Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:50

Heino schreef:
Waarom betrek je nu alles op jou en mij?

Omdat jij het topic geopend hebt met vragen. Ik weet niet wie ik anders moet antwoorden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:53

Nicolletje schreef:
Maargoed, tja, ik heb een hele andere mening over deze hele discussie, er zwermt ook in dit topic weer een bepaald groepje rond dat elkaar steunt omdat ze het (op bokt in elk geval) met elkaar eens zijn en ondertussen gemene of flauwe opmerkingen op een huiskamertopic maakt, waarbij iemand als ik niet 'mag' reageren want dan wordt ik op de FOEI gezet en deze opmerkingen zijn ook in een stijl waarvan ik me ook weleens heb afgevraagd of ik me daar nou door aangesproken moet voelen :?

Het is interessant wat een groepsgedrag dan met elkaar doet, want zo mensen beledigen (op de persoon) in een groepje, dat kan, mag en is 'leuk' maar in andere topics zijn deze mensen de tolerantie zelve ineens, naar moslims toe vooral.

Ik vind dat een rare gewaarwording en een vreemde manier van discussieren.

Ook wat betreft het onderwerp.
Als er mensen zijn die voor de Amerikaanse ambassade werken en voor hun beroep hier in Nederland rodeo wedstrijden willen organiseren, dan is het logisch dat deze mensen opstaan voor hun mening. Terwijl ik helemaal geen rodeo wil of hoef in Nederland om het de Amerikanen naar de zin te maken omdat ik rodeo dieronvriendelijk vind. Wat ze in Amerika doen moeten ze daar weten, maar het hoeft van mij niet persé hier, als je het mij vraagt.
Een rodeo-organisator zal alles uit de kast trekken om mij te vertellen dat dat niet dieronvriendelijk is en het belang van rodeowedstrijden organiseren in Nederland uiteenzetten.

Ik vind dat ik best mag zeggen dat ik niet zit te wachten op rodeo en waarom, maar ik wil daardoor niet als een één of andere engerd en xenofoob weggezet worden, ik vind dat vervelend.

Wat een ander roept over geen rodeo in Nederland want Nederland heeft al genoeg paardenevenementen ofzo, daar heb ik in principe niks mee te maken, maar als ik het er op zich niet mee oneens ben en ik wil graag horen van diegene waarom niet, dan vind ik het niet fijn om daarom ook op de hoop Amerikanen-haters gegooid te worden.

Het is echt een gevalletje de pot verwijt de ketel soms hoor :) en wat bokt betreft: voor mij is daardoor het beleid heel duidelijk.
Je mag wel over rodeo discussieren maar niet flauw doen dat mensen die rodeo niet wensen, meteen Amerikanen haters zijn en allerlei insinuaties over hun intelligentie, afkomst, inkomen, enzovoorts.

Nicolletje, je kan nu wel met allerlei verwijten komen, maar je doet zelf precies hetzelfde in de politieke topics.
Jij en de 3 J's (lijkt ergens op) steunen elkaar ook in alles. Ik heb nog nooit gelezen, dat jij afstand nam, van sommige beledigingen die door hen gemaakt zijn (ook niet op de berichten die verwijderd zijn door de Mod's).
Jij volgt de 3 J's in alles. Misschien is het niet zo, maar zo komt het wel over.
En dat HK-topic is/was bestemd voor gelijkgestemden (zoals de meeste HK-topics) en sommigen van jullie groepje kwamen daar ook vervelende opmerkingen maken, terwijl het vaak daar niet eens over politiek ging.

En foei-knop, dat is om te voorkomen, dat je een ban aangesmeerd krijgt van bepaalde temmers.
Maar ik heb niemand onder de foei zitten, want ik lees liever wat iemand schrijft en dan kan ik daar mijn mening over bepalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:53

Nicolletje schreef:
O dat. Nee ik vind dat dat wel meevalt ja. Maar dat is denk ik een kwestie van verschillende opvattingen.

