Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:09

Nee ik heb geen uitkering, dus zo belachelijk vind ik het eerlijk gezegd niet. ;)

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:31

Betteke schreef:
nienke1208 schreef:
Als je het hebt over een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch, dan ben ik het daar helemaal mee eens!
Ik vind het anders als je een bewuste keus maakt om huisvrouw te zijn en thuis te blijven voor de kinderen, maar als die keus gebaseerd is op 'geen zin' dan vind ik dat belachelijk.

Ik wil, ook met kinderen, blijven werken. Ik vind mijn werk veel te leuk om te stoppen! Minder werken zal ik zeker wel gaan doen, maar ik wil eigenlijk wel 24 uur blijven werken. 3 dagen in de week vind ik mooi!

Mijn keus is gebaseerd op "geen zin", waarom is dat belachelijk? Is toch mijn goed recht om niet te willen werken?

Ja, het is jouw goed recht... Moet je helemaal zelf weten, maar het is mijn goed recht om van mening te zijn dat ik het belachelijk vind om iets te baseren op 'geen zin' toch?
Ok, misschien moet ik het anders zeggen en er inderdaad bij zeggen dat het belachelijk is als je wel een uitkering trekt en lees net dat jij dat niet doet...

Anoniem

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:12

Ik baseer een boel op geen zin, hoor. Zo ga ik bv niet op het strand liggen als het regent. Geen zin in :+

Zo belachelijk is dat dus niet. Als je de luxe hebt om die keus te kunnen maken, zie ik niet in waarom je daar geen gebruik van zou maken. Ik vind werken leuk. Maar ik werk ook maar 14 uur.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:01

Yamcha: Ik vind werken ook leuk, werk nu 32 uur en ga naar 36 uur... Ik ga inderdaad niet op het strand liggen als het regent, omdat ik dan geen zin heb. En als ik niet wil shoppen, omdat ik 'geen zin' heb ga ik ook niet.
Maar als ik 'geen zin' heb om te werken, dan ga ik toch ;) En geloof me, als mijn wekker om 5.40 uur gaat omdat ik vroege dienst heb, heb ik NOOIT zin ;) En als ik nachtdienst heb, heb ik ook echt geen zin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:06

Dat heet plicht :+ Je gaat omdat je moet.

Maar als je nou niet moet werken omdat het gewoon niet nodig is, dan is er niet zoiets als plicht. En dan gaat geen zin wel op, omdat je het dan alleen maar doet omdat je het leuk vindt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:15

Mijn werk en collega's zijn heel leuk. maar inderdaad, als het echt niet nodig zou zijn dan zou ik NOG leukere dingen kunnen doen met mijn dag :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:18

Geen zin vind ik een non argument. Als ik een kater heb heb ik ook geen zin, ramen lappen nooit zin in, duits huiswerk ik dacht het niet.... enz

Prima voor de meiden die geen zin hebben, maar zorg er dan aub ook voor dat je je kerel of erfenis, lottowinst (of weet ik welke inkomstenbron waar ik geen belasting voor betaal) zo lang kan rekken dat ik jou bijstanduitkering niet hoef te betalen.

Toevoeging: met niet bedoel ik natuurlijk nooit, dus als je nu gezellig 25 bent en je zit lekker af te geven op de KDV/BSO, en je kerel loopt er over 15/20/25 jaar met een ander wijffie vandoor, dan wil ik nog niet voor je betalen. ESDB.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:56

Even een gedachtegang hoor.. dus omdat je huwelijk zou kunnen stranden moet je alleen daarom als vrouw een baan hebben.. vreemde gedachtegang...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:07

Ik ben het totaal oneens met je stelling.
Durf nog wel te beweren dat er een hoop minder problemen zouden zijn als er minder werkende ouders zouden zijn.
En de argumenten die in de openingspost genoemd worden zijn nogal materialistisch.

Ja, je kan misschien minder op vakantie. En niet alleen maar merkkleding voor je kinderen kopen.
Maar je kan ze wel een warm thuis bieden met persoonlijke aandacht en gezelligheid. In mijn optiek een hoop waard.
Zowel voor het kind als voor de ouder.

Zelf heb ik geen kinderen en werk gemiddeld 60 uur per week dus ik predik niet vanuit eigen parochie. Maar als ik naar een gemiddeld gezin in mijn omgeving kijk wordt ik doodmoe van het gestress en geregel omdat beide ouders zo nodig zo veel mogelijk moeten blijven werken. Ik ben er van overtuigd dat die stress ook over slaat op je kinderen en dat dat een stuk minder gezelligheid in huis met zich mee brengt.

