samenleving kunnen tradities ter discussie gesteld worden, veranderen enz en komen er invloeden van buiten naar binnen. Ook al gaat dat dan langzamer.

En ongeletterde samenlevingen leunen vandaag de dag heel dicht tegen informatiebronnen aan. Ik durf te wedden dat in een land als Iran de stedelijke bevolking toch op zijn minst telefoon, internet en tv heeft.

Alane, mooi gezegd!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:25

@Nicolletje: dat vind ik dan wel weer makkelijk en je ogen sluiten voor wat er gaande is. Wat ik probeer aan te geven is dat geloof in mijn ogen altijd een zekere mate van onderdrukking en indoctrinatie bevat. Dat dat niet bepaald uniek is voor de Islam. Waarom kijken we niet eens kritisch naar ál het geloof, waarom alleen maar naar de Islam? Omdat het Christendom en de SGP hier al langer zijn en we er aan gewend geraakt zijn oid? En leuk dat ze kunnen lezen en tv kijken etc., maar zijn ze vrij van beïnvloeding? Nee, ze groeien al op met het idee dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn, dat homo's eng en vies zijn en dat vrouwen vooral niet in de tweede kamer moeten willen. Is dat echte vrijheid? Wanneer je vastgeroest zit in (weliswaar subtielere) indoctrinatie?