Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:00

Ik vind het ontzettend triest wat er is gebeurd. Echter er wordt al jaren ontwikkelingshulp geboden van Nederland aan Haiti, er zijn ziekenhuis e.d. die leven op die hulp, die dan weer die hulp verstrekken aan de mensen op straat..
Heel nobel allemaal..

Maar in mijn ogen is het dweilen met de kraan open, als de regering zo 'zwak' blijft. Als het geld naar de grote jongens aan de top gaat en de mensen van Haiti zelf maar nauwelijks er van mee kunnen profiteren.

Daarnaast in ons eigen land zijn er zat voorbeelden van mensen die in de kou afgelopen tijd hun verwarming niet konden gebruiken, omdat ze de energie rekening niet kunnen betalen als ze dat doen.. dus kou lijden hier in nederland..(en ondanks dat het schandalig is, worden er dagelijks mensen van hun stroom/gas water en licht afgesneden) Er zijn zoveel voedselbanken, omdat mensen zelf moeite hebben om rond te komen. Zoveel een ouder gezinnen die op het minimum van het minimum leven.. Zoveel oudtjes die verteren van ellende en eenzaamheid in de tehuizen dat er niet genoeg is om ze een fatsoenlijke verzorging te geven of de aandacht..
Er zijn zat kinderen in ons eigen land die op straat leven.. al jaren..

Voor wie komen die 'minder bedeelden' op hier in Nederland..??? Wordt daar wel eens aktie voor gehouden, zodat iedereen in ons land het goed heeft.. OP het moment dat dat gebeurd wil ik wel doneren.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:02

Hmm.. valt me toch op dat veel mensen die verwijzen naar dat Nederland al arm genoeg is, en dan een paar groepen mensen noemen, daar zelf vaak niet onder vallen. Vraag die arme mensen dan zelf eens, of geef hun 3 euro :+
Alle arme mensen in dit topic zijn ook nog steeds voorzien van inet :+
Ik wijs niet naar specifiek een persoon, dus je hoeft je niet te verdedigen en als je het niet kan missen wil ik het zo geloven, maar tis toch een leuk stokpaardje, die arme mensjes in ons land... En ben het er mee eens dat ouderen niet hoeven weg te rotten in een tehuis, ook dat er een wijze gevonden zou moeten worden om dat beter te krijgen, maar waarom zou alles van de regering uit moeten? Als het je zo aan het hart ligt, ga er dan zelf eens heen..
Verder hoeft het van mij trouwens ook niet zo nodig hoor, dat de regering er zoveel geld achteraan pompt, vind de initiatieven vanuit de bevolking veel mooier :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:15

Ik voel me niet aangesproken hoor, maar reageer wel...dat is mijn goedrecht namelijk.

Ten eerste weet ik waar ik het over heb, bij mij heeft het mes aan twee kanten gesneden en heb ik heel hard moeten knokken om te staan waar ik nu sta.. (weet niet of je dat van jezelf kunt zeggen Orchid) ik weet ook dat al die zog. instanties er ineens niet meer zijn als je hulp nodig hebt door omstandigheden..

En wat die oudjes betreft, daar zijn bij mij thuis al de afspraken over gemaakt..voor de toekomst..

Ook bij jou???

Ik kijk met mijn kritische blik naar wat er bij ons in het land begint.. ik weet van die kinderen die op straat leven, bij ons op de hoek staat namelijk de Rentree, die voor die kinderen zorgen als ze niet meer op straat hoeven te leven.. Verhalen daarvan hoor ik meer dan genoeg.

Ik ken de gezinnen die afgesloten zijn van gas/water en licht.. enig idee hoe het is om in je bed te liggen en te piekeren hoe je het nu in godsnaam maar allemaal moet betalen?

En dat ik het nu goed heb wil niet zeggen dat ik dan maar mijn ogen sluit, want dat doe ik niet.

SAKKIA

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:22

Jesser, maar heb je er wel eens aangedacht om (als je het eventueel hebt) daar eens wat geld te brengen (bij de Rentree) of een keer een middag te helpen?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:25

@ Jesser; jij bent goed bezig! Serieus.
Overigens wel jammer dat omdat jij weet hoe het voor beide kanten voelt, dat je tegen Orchid zegt dat ze dat niet doet. Vind dat dan weer een tikkeltje persoonlijk...

Weet iemand hier hoe het voelt als je je hele familie verliest aan een natuurramp? Geen onderdak meer hebt, op straat moet slapen omdat je niet in huis durft te slapen, als je die uberhaupt hebt, omdat je bang bent dat die instort? Die mensen hebben helemaal geen toekomst meer...

