Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:13

Sandeman schreef:
Krips schreef:
Mag dat van het christendom?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Eerst is de Islam verschrikkelijk en dan zijn islamieten ineens slecht omdat ze zich er niet aan houden.. Beetje vreemd. En veel islamieten drinken overigens geen alcohol.

Veel wel hoor. En je wil niet weten hoevaak ik condooms en morning afterpillen verkoop aan Islamieten. Mag volgens mij toch echt niet volgens de Koran. Of ben ik nu gek.

Iedereen mag toch zelf zijn geloof invullen. Ik weet overigens ook niet precies hoe de regels rond het huwelijk luiden in de Islam. Maar ik vind het ieders eigen verantwoordelijkheid hoe je je geloof invult. Zoals ik eerder al zei, ik vind een moslima niet minder moslima als ze besluit geen hoofddoek te dragen. Die invulling aan haar geloof mag zij zelf bepalen. Ik vind ook een christen die seks heeft voor het huwelijk niet hypocriet. Ook diegene bepaald zelf hoe hij zijn geloof interpreteerd. Wie ben ik om daar een mening over te hebben. Overtuigingen zijn wat dat betreft persoonlijk en eigen interpretatie.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:15

LinsxDot schreef:
hmm oke nou sorry hoor maar ze doen alles wat de koran verboden heeft en zeg niet van niet. zie er genoeg mt hoofd doek met mega dikke make/up en piercings enz. of zich eigen te pletter roken en over sex hebben wie ze wel niet gehad hebben

En wat is jou autoriteit om daar een mening over te hebben. Dat is toch zo een meisje haar eigen overtuiging, haar eigen leven. Ik mag me dus wel ter pletter roken, piercings hebben, seksen.. Omdat ik geen islamiet ben en geen hoofddoek draag? Ik zeg overigens wel van niet. Niet alle moslima's zijn zo. Zeker niet! En ik heb daar verder geen mening over als het wel zo is. En is dat dan niet juist integratie??

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:18

vind ik niet.wij hebben ons aan hun aangepast.
moske`s overvloed hier.
Maar aanpassn aan ons wat is dat zeggen ze dan.

Krips

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:20

Het feit dat er moskees zijn betekend dat islamieten niet integreren? Integratie kan ook zonder het loslaten van de Islam. Maar het was eigenlijk niet helemaal mijn punt. Ik wilde met die opmerking eigenlijk meer zeggen: 'ze' kunnen het ook nooit goed doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:32

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten in dit topic zijn zojuist verwijderd vanwege het feit dat deze offtopic gaan of een generaliserende/discriminerende aard hebben. Vanzelfsprekend is het begrijpelijk dat dit beladen onderwerp is. Echter wel het verzoek om je bericht duidelijk doch respectvol te verwoorden , nog een keer na te lezen en niet op de man te spelen. Mijn dank :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:33

bedankt :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:33

Dankjewel voor de snelle behandeling :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:14

In ieder geval vind ik dat hoofddoekjes voor een lerares niet kunnen. Net als in Turkije, dat toch ook een islamitische staat is, moet geloof en onderwijs strik gescheiden blijven. En niet alleen in Nederland is er discussie over, Frankrijk en Belgie hebben ook al wetsvoorstellen in die richting.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:16

maar gelukkig zijn we hier in nederland en niet in turkije :) en gelukkig hebben wij het hier heel wat beter dan die bende in turkije.

misschien spreken we elkaar over een x aantal jaren, als ik hopelijk voor de klas sta. ik ben benieuwd

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:19

jameyskatje schreef:
maar gelukkig zijn we hier in nederland en niet in turkije :) en gelukkig hebben wij het hier heel wat beter dan die bende in turkije.

misschien spreken we elkaar over een x aantal jaren, als ik hopelijk voor de klas sta. ik ben benieuwd

het gaat me niet alleen om hoofddoekjes, hoor. Ieder vorm van geloofsuitdraging moet buiten de klaslokalen blijven.
Ik ben er van overtuigd dat dat in Nederland ook gaat komen. Kijk naar Frankrijk, Belgie en Spanje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:20

Springert schreef:
Ik ben er van overtuigd dat dat in Nederland ook gaat komen. Kijk naar Frankrijk, Belgie en Spanje.

