Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:21

Precies! wapenhandel voor oorliggebieden liggen op het terrein van de wereldpolitiek en raakt iedereen ziel op deze aardkloof.
Overigens volg ik nooit blind de rest....zie onderschrift

@Alane, mooi gezegd :j
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 20-08-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:21

Alane schreef:
Als je wilt dat er meer gecontrolleerd wordt op wedstrijden, dan zal datzeker niet lukken door het boycotten, mi deur dichtsmijten en dichttimmeren, maar zelf aktief te worden door plaats te nemen in een bestuur, je mond los te trekken wanneer er misstanden plaatsvinden op wedstrijden... want daar is het paard mee geholpen... en niet door je bankrekening bij een anderen bank onder te brengen of in je blote billen op je paard te gaan zitten omdat de meeste zo niet alle paardrijkledingfabrikanten wel ergens iets op paardengebied sponsoren (hetzij de wedstrijden of het op wedstrijd kunnen gaan)

Precies. En als partikuliere rekeninghouder bij de Rabo bereik je bijzonder weinig omdat de winstmarge weinig bijdraagt voor een bank in het algemeen. Dat zijn vooral de zakelijke transacties die voor geld in het laatje zorgen en die hebben doorgaans weinig sjoege over paardvriendelijke praktijken en focussen vooral op de eigen handelsmissie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:24

Vreemd, dieren hebben in mijn ogen soms meer reden tot leven.

Mijn denkt ten onrechte dat iedereen zelf veel weet en doet voor zijn sportpaard, hoevelen krijgen een goed sportpaard en laten het als een "ding" dat het moet doen aan zijn lot over?

Dan zijn er tal van pensions die gewoon niet paardwaardig bezig zijn, maar alleen maar het gemak en het weinige energie steken er in van belang vinden, immers moet meer op brengen dan dat het mag kosten.

Dan zijn er genoeg die met "goede" les zo snel mogelijk willen bereiken wat hun idolen bereiken.

Met open mond zitten kijken naar een Orunafgestudeerde die ook met haar zelf promoot als lesgeefster, handelspaarden promoot en dan een 2 half jarige met de kin op de borst longeert, zo koud van stal, want ze is zo soepel en kan zo ontzettend mooi bewegen.....Deze dame heeft een mooie website, doet paarden samen met iemand die jonge paarden inrijdt met slof kin op de borst.

:D :D Eigenaresse komt haar jonge nieuwe paard rijden, juisttttt zonder slof want weet zij... en ligt er binnen 2 minuten af. Hilariteit alom, maar paard werd voor de eerste keer los gereden, dus is eigenlijk niet ingereden. Oke, goed voor de euries, nog maar een maandje door die stal laten rijden..... :+ }>

Overigens staan die paarden hele dagen op stal, worden in het gangpad even uitgestapt, als het uit komt 2 keer per dag en 1 keer per dag gereden.

Sorry mensen, maar met mijn weinige ervaring ken ik dus al 2 handelsstallen die zo werken. Ik denk heel veul...

Dát is er mis in de paardensport, daar begint het al en dan maar hopen dat het kersverse paard anders de sport in gaat. Maar misschien is hij met 7 al recreatiepaard met een bemerking..

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:28

russel schreef:

Mijn denkt ten onrechte dat iedereen zelf veel weet en doet voor zijn sportpaard, hoevelen krijgen een goed sportpaard en laten het als een "ding" dat het moet doen aan zijn lot over?

Dan zijn er tal van pensions die gewoon niet paardwaardig bezig zijn, maar alleen maar het gemak en het weinige energie steken er in van belang vinden, immers moet meer op brengen dan dat het mag kosten.

Dan zijn er genoeg die met "goede" les zo snel mogelijk willen bereiken wat hun idolen bereiken.

Met open mond zitten kijken naar een Orunafgestudeerde die ook met haar zelf promoot als lesgeefster, handelspaarden promoot en dan een 2 half jarige met de kin op de borst longeert, zo koud van stal, want ze is zo soepel en kan zo ontzettend mooi bewegen.....Deze dame heeft een mooie website, doet paarden samen met iemand die jonge paarden inrijdt met slof kin op de borst.