@ Jesser; Goed dat jij bent opgeklommen, goed dat jij die mogelijkheden hebt/had.
Sommigen hebben die mogelijkheden niet eens, ook al zouden ze graag zelf willen...
En dat is nou net de reden dat ik voor 200% achter deze actie sta.
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 22-01-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:25

Ik zit met verbazing het topic te lezen
Iedereen moet toch vrij zijn om zelf te beslissen of ze geven of niet ongeacht de reden ?

Zal ik er dan maar eerlijk voor uitkomen

Nee ik doneer niet , gewoon omdat ik dat niet wil
Geen achterliggende reden , het gaat me wel aan het hart daar niet van maar ik lig er niet om wakker

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:33

De oudjes in onze familie daar word voor gezorgd ja, die zitten niet weg te rotten ergens.
En waarom zou ik moeten zeggen dat ik ervoor heb moeten knokken? Wat mijn persoonlijke situatie is dat heeft er niks mee te maken, maar als je het wil weten, nee mij komt ook niet alles aanwaaien.. Maar heb ook niks te klagen
Je gaat er nu erg op in dat het in nederland op veel plaatsen ook niet goed is, maar dat heb ik ook nooit ontkent, dat ben ik juist met je eens! Dus ik begrijp niet waarom je zo reageert eerlijk gezegd. Ik zei alleen dat het vaak als makkelijk argument gebruikt wordt, om dan niks te geven aan het buitenland, terwijl mensen in je eigen land die het minder hebben daar juist ook niks mee op schieten. Dus mensen die het goed hebben zeggen, ja eigen land is ook niet alles zo mooi, dus ik geef niet. Maar vervolgens gaan ze zich ook niet inzetten voor die mensen..En dan maar weer met zn allen de regering de schuld geven.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:38

Ik heb niet tegen Orchid gezegd dat ze dat niet dat doet hoor.. Ik heb de vraag gesteld..
wij mogen als buurt niet zomaar de Rentree op, het is een besloten inrichting, ook omdat er kinderen worden opgevangen vanuit het loverboycircuit. Wel hebben we aangegeven dat als er kinderen zijn die zover zijn, we ze bv willen helpen met de paarden, of dat een snuffelstage bij ons op het bedrijf mogen volgen om daar eens kennis te maken. Dat is al regelmatig gebeurd.

Wat de oudtjes betreft, anders zou ik ook niet mijn ogen hebben geopend, en besloten hebben om mijn schoonouders in huis te nemen als ze een dagje ouder worden of meer hulp nodig hebben. Het idee dat ze daar verteren in zo'n tehuis..

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:39

Ik doneer ook geen geld.
Ik zou zelfs nog liever een schep die kan op sturen. Dan weet ik zeker dat het goed word besteed.
Als ik een bulldozer of een grijpkraan had, dan had ik ze die geven, want daar hebben ze baat bij.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:40

Geloof dat je nog steeds niet snapt wat ik bedoelde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:41

Toekie schreef:
Ik heb besloten niet te geven, omdat ik vanwege geldgebrek keuzes moet maken (geef wel geld aan andere goede doelen en regelmatig aan daklozen). Maar ik vind het wel super dat er veel aandacht is en dat giro 555 bestaat. :)
Ik respecteer ieders mening. Sommigen geven aan rampen van grote omvang zoals deze, sommigen kopen idd de daklozen krant. Sommigen doen beiden. En sommige geven niets. :=

Same here :)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:46

wij doneren ook niet. Niet omdat het me niet aan het hart gaat. Maar ik bijna zeker weet dat de corupte insanties het meest inpikken. Dat vertelde een inwoner van Haiti namelijk ook. 20% krijgen ze maar van de 100%. Sorry maar ga geen kassen spekken. Ik stuur liever goederen weet ik zeker dat het goed terecht komt. En ben blij dat we hier wonen en niet daar .

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:59

Ik doneer niet, maar ben wel van plan een actie op te zetten waarbij ik kunstwerken maak en die ga veilen op bijvoorbeeld Marktplaats. De opbrengst hiervan gaan volledig naar Haïti. Ik moet nog het een en ander uitzoeken en regelen, maar ik hoop dat ik zo snel mogelijk kan beginnen.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:36

Voor mij is iedere cent van mij die wél bij mensen in nood aan komt, het geld storten waard. Of het nu om Nederland gaat of om het buitenland. Ik geef dan ook (flink) voor beide en wanneer een land zó ernstig getroffen is als Haïti nu, hoef ik er helemaal geen moment over na te denken.

