Hermelientje schreef:insun schreef:Hermelientje, over de integraalhelm, Sinterklaas en Zwarte Piet hebben we het in dit topic al gehad. Wel lezen, he.

Misschien wil je zo lief zijn me even te vertellen waar dat dan was want ik ben toch echt de Sint nog niet tegen gekomen in dit topic, er is wel ergens een topic over een film waar Sint in voorkomt.
Ik heb wel gezien in een hulk dat er wat ongeoorloofde posts waren verwijderd, maar ik betwijfel of die over Sinterklaas gingen.
Mijn excuses.
We hebben idd. niet over Sinterklaas en Zwarte Piet gepraat. We hebben over halloween en carnaval gepraat.
Hermelientje schreef:Wat betreft de integraalhelm is alleen aan het begin van dit topic gezegd dat die in Frankrijk ook verboden zouden worden maar dat is helemaal niet waar. De nieuwe wet in Frankrijk verbiedt vrouwen een boerka te dragen en mannen hun vrouwen te dwingen om er een te dragen. Er staat in die wet helemaal niets over al dan niet gedwongen integraalhelmen en ook niets over vrouwen die hun man dwingen een boerka te dragen, dus mannen in boerka's mag nog wel in Frankrijk.

Eh, een integraalhelm is tamelijk gezichtsbedekkend? Dan lijkt mij dat hij ook gewoon in het verbod wordt meegenomen?
Of doel je nu op het burkaverbod in Frankrijk?
Sorry, dan is er een miscommunicatie. Ben ik wéér niet duidelijk geweest.
Ik ben er eigenlijk meer van uitgegaan dat deze discussie (ondanks de titel) ging over het eventuele burkaverbod in Nederland, vooral ook omdat er zo vaak gewezen werd op het geringe aantal burka's in Nederland.
Hermelientje schreef:Ik zou het zeer waarderen als ik gewoon antwoord krijg op mijn vraag, namelijk zou een vrouw in een tovenaarsmantel met een helm op ook zoveel weerzin opwekken en moet daartegen dan ook een wet worden gemaakt?
Wil je hier écht een serieus antwoord op?
Laat ik je dan helemaal verkeerd begrepen hebben. Ik dacht echt dat je een grapje maakte.
Maar om aan jouw wens tegemoet te komen een citaat uit de presentatie wetsvoorstel verbod op gezichtsbedekkende kleding van 2007 (en die is tamelijk waterdicht, dus ik neem aan dat dit overgenomen wordt, zoals Nicolletje al aanhaalde, als er idd. zo'n wet komt):
Het in vorig lid bedoelde wetsvoorstel (het verbod op gezichtsbedekkende kleding dus) geldt niet indien gehandeld wordt in het belang van de veiligheid (integraalhelm óp motor is veiligheid), gezondheid of krachtens een ontheffing vd. burgemeester tbv. een evenement van culturele of commerciële aard.
Als ik dit lees denk ik dat een vrouw die een tovenaarsmantel draagt niet in overtreding is, als zij die tovenaarsmantel draagt in combinatie met integraalhelm is ze dat wél, tenzij ze op een rijdende motor zit (als bestuurster of passagier) of als ze dit draagt tijdens een evenement van culturele of commerciële aard mits de burgemeester van die gemeente waar ze op dat moment zo uitgedost loopt een ontheffing heeft aangevraagd.
Ze kan natuurlijk ook nog altijd ontheffing van dit verbod aanvragen wegens gezondheidsproblemen.
Hermelientje schreef:Verder begrijp ik niet waarom er hier een link gelegd wordt met besnijdenis. Besnijdenis komt voor bij christenen, moslims en ook bij andere geloven, het is een vreselijke "culturele" traditie en heeft niets met geloof te maken en al helemaal niets met de boerka.
Als je mijn post goed leest zie je dat ik schrijf dat eerwraak en besnijdenis cultuur is en niet gedoogd wordt door het geloof. Precies datgene wat jij nu ook beweert.
Hermelientje schreef:De boerka is Afghaans en in Afghanistan worden meisjes gelukkig niet besneden.
Sorry, weer een fout mijnerzijds. Ik nam aan dat iedereen in dit topic burka en chador onder een noemer plaatste. Iemand, Teddy geloof ik, heeft het verschil tussen burka en chador al een keer aangehaald in dit topic en omdat niemand op die post inging en burka bleef gebruiken, nam ik aan dat iedereen bij het noemen van de burka tevens ook de chador bedoelde.
Als jij er op staat dat we in het vervolg burka en chador noemen, wil ik dat best doen hoor.
Hermelientje schreef:Ook het tot bloedens toe slaan van vrouwen is geenszins gebonden aan een bepaald geloof.
Ook dit geef ik aan in m'n post. Ik zeg zelfs dat het absoluut niet mag van het geloof.
Hermelientje schreef:Vrouwenonderdrukking is een zeer ernstig probleem dat in mijn ogen nauwelijks wordt geholpen wanneer we ons alleen maar gaan bezig houden met kledingstukken. Als ik het goed heb gelezen is de wet in Frankrijk gekoppeld aan een voorlichtingscampagne over vrouwenrechten. Ik heb ook gelezen dat het in Frankrijk grotendeels gaat om Saoedische vrouwen in chador die komen winkelen in Parijs (die zullen dan voortaan wel in Londen gaan shoppen) en om bekeerde Franse vrouwen, die vast niet zo vreselijk onderdrukt worden door hun man, maar wel in de klauwen zijn gevallen van een "salafistische sekte".
Ik ben het helemaal met je eens dat vrouwonderdrukking een zeer ernstig probleem is (maar dat had je vast wel al begrepen
) en misschien heb je zelfs gelijk met je bewering dat dit nauwelijks wordt geholpen wanneer we ons alleen maar gaan bezig houden met kledingstukken.
Ik heb in dit topic aldoor aangegeven wat de burka (of chador
) voor mij persoonlijk betekent en welk gevoel het mij persoonlijk geeft.
ik dacht ook duidelijk aangegeven te hebben dat ik mijn persoonlijke gevoel weg kan zetten als het om het belang van de onderdrukte vrouw gaat. (De post die ik schreef gericht aan Jane.) Als de toch al niet florisante maatschappelijke positie van een onderdrukte vrouw in burka (of chador) nog minder wordt, zie ik héél graag af van mijn mening het burkaverbod als statement te steunen om juist tégen een verbod te stemmen. Dit kan ik echter niet als er een argument aangehaald wordt als: er zijn ook vrouwen die hem vrijwillig dragen. Dan wordt er mi. ontzettend voorbij gegaan aan het probleem van vrouwonderdrukking in de Islam. En ja, die onderdrukking is niet voorbehouden aan de Islam, maar géén andere onderdrukker of mishandelaar dan hij die het doet omdat hij regeltjes uit de Islam fout interpreteerd kan dit gedrag voor zichzelf en een vrouw rechtvaardigen door te zeggen dat het 'zo mag en hoort'.
Misschien heb ik me hierbij óók weer niet duidelijk uitgedrukt. Maar misschien ligt het ook niet hélemaal aan mij? Misschien wíllen sommige mensen gewoon niet lezen en begrijpen wat ik bedoel, omdat zij mij al in het hokje 'voor burkaverbod en daarom tegenstander die bestreden moet worden' hebben geplaatst?
Goed, ik hoop dat onze 'vete' nu uitgestreden is en dat we nu weer als normale volwassen mensen met elkaar kunnen praten?