:D :D Eigenaresse komt haar jonge nieuwe paard rijden, juisttttt zonder slof want weet zij... en ligt er binnen 2 minuten af. Hilariteit alom, maar paard werd voor de eerste keer los gereden, dus is eigenlijk niet ingereden. Oke, goed voor de euries, nog maar een maandje door die stal laten rijden..... :+ }>

Overigens staan die paarden hele dagen op stal, worden in het gangpad even uitgestapt, als het uit komt 2 keer per dag en 1 keer per dag gereden.

Sorry mensen, maar met mijn weinige ervaring ken ik dus al 2 handelsstallen die zo werken. Ik denk heel veul...

Dát is er mis in de paardensport, daar begint het al en dan maar hopen dat het kersverse paard anders de sport in gaat. Maar misschien is hij met 7 al recreatiepaard met een bemerking..

Dat klopt, dat is ook helemaal niet goed, maar denk je nou werkelijk dat je deze praktijken kan laten verdwijnen door de Rabo te boycotten? Echt niet hoor. Sportruiters die deze handelswijze van kinds af aan hebben aangeleerd zullen dit niet zomaar veranderen. Daarom lijkt mij een bottom-up benadering op termijn veel effectiever dan een top-down benadering.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:30

Tja, die stallen zijn er maar er zijn ook stallen waar dit soort dingen niet aan de orde zijn.....dus niet alles is over 1 kam te scheren. Een medebokker zei eens, begin klein en kijk binnen jouw reikwijdte. Dit met hetgeen Alane eerder aangeeft is volgens mij het meest praktisch haalbare....

edit: Radi geeft hierboven een reactie met soortgelijke strekking

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:44

russel schreef:

Tot welk leven als de mensheid de aarde vernietigd heeft? Dan is er voor niets en niemand meer een leven mogelijk....
als je dan spreekt over wapenhandel...

Ik draag zelf een steentje bij door mijn droom op een raskat te laten schieten en asielkatten een huis aan te bieden.
Bij honden wil ik een pup, en dan geen bewust rasloze kruising, maar eentje uit een nest dat bewust gekozen is..
Hebben mijn paarden allemaal papieren, altijd gehad (behalve mijn eerste maar toen dacht ik er nog niet zo diep overna) om de vermeerderijen bij paarden niet te sponsoren (is mijn mening en keuze :) )
door papierlozen aan te kopen...
Ben ik om het welzijn van dieren te garanderen overgestapt van natuurgebieden onbemest hooi op hooi van weides die wel maar met beleid bemest worden... en nog wel meer dingen
en trek ik ook mijn mond open op wedstrijden als ik misstanden zie (nu nog leren hoe de camera werkt op mijn telefoon om het ook vast te leggen als bewijs als de KNHS official eens niet ter plaatse is) of dat nu geruk of gepluk is, slaan of schoppen maar ook als ik van mening ben dat harnachement niet goed zit of niet goed past... en dat op een nette manier zodat men ook wil luisteren...
Ben ik dan perfect, of rijdt mijn dochter perfect... zeker niet, maar van fouten leer en ik heb tot op heden nog niet gemerkt dat mijn paarden me iets kwalijk nemen, en gelukkig beter kunnen vergeven dan menig mens...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:34

Rani007 schreef:
Dat klopt, dat is ook helemaal niet goed, maar denk je nou werkelijk dat je deze praktijken kan laten verdwijnen door de Rabo te boycotten?

Sterker nog, het is helemaal niet goed, puur slecht.
Ja, ik denk dat de top down benadering de enige is.
Het is ook top down door het rolmodel zo geworden.
Zelfs als het een goed voor beeld zóu zijn is het door slecht volgen iets wat veel leed veroorzaakt en moet stoppen.
Aangezien ik het een treffend voorbeeld vindt van het fundamenteel foute in de ruitersport is het anders besteden van de Rabo-centen zowat de meest effectieve weg die snel gerealiseerd zou kunnen worden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:50

Alane, dan leef je bewust en dan ben jij iemand die kritisch blijft denken. Dat is mooi en zo zouden er meer moeten zijn, dan gaat het balletje vanzelf rollen.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:25

russel schreef:
Alane, dan leef je bewust en dan ben jij iemand die kritisch blijft denken. Dat is mooi en zo zouden er meer moeten zijn, dan gaat het balletje vanzelf rollen.