Je hoeft toch niet te kiezen tussen Nederland en buitenland? Het kan toch beide? :j

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:56

Jesser schreef:
Ik vind het ontzettend triest wat er is gebeurd. Echter er wordt al jaren ontwikkelingshulp geboden van Nederland aan Haiti, er zijn ziekenhuis e.d. die leven op die hulp, die dan weer die hulp verstrekken aan de mensen op straat..
Heel nobel allemaal..

Maar in mijn ogen is het dweilen met de kraan open, als de regering zo 'zwak' blijft. Als het geld naar de grote jongens aan de top gaat en de mensen van Haiti zelf maar nauwelijks er van mee kunnen profiteren.

Daarnaast in ons eigen land zijn er zat voorbeelden van mensen die in de kou afgelopen tijd hun verwarming niet konden gebruiken, omdat ze de energie rekening niet kunnen betalen als ze dat doen.. dus kou lijden hier in nederland..(en ondanks dat het schandalig is, worden er dagelijks mensen van hun stroom/gas water en licht afgesneden) Er zijn zoveel voedselbanken, omdat mensen zelf moeite hebben om rond te komen. Zoveel een ouder gezinnen die op het minimum van het minimum leven.. Zoveel oudtjes die verteren van ellende en eenzaamheid in de tehuizen dat er niet genoeg is om ze een fatsoenlijke verzorging te geven of de aandacht..
Er zijn zat kinderen in ons eigen land die op straat leven.. al jaren..

Voor wie komen die 'minder bedeelden' op hier in Nederland..??? Wordt daar wel eens aktie voor gehouden, zodat iedereen in ons land het goed heeft.. OP het moment dat dat gebeurd wil ik wel doneren.

Dat klopt niet, je eerste zin, Haiti is geen partnerland voor ontwikkelingssamenwerking van Nederland. Het is zo fout om situaties in Nederland te vergelijken, ik ben zelf in Midden-Amerika geweest en heb met eigen ogen bittere armoede gezien. En dat heeft niets te maken met eenzaamheid, pyamadagen, niet verzekerd zijn en voedselbanken.
Maar met de vraag of je die dag nog wel een maaltijd bij elkaar kan scharrelen, of je zieke kind het einde van de dag nog wel gaat halen en of er wel genoeg schoon drinkwater is. Sanitatie en hygiene zijn de allergrootste problemen.
De Haitiaanse regering is momenteel volledig ontwricht, veel zijn er omgekomen en er staat geen ministerie meer overeind. Het is te hopen dat het land, met al het geld dat is opgehaald en nog gaat binnenkomen weer een kans heeft op een nieuwe start.
Schandalig, dat mensen durven te schrijven dat omdat ze toch al zo ontzettend arm zijn, dat hulp dan geen zin heeft. Een mens heeft recht om zichzelf te ontwikkelen, zie verklaring van de rechten van de mens. Dat we als Westerse wereld onze voormalige slavenkolonien dan maar laten stikken? Dat zijn we tijdens de GOuden eeuw (voor ons dan) geworden, over de ruggen van die mensen. Enig historisch besef is in deze wel gewenst!
En dit is niet perse op jou gericht Jesser, maar je eerste zin deed mij deze uitgebreide reactie ontlokken. ;)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:00

Ik voel me niet aangesproken.. Ik begrijp je frustratie heel goed. Ben niet ongevoelig, en schrik ook van zulke beelden en ellende.. Echter met de tsunami heb ik ook gedoneerd, met live-aid ook. Andere akties stond ik ook voor in de bres.. Echter toen ik het hard nodig hard, echt hard nodig had die hulp, en ik vertwijfeld, echt vertwijfeld was, stond er niemand voor mij klaar. Stuurden de instanties mij ook weg, en werd ik van het kastje naar de muur gestuurd en moest ik het maar uitzoeken.
Met twee kinderen..
Ik kan je dit vertellen, heb me kapot gewerkt om daar uit te komen en ben er bovenop gekomen, maar als we kunnen stellen dat het echt in eigen land niet altijd goed gesteld is is dat geen onzin wat ik schrijf..

Daarnaast hoeveel hoor je over wat je doneert achteraf. We hebben altijd van die prachtige programma's en hoe mooi en nobel is het om te betalen, maar ik weet nog heel goed met live aid, dat de grote containers met voedsel lagen te verrotten in de haven terwijl er bosjes mensen zijn omgekomen van de honger..een aantal bekende mensen in opstuk raakten omdat ze toch een te grote bonus voor zichzelf in de zak staken..