Ik zeg dus niet dat iedere moeder maar moet stoppen met werken zodra er kinderen komen maar een flinke stap terug vind ik niet zo gek. Je kiest er nl. voor in dit land om kinderen te krijgen (Mocht het je gegeven zijn natuurlijk. Maar ik bedoel dat het doorgaans niet iets is wat je overkomt) en dan lijkt het mij ook je plicht die kinderen op te voeden in plaats van dat de ene dag door opa en oma 1 te laten doen, de andere dag door opa en oma 2 om ze de dag daarna nog maar eens naar een crèche te brengen. Pappa een dag oppassen, mamma nog een dagje. En het dan gek vinden dat die kinderen zo onrustig zijn van iedere dag nieuwe regels, ritmes etc.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:20

Lestria heel raak punt.. wat je daar vertelt..

Ik ben het met je eens hoor.. Heb beide kanten ervaren.. Meerdere kanten zelfs, als kind van ouders die er niet waren maar ook als alleenstaande ouder dat ik meer dan fulltime moest werken.. Je kunt dan simpelweg niet een leuke gezellige moeder zijn.. te vermoeid, teveel stress, teveel taken die op je schouders rusten.. ik vind het dan ook slecht geregeld, dat alleenstaande ouders, met kinderen ouder dan 4, fulltime moeten werken. Je hebt een baan overdag en een s'avonds..
Tis ok als je s'ochtens een paar uren werkt, maar fulltime, is van den zotte..

Ik weet dat mijn kids daar onder geleden hebben.. ondanks dat er beweerd wordt dat het niet zo erg is als je alleen thuis komt.. Ik was maar al te jaloers op de kinderen wiens moeder/vader wel thuis was.. miste de persoonlijke aandacht en voelde me vaak eenzaam..
Daarnaast merkte ik toen ik dus fulltime moest werken dat mijn oudste boos was...erg boos.. hij deed maar wat op school, maakte zijn huiswerk niet, en ging lanterfanteren.. want jongens zijn nog weer anders dan meisjes, die meestal wel keurig braaf aan hun huiswerk gaan, is ook algemeen bekend..
Met de jongste viel het nog wel mee..

Maar als ouder niet leuk om te horen dat de buurvrouw af en toe dan nog de 'opvang' was die mijn oudste wel nodig had!

Nu inmiddels al aantal jaar weer zo dat ik rustig thuis ben, twee keer per week ochtend werk, waar niemand onder lijdt of ongemak van heeft, merk ik heel verschil met mijn kinderen en dat ondanks dat ze nu ouder zijn, het toch fijn vinden als er iemand thuis is.. ook al hoeft er niets gezegd te worden.. ook al verdwijnen ze meteen naar hun kamers om huiswerk te maken..je bent er en dat alleen is al een gerusstellend feit..
Ben ik er toevallig eens een keer niet, merk je dat meteen aan de reakties.. waar was je Mam...ondanks dat de jongste nu 13 is..
En dat vergeten een hoop mensen, of stoppen het weg onder het mom dat het allemaal wel meevalt..

Dat kinderen er echt niet slechter van worden als paps en mams werken.. kijk maar eens goed om je heen, zie het verschil tussen kinderen wiens ouders altijd weg zijn of veel werken.. niet altijd de leukste kinderen hoor.. zonder het over een kam te plaatsen..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:46

Zelf werk ik op dit moment niet. Een tijd is dat geweest 'geen zin' omdat ik zelf nog niet echt wist wat ik wilde met mijn leven.

Toen was het fijn om bij de kinderen te zijn, daarna heb ik even parttime gewerkt en nu ben ik uiteindelijk bezig met een HBO opleiding, waarna ik hopelijk wel werken kan.

Ik heb er absoluut niks op tegen als een vrouw niet werkt. Als het kan, waarom dan niet? Ik vind dat niet de zaak van derden, en eigenlijk vind ik het oordelen daarover ook best oppervlakkig... maar dat is mijn persoonlijke mening ;)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:47

Het blijft een lastige discussie...

Jesser ik ben het geheel met je eens.. En vanaf volgende maand ga ik het zelf ervaren.. (het thuis blijven) :) Kijk er nu al naar uit..

Rock........ "Zelf werk ik op dit moment niet" vind ik een vervelende opmerking... want je werkt wel, alleen niet buitenshuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:52

Je hebt gelijk Lame, laat ik het anders zeggen; Ik verricht geen betaald werk ;)

Maar ben gerust de hele dag bezig met de kinderen, het huishouden en nu dan ook de studie.

En dan bok ik nog soms :')

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:57

Jesser schreef:
Dat kinderen er echt niet slechter van worden als paps en mams werken.. kijk maar eens goed om je heen, zie het verschil tussen kinderen wiens ouders altijd weg zijn of veel werken.. niet altijd de leukste kinderen hoor.. zonder het over een kam te plaatsen..