Ik denk dat VEEL mensen dit doen, gelukkig!!!!!!!!! Men is veel kritischer geworden over het welzijn van een paard. Maar nogmaals boycotten van een bank is zoiets als die meneer die vecht tegen de wieken van de molen.
Ik ben blij met de rabo anders was ik niet zover gekomen, want ik kan niet alles zelf betalen :D
Maar mijn paarden lopen wel buiten in het weiland en ze zijn gezond en blij!

Alet74

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:40

Eigenlijk ligt het probleem ook niet bij al die instellingen die de sport sponsoren, het ligt gewoon bij de ruiters. Het is onkunde en onwil.
Maar wellicht is dat al eerder gezegd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:07

Alet74 schreef:
Eigenlijk ligt het probleem ook niet bij al die instellingen die de sport sponsoren, het ligt gewoon bij de ruiters. Het is onkunde en onwil.
Maar wellicht is dat al eerder gezegd.

onkunde en onwil, maar niet bij de top... daar zijn de paarden hun bron van inkomsten, direct of indirect... die paarden zijn te kostbaar om stuk te maken met onwil of onkunde...
het is het gedeelte onder die top.... en ver onder die top, subtop wordt ook getraind door de top, krijgen voorlichting en zeker maken die ook wel eens een fout, net als jij en ik en een ieder... onbewust.. zouden die geen fouten maken, zouden wij niet weten wat we nu weten en niet verder kunnen leren en verder kunnen leren....

Op het moment dat je niet meer wilt kijken naar die top, kom je nooit hoger op en zul je langzaam afzakken en terug zakken naar het dal waar je ooit begonnen bent...

en dat heeft niets met een sponsor te maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:35

Het gaat om paardonvriendelijk, niemand zegt dat die paarden er dood aan gaan of invalide van worden, maar paardwaardig is het eigenlijk nauwelijks nog. Die hele training jaar in en jaar uit, de dagelijkse routine van het sportprogramma, het gepamper met het lijf, het gecontroleerde weidgegangetje van hooguit een uurtje of 2 op een postzegel ingepakt en wel en zodra het gaat dollen moet het naar binnen en dan natuurlijk in zijn uppie op dat minisculetje stukje gras.

Dat is het leven van een sportpaard, gecontroleerd zo goed mogelijk in conditie gehouden, maar heeft niets meer met het leven van een paard te maken.

Hebben ze wel eens vakantie? :D Dus met zijn alleen ravotten op een grote wei, lekker in de blub, sprintjes trekken en bokkend en rennend met elkaar tikkertje spelen en dan kijken wie het meeste lef heeft door uit te dagen? Lekker even flinke rengaloppen met nog andere paarden door een natuurgebied en elke dag een uur met losse teugel zonder oefeningen gewoon ravotten in een natuurgebied. Gewoon lekker even iets heel anders? Ik denk het niet, die toppers mogen dat niet. Het best getraind, de sterkste spieren en pezen, maar het meest watje gehouden. Dat verbaast mij altijd, meteen een deken op want anders krijgt hij het koud, bandages om in de wei anders wordt hij kreupel, enz. Ik denk niet dat Anky haar Salinero een week of 3 dit leven even gunt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:41

Rani007 schreef:
russel schreef:

Dat klopt, dat is ook helemaal niet goed, maar denk je nou werkelijk dat je deze praktijken kan laten verdwijnen door de Rabo te boycotten? Echt niet hoor. Sportruiters die deze handelswijze van kinds af aan hebben aangeleerd zullen dit niet zomaar veranderen. Daarom lijkt mij een bottom-up benadering op termijn veel effectiever dan een top-down benadering.

nah......... heb toch op menig sportstal gewerkt.......... maar dit komt mij niet bekend voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:42

Nee Kim, jij niet :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:47

sorrie........ echt niet :)

ik heb echt ooit wel eens gezien hoe het niet moet, maar dit soort dingen heb ik nooit meegemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:52

Kon ik dat ook maar zeggen. Heb bij deze 2 stallen met mijn paard gestaan en beiden keren gefrustreerd weggegaan. Ook mijn paard had het er niet zo goed, de afspraken werden niet nagekomen omdat ik buiten de pas liep met extra hooi en heel de dag buiten wat dus niet gebeurde.