Helaas? gaat dat niet op. Benzine is daar ook veel goedkoper.........

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:35

Dat is nog al een beladen thema. We hebben in Nederland heel veel bijzonder onderwijs waar veel mensen erg aan gehecht zijn. Ik ben in principe ook voor het scheiden van onderwijs en religie. Maar ik blijf dit een moeilijk punt vinden. En opzich vind ik het ook geen probleem als ouders kunnen kiezen en er openbare en religieuze scholen zijn. Maar het gaat me dan enkel om de inhoud van het onderwijs. Dan alsnog zal het me niet uitmaken of de lerares een hoofddoek draagt of niet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:21

Het mooie is inderdaad dat je in Nederland kunt kiezen voor verschillende soorten onderwijs waardoor het geen probleem hoeft te zijn dat een docent op een openbare school een hoofddoek draagt. Als je daar moeite mee hebt kun je voor niet -openbaar onderwijs kiezen, opgelost! :) Snap echt het probleem nog steeds niet..

En een opmerking als dit:
Citaat:
Is het ook niet zo dat Islamieten geen alcohol mogen drinken en geen sex voor het huwelijk. Nou volgens mij doen best veel islamieten dat wel. Of het mag wel volgens de Islam, dan heb ik het niet gezegd.

Snap ik nog VEEL minder...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:25

Ja ik vind dit kunnen. Zolang de taal maar duidelijk word gesproken.

Wel ben ik tegen een burka. Ik wil wel het gehele gezicht van de leraar/lerares willen zien.

Ik heb vorig jaar een marrokaanse juf gehad. de hele klas was in rep en roer.. maar ze sprak perfect nederlands. was een hele leuke juf. heeft zelfs haar hoofddoek af willen doen (jongens moesten uit de klas) het is leuk om zo ook een andere cultuur te leren kennen. ze stond open voor kritiek en feedback.

Dus ja ik vind dat het kan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:32

CtjeLief schreef:
Het mooie is inderdaad dat je in Nederland kunt kiezen voor verschillende soorten onderwijs waardoor het geen probleem hoeft te zijn dat een docent op een openbare school een hoofddoek draagt. Als je daar moeite mee hebt kun je voor niet -openbaar onderwijs kiezen, opgelost! :) Snap echt het probleem nog steeds niet..

En een opmerking als dit:
Citaat:
Is het ook niet zo dat Islamieten geen alcohol mogen drinken en geen sex voor het huwelijk. Nou volgens mij doen best veel islamieten dat wel. Of het mag wel volgens de Islam, dan heb ik het niet gezegd.

Snap ik nog VEEL minder...

Die opmerking hoort bij een discussie die dus vewijderd is door de mod.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:37

o ok.. Ik denk al: waar komt dat nou weer vandaan? Bedankt voor de opheldering :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 00:22

jameyskatje schreef:
in mijn profiel staat een link over dierenrechten;). dit is zo'n cliche verhaal, iedereen heeft een mening, niemand kent de regels volgens de islam (behalve over dat scherpe mes en de halsslagader natuurlijk, die kent iedereen) en niemand heeft dit ooit van dichtbij meegemaakt, het wordt allemaal zo opgeblazen. dieren behoren wij juist met alle respect te behandelen. zelfs de slachting moet aan allerlei dierwaardige eisen voldoen. correct halalslachten is alles behalvve dieronvriendelijk, heeft een onafhankelijk duits onderzoek laatst nog uitgewezen. klopt, 'halal'vlees wordt ook alsmaar slechter, helaas. het vaak van de bioindustrie, of geimporteerd van ik-wil-niet-weten-waar-vandaan.. je moet goed opletten bij welke slager je koopt, je moet je adresjes kennen(zoals je ook je adresjes moet kennen van biologisch vlees, goed halalvlees zou dat namelijk ook moeten zijn). maargoed, verder ook offtopic

Maar die verhalen van het de keel doorsnijden zijn toch niet totaal onzin? Ik noem dat geen dierenrechten hoor :n.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 00:24

jameyskatje schreef:
joden lijken pech te hebben? hmz, ik hou mijn mond maar..

