Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Brainless

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:28

@Liedje
Niet alleen op basis van het geloof hoor!!
Een vriendin van mij was ontslagen nav haar nieuwe piercing en tatoo in haar gezicht.
Zij heeft netjes haar baan terug gekregen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:54

Brainless schreef:
@Liedje
Niet alleen op basis van het geloof hoor!!
Een vriendin van mij was ontslagen nav haar nieuwe piercing en tatoo in haar gezicht.
Zij heeft netjes haar baan terug gekregen.

Is wel veel minder gewoonlijk hoor. Hoeveel scholen en banen mag je bijv wel een hoofddoek maar geen petje/muts. Dat vind ik ook vreemd. Het kan wel misschien maar bij mij op het werk moest je echt een pleister over je piercing en make up als je een tatoo op je hals had.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:20

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, en ik ben niet zozeer tegen de burka, Maar toen ik vorige week Jong! op Ned 3 heb gekeken, dacht ik ook: dit versterkt ook alle vooroordelen tegen mensen met een burka. Het ongeveer enige wat uit die mond van die vrouw kwam waren dingen in de trant van ''met andere mensen heb ik niets te maken''.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:26

Nee. Ik vind de burka niet kunnen. Waarom niet? Je weet NOOIT wat er onder zo'n gewaad schuilt.

Straks is het een vies oud mannetje die voor terrorist gaat spelen := .

Ik vind het uiterst onhandig om een gesprek te voeren met iemand die een burka draagt. Je ziet geen gezichtsuitdrukkingen, helemaal niets.

Zelf als vrouw zou ik me ook niet fijn voelen in zo'n gewaad, meestal zijn het de mannen die de vrouwen opdragen zo'n burka te dragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:01

Marjoow schreef:
Nee. Ik vind de burka niet kunnen. Waarom niet? Je weet NOOIT wat er onder zo'n gewaad schuilt.

Tot nu toe doen ze dat ook zonder burqa.

Ik vind het uiterst onhandig om een gesprek te voeren met iemand die een burka draagt. Je ziet geen gezichtsuitdrukkingen, helemaal niets.
Als je met iemand belt, zie je ook geen gezichtsuitdrukkingen.

Zelf als vrouw zou ik me ook niet fijn voelen in zo'n gewaad, meestal zijn het de mannen die de vrouwen opdragen zo'n burka te dragen.
Dat jou dat niet fijn lijkt mag, maar er zijn ook gewoon vrouwen die het wel zelf willen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:04

Marjoow schreef:

En een wijde rok? Mag dat dan wel? Of een gewaad wat alles bedekt behalve het gezicht. Of een wijde broek?

Marjoow schreef:
[/quote]

Percentages op het meestal? Of is dat een aanname?

En dan nog kan je om die reden niet een burka verbieden, omdat het als basis een uiting van geloof is en niet van onderdrukking...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-01-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:19

Ik denk dat het totaal aantal stemmen toch wel genoeg moet zeggen....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:25

Binckydenice schreef:
Ik denk dat het totaal aantal stemmen toch wel genoeg moet zeggen....

Over de poll die eerst niet in overeenstemming was met de topic titel en later wel, en dat veel mensen iets anders hebben gestemd dan ze bedoelden?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:32

Ik heb ook ja gestemd, maar bedoelde nee.. Dat kwam door de titel.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:06

Nessah schreef:
Ik heb ook ja gestemd, maar bedoelde nee.. Dat kwam door de titel.

Ik had precies hetzelfde

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:10

Vjestagirl schreef:
En dan nog kan je om die reden niet een burka verbieden, omdat het als basis een uiting van geloof is en niet van onderdrukking...

Goed, laten we even uitgaan van de interpretatie van de Koran waarin aangenomen wordt dat een vrouw zich in het geheel (gezicht en ogen, hals, haar, handen, lichaam) moet bedekken om een goed Moslima te zijn. Ze draagt dan een burka vanwege haar geloof.
Waarom moet zij zich bedekken? Om haar schoonheden te verbergen, zodat ze niet verleid maw.: bedekt ze zich niet is ze een verleidster, slecht, een slet en lokt onkuis gedrag uit; als ze wordt verkracht is dit dus haar eigen schuld. Hhmm, klinkt niet bepaald vrouwvriendelijk toch.......
Als je dan ook nog weet dat volgens de Sharia (= Islamitische wetgeving) een vrouw een verkrachting énkel kan bewijzen door 4 mannelijke getuigen van het misdrijf mee te nemen. Lukt dit niet (en hoe vaak komt het voor dat 4 mannen getuige zijn geweest van een verkrachting???)wordt de vrouw zelf beschuldigd van overspel en bestraft met stokslagen of steniging. Dus nog even ter verduidelijking: een verkrachter wordt alleen veroordeeld als de verkrachte vrouw 4 getuigen heeft die hem beschuldigen. Als er geen 4 getuigen zijn, gaat de man vrijuit en wordt de vrouw veroordeeld. Over gelijke rechten voor man en vrouw gesproken.....
Daarbij loopt een verkrachte vrouw die niet kan bewijzen dat ze verkracht is en dus veroordeeld wordt van overspel een hele grote kans vermoord te worden door haar familie (eremoord), omdat zij schande brengt over de naam van haar familie en deze door eremoord gezuiverd kan worden.
Vrouwen die een burka dragen doen dit, mijns inziens, omdat zij geleerd hebben dat het niet bedekken van jezelf hetzelfde is als vragen om verkrachting; zij zien een burka als bescherming tegen een verkrachting en daarmee tegen een straf die hún en niet hun verkrachter opgelegd wordt.
Een burka als bescherming tegen stokslagen, steniging en zelfs moord...., is dat geen onderdrukking????