Natuurlijk altijd als ik kwam waren ze bezig met de jonge paarden en het was meer niet dan wel prettig om te zien. Recht van het land werden ze gesedeerd en wel gewassen, geschoren en manen getrokken, desnoods nog praam er bij op. Dan op stal gezet en daar stonden ze dan. Met de kin op de borst op de poetsplaats opgetuigd en zo lopend met iemand met een zweep er achter aan de binnenbak in. Daar begint het paardonvriendelijke gedrag al. Alles snel voor de verkoop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:57

Bizar!!!

echt bizar....... ik ben blij dat ik dat nooit zo heb meegemaakt....... en ik ben echt op veel stallen geweest en heb ook op veel stallen gewerkt........

zou ik ook niet tegen kunnen hoor Russel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:59

russel schreef:
Het gaat om paardonvriendelijk, niemand zegt dat die paarden er dood aan gaan of invalide van worden, maar paardwaardig is het eigenlijk nauwelijks nog. Die hele training jaar in en jaar uit, de dagelijkse routine van het sportprogramma, het gepamper met het lijf, het gecontroleerde weidgegangetje van hooguit een uurtje of 2 op een postzegel ingepakt en wel en zodra het gaat dollen moet het naar binnen en dan natuurlijk in zijn uppie op dat minisculetje stukje gras.

Dat is het leven van een sportpaard, gecontroleerd zo goed mogelijk in conditie gehouden, maar heeft niets meer met het leven van een paard te maken.

Hebben ze wel eens vakantie? :D Dus met zijn alleen ravotten op een grote wei, lekker in de blub, sprintjes trekken en bokkend en rennend met elkaar tikkertje spelen en dan kijken wie het meeste lef heeft door uit te dagen? Lekker even flinke rengaloppen met nog andere paarden door een natuurgebied en elke dag een uur met losse teugel zonder oefeningen gewoon ravotten in een natuurgebied. Gewoon lekker even iets heel anders? Ik denk het niet, die toppers mogen dat niet. Het best getraind, de sterkste spieren en pezen, maar het meest watje gehouden. Dat verbaast mij altijd, meteen een deken op want anders krijgt hij het koud, bandages om in de wei anders wordt hij kreupel, enz. Ik denk niet dat Anky haar Salinero een week of 3 dit leven even gunt.

Dat heet vermenselijken en heeft niets te maken met paardwaardig...
Denk je dat een paard in de vrije natuur 'vakantie' heeft? dat hun natuurlijke vijanden ze 3 weken per jaar met rust zullen laten?
Dat hun buikje altijd gevuld is... dat het kan gebeuren dat er geen spieren meer over zijn over verder te trekken naar de volgende waterpoel of eetplaats??? Dat is natuurlijk... kei en bikkelhard en daarbij is een Salinero of het 24/7 buiten paard inderdaad een watje...
het sportpaard hoeft minder te doen dan het wilde paard....

weidegang voor een sportpaard is pauze, voor het eten hoeven ze niet op de weide te lopen, voor de beweging evenmin (theoretisch gezien) sociaal contact... tenzij dominantie een probleem geeft...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:05

russel schreef:
Kon ik dat ook maar zeggen. Heb bij deze 2 stallen met mijn paard gestaan en beiden keren gefrustreerd weggegaan. Ook mijn paard had het er niet zo goed, de afspraken werden niet nagekomen omdat ik buiten de pas liep met extra hooi en heel de dag buiten wat dus niet gebeurde.

Natuurlijk altijd als ik kwam waren ze bezig met de jonge paarden en het was meer niet dan wel prettig om te zien. Recht van het land werden ze gesedeerd en wel gewassen, geschoren en manen getrokken, desnoods nog praam er bij op. Dan op stal gezet en daar stonden ze dan. Met de kin op de borst op de poetsplaats opgetuigd en zo lopend met iemand met een zweep er achter aan de binnenbak in. Daar begint het paardonvriendelijke gedrag al. Alles snel voor de verkoop.

