Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superwoman schreef:Mijn buurman vertelde dat hij thuis bij zijn ouders niet meer welkom is, sinds hij heeft gekozen voor zijn huidige vrouw die bij een iets andere kerk zit..
Hij was zelfs uit de foto's geknipt.
IMO kan dat niet de bedoeling zijn van het geloof.
Ik dacht altijd dat je "je naaste lief moet hebben" of is dat niet zo?
Twiggy2008 schreef:[***] schreef:Dat is trouwens ook een hele leuke discussie!! Zijn mannen en vrouwen gelijk? Moet je als vrouw alles willen kunnen wat mannen doen en visa versa? Heeft de evolutie/god het niet zo geregeld dat vrouwen gewoon beter zijn in zorgen en koken etc, en dat mannen voor het geld/vlees etc. moeten zorgen?
Wij zijn gelijk, maar wel verschillend, fysiek en mentaal.![]()
Maar waarom zou een man niet heerlijk kunnen koken (ik ken mannen die heel wat beter kunnen koken dan ik) en een vrouw niet voor het geld kunnen zorgen?
![]()
Ik hoef trouwens echt niet alles te kunnen wat een man kan, hoor (kan ik ook niet), maar ik zie de een man/vrouw als individu. Ieder heeft zijn talenten en zwaktes, maar of dat per se te maken heeft met al dan niet man of vrouw zijn. Nee, dat denk ik niet.
Er zijn vrouwen die niet kunnen koken of ergens goed voor kunnen zorgen en er zijn mannen die niet kunnen klussen, het bestaat allemaal. En vlees, hmmmm, ik ben hartstikke vegetarisch.
Brainless schreef:Er zijn ook niet gelovigen die bewust ervoor kiezen om pas seks te hebben binnen een serieuze relatie.
Een vriendin van mij heeft er voor gekozen om veel later in de relatie seks te willen. Ze hadden al iets van 3 jaar verkering, hadden al een huis gekocht, voor dat zij (23 jaar?) seks hadden.
Twiggy2008 schreef:Maar hoe denk jij dan over die geloofgemeenschappen die hel en verdoemenis prediken? Ik heb dus een lieve vriendin, een geweldig sterke meid, die hiermee opgevoed is. En owee als je binnen die gemeenschap vragen ging stellen of een andere levenswijze koos (of seks voor het huwelijk had). Ze is jarenlang gehersenspoeld met dat ze naar de hel zou gaan. Ondanks dat ze gelukkig nu al jaren los is hiervan, haar eigen gezin heeft (ongetrouwd
) weet ik van haar dat ze nog wel eens twijfelt en bang is dat de hel toch bestaat. Dat ze de verkeerde keuze dan gemaakt heeft..... Intriest vind ik dat, dat je zo bang kunt zijn. Dankzij de zwarte kousenkerk waar haar hele familie in zit.......
Dus ik vind het prachtig als je de bijbel in de juiste context kunt plaatsen. Ben ik helemaal voor, als je de bijbel dan toch leest en na wilt leven. Maar helaas zijn er zoveel stromingen (net als bv in de islam), waarbij er ook hele negatieve of extremistische kanten zijn. Hoe kijken de gelovigen hier dan tegen aan?
DinoBanani schreef:@ Tozalin:
wow, dat er nog lotgenootjes van mij bestaan op Bokt! Mijn ouders zijn christelijk gereformeerd en ben dus precies net zo opgevoed als jou!
Brainless schreef:DinoBanani schreef:Ik vindt ook: waarom mag je niet zelf bepalen wat je wilt en zijn er altijd maar regeltjes en wetjes waar je je aan houden moet? Iedereen heeft toch zijn eigen referentiekaden en dingen hoe hij/zij er over denkt?
Dat heet ook pubertijd. Ook niet gelovige mensen hebben regels voor hun kinderen en dat loopt vaak niet synchroon met wat de kinderen zelf willen. Ik ken meer mensen waarvan hun kinderen heel lang niet uit mogen gaan.
odetteke schreef:Blue_Eyes schreef:Het is ook totaal niet bijbels om dat te vinden. De bijbel gaat ervanuit dat mannen en vrouwen niet gelijk (duh) maar wel gelijkwaardig zijn.
Dat is trouwens ook een hele leuke discussie!! Zijn mannen en vrouwen gelijk? Moet je als vrouw alles willen kunnen wat mannen doen en visa versa? Heeft de evolutie/god het niet zo geregeld dat vrouwen gewoon beter zijn in zorgen en koken etc, en dat mannen voor het geld/vlees etc. moeten zorgen?
superwoman schreef:Mijn buurman vertelde dat hij thuis bij zijn ouders niet meer welkom is, sinds hij heeft gekozen voor zijn huidige vrouw die bij een iets andere kerk zit..
