Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:09

Ik weet het niet, het zal niet makkelijk zijn om al die 35000 eigenaren aan te spreken. Paarden worden doorverkocht, dus staan de fotos vast. Volgens mij is er nog geen mogelijkheid om de fotos te verwijderen.

En om nou 12/13 jarigen een boete van 150,- euro naar hun kop te smijten, asjeblieft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:13

Aeris schreef:
Michel_ schreef:
Ja maar dat is geen vergelijking he. In dit geval jatten wij namelijk niks maar doen onze gebruikers dat.
Als wij foto's hadden gejat van jou dan was het toch heel anders.

Zie daarom de vergelijking van Hypofocus met het marktkraampje. Zij stelen ook niets, maar verdienen wel aan gestolen materiaal.

Precies.
Jullie maken het wél mogelijk om op grote schaal het illegaal verkergen materiaal te plaatsen.
Het gaat niet om 10 of 20 foto's, maar duizenden foto's met auteursrechten van verschillende professionele fotografen.
EN jullie verdienen geld via het illegale materiaal.

Als de gebruikers die illegale foto's niet zouden plaatsen, dan zou er ook voor die betreffende foto niets betaald worden. Dus zouden er geen inkomsten zijn uit de illegale foto's.

Door alleen de foto's te verwijderen en blijft het zo dat er geld verdient is aan het mogelijk maken en plaatsen van illegaal materiaal.

En volgens mij valt dat gewoon onder het kopje "heling":

Citaat:
Artikel 416 van het Wetboek van Strafrecht omschrijft heling als volgt:

1° Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.

2° Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.

En probeer een rechter maar eens uit te leggen dat als een gebruiker een foto upload waar nog duidelijk © http://www.hypofocus.com op staat, dat "het beheer" dan niet weet dat het om een door misdrijf verkregen (in dit geval schending auteursrechten) goed was. ;)

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:19

- Wij kunnen eventueel best het abuse formulier makkelijker maken maar dat betekent voor ons ook meteen weer meer misbruik ervan.
- Foto niet meer uploaden moet ook wel mogelijk zijn.
- Waarschuwing is ook mogelijk.
- Waarschuwing tijdens uploaden is ook geen probleem, dacht dat dat er al wel zat maar dat is toch niet zo.

En aub hou nou eens op met je rechter uitleggen, gevangenis dit. Dat weet ik nu wel.
Laatst bijgewerkt door Michel_ op 09-09-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:20

Maar, als de foto in een bewerking zit. Hoe ziet het systeem dan dat er gebruik gemaakt is van eenzelfde foto?

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:22

Unwritten schreef:
Maar, als de foto in een bewerking zit. Hoe ziet het systeem dan dat er gebruik gemaakt is van eenzelfde foto?

Dat is onmogelijk om te controleren helaas.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:22

@Hypofocus; een (c) op een foto wil nog niet zeggen dat iemand geen rechten/licentie heeft om een foto ergens te kunnen plaatsen?

Michel_ schreef:
Ja maar dat is geen vergelijking he. In dit geval jatten wij namelijk niks maar doen onze gebruikers dat.
Als wij foto's hadden gejat van jou dan was het toch heel anders.

Klopt, maar feit is wel dat HT geld verdient aan het jatwerk en ook weet dat er behoorlijk wat foto's eigenlijk niet op de site horen te staan. Gelukkig hoeft een site als HT niet zelf van te voren alle foto's te controleren. Dat is, voor zover ik weet, ook niet wat men hier vraagt. Wat HT wel kan doen is het makkelijker maken voor fotografen om inbreuk te melden en HT kan de gebruikers ontmoedigen in het uploaden van 'illegale' foto's (of aanmoedigen dat de gebruikers zich netjes aan de wetgeving houdt, klinkt wat positiever :D).

Op die manier zal het nog steeds voorkomen dat er foto's 'illegaal' op HT komen staan maar dat is (IMO) een fact of life. Denk ook niet dat de fotografen hier verwachten dat iedereen op internet zich ooit perfect aan het auteursrecht zal houden. Waar het vooral mis gaat, heb ik het idee iig, is dat HT nu redelijke drempels opwerpt als het om het verwijderen van foto's gaat, HT gaat behoorlijk voor het minimum dat wettelijk nodig is en dat wekt wrevel op, ook omdat HT er ondertussen wel flink aan verdient.

