Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohyaJarig

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:00

Ik geloof in de evolutietherorie.
Weet het haast wel zeker.
Moeder natuur heeft alles gemaakt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:01

Blue_Eyes schreef:
Anglicanen en RK liggen natuurlijk ook wel erg dicht bij elkaar.
Er staat dan ook niet 'Ik ben christen DUS geloof in de Schepping'. ;)

Anglicanen en RK liggen natuurlijk ook wel erg dicht bij elkaar.
ja? :?
de anglicanen erkennen de paus niet als kerkleider, ze hebben vrouwelijke priesters, ...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:08

Fojoe, er is inderdaad weinig verschil tussen de Church of England en de RK kerk, zoals BE al aanhaalt, behalve dat de Church of England een stuk liberaler en evangelischer is ingesteld!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:40

De anglicaanse kerk is heel duidelijk voortgekomen uit de RK kerk. Ik weet niet of je de geschiedenis ervan kent, hoe de CofE ontstaan is? Dit had te maken met Henry VIII die de RK Kerk te streng vond en er een liberalere variant van heeft gemaakt, kort door de bocht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:46

Blue_Eyes schreef:
De anglicaanse kerk is heel duidelijk voortgekomen uit de RK kerk. Ik weet niet of je de geschiedenis ervan kent, hoe de CofE ontstaan is? Dit had te maken met Henry VIII die de RK Kerk te streng vond en er een liberalere variant van heeft gemaakt, kort door de bocht.

Hm, was het niet zo dat hij wilde scheiden van z´n vrouw, en dat van de katholieke kerk niet mocht...?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:47

Onder andere, ja :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:11

Hij heeft zichzelf van aardig wat vrouwen laten scheiden. Letterlijk en figuurlijk :D

Leuk detail. Zijn dochter, Maria I uit dát huwelijk (Catharina van Aragon) waardoor dat 'gedonder begon' heeft de troon bestegen nog als katholieke. Zij volgde (laten we even Jane Grey in het midden die zat maar een week op de troon) zijn enige zoon en haar eigen halfbroer op, die protestants was. Na de dood van Maria kwam, halfzus Elisabeth I op de troon. Een protestantse die de bijnaam The virgin Queen kreeg. (De maagdelijke koningin)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:11

Mooi he, die Engelse geschiedenis :D

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:08

Ik gooi nu misschien de knuppel in het hoenderhok, maarre.......
als goed de wereld voor ons gemaakt heeft, hebben dan de goden van al die andere religie's en geloven de wereld voor hun volgelingen gemaakt?
En al de volgelingen van de verschillende goden zeggen dat HUN god de enige is, zijn alle goden en godinnen dan de verschillende gedaante's en verschijnigsvormen van 1 en dezelfde entiteit? Dat geloofden de oude Kelten al. Zijn we dan allemaal heidenen?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:08

Evolutietheorie!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:41

Aha, moet ik kiezen?

Het scheppingsverhaal zoals dat in de bijbel staat is echt wel iets té simplistisch. Er zijn voldoende bewijzen voor dat de wereld niet in 7 dagen is ontstaan. Maar wat er in de bijbel (of andere religieuze boeken) staat is ook eerder een metafoor.

Er zijn veel dikke boeken geschreven over het onstaan van alles en de werkelijkheid is zó moeilijk, dat slecht héél weinig mensen (feitelijk niemand) dat kan bevatten. En dan kan je een aantal varianten bedenken:

1) God bestaat en heeft de wereld geschapen. En aangezien Hij het opperwezen is, zullen wij gewone stervelingen nooit begrijpen hoe hij het gedaan heeft. Er is gepoogd het in jip- en janneketaal te beschrijven, maar iedere beschrijving zal altijd maar een benadering zijn.

2) God bestaat niet en heeft -dus- ook niet de wereld geschapen. Dan zou ieder scheppingsverhaal dus per definitie onzin zijn. Helaas is het zo dat ook de wetenschappers er nog niet uit zijn. Er gaan nu al theoriën rond, waarbij wetenschappers denken dat er "iets" voor de Big Bang was. Ook is de Big Bang zelf nog niet eens verklaard. Daarnaast, wie heeft al die regeltjes bedacht waaraan alles voldoet?

Ook dit is een simplificatie van het geheel. Ik begrijp het scheppingsverhaal wel, het is eerder bedacht om een morele basis te geven aan onze samenleving. En zonder een morele basis zal iedere samenleving erg moeizaam verder kunnen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:56

Ik vind dat eigenlijk wel mooi gezegd, Joost :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:07

Nee, ik vind het niet mooi gezegd
Maar ieder zn mening natuurlijk ;)

De wetenschap?
Tja , dat is het 'rare' aan de mensheid, alles moet verklaarbaar zijn en als het niet verklaarbaar is, dan is het niet waar

Pas stond er een artikel in de krant: de wetenschap is er eindelijk uit
Na lang onderzoek blijkt dat de kip toch echt eerder was dan het ei
( Klopt, want de dieren zijn door God geschapen)
Direct eronder staat dan: en nu gaan ze onderzoeken wanneer de kip onstaan is :O

Ikzelf kan niet begrijpen dat mensen in een knal geloven
Dat deze intelligente levensvormen allemaal door een knal onstaan zijn?
Nee, dat gaat er bij mij echt niet in.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:09

dus wetenschap is nutteloos?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:09

NoaC schreef:
Evolutietheorie!

En waarom? :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:37

fojoe schreef:

Vlgs mij zeg ik nergens dat het nutteloos is

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:45

Ik kies voor de evolutietheorie, simpelweg omdat dat voor mij logischer lijkt en beter te begrijpen is.

