de pil gaat uit het basispakket?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:04

Ptries schreef:
Het gaat overigens niet alleen om de pil. Ook wordt er voorgesteld om eigen bijdragen invoeren voor de GGZ, logopedie, ergotherapie en diëtisten en een minimale eigen bijdrage voor verblijf in een AWBZ-instelling te vragen.

Deze zaken vind ik persoonlijk veel erger. Vooral een eigen bijdrage voor een AWBZ-instelling... wat willen ze daarmee bereiken? Het jaagt mensen die niet zo heel veel alternatieven hebben (als je die wel hebt kies je niet zomaar voor een AWBZ-instelling tenslotte) op kosten, maar het biedt ze niet meer mogelijkheden om een alternatief te vinden. Dat vind ik echt pesterij. En waar het bij de pil om betrekkelijk lage bedragen gaat en ook niet zulke enorm ingrijpende zaken (en de mensen die het geld niet over hebben voor de pil, die zijn gewoon dom bezig), maar dat ligt bij de AWBZ wel anders.

Brainless

Re: de pil gaat uit het basispakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:08

@shadow
Ik heb de pil als hormoon ivm mijn op jonge leeftijd problemen met de overgang.
Ik kan kiezen voor het de (heel wat duurdere) oplossing en aan de speciaal daarvoor geschikte hormonen, maar die zijn ten eerste veel duurder en op mijn leeftijd geeft dat veel meer risico,s op bijwerkingen, omdat ik nog jong ben en ze heel lang moet slikken.
Niet om een zwangerschap te voorkomen, want mijn man is "geholpen". (wat nu ook al niet meer vergoed wordt.).

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:14

Het is natuurlijk de vraag hoe hoog die eigen bijdrage zou worden, maar ik vind het ook wel erg. Vooral omdat er in de plannen zoals ze er nu liggen, geen onderscheid wordt gemaakt naar inkomen. Ik zou best een eigen bijdrage kunnen betalen, maar ik weet zeker dat er een heleboel mensen zijn die daardoor in de problemen komen. Ik hoop echt dat we hier in de toekomst niet uiteindelijk een Amerikaans Systeem gaan krijgen, waar mensen in de schuldsanering terecht komen als ze ziek zijn.

Ik ben het sowieso niet eens met de privatisering van het zorgstelsel. Mijn broertje heeft kanker gehad (godzijdank is hij onlangs eindelijk schoon verklaard) en woont nu nog bij mijn ouders. Hij is collectief verzekerd via het werk van mijn vader, omdat hij inwonend is. Als hij straks op zichzelf gaat wonen, kan hij niet meer collectief verzekerd zijn via mijn vader en is hij dus veel duurder uit bij de huidige maatschappij, maar hij kan ook geen aanvullende verzekering krijgen bij een andere goedkopere maatschappij, want ze nemen hem niet aan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:21

Ptries schreef:
en is hij dus veel duurder uit bij de huidige maatschappij, maar hij kan ook geen aanvullende verzekering krijgen bij een andere goedkopere maatschappij, want ze nemen hem niet aan.

Dat is voor de basisverzekering en de aanvullende verzekering geen enkel probleem. Alleen als hij veel problemen met zijn tanden heeft overgehouden kan dat een uitsluiting zijn voor de hogere tandverzekeringen. En een collectieve verzekering is altijd te vinden, als je er even voor gaat zitten ;)

Niet zo vreselijk negatief denken over die acceptatie elders als je het niet hebt uitgezocht. In dat opzicht hebben we gelukkig nog geen amerikaanse toestanden hier.
Overigens is sinds de invoering van de basisverzekering er op dit punt wel verbetering gekomen. Vroeger bij de particuliere verzekereingen konden oudere mensen alleen overstappen naar een zgn. standaardpakketpolis en was aanvullende dekking voor mensen boven de 65 die wilden switchen van maatschappij niet mogelijk omdat een nieuwe maatschappij ze niet accepteerde.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:49

Shadow0 schreef:
Ptries schreef:
Het gaat overigens niet alleen om de pil. Ook wordt er voorgesteld om eigen bijdragen invoeren voor de GGZ, logopedie, ergotherapie en diëtisten en een minimale eigen bijdrage voor verblijf in een AWBZ-instelling te vragen.

Deze zaken vind ik persoonlijk veel erger. Vooral een eigen bijdrage voor een AWBZ-instelling... wat willen ze daarmee bereiken? Het jaagt mensen die niet zo heel veel alternatieven hebben (als je die wel hebt kies je niet zomaar voor een AWBZ-instelling tenslotte) op kosten, maar het biedt ze niet meer mogelijkheden om een alternatief te vinden. Dat vind ik echt pesterij. En waar het bij de pil om betrekkelijk lage bedragen gaat en ook niet zulke enorm ingrijpende zaken (en de mensen die het geld niet over hebben voor de pil, die zijn gewoon dom bezig), maar dat ligt bij de AWBZ wel anders.