Twiggy2008 schreef:Tozalin, wat erg, maar ik weet ook zeker dat dit soort zaken gebeuren.....
Het doet me ook denken aan vroeger, dat katholieken niet met bv protestants christelijke mensen mochten trouwen. Kijk maar eens naar een gemiddeld Memories van de KRO, dan zie je al het liefdesverdriet van dit soort door-mensen-opgelegde onzin.![]()
Ik bedoel, als God bestaat, dan heeft hij het nooit zo bedoelt. Daar ben ik dan weer van overtuigd......
odetteke schreef:Twiggy2008 schreef:Wij zijn gelijk, maar wel verschillend, fysiek en mentaal.![]()
Maar waarom zou een man niet heerlijk kunnen koken (ik ken mannen die heel wat beter kunnen koken dan ik) en een vrouw niet voor het geld kunnen zorgen?
![]()
Ik hoef trouwens echt niet alles te kunnen wat een man kan, hoor (kan ik ook niet), maar ik zie de een man/vrouw als individu. Ieder heeft zijn talenten en zwaktes, maar of dat per se te maken heeft met al dan niet man of vrouw zijn. Nee, dat denk ik niet.
Er zijn vrouwen die niet kunnen koken of ergens goed voor kunnen zorgen en er zijn mannen die niet kunnen klussen, het bestaat allemaal. En vlees, hmmmm, ik ben hartstikke vegetarisch.
Dat iedereen individuele kwaliteiten heeft is logisch en niet mis mee, wel signaleer ik vanuit de overheid en de maatschappij een soort tendens dat we niet alleen gelijkwaardig, maar ook gelijk moeten worden. Mannen moeten meer gaan zorgen, vrouwen moeten meer gaan werken, en dan het liefst in topfuctie's, mannen moeten zich overal ontharen en rollers tegen wallen en creme's tegen rimpels gaan gebruiken. Ik denk dat het doorbreken van het traditionele rolpatroon een grote oorzaak van het aantal scheidingen tegenwoordig is.
Twiggy2008 schreef:superwoman schreef:Mijn buurman vertelde dat hij thuis bij zijn ouders niet meer welkom is, sinds hij heeft gekozen voor zijn huidige vrouw die bij een iets andere kerk zit..
En wat dacht je van homofielen, hoe die benaderd worden door die strenge geloven?![]()
'Heb je naaste lief', ja, zolang het maar iemand is die in je straatje past. Kijk, en tegen die hypocriete houding kan ik dus echt niet.
Overigens ken ik ook christelijke mensen, die niet zo veroordelend zijn, hoor. Die echt christelijk leven, gewoon verder mee doen met de maatschappij, je nemen zoals je bent. En daar heb ik dan wel respect voor.
Only_Hellen schreef:Verootje schreef:Alleen God zal oordelen Want dat staat in de bijbel. Mensen mogen niet oordelen over anderen
Dat ben ik niet met je eens. Kijk naar Ierland waar de protestanten tegen de christelijken vechten. Kijk naar Bin Laden.
Only_Hellen schreef:Verootje schreef:Alleen God zal oordelen Want dat staat in de bijbel. Mensen mogen niet oordelen over anderen
Dat ben ik niet met je eens. Kijk naar Ierland waar de protestanten tegen de christelijken vechten. Kijk naar Bin Laden.
verootjoo schreef:ah ok.
Maar zijn toch ook mensen die stelen en die moorden? Dat mag ook niet... het gebeurt nu eenmaal.
Wat ik bedoel; God zal komen om te oordelen, de levenden en de doden. Wij nietEn dat andere mensen het wel doen... sja. Dat zijn ook maar mensen. Niemand is zonder zonde.
verootjoo schreef:seks voor het huwelijk is geen regel van GodSterker nog: God heeft geen regels. Je MOET niks van God. Als je seks wilt hebben voor het huwelijk moet je dat zelf weten. Zoals al zoooo vaak gezegd in dit topic...
Geloven doe je op gevoel. Je leest de bijbel, en pikt eruit wat jíj belangrijk vindt. Iedere Christen zal in zijn optiek zo goed mogelijk leven. Maar alleen God oordeelt daarover.
Zo zijn er christenen die op zondag geld verdienen, en christenen die op zondag zelfs geen eten koken. Maar net hoe jij de zondags/sabbatrust wil beleven.
En zoals ook al zovaak gezegt: de enige regel die wel écht het allerbelangrijkst is: Heb God lief boven alles, en je naasten zoals jezelf