Ik heb het idee dat het prima mogelijk moet zijn om ergens tot een oplossing te komen tussen beide partijen, het is alleen niet handig om te blijven hangen in een 'ja maar zij!' :)

Wat wil/kan HorseTycoon doen in deze zaak? Het moet toch vrij eenvoudig zijn om iig een paar dingen aan te passen aan de hand van de suggesties hier? Het allemaal tot een rechtzaak/schadevergoedingen laten komen daar is niemand bij gebaat :\

edit: posts hebben elkaar gekruist, IMO mooie toezegging van HorseTycoon :)

@Unwritten: dat ziet het systeem niet :\ Zelfde foto = exact dezelfde foto. Andere dingen zijn op dit moment technisch erg lastig.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:25

Dan moet er maar een soort "approval" voor een foto komen, dat hij eerst kan bekeken en goedgekeurd worden door het beheer, zoniet credits terug of iets dergelijks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:27

Michel_ schreef:
En aub hou nou eens op met je rechter uitleggen, gevangenis dit. Dat weet ik nu wel.

Blijkbaar niet, want je neemt het probleem nog steeds absoluut niet serieus.
Je bent echt zó dichtbij een gigantisch probleem.

Als ik zelf Horse Tycoon bezat, had ik op dit moment gewoon ál het fotomateriaal weggehaald om veilig te zijn.
Enig idee wat er zou gebeuren als maar 10% van de fotografen wiens rechten hier (internationaal) geschonden zijn, er een zaak van zouden maken?

Dat belletje rinkelt gewoon nog niet bij je, en daarom pak je het probleem ook niet serieus aan.
De oplossingen die je hier voorstelt geven nog steeds geen goede oplossing om het probleem tegen te gaan, en het beheer blíjft aan illegale foto's verdienen.

(ik ben er weer ff vandoor... fotoshoot)

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:30

Ga je weer... enig idee bla bla. Dat maakt me niet uit. Ben al 2 jaar dicht bij een gigantisch probleem volgens jou.

Als jij me post hierboven niet wil lezen moet je dat maar niet doen.
Maar dan moet je ook niet klagen terwijl ik je tegemoet wil komen.
Laatst bijgewerkt door Michel_ op 09-09-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:31

Waarom gaat het beheer niet over op een systeem als de site howrse.com? Geld verdienen ze d'r zat mee en ivm de controle weet je wat er op je site staat.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:32

Is het niet een idee dit privé op te lossen, vind het zo een vrij ordinaire scheldpartij worden..
Denk niet dat de rest van heel bokt wat te maken heeft met het nader tot een oplossing komen. En er is nu al een paar keer aangegeven ook van de HT kant dat ze wel naar een oplossing willen zoeken. Reageer daar dan ook op :)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:32

@ Hypofocus
De ene keer zeg je blij te zijn als ze in elk geval iets veranderen.
En vervolgens roep je meteen weer dat het niet genoeg is?

Ik vind dat een beetje raar hoor. Je moet niet altijd het onderste uit de kan halen.
Bij tegemoetkomingen mag je best wel wat positiever uit de hoek komen. De manier waarop jij feedback geeft op ideeën is niet echt geniaal.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:39

nou.. volgens mij is het pas goed en afgelopen voor hypofocus als ze geld op der rekening heeft staan.. en dat kan nog wel even duren ben ik bang

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:57

@ Michel,
Concreet wat gaan jullie nu eindelijk aan dit al wat jaren bekende probleem doen?

Er is vanuit ons (fotografen) al voorgesteld om stockfoto's te leveren die jullie dan aan kunnen kopen.
Er is een optie om met royalties te werken. Iedere download van plaatje x van fotograaf x levert de fotograaf een vooraf afgesproken bedrag op.

Ik ben van mening dat met een stockvoorraad die jullie als Horsetycoon zelf aankopen en alleen voor spelers beschikbaar stellen dit hele probleem voor een heel groot deel de kop is in te drukken.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:01

Michel_ schreef:
- Wij kunnen eventueel best het abuse formulier makkelijker maken maar dat betekent voor ons ook meteen weer meer misbruik ervan.
- Foto niet meer uploaden moet ook wel mogelijk zijn.
- Waarschuwing is ook mogelijk.
- Waarschuwing tijdens uploaden is ook geen probleem, dacht dat dat er al wel zat maar dat is toch niet zo.