De poll van dit topic is :"stoor je je aan een Burka". Zoals ik al eerder aangegeven heb, heb ik ja gestemd, omdat ik een Burka zie als onderdrukking van de vrouw.
Als de poll "moet de burka verboden worden" was geweest, had ik nee gestemd, omdat de vrouwen die een Burka dragen er nog lang niet aan toe zijn om deze niet te dragen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:24

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zich wil verschuilen. Dat wil (en doe) ik ook regelmatig. Ik trek geen burqa of wat dan ook aan omdat ik die niet heb, maar trek mijn capuchon over mijn gezicht, sjaal over mijn mond, zonnebril op en heb als doel dat mensen mij met rust laten. Ik wil niet overal aangesproken worden over flutonderwerpen waar ik me op dat moment totaal niet in interesseert, ik heb dan geen behoefte om andermans problemen aan te horen of welk ander contact dan ook. Ik wil RUST, ik wil met rust gelaten worden. Waarom zou een Moslima dat niet kunnen denken en daarom zo'n ding aantrekken?

Ik moet zeggen dat als ik zo'n misantrofische bui heb ik jaloers ben op mensen die zo'n ding hebben.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:24

mick75 schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zich wil verschuilen. Dat wil (en doe) ik ook regelmatig. Ik trek geen burqa of wat dan ook aan omdat ik die niet heb, maar trek mijn capuchon over mijn gezicht, sjaal over mijn mond, zonnebril op en heb als doel dat mensen mij met rust laten. Ik wil niet overal aangesproken worden over flutonderwerpen waar ik me op dat moment totaal niet in interesseert, ik heb dan geen behoefte om andermans problemen aan te horen of welk ander contact dan ook. Ik wil RUST, ik wil met rust gelaten worden. Waarom zou een Moslima dat niet kunnen denken en daarom zo'n ding aantrekken?

Ik moet zeggen dat als ik zo'n misantrofische bui heb ik jaloers ben op mensen die zo'n ding hebben.

Maar zou je het dan niet storend vinden dat bijna alle mensen kijken?, want dat doen ze wel. Ze spreken je wel niet aan, maar je zal worden nagekeken alsof je een kermisattractie bent..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:49

Dat doen ze nu ook wel, ik heb nou eenmaal een slechte kledingsmaak en ben ook al niet bepaald moeders mooiste en je wil niet weten hoe vaak ik te horen heb gekregen dat iemand met een uiterlijk als het mijne uit fatsoen of respect voor de medemens zelfmoord zou moeten plegen. Dan kan een burqa moeilijk rottiger reacties opleveren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:43

Brainless schreef:
Marjoow schreef:

Tot nu toe doen ze dat ook zonder burqa.
En m'et burqa hebben ze nog meer kansen. Leuk joh.

Als je met iemand belt, zie je ook geen gezichtsuitdrukkingen.
En dat zou uitmaken omdat? Ik bel meestal alleen kort, voor echte gesprekken praat ik face to face. Rare vergelijking dit

Dat jou dat niet fijn lijkt mag, maar er zijn ook gewoon vrouwen die het wel zelf willen.
En helaas ook talloze vrouwen waarvan het verplicht is dat ze dat ding moeten dragen

Nee, er zijn geen percentages, omdat die vrouwen niets te zeggen hebben bij de Islam.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:14

Even over het argument: maar wij lopen in de winter ook met een sjaal over onze neus, muts/helm op enz.

Als ik een winkel binnenloop dan doe ik uit respect mijn sjaal naar beneden en mijn helm af, als ik een Ipod op heb, dan doe ik die uit en berg die even op. Gewoon omdat ik dan te herkennen ben, normaal met mensen kan communiceren en aanspreekbaar ben (wat betreft de Ipod).

En ja ik vind het fijn om mensen te kunnen aankijken, of ik dan moeite heb met bellen/bokken of msnen? Nee want ik weet 9 van de 10 keer met wie ik praat en hoe diegeen eruit ziet in real life.

Van mij mogen ze een Burka of Niqaab aan, THUIS. Ik kan me voorstellen dat mensen er de kriebels van krijgen, al heb ik dat niet. Je hebt behoorlijk veel gekken rondlopen die tot alles in staat zijn, laten die er mischien gebruik van maken, dan heb je een groot probleem.

Daarbij vind ik dat je best een geloofsovertuiging mag hebben maar waarom is de hoofddoek niet voldoende? Ik vind namelijk dat je wel een beetje met je tijd moet meegaan, en in de westerse wereld hoor je gewoon niet helemaal bedekt en onbekend rond te lopen.

