nee, sorry, als ouder voed je je kinderen op volgens je eigen levensovertuiging.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fojoe schreef:dus als ik mijn kinderen geen snoep of geen frisdrank geef, ontneem ik mijn kinderen iets?![]()
nee, sorry, als ouder voed je je kinderen op volgens je eigen levensovertuiging.
Nicolletje schreef:Mijn ouders hebben mij de keuze ontnomen om op een vrijstaande boerderij met paarden en kippen en natuur op te groeien, dat vind ik nog veel erger
Alane schreef:Als het erom gaat dat KDV geen andere uitgave mag doen of andere leveranciers mag kiezen zonder overleg, dan hebben de ouders groot gelijk.
Urielle schreef:Hmm, dat bied ik dan weer wel, maar nu heb ik de mogelijkheid om verre landen te ontdekken ontnomen, want dat gaat niet goed samen
fojoe schreef:KiWiKo schreef:ik ben van mening dat het KDV eerst de ouders hadden moeten peilen voor de overstap
dat zou wel netjes geweest zijn, maar eigenlijk zijn ze niet verplicht om dit te doen
christel1857 schreef:fojoe schreef:dit vind ik wat kort door de bocht.
ook als ze vegetarisch opgevoed zijn, kunnen ze later kiezen voor vlees eten.
als je je kind christelijk opvoedt, kan het toch ook van dat geloof afstappen?
Oneens, vele studies hebben aangetoond dat het voor streng gelovige kinderen op latere leeftijd ook zeer moeilijk is dat idee los te laten.
Daarnaast, wanneer je nog nooit vlees hebt gegeten, dan is het veel moeilijker om het later te proberen. Wat je lekker vind wordt voor grote delen bepaald tijdens je jeugd. Dus ja, je ontneemt je kinderen wel iets. Dat je dat zelf rechvaardig vind is weer een ander verhaal. Maar ontnemen van keuze, dat staat vast.
odetteke schreef:Je ontneemt kinderen ook het genot van mensenvlees en insecten
lifaya schreef:Veel mensen denken dat het dier leid, maar het moment dat het mes de keel doorsnijd komt er geen zuurstof en bloed naar de hersenen, waardoor die eigenlijk al meteen hersendood is en helemaal niks meer voelt.
christel1857 schreef:Ja klopt, wanneer je je kinderen nooit snoep of frisdrank laat proeven ontneem je ze iets ja. Maar Fojoe, ik zeg toch héél duidelijk dat het weer een ander verhaal is of het rechtvaardig is? Snap niet helemaal welk standpunt je nu verdedigd?
Daarnaast vind ik het 'kunnen' eten en herkennen van verschillende soorten vlees bij onze cultuur horen. Ik wil later geen kind die in een restaurant moeilijk loopt te doen. Alles kunnen proeven, lekker vinden is iets anders. Maarja ieder zijn opvoeding hoor. Ik zou het alleen later als ik volwassen ben het mijn ouders niet in dank afnemen dat ik nooit vlees heb leren eten.
Adil18 schreef:[***] schreef:Je ontneemt kinderen ook het genot van mensenvlees en insecten
Misschien omdat mensen doden en kannibalisme nu eenmaal niet zo normaal zijn in deze wereld?
En ik heb wel een een tor gegeten, en een mier...En mijn ouders vonden het helemaal prima
![]()
Nee, even serieus, das gewoon een aparte vergelijking, gaat imo ook niet op...
Spirit schreef:lifaya schreef:Veel mensen denken dat het dier leid, maar het moment dat het mes de keel doorsnijd komt er geen zuurstof en bloed naar de hersenen, waardoor die eigenlijk al meteen hersendood is en helemaal niks meer voelt.
Ik heb laatst tijdens de les veterinaire volksgezondheid nog een filmpje gezien van een halalslachting. Daar ging het absoluut niet 'zoals het hoort'. Ten eerste werd eerst de ene halsslagader doorgesneden, vervolgens moest hij nog even zoeken naar andere.Terwijl dat arme rund daar maar (in paniek!) lag te lijden en daarbij ook nog eens aan het stikken was, omdat hij in een soort machine zat die hem op zijn rug draaide (hierdoor drukt de pens op de longen).
Ze kunnen nog zulke mooie verhalen hebben, maar ik vind het echt helemaal niks, dat halal slachten.Dan liever eerst een pin door z'n kop, zodat 'ie buiten westen is.
lifaya schreef:dan heb jij net het verkeerde moment gezien. In de koran staat dat het dier een stressvrij leven moet leiden tot zijn doodHet kan altijd misgaan, vooral bij groot vee
dat gebeurd ook bij 'normaal' slachten.
odetteke schreef:christel1857 schreef:Oneens, vele studies hebben aangetoond dat het voor streng gelovige kinderen op latere leeftijd ook zeer moeilijk is dat idee los te laten.
Daarnaast, wanneer je nog nooit vlees hebt gegeten, dan is het veel moeilijker om het later te proberen. Wat je lekker vind wordt voor grote delen bepaald tijdens je jeugd. Dus ja, je ontneemt je kinderen wel iets. Dat je dat zelf rechvaardig vind is weer een ander verhaal. Maar ontnemen van keuze, dat staat vast.
Je ontneemt kinderen ook het genot van mensenvlees en insecten