Ik quote het nog maar eens.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:05

Interessante discussie, dit. Ik vind Hilda's idee wel als prima plan klinken eigenlijk. Iedere foto die geupload wordt controleren zou ook kunnen, maar dat is natuurlijk meer werk.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:07

Punt 1: leg je weer de verantwoordelijkheid voor het melden bij anderen neer. Spelers onder elkaar zullen het niet melden en voor ons fotografen is het nogal een klus om alle paarden eens in de zoveel tijd bij langs te gaan om te kijken of er weer iets tussen zit.

Punt 2: is al weerlegt hierboven. Schijnt niet mogelijk te zijn als er een nieuwe bewerking van dezelfde foto gemaakt wordt.

Punt 3: ga dat dan eens doen i.p.v. te zeggen "is mogelijk". Sluit bijvoorbeeld niet de topics die erover geopend worden. Maak zelf een topic en geef aan dat ook jullie het niet meer dulden en dat het in strijd is met jullie eigen regels.

Punt 4: er wordt aan alle kanten gezegd dat 13 jarigen geen benul hebben van het "jatten" dus dan wordt de regel net als in de algemene voorwaarden gelezen en voor "het zal wel" aangenomen of niet gelezen en gewoon doorgeklikt. In internetland leest men amper maar kijkt men liever plaatjes.

Authentic

Maar bij Hilda's idee houdt 't ook in dat het beheer van HT foto's gaat kopen van commerciele fotomensjes. Na dit akkefietje zou ik -persoonlijk- zeggen 'stik d'r maar lekker in' en ze geen extra werk/geld leveren, iig niet meer dan strikt noodzakelijk is. Maar misschien ben ik wel een bitch met zulke dingen. :=

Hilda79

imd schreef:
Interessante discussie, dit. Ik vind Hilda's idee wel als prima plan klinken eigenlijk. Iedere foto die geupload wordt controleren zou ook kunnen, maar dat is natuurlijk meer werk.

Met mij vele collega's maar zoals je ziet wordt daar totaal niet op ingegaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:08

Ze hoeven natuurlijk niet per sé van Femke en Hilda te kopen ofzo. Hoewel het hun goed recht is om dit probleem aan te kaarten natuurlijk!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:09

Authentic schreef:
Maar bij Hilda's idee houdt 't ook in dat het beheer van HT foto's gaat kopen van commerciele fotomensjes. Na dit akkefietje zou ik -persoonlijk- zeggen 'stik d'r maar lekker in' en ze geen extra werk/geld leveren, iig niet meer dan strikt noodzakelijk is. Maar misschien ben ik wel een bitch met zulke dingen. :=

Leuke benadering maar zoals al in dit hele topic gezegd/geschreven is staan wij als fotografen in ons recht. Gezien het commerciële belang wat Horsetycoon met onze foto's heeft welke door spelers geplaatst worden waar deze spelers alleen aan Horsetycoon geld voor betalen zal er vast en zeker wel een advocaat te vinden zijn die hier een proces in ziet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:10

hilda.. algemene voorwaarden die niet gelezen worden is NIET het probleem van HT.. maar van de spelers zelf
je kan gewoonweg niet iedereen verplichten dat te lezen.. want da is niet te controleren

ik vind dat de schuld onterrecht bij de beheerders word gelegd.. omdat het toch echt de kinderen zijn die jatten, copyrights eraf halen (waardoor het al helemaaaaaal niet meer te controleren valt) en die foto's uploaden via hun photobucket..
dan zou je photobucket en andere uploadsites ook wel aan kunnen klagen want die controleren ook niet

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:12

Ja en als ze dan de schuld bij de kinderen leggen begint iedereen te zeuren dat de kinderen niet zo hard aangepakt moeten worden want "het zijn nog maar kinderen". Nee dat werkt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:13

imd schreef:
Ja en als ze dan de schuld bij de kinderen leggen begint iedereen te zeuren dat de kinderen niet zo hard aangepakt moeten worden want "het zijn nog maar kinderen". Nee dat werkt.

waarschijnlijk omdat er bij kinderen geen geld te halen valt..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:15

LimaMambo, klopt en daarom staan al die lappen tekst bij sites zoals deze er voor Jan met de Korte achternaam. Echter zou je ze weghalen dan heb je wettelijk nog meer aansprakelijkheid en risico's. Dus ze moeten er blijven staan of ze nu gelezen worden of niet.
2de post. Die kinderen hebben ook geld voor de credits.

Een andere optie is om met een groep alle paarden bij langs te gaan. Twijfel gevallen en gevallen waarvan men zeker is dat het jatwerk is noteren. Ga dit idee even uitwerken en heb daarna een paar vragen aan jou Michel.