I rest my case.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 23:56

Nicolletje schreef:
Omdat jij het topic geopend hebt met vragen. Ik weet niet wie ik anders moet antwoorden.

Maar waarom verdedig je jezelf dan zo wanneer ik aangeef dat ik algemene ergernissen aangeef?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:02

Om datgene wat Electra hierboven over mij zet bijvoorbeeld?

Ik zie niet in waarom ik openlijk afstand zou moeten doen van J J of J, er is mij dat ooit gevraagd en ik heb daarop geantwoord dat ik dat doe bij bepaalde dingen maar niet bij elk dingetje ga zeggen, ik ben het er wel/ niet mee eens.

Edit: als iemand dus wil lezen, wij steunen elkaar in alles, heb ik echt alles voor piet snot zitten typen (mijn eigen mening dus)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:04

Eerlijk gezegd, heb ik weinig of geen ergenissen, zeker niet op Bokt.
Alleen het moderaten door sommigen op bepaalde topics snap ik niet.
Als iemand een topic opent wat ik niet leuk vind of dom vind of wat dan ook, dan reageer ik niet en klik ik het weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:06

Nicolletje schreef:

Ik zie niet in waarom ik openlijk afstand zou moeten doen van J J of J, er is mij dat ooit gevraagd en ik heb daarop geantwoord dat ik dat doe bij bepaalde dingen maar niet bij elk dingetje ga zeggen, ik ben het er wel/ niet mee eens.

Edit: als iemand dus wil lezen, wij steunen elkaar in alles, heb ik echt alles voor piet snot zitten typen (mijn eigen mening dus)

Hoeft ook niet, maar dan moet je geen verwijten maken aan de anderen in de politieke topics.
Dat is dan weer die vrijheid van meningsuiting die voor jullie geldt, maar dan ook voor anderen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:07

Als ik nu zou modden zou ik op deze pagina al het een en ander verwijderd hebben wegens off-topic en spelen op de man.

Eens of niet eens?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:08

Nicolletje schreef:

Ok, ik kreeg de indruk dat je vond dat ik je allerlei dingen aan het verwijten was, wat ik bij mijn weten niet doe :)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:09

Heino schreef:
Heb je gelijk in, Alet.

Dus, waarom móeten we altijd maar zeggen wat we van elkaar vinden? Wat voor nút heeft het, in een discussie, waar het om meningen over inhoudelijke standpunten gaat?

Dat "moeten " we niet. En nut heeft het al helemaal niet.
Echter heeft internet en het veilig achter het schermpje zitten tot gevolg dat mensen hun remmingen aan de kant gooien en alles menen te kunnen typen. Schaamteloos dingen zeggen die je rechtstreeks niet uit je strot zou kunnen krijgen en misschien niet eens durft te denken, want stel je voor dat het op je gezicht te lezen is.
Zo'n toetsenbord en beeldschermpje geven een vals gevoel van veiligheid en geile machtigheid om eens je punt te maken, te zeggen wat je 's nachts denkt als je in bed ligt en er niemand kijkt.

Omdat er geen directe responds komt, omdat het geen face-to-face interactie is, volgt er ook geen directe beleving van hoe de ander jouw woorden opvat danwel interpreteert.
Dus komen we ermee weg om alles neer te pleuren, genietend en gnuivend, omdat we dat in real life nooit en te nimmer durven en dus wordt er met gulle hand kwetsende superlatieven rondgestrooid.

Wat we vergeten is dat een geschreven woord net zo hard, en soms harder aankomt als wanneer het face-to-face gezegd wordt. Maar ja, zolang we zelf niet het onderwerp van gesprek zijn maakt dat niet uit, want het is niet ons beeldschermpje dat dan brandt met tranen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:10

Prrrr schreef:
Als ik nu zou modden zou ik op deze pagina al het een en ander verwijderd hebben wegens off-topic en spelen op de man.

Eens of niet eens?