Zucht.. ja.
Eigen bijdrage AWBZ is er al vanaf een jaar opname.

En als je het geld heb kies je wel voor een vrijgevestigde therapeut en een andere kliniek. Opname in een inrichting zijn geen dingen waar je voor kiest, net als een opname in een gewoon ziekenhuis. Dus vindt het een beetje apart dat je daar dan ook ineens voor zou moeten betalen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:51

Anne_GTI schreef:
Ptries schreef:
en is hij dus veel duurder uit bij de huidige maatschappij, maar hij kan ook geen aanvullende verzekering krijgen bij een andere goedkopere maatschappij, want ze nemen hem niet aan.

Dat is voor de basisverzekering en de aanvullende verzekering geen enkel probleem. Alleen als hij veel problemen met zijn tanden heeft overgehouden kan dat een uitsluiting zijn voor de hogere tandverzekeringen. En een collectieve verzekering is altijd te vinden, als je er even voor gaat zitten ;)

Niet zo vreselijk negatief denken over die acceptatie elders als je het niet hebt uitgezocht. In dat opzicht hebben we gelukkig nog geen amerikaanse toestanden hier.
Overigens is sinds de invoering van de basisverzekering er op dit punt wel verbetering gekomen. Vroeger bij de particuliere verzekereingen konden oudere mensen alleen overstappen naar een zgn. standaardpakketpolis en was aanvullende dekking voor mensen boven de 65 die wilden switchen van maatschappij niet mogelijk omdat een nieuwe maatschappij ze niet accepteerde.

Oké, dan heb ik voor mijn beurt gepraat. Ik hoorde het van hem, maar mijn broertje kennende zou het best kunnen dat hij er niet volledig ingedoken is. Ik zal er weleens een keertje met hem voor gaan zitten als hij echt wil switchen.

Toch vind ik de voorstellen die er nu liggen wel "eng". Het begint hiermee, maar waar eindigt het. Ik vind dat er in de voorstellen die er nu liggen echt een onderscheid gemaakt moet worden naar inkomen. Mijn oma die rond moet komen van haar AOWtje kan echt niet een hoop aan zorg betalen. Nu weet ik zeker dat bij haar de familie wel bijspringt als het nodig is, maar dit zal zeker niet gelden voor alle mensen met een minimum inkomen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:54

Indra schreef:
Zucht.. ja.

En als je het geld heb kies je wel voor een vrijgevestigde therapeut en een andere kliniek. Opname in een inrichting zijn geen dingen waar je voor kiest, net als een opname in een gewoon ziekenhuis. Dus vindt het een beetje apart dat je daar dan ook ineens voor zou moeten betalen.

Hoe zit het dan met een gedwongen opname?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:24

Brainless schreef:
@shadow
Ik heb de pil als hormoon ivm mijn op jonge leeftijd problemen met de overgang.

Ja, maar linksom of rechtsom gaat het daarbij over een te overzien bedrag, door iemand die het op zich op kan brengen.
Ik ben niet voor de afschaffing van de vergoeding van de pil... maar het leed dat het oplevert HAALT het niet bij het leed van de mensen die een verblijf in een AWBZ-instelling nodig hebben en dat misschien niet meer kunnen betalen. (En ik lees dat er al een eigen bijdrage is - hoe gaat dat nu dan? )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:32

er zijn er niet veel die voor hun lol bij een AWBZ-instelling wonen, maar ik vind t toch wel een beetje zot dat ze gewoonweg heel erg veel vergoed krijgen. Verrek je het je tanden te poetsen? geeft helemaal niets, kronen krijg je er gratis :j

Neemt niet weg dat ik liever helemaal niet bezuinigd zie in de zorg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:08

delerium schreef:
er zijn er niet veel die voor hun lol bij een AWBZ-instelling wonen

Hier wonen daklozen al maanden zoniet jaren lang in een AWBZ instelling omdat ze geen huis hebben.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:16

maar waaraan ligt dat? is een huis niet meer op te brengen? zijn de wachttijden zooo bezopen dat ze de moed hebben opgegeven? of kiezen ze echt voor die AWBZ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:36

Ik weet van deze mensen dat ze niet psychisch ind e problemen zitten, zitten gewoon in de weekenden in de kroeg en werken overdag, savonds een kratje bier drinken bij vrienden hier in de straat en gebruiken ook drugs.
Dan hoor ej niet in een inrichting thuis, een patient zou voor minder al opgesloten worden. Ik denk zelf dat het oogluikend toe is gestaan en van de een de ander kwam, vorige week is er één bewoner hier achter komen wonen die heeft eindelijk een eigen huisje.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:41

Adriana schreef:
Indra schreef:
Zucht.. ja.

Hoe zit het dan met een gedwongen opname?

Moet je ook betalen. Na een jaar moet je gewoon 70 procent van je inkomen afstaan.

Hier kom je als dakloze echt niet in een AWBZ instelling hoor, kun je vergeten. Is altijd chronisch plaats tekort. Je zit je IBS uit of je staat na 72 uur weer buiten.
Dat ik nergens naartoe kon na mijn ontslag interesseerde ze ook geen bal. Mij ook niet als ik maar weg kon uit die zooi.