Dit geldt ook niet in alle gevallen.
Voorbeeld hier uit de buurt: Vrouw stopt afgelopen jaar met werken, heeft een kindje van 3. Mist het sociale contact en sjeest nu de hele dag met kind hot en her om overal maar koffie te drinken om toch nog enig sociaal contact te hebben. Kind is veel lastiger dan toen moeders gewoon werkte, want toen was er regelmaat en nu wordt het kind (4 jr nu) maar overal mee naar toe gesleept.
Kind zegt zelf regelmatig: "Vandaag wil ik thuis spelen mama." maar omdat thuis spelen voor moeders sociale contacten niet goed is, wordt het dan toch "nee, we gaan daar en daar spelen (of te wel koffie drinken en kletsen)".
Vrouw vind zelf dat ze het geweldig doet, want ze besteed zoveel tijd aan haar kind en ze gaat zo vaak leuke dingen met haar doen. Ze is er altijd voor haar dochter. Helaas ziet alleen de buitenwereld kennelijk dat het kind niet gelukkig wordt van het continu op sleeptouw genomen worden.
Toen moeders nog gewoon 3 dagen werkte was er wel regelmaat voor het kind, en had het kind veel meer rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:01

Ik denk dat er twee uitersten zijn. Zelf was ik kind van twee fulltime werkende ouders... tussen de middag ging ik met vriendinnetje 1 mee (of bleef ik over) en 's middags ging ik met vriendinnetje 2 mee en daar werd ik opgehaald.

Wel leuk, ik speelde vaak bij vriendinnetjes, maar ik heb nauwelijks herinneringen aan die tijd met mijn ouders, en dat vind ik best jammer.

Liefst zou ik 3 dagen gaan werken en mijn man vier. Dan zijn we dus 3 dagen voor de kinderen thuis, en de overige 2 dagen is het TSO en evt. BSO.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:09

Ik sprak mijn man net aan de telefoon en die zei: 'werk ze he schat' ;)
Terwijl ik heel de dag thuis blijf met de kindjes en mijn dochter vandaag zelfs overblijft omdat ze dat zo graag wou :)
Thuisblijven is idd ook gewoon werken, alleen dan niet betaald vanuit het potje van een werkgever maar vanuit het potje van de liefde van je kinderen (en man) :D

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:23

ochochoch, wat zijn we allemaal lekker ongenuanceerd bezig zeg! Iedereen die kinderen krijgt, vult de zorg in naar beste eer en geweten. Bij de een is dat dat je veel werkt en je (misschien) daarom financieel meer kunt veroorloven, bij de ander is dat dat je minder werkt en je financieel (misschien) minder kan veroorloven. Niemand denkt: ik heb wel een kind, maar ik doe lekker wat ik minder dan optimaal vind. En dan is het maar net wat je zelf het hoogste waardeert.

Mijn schoonmoeder heeft thuis altijd voor de drie kinderen gezorgd. Zij woonden in een gehuchtje, dus als zij in de ochtend klaar was met alle huis-beslommeringen, sjeesde ze de hele middag van hot naar her om de kinderen te halen en te brengen: afstanden zijn daar gewoon te ver. Het heeft ze werkelijk aan niets ontbroken. Er was (en is) daar altijd plek voor iedereen, alle vriendjes en vriendinnetjes zijn er altijd welkom en die waarde hebben alledrie de kinderen meegekregen, dat zijn echt supermensen geworden, die - hoewel ze alledrie zelf werken - juist die waarden hoog weten te houden.

Mijn moeder werkte van huis uit, maar zorgde wel altijd dat ze een half uurtje had als wij uit school kwamen, voor het befaamde kopje thee. Ook ik heb daarmee een superjeugd gehad.

En nu proberen wij zelf het beste van die werelden in te richten voor onze dochter: ik heb bedrijf aan huis, mijn man werkt buitenshuis. We zouden van ieder van ons inkomen apart kunnen leven (dus degene die niet meer zou willen werken, zou er voor de financien morgen mee kunnen stoppen), maar we werken allebei vier dagen en hebben een papa- en een mamadag. Als er iets is met onze dochter, of ze is moe van een drukke dag, niet helemaal fit, zo lekker aan het spelen, het is zulk prachtig weer, dan hoef ik aan niemand uit te leggen waarom ik niet aan het werk ben, maar lekker tijd met de kleine doorbreng. Terwijl zij op de dagen dat ze naar het KDV gaat, 's ochtends bij de kapstok naar haar jas staat te wijzen omdat ze er zo'n zin in heeft de hele dag met haar leeftijdsgenootjes te spelen. Ik probeer niet verder te groeien, zodat mijn huidige kantoorruimte groot genoeg blijft, zodat ik in beginsel altijd thuis kan zijn als zij thuis komt. Maar ik weet ook wel dat niet iedereen dat is gegeven.