Over het argument: nonnen zijn toch ook van boven tot onder bedekt?
Ja maar hun gezicht is vrij gelaten en ik denk dat dat het grootste punt is, je wilt iemand aan kunnen kijken en weten wat voor'n persoon je voor je hebt, met een Burka weet je dat gewoonweg niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:23

Kelly; super verwoord. Ik ben het 100% met je eens!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:56

KellyZ schreef:
Even over het argument: maar wij lopen in de winter ook met een sjaal over onze neus, muts/helm op enz.

Als ik een winkel binnenloop dan doe ik uit respect mijn sjaal naar beneden en mijn helm af, als ik een Ipod op heb, dan doe ik die uit en berg die even op. Gewoon omdat ik dan te herkennen ben, normaal met mensen kan communiceren en aanspreekbaar ben (wat betreft de Ipod).

En ja ik vind het fijn om mensen te kunnen aankijken, of ik dan moeite heb met bellen/bokken of msnen? Nee want ik weet 9 van de 10 keer met wie ik praat en hoe diegeen eruit ziet in real life.

Van mij mogen ze een Burka of Niqaab aan, THUIS. Ik kan me voorstellen dat mensen er de kriebels van krijgen, al heb ik dat niet. Je hebt behoorlijk veel gekken rondlopen die tot alles in staat zijn, laten die er mischien gebruik van maken, dan heb je een groot probleem.

Daarbij vind ik dat je best een geloofsovertuiging mag hebben maar waarom is de hoofddoek niet voldoende? Ik vind namelijk dat je wel een beetje met je tijd moet meegaan, en in de westerse wereld hoor je gewoon niet helemaal bedekt en onbekend rond te lopen.

Over het argument: nonnen zijn toch ook van boven tot onder bedekt?
Ja maar hun gezicht is vrij gelaten en ik denk dat dat het grootste punt is, je wilt iemand aan kunnen kijken en weten wat voor'n persoon je voor je hebt, met een Burka weet je dat gewoonweg niet.

Hier ben ik het voor de volle honderd procent mee eens. Ik doe ook altijd in een winkel mijn sjaal wat naar beneden, heb geen helm, maar doe wel mijn iPod-oortjes enzo uit.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:03

Ik heb ja gestemd. Niet omdat ik me erger aan mensen met een hoofddoek e.d. maar meer om de commotie er omheen. Wordt er iemand geweigerd vanwege haar hoofddoek, dan wordt hier moeilijk over gedaan. Het is en blijft Nederland en dat mag zich altijd wel aanpassen. Respecteren doe ik zeker maar andersom valt dat erg tegen...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:57

Even over de nonnen, ik kwam als kind wel eens in een klooster en daar liep nog een enkeling met officiele kledij, maar de meeste zusters hadden gewone kleding aan. En dat is inmiddels al zo'n ruime 30 jaar geleden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 02:17

jolin schreef:
Even over de nonnen, ik kwam als kind wel eens in een klooster en daar liep nog een enkeling met officiele kledij, maar de meeste zusters hadden gewone kleding aan. En dat is inmiddels al zo'n ruime 30 jaar geleden.

Ik heb op school nog les gehad van nonnen, ik vondt het toen maar raar hoe dat ze er bij liepen en voelde me niet prettig daarbij totdat ik af en toe een gesprekje had met die personen en er achter kwam dat er hele lieve mensen onder die kledij zaten!

Ik heb zo eens zitten denken, is het niet zo dat wij voortaan erg veel op het uiterlijk gericht zijn en niet op datgene wat men brengt? Het is vaak de kunst van het luisteren en niet van het kijken.

Bedenk vooral dat een ieder waarde heeft, ik heb het geluk dat ik in een groot bedrijf mag werken met collega`s vanuit verschillende culturen. Ik heb dus collega`s die een hoofddoek dragen en dat zijn waardevolle collega`s...ik zou ze ook niet willen missen op de werkvloer en wel om wat ze als persoon zijn.

Ik heb nog geen collega die een burka draagt maar wat mij betreft, de waarde zit in de persoon en niet in wat diegene draagt of niet draagt!!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:19

Van mij mag iedereen dragen en doen wat ie wil, maar ik vind het fijn om iemand te kunnen aan te kijken als ik tegen iemand praat.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:22

Ik ben er niet per se tegen, maar vind het wel raar.
Het lijkt mij niet fijn om (zoals je zelf ook al zegt) met iemand te praten die een burka draagt.
Aan de andere kant is het een uiting van je geloof en daar heb ik respect voor.
Ik ben dus niet tegen de burka, al vraag ik me wel af hoe ze dat met werken willen doen?
Ik kan me niet voorstellen dat ik bijvoorbeeld les zou krijgen van iemand met een burka.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:27

Ik denk dat de meeste niet werken.. al weet ik dit niet zeker.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:36

Het lijkt mij ook erg lastig om aan werk te komen als je een burka draagt, ik kan me voorstellen dat werkgevers er niet heel blij mee zijn...