Wil jij zeggen dat Joden na jarenlange onderdrukkingen en vervolgingen geen 'pech' hebben gehad?

(sorry wel erg offtopic maar ik wilde er toch even op reageren).

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:28

Ja, die opmerking vroeg ik ook al naar.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 00:30

lovestimba schreef:
xmarliez schreef:
Ik zou hier wel moeite mee hebben. Ik van mening dat je als buitenlander je moet aanpassen aan de cultuur van het land waar je te gast bent. Dat houdt dus in mijn ogen in geen hoofddoekjes/burka's en vooral de taal goed leren beheersen. Ik snap dat hier jaren overheen gaat maar de TS schrijft dat ze al enige tijd in Nederland woont en als je lerares bent ben je een voorbeeld en dan vind ik de taal vooral heel belangrijk.
Als mensen zo graag hun cultuur na willen streven moeten ze dat in eigen land doen maar niet in ons land.

dit klinkt een beetje gemeen eerlijk gezegd. wat is er erg aan als iemand een hoofddoek draagt?
je kan er moeite mee hebben. maar we zijn hier wel een multiculturele samenleving. dus dat houd in dat iedereen het recht heeft om zijn/haar eigen cultuur na mag leven. het feit dat ze voor de klas staat houd in dat ze de taal goed beheerst. en om als ''buitelander'' je eigen cultuur een beetje van je af tegooien omdat je in nl gaat wonen gaat toch wel een beetje ver vind je niet. boerka's vind ik ook niet ju van het maar als het hun cultuur is moet je er niet zo gemeen er over gaan doen.

Burka's vind ik echt te ver gaan, cultuur kunnen ze behouden maar in boevenpakken rond gaan lopen vind ik heel eng en naar.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 00:30

Krips schreef:
Ja, die opmerking vroeg ik ook al naar.

Hoe bedoel je? Kan je het anders verworden? :o.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:33

Haha, jaa natuurlijk. Mij was die opmerking ook al opgevallen en ik heb dus al eerder in dit topic gevraagd aan Jameyskatje wat ze bedoelde met die opmerking over Joden. Alleen toen kwam er wat tussen en heeft ze niet gereageerd.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 00:37

Jolandaa_ schreef:
Ja ik vind dit kunnen. Zolang de taal maar duidelijk word gesproken.

Wel ben ik tegen een burka. Ik wil wel het gehele gezicht van de leraar/lerares willen zien.

Ik heb vorig jaar een marrokaanse juf gehad. de hele klas was in rep en roer.. maar ze sprak perfect nederlands. was een hele leuke juf. heeft zelfs haar hoofddoek af willen doen (jongens moesten uit de klas) het is leuk om zo ook een andere cultuur te leren kennen. ze stond open voor kritiek en feedback.

Dus ja ik vind dat het kan.

Dat is ook wel een beetje zo bij ons, ze heeft enorme stemmingswisselen en kan echt niet tegen kritiek, al helemaal niet als we het gewoon over de Islam hebben...

Ixie

CtjeLief schreef:
o ok.. Ik denk al: waar komt dat nou weer vandaan? Bedankt voor de opheldering :)

Ja idd!
Wat was er dan..?

Ixie

Krips schreef:
Haha, jaa natuurlijk. Mij was die opmerking ook al opgevallen en ik heb dus al eerder in dit topic gevraagd aan Jameyskatje wat ze bedoelde met die opmerking over Joden. Alleen toen kwam er wat tussen en heeft ze niet gereageerd.

Oh okee :D.