Ik heb respect voor de mensen die goochelen met de tijd om én een goede werknemer voor de baas, én een leuke partner voor de partner én een leuke ouder voor hun kind te zijn en dan nog tijd over te houden voor zichzelf. Ik heb ook respect voor mensen die ervoor kunnen en durven kiezen de belangen van hun kroost voor hun eigen carriere te zetten en thuis te blijven.

En vrouwen niet werken omdat ze geen zin hebben, terwijl de man maar netaan netaan de huishoudelijke begroting in de zwarte cijfers kan houden: ik ken ze niet. Mannen die vreselijk hard werken en vreselijk goed verdienen en dan liever hebben dat hun vrouw het huishouden op rolletjes heeft en het eten klaar heeft staan, zodat hij zelf niet hoeft te gaan staan stofzuigen/koken etc, die ken ik wel. En als je als vrouw daarmee je bijdrage levert aan de gemoedsrust (en dus het succes) van je man, vind ik dat ook een prestatie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:41

En bedankt he jesser :P Blijkbaar ben ik als kind van werkende ouders een onaangenaam mens geworden, dat jullie t ff weten :P Ik denk dat het in sommige gevallen wel zo is hoor.. Maar in tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten wier ouders wél thuis waren, ken ik mn grenzen met drinken en slaap ik netjes elke nacht in mn eigen bed, om maar even wat te noemen hoor. :) Ik denk dat wat jij aankaart niet direct ligt aan de aan- of afwezigheid van ouders, maar aan het feit dat die ouders niet kijken naar de behoeften van hun kind.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:46

Jesser schreef:
Even een gedachtegang hoor.. dus omdat je huwelijk zou kunnen stranden moet je alleen daarom als vrouw een baan hebben.. vreemde gedachtegang...

Je moet je als vrouw zijnde, die GEEN ZIN heeft om te werken, realiseren dat er ook een moment kan komen dat je vent geen zin meer heeft in jou. En wat dan?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:50

We leven in 2010!

Vind dat tegewoordig gewoon iedereen moet werken..de stelling van dat het egoistisch is vind
ik een beetje ver gaan.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wel wat dingen opgevangen dat kinderen van werkende ouders niet de leukste zijn....Nou werkte mijn ouders ook allebei en ik ben er absoluut niet slechter op geworden! zoals meerdere in mijn omgeving. Een ex vriendje van mij had wel een moeder die thuis was en die was een stuk minder zelfstandig als dat ik was...ze moeder moest ze koffer nog inpakken en dan praten we over een gozer van toen 21 jaar!!! (Heb hem toen ook uit zitten lache }> )

Zelf zou ik ook kiezen om te blijven werken..wil niet financieel afhankelijk zijn van een man..vandaar dat ik ook begin met we leven in 2010! Scheiden is tegewoordig ook heel normaal...dan moet je alimentatie eisen (Voor je zelf dan...kinderalimentatie is wel logisch) of in eene werk gaan zoeken en in deze tijd is dat best lastig.

Verder moet lekker iedereen doen wat ie zelf wilt...maar ga elkaar niet beschuldigen wat goed en slecht is voor kinderen als de moeder wel of niet thuis is. Elk kind is anders...

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:31

Yamcha schreef:
Dat heet plicht :+ Je gaat omdat je moet.

Maar als je nou niet moet werken omdat het gewoon niet nodig is, dan is er niet zoiets als plicht. En dan gaat geen zin wel op, omdat je het dan alleen maar doet omdat je het leuk vindt.

Ook al is dat plicht, hoeveel mensen blijven er 'even een dagje' thuis omdat ze geen zin hebben ;) Ik heb er hier in huis 1 als groot voorbeeld rondlopen hoor :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:42

Hahaha mn moeder en ik spijbelden nog wel is toen ik op school zat :P Overigens nam ze dan netjes een vrije dag hoor :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:45

Een vrije dag nemen omdat je geen zin hebt is prima (mits je daar je collega's en baas niet te zwaar door belast), maar mensen die zich ziek melden omdat ze geen zin hebben, mwah ook niet echt mijn mensen zeg maar :Y)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:47

miep1979 schreef:
kohtje schreef:
Ik ruil morgen mijn werk in als ik huisvrouw mag worden!
Ik vind het eerder andersom. Veel kinderen krijgen luxe omdat de ouders nooit tijd hebben. Ik zie liever een moeder die er is tussen de middag en als de kinderen uit school komen.

AMEN ik deel je mening volledig!
Als je een kind wilt moet je er voor 10000 % voor gaan :j en dat heeft overal zijn gevolgen

dubbel amen! :D

daarbij is het iedereen zn eigen leven en mogen ze daar in kiezen wat ze willen...