Ja, daar ben ik het mee eens, maar als je dan maar wel alle berichten die daar betrekking op hebben verwijderd en niet van de één wel en van de ander niet.
Want ik geef je gelijk, er wordt op de man gespeeld in dit geval, ook door mij.
Maar dat zijn de frustraties door de andere topics.
Wat mij betreft: verwijder maar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:10

Prrrr schreef:

Eens of niet eens?

Lastig. Eens, omdat Electra Nicolletje kritiek geeft, oneens omdat ze dat onderbouwd, het is gebaseerd op concreet gedrag, waardoor Nicolletje er mogelijk iets uit kan halen (of niet) :)

Jacimatho: ik denk dat dat zeker mee speelt ja :)
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 21-09-10 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:11

Ja dat klopt maar je begrijpt denk ik echt niet wat ik bedoel, geloof ik.
Geeft niet, we lezen gewoon elk met een andere bril.

En volgens mij verwijt ik niemand wat. Maar wat sommige als een discussie opvatten, vat een ander als verwijt of belediging blijkbaar.
Ik probeer alles als een discussie te zien en de onderwerpen los van de personen.

Prrr ik had bovenstaand bericht al getypt toen de jouwe in beeld kwam.
Ik denk met mijn bril te zien van wel, ik moet even nalezen hoe en wat, maar ik denk het wel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:12

Heino schreef:
het is gebaseerd op concreet gedrag, waardoor Nicolletje er mogelijk iets uit kan halen (of niet) :)

Hier wil ik op zeggen: het is gebaseerd op wat iemand vindt dat ik doe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:13

Nicolletje schreef:
Heino schreef:
het is gebaseerd op concreet gedrag, waardoor Nicolletje er mogelijk iets uit kan halen (of niet) :)

Dat klopt, ik zeg ook, dat je zo op mij overkomt.
Misschien is dat niet zo. Maar ik ben ook geen thee-drinkende knuffelaar en dat verwijt krijg ik ook altijd te horen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:14

Jacimathi wat kan je toch af en toe weer mooi om de hoek komen zeilen met treffende, bijna poëtische woorden +:)+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:14

Ik mod niet, want ik reageer in dit topic. Maar dit is wel een voorbeeld waarom het ook bij persoonlijk gespeelde berichten niet altijd eenvoudig is om te beslissen wat je wel en niet laat staan. Want als je gaat verwijderen, moet je het zodanig doen dat er wel een zinvolle discussie blijft staan.

Anyway: ik ga een dutje doen. Kijken wat er morgen weer is gebeurd... :wave:

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:15

Nicolletje schreef:

Nee, zo zie ik het niet. Electra houdt haar feedback bij zichzelf ("Ik heb nog nooit gelezen, dat jij afstand nam, van sommige beledigingen die door hen gemaakt zijn"), mocht je het niet eens zijn met haar observatie kan je het altijd weerleggen :) En kan zij daarmee haar beeld van jou weer aanpassen ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:17

Electra63 schreef:
Maar ik ben ook geen thee-drinkende knuffelaar en dat verwijt krijg ik ook altijd te horen.

Daar kan ik niks aan doen. Moet ik nu zeggen dat wat een ander zegt, ik dat niet vind?

De enige die ik thee vind drinken is Cohen. En ikzelf, nu. * letterlijk *
Dus bij deze, ik zeg zelf naar mijn weten nooit thee drinkende knuffelaar maar als ik dat zeg bedoel ik niemand persoonlijk tenzij achter 1 van deze nicknames stiekem Cohen zit te bokken ;)

Heino, ik heb het al zo vaak weerlegd, hoe vaak wil he het hebben dan? Wat een ander leest daar kan ik verder niks meer aan doen, ik kan niet in iemands hoofd kijken.
Laatst bijgewerkt door Nic op 21-09-10 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:18

Dames,
Even goede vrienden hoor.
Ik ben het gewoon niet eens met hoe sommige berichten worden geplaatst in met name de politieke topics.
Maar dat zal Nicolletje en de rest ook wel hebben met mij.
Ik ga lekker naar bed en ik lees morgen wel hoe het verder gaat met dit topic.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:20

Nicolletje en de rest

Dank je, hoor ik eindelijk ergens bij ;)

Sorry ik ben expliciet geen groepsmens, vandaar. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:21

Prrrr schreef:
Maar dit is wel een voorbeeld waarom het ook bij persoonlijk gespeelde berichten niet altijd eenvoudig is om te beslissen wat je wel en niet laat staan.