Er zijn zo veel verschillende geloven, zoveel verschillende Goden...zoveel verschillende stromingen.
Wat is nou het juiste, wat moet je nou kiezen.
Bij welk geloof kom je niet in de hel terecht omdat je anders denkt, voelt, geloofd etc..?
Want in welke kerk ik ook kom, ze vinden allemaal dat zij gelijk hebben en dat hun manier van geloof beleiden de juiste is.
Heel verwarrend en dood vermoeiend, ik ga daardoor liever ook niet meer naar een kerk.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:47

fl0wer schreef:
Ik kies voor de evolutietheorie, simpelweg omdat dat voor mij logischer lijkt en beter te begrijpen is.

Er zijn zo veel verschillende geloven, zoveel verschillende Goden...zoveel verschillende stromingen.
Wat is nou het juiste, wat moet je nou kiezen.
Bij welk geloof kom je niet in de hel terecht omdat je anders denkt, voelt, geloofd etc..?
Want in welke kerk ik ook kom, ze vinden allemaal dat zij gelijk hebben en dat hun manier van geloof beleiden de juiste is.
Heel verwarrend en dood vermoeiend, ik ga daardoor liever ook niet meer naar een kerk.

Ja maar dat heb je met wetenschappers ook de ene houdt vast aan de ene theorie terwijl de andere overtuigd is van de andere theorie, hoewel dan nog evolutie logischer klinkt dan schepping.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:52

Lauratje_88 schreef:
Ja maar dat heb je met wetenschappers ook de ene houdt vast aan de ene theorie terwijl de andere overtuigd is van de andere theorie, hoewel dan nog evolutie logischer klinkt dan schepping.

Zoals ik al zei, ik kies voor evolutie theorie omdat dat logischer lijkt en voelt voor mij ;)
En daar wordt ik tevens ook niet "veroordeeld" op m'n levenstijl en denkwijze.
Ik zeg niet dat alle gelovige mensen anderen veroordelen want een goede vriendin van mij is erg zwaar gelovig maar we kunnen prima door 1 deur.
Maar ik ben in verschillende kerken geweest en heb daar erg vaak "helaas" mijn neus gestoten, ook waar het "laagdrempelig" is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:31

ravellie schreef:
fojoe schreef:

Vlgs mij zeg ik nergens dat het nutteloos is

ravellie schreef:
Pas stond er een artikel in de krant: de wetenschap is er eindelijk uit
Na lang onderzoek blijkt dat de kip toch echt eerder was dan het ei
( Klopt, want de dieren zijn door God geschapen)
Direct eronder staat dan: en nu gaan ze onderzoeken wanneer de kip onstaan is :O

hoe moet ik dit dan interpreteren, vooral met die gaap-smiley erbij?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:04

ravellie schreef:

Heb je ooit les gehad/kennis genomen van de evolutietheorie of the 'big bang' of iets dergelijks? En dan even zonder theologische inslag. Ik vraag mij nl. af of de (meeste/sommige) Christenen dénken dat de evolutietheorie omhelst dat er uit die knal opeens een aarde en een zon was en opeens liepen daar dan mensen op rond. Laat ik maar gelijk duidelijk maken... Dat is dus niet zo..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:49

Schepping. Dat vind ik echt zoveel logischer dan de evolutie theorie :) Wat overigens niet betekent dat ik hem verwerp, er zit heus wel een kern van waarheid in. Ik geloof in een combinatie van beiden, maar dat God de wereld heeft gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:51

Sammie schreef:
ravellie schreef:

Heb je ooit les gehad/kennis genomen van de evolutietheorie of the 'big bang' of iets dergelijks? En dan even zonder theologische inslag. Ik vraag mij nl. af of de (meeste/sommige) Christenen dénken dat de evolutietheorie omhelst dat er uit die knal opeens een aarde en een zon was en opeens liepen daar dan mensen op rond. Laat ik maar gelijk duidelijk maken... Dat is dus niet zo..

Dat is hetzelfde dat mensen die zich niet hebben verdiept in de schepping denken dat God in 7 dagen de wereld heeft gemaakt met alle dieren, planten precies zo als het nu is, en maar 2 mensen op de aarde heeft neergezet.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:00

fl0wer schreef:
Lauratje_88 schreef:

Zoals ik al zei, ik kies voor evolutie theorie omdat dat logischer lijkt en voelt voor mij ;)
En daar wordt ik tevens ook niet "veroordeeld" op m'n levenstijl en denkwijze.
Ik zeg niet dat alle gelovige mensen anderen veroordelen want een goede vriendin van mij is erg zwaar gelovig maar we kunnen prima door 1 deur.
Maar ik ben in verschillende kerken geweest en heb daar erg vaak "helaas" mijn neus gestoten, ook waar het "laagdrempelig" is.

Dat ken ik bv door jehovagetuigen uitgelachen worden voor mijn eigen deur. Ik respecteer wat ieder gelooft maar ik verwacht dan ook dat ze mij respecteren om wat ik geloof.
Ieder heeft zijn eigen waarheid en moet iedereen in zijn waarde laten. Wel vind ik het enorm interessant om verschillende meningen te horen en waarom ze een bepaald iets geloven en vind het ook leuk om mij daarna er dan ook in te verdiepen, ik ben niet gelovig en toch ben ik momenteel begonnen aan de bijbel gewoon om eens te lezen waarom het zo boeiend is voor iemand anders want ik ben van mening dat je eigenlijk niet echt je mening kunt geven over iets zonder je er eerst in te verdiepen. Of dat nu een of ander geloof is of de big bang of evolutietheorie of wat dan ook.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:28

Het een sluit het ander niet uit, ik geloof dus in beiden.