Prachtig dat er zoveel geld naar toe gaat, fantastisch als het land geholpen wordt. Ik ben echter zeer benieuwd over een jaar of twee/drie wat al dat geld voor Haiti heeft kunnen betekenen.. en ik bedoel dat oprecht niet sarcastisch. (los van deze discussie.. betalen doe ik toch wel, want de regering zou het bedrag verdubbelen en wie mag dat betalen?)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:33

Ik dacht, dat het solidair zijn heet... als de meest rijke en welvarende landen en hun regeringen, opkomen voor de allerarmsten. Die ook nog eens zwaar getroffen worden door een ramp van ongekende omvang. En dat deze landen zorgen voor steun, materieel én financieel. Opdat de slachtoffers de zorg krijgen die ze nodig hebben en misschien, heel misschien er ook een beetje beter van worden. En wij worden hier echt NIET slechter van. Als rijke landen altijd maar voor zichzelf kiezen, werk je een nóg groter verschil tussen arm en rijk in de hand. Is dat wat we willen? Ik realiseer me al lange tijd, en het wordt steeds duidelijker, dat ik te veel geloof in 'world peace'. Ik wil daar - hoe onhaalbaar misschien ook - zo graag in geloven. Te beginnen met geven en nemen.

Ik respecteer ieders keuze over al dan niet doneren. Ik begrijp zelfs dat mensen hun twijfels hebben over waar het geld terecht komt, ik zeg niet dat dit terecht is maar het iets iets wat men van elkaar hoort dus ik kan het snappen. En ik wéét - ook uit eigen ervaring - dat er in Nederland veel problemen zijn in o.a. de zorg. Maar onze regering de verdubbeling kwalijk nemen, omdat we het geld in Nederland beter kunnen gebruiken. Dat vind ik echt héél erg. Ik zie al voor me dat ik zeg: ja hee kom eens hier met dat geld, ik sta al een jaar op de wachtlijst voor psychische hulp. :oo :n ;( Hier hebben we voedselbanken (erg!!) daar hebben ze geen eten. Hier hebben we tehuizen waar ouderen soms hun bed niet uit komen (schrijnend, ik kan daarom janken), daar liggen de ouderen al dan niet gewond op straat. Hier hebben we huursubsidie (vervelend dat het nodig is), daar hebben ze geen huis. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Eigenlijk hoeft er niet eens gediscussieerd te worden over waar het geld beter naartoe kan gaan. Geld voor ontwikkelingshulp en noodhulp staat los van onze binnenlandse bestedingen. Zie rijksbegroting en Miljoenennota. Als onze regering die verdubbeling níet had gedaan, was onze gezondheidszorg (om maar wat te noemen) er echt niet op vooruit gegaan. Wat je wél kunt doen, als je al die hulp maar niets vindt, is op bijv. de PVV stemmen. Die bezuinigen op ontwikkelingshulp.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:38

Ik heb ook niks gedoneerd en zal dat ook niet doen.

Wanneer het gedoneerde geld in mijn goed gebruikt gaat worden ben ik best bereid wat te doneren.

Wat in mijn ogen goed gebruik van het gedoneerde geld is::

In bedrijven investeren die ook echt hulp kunnen bieden zoals bouwbedrijven om daarheen te gaan en weer normale huizen en ziekenhuizen etc. te kunnen opbouwen.
Geld voor eten en drinken voor die mensen daar en ga zo maar door.
Wanneer je alleen maar geld geeft heeft aan een land wat al niet zo sterk in zijn schoenen staat wat dat betrefd is na mijn idee niet zo'n best plan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:40

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:41

Jawel, maar heb er toch altijd wel een dubbel gevoel bij na de laatste grote donaties.

Hoe dan ook, ik doe er toch niet aan mee.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:47

Dan spreek je jezelf behoorlijk tegen. Ik heb zojuist jouw lijstje argumenten (die je tegenhouden) ontkracht en toch 'doe je er niet aan mee'. Wat van mij ook helemaal niet hoeft hoor, maar dan gaat het dus om iets anders. ;)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:58

Jup klopt, ben ik me nu pijnlijk van bewust :o
Verder als dat algemene comentaar heb ik me er ook nooit in verdiept.
Waarom, omdat het me eerlijk gezegd geen hol intereseerd. (En ja dan is het eerste bericht niet helemaal op zijn plaats)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:59

Jeetje...Kunnen we niet gewoon van elkaar accepteren dat sommige mensen geld doneren en andere niet....Ik vind dit mierengeneuk hier wel zo'n onzin... :+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:00

Adil18 hopelijk doel je niet op mijn reactie want anders heb je het niet goed begrepen. Het ging mij om de argumenten. ;)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:03

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij of zij iets stort of niet, ik vind ook dat iedereen elkaar daarin in zijn waarde moet laten.

Inmiddels heb ik een actie opgestart via geefsamen.nl. Ik ga geld collecteren voor Unicef, want ook zij steunen Haïti. Meer informatie vind je in mijn onderschrift, de eerste twee links.