Snap ik, al zie ik dit niet persé als een persoonlijke aanval. Ik vind het nog redelijk opbouwende feedback, het is niet out of the blue bashen :) Het past in de lijn van dit topic, al is het de vraag of het wenselijk is om elkaar openlijk feedback te geven. Ik heb er geen problemen mee, maar kan me voorstellen dat anderen het zien als openbaar aan de schandpaal genageld worden, ondanks het opbouwende.

Nicolletje: dan laat je het toch verder gewoon zo? Op het moment dat ik ondanks discussie van mening blijf veranderen met een ander, prima. Ik hoef mezelf niet koste wat het kost te verdedigen. Als ik weet hoe het zit vind ik het best (tenzij iemand mij openlijk en structureel zwart aan het maken is, maar da's weer een ander verhaal ;)). Als jij weet dat jij anderen geen theedrinkende knuffelaars noemt, prima toch? Als Electra het wenselijk vindt dat jij je wat meer uit zou spreken tegen dingen waar je niet achter staat, en jij wilt/vindt dat niet, prima toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:22

Misschien kunnen jullie Nicolletje en de 3 J's meedoen aan een talentenjacht? Of beter, de PVV zoekt nog mensen.
Dan kunnen ze die nieuwe conservatieve Belg weer de deur uitdoen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:24

Wat een raar antwoord zo? Wat heb ik bij de PVV te zoeken :?

Goed, ik denk dat we elk een ander gevoel van humor hebben ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:27

Heino schreef:
Prrrr schreef:
Maar dit is wel een voorbeeld waarom het ook bij persoonlijk gespeelde berichten niet altijd eenvoudig is om te beslissen wat je wel en niet laat staan.

Snap ik, al zie ik dit niet persé als een persoonlijke aanval. Ik vind het nog redelijk opbouwende feedback, het is niet out of the blue bashen :) Het past in de lijn van dit topic, al is het de vraag of het wenselijk is om elkaar openlijk feedback te geven. Ik heb er geen problemen mee, maar kan me voorstellen dat anderen het zien als openbaar aan de schandpaal genageld worden, ondanks het opbouwende.

Nicolletje: dan laat je het toch verder gewoon zo? Op het moment dat ik ondanks discussie van mening blijf veranderen met een ander, prima. Ik hoef mezelf niet koste wat het kost te verdedigen. Als ik weet hoe het zit vind ik het best (tenzij iemand mij openlijk en structureel zwart aan het maken is, maar da's weer een ander verhaal ;)). Als jij weet dat jij anderen geen theedrinkende knuffelaars noemt, prima toch? Als Electra het wenselijk vindt dat jij je wat meer uit zou spreken tegen dingen waar je niet achter staat, en jij wilt/vindt dat niet, prima toch?

Ik vind dat niet wenselijk hoor, ik ben voor vrijheid van meningsuiting.
Als Nicolletje een andere mening heeft prima.
Ik geef alleen aan op het verwijt dat de linkse kliek het altijd voor elkaar opneemt, de rechtse kliek dat IMO ook doet.
Nicolletje hoeft zich helemaal niet uit te spreken, alleen ik krijg altijd de indruk dat ze het altijd met de J's eens is.
Als dat zo is, prima. Als dat niet zo is, ook prima, alleen merk ik dat niet, dus heb ik waarschijnlijk een andere of verkeerde indruk van haar.

Maar waarschijnlijk is dit allemaal zeer off-topic en persoonlijk.
Maar goed, hoe moet je anders je mening onderbouwen?