Het is natuurlijk wel zo, als jij daar al jaren zit dat je dan daarnaast geen woning heb. Als je 70 procent af moet staan kun je dat gewoon niet meer betalen, heel simpel. Voor het overgrote deel dan toch. En daarnaast, al je daar langer zit wordt het moeilijk om weer terug naar buiten te keren.

Maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat die mensen niet psychisch in de problemen zitten. Je kan niet in hun hoofd kijken, je weet niet wat ze slikken. En alcohol en drugs zijn ook vluchtmiddelen. Hier zijn ook bepaalde afdelingen waar je mag werken overdag, die daar op gericht zijn om terug te keren in de maatschappij.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:43

Indra schreef:
Moet je ook betalen. Na een jaar moet je gewoon 70 procent van je inkomen afstaan.

Hier kom je als dakloze echt niet in een AWBZ instelling hoor, kun je vergeten. Is altijd chronisch plaats tekort. Je zit je IBS uit of je staat na 72 uur weer buiten.
Dat ik nergens naartoe kon na mijn ontslag interesseerde ze ook geen bal. Mij ook niet als ik maar weg kon uit die zooi.

Het is natuurlijk wel zo, als jij daar al jaren zit dat je dan daarnaast geen woning heb. Als je 70 procent af moet staan kun je dat gewoon niet meer betalen, heel simpel. Voor het overgrote deel dan toch. En daarnaast, al je daar langer zit wordt het moeilijk om weer terug naar buiten te keren.

Maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat die mensen niet psychisch in de problemen zitten. Je kan niet in hun hoofd kijken, je weet niet wat ze slikken. En alcohol en drugs zijn ook vluchtmiddelen. Hier zijn ook bepaalde afdelingen waar je mag werken overdag, die daar op gericht zijn om terug te keren in de maatschappij.

Dat word nog wat... veel clienten kunnen dat nooit gaan betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:05

Indra schreef:
Maar ik vind het nogal wat om te zeggen dat die mensen niet psychisch in de problemen zitten. Je kan niet in hun hoofd kijken, je weet niet wat ze slikken.

Zoals ik al eerder zei ken ik deze mannen al jaren zij hebben geen psychische problemen, en weet van de tijd dat ik er toen zelf zat dat zij er puur zaten voor een dak boven het hoofd. Niets meer en niets minder, wekte ook mijn opperste verbazing, blijkbaar werkt het bij elke gemeente anders.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:37

Ik moest sowieso altijd al een eigen bijdrage betalen ondanks dat ik aanvullend verzerkerd bent. Achja die 120 euro die ik er per jaar voor betaal heb ik er wel voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:41

dan heb jij wel een hele dure pil. Ik ben net 2 tientjes kwijt en vind dat mans zat

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:49

@Chiqa
Ik heb de Yasmin en die is (helaas ook) 1 van de duurste.
Ik slik er 3 a 4 strippen door. Dus heb er per jaar meer nodig dan iemand die niet doorslikt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:36

Ik ben het er niet mee eens, wordt er dan voor een goedkopere manier gekozen zoals de prikpil (weet niet of dat goedkoper is hoor)

Bij mijn zus was het ook eerst eruit gehaald toen moest ze het betalen en toen weer niet.. Misschien willen ze wel meer mensen creeren zo dat er meer belasting in de toekomst betaald kan worden :Y)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:37

odetteke schreef:
Ik vind het nog schokkender dat krukken, looprekken en rollators uit het basispakket verdwijnen.

daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is te belachelijk voor woorden, de pil zelf betalen vind ik helemaal niet raar.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:53

Lielle schreef:
odetteke schreef:
Ik vind het nog schokkender dat krukken, looprekken en rollators uit het basispakket verdwijnen.

daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is te belachelijk voor woorden, de pil zelf betalen vind ik helemaal niet raar.

Ben ik het ook mee eens, waarom moet de zorgverzekeraar betalen voor jou anticonceptie. Al zal de pil wel in het pakket blijven voor mensen die met een andere indicatie dan anticonceptie de pil slikken.

Het hele zorgstelsel gaat veranderen, daar valt het "probleempje" pil buiten het pakket bij in het niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:56

het hele zorgstelsel gaat op de schop............... echt geloof me :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:58

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor, wij hadden laatst een verplicht praatje van de zorgverzekeraar dus daar hebben we al heel wat plannen gehoord en ja dat is zorgwekkend. Dan is ons zorgstelsel zoals het nu is zo slecht nog niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:01

ik bedoel in de politiek, niet bij de verzekeraars :D :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:05

KiWiKo schreef:
ik bedoel in de politiek, niet bij de verzekeraars :D :D

:') ik doelde idd op de zorgverzekeraar. Maar goed zoveel kunnen we er niet aan doen, we zien nu wel weer wat voor potje ze er van maken in de politiek :Y)