Dit heeft niets maar dan ook niets met sport te maken. Dit is puur een commerciele instelling. Paarden die op die manier gebroken worden zeggen ook later "krak"omdat ze het niet meer tussen de oren kunnen verwerken. Er zullen altijd rotte appels tussen blijven zitten, zo ook bij de mensen die "voor de lol" een paardje hebben. Al dan niet bewust onstaat hier ook paardenkwelling. Het lijkt me dus beter om dit soort mensen ( Én de trainingstallen die niet deugen) aan "de schandpaal" te nagelen en ze er op aan te spreken. ( Al dan niet via de media/ regiobesturen/ LID en wat voor instellingen er ook nog meer zijn. Maar door dit soort rotte appels de sport ten gronde te richten gaat gewoon veel te ver. Ik zie nog elke weekend mensen voorbij komen in de ring die wél begaan zijn met hun paard, en er alles voor over hebben. Dit uit zich door een perfecte harmonie tussen paard en ruiter. (Wat tevens ook het doel van de dressuur is, helaas kijken maar héél weinig mensen het eerste zinnetje van de regelmenten na)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:06

Och, wat je nu schrijft is vermenselijken. Immers WIJ willen dressuursport en gebruiken daar een paard voor. Een paard, ook in de vrije natuur denkt er niet over na om elke dag ingewikkelde oefeningen op de achterhand te gaan doen en aan de teugel te gaan lopen :+

Gewoon paard zijn is vakantie voor die dieren omdat ze al zo gedomesticeerd zijn, dat ze niet meer in kuddes samen kunnen leven. Maar het begrip gewoon paard zijn, schijnt al moeilijk uit te leggen in deze Dressuurcultuur....

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:17

Ik zie het meer dat het een een ultiem genot om samen met je paard wat meer dingen te bereiken dan hem domweg in een landje te laten staan. Maar ik heb wel het standpunt, behandel je paard met respect, dan krijg je dat dubbel en dwars terug.

En nog even een toevoeging, wij doen aan vakantieopvang voor paarden, wij hebben dus 6 weilanden vol dressuurprikkers staan! (En nee, geen weitje zo groot als een postzegel, maar een WEIland!) Daarnaast is de vraag groter dan we aankunnen, er zijn dus nog genoeg mensen die hun sportpaard een welverdiende vakantie aanbieden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:36

russel schreef:
Och, wat je nu schrijft is vermenselijken. Immers WIJ willen dressuursport en gebruiken daar een paard voor. Een paard, ook in de vrije natuur denkt er niet over na om elke dag ingewikkelde oefeningen op de achterhand te gaan doen en aan de teugel te gaan lopen :+

Gewoon paard zijn is vakantie voor die dieren omdat ze al zo gedomesticeerd zijn, dat ze niet meer in kuddes samen kunnen leven. Maar het begrip gewoon paard zijn, schijnt al moeilijk uit te leggen in deze Dressuurcultuur....

Is dat zo?
Zeker willen wij dresuur, opdat het paard leerd zichzelf en ons te dragen, en omdat te leren zal het dmv oefeningen sterker worden gemaakt, en de stand van die training laten we dan door een derde beoordelen en dat doen we dan in competitie verband en dat noemen we dan wedstrijdsport...
en dat zouden meer mensen moeten doen, en dat hoeft niet gelijk in competieverband maar kan ook gebeuren door incidenteel eens een andere deskundige te laten kijken...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:06

Maar heel sec bekeken: wat heeft een paard hieraan? Helemaal niets toch? Althans, goedbeschouwd niet in mijn ogen. Ik denk dat alles wat we doen (qua rijden, qua grondoefeningen enzovoorts) met onze lievelingsdieren in principe een vorm van vermenselijken is. Is dat niet alles wat een paard zelf niet doet of kan?
(Ik heb niets tegen fatsoenlijke paardensport hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:12

Alane schreef:
russel schreef:

Is dat zo?
Zeker willen wij dresuur, opdat het paard leerd zichzelf en ons te dragen, en omdat te leren zal het dmv oefeningen sterker worden gemaakt, en de stand van die training laten we dan door een derde beoordelen en dat doen we dan in competitie verband en dat noemen we dan wedstrijdsport...
en dat zouden meer mensen moeten doen, en dat hoeft niet gelijk in competieverband maar kan ook gebeuren door incidenteel eens een andere deskundige te laten kijken...

Het dik gedrukte deel is onzin, het paard heeft daar niets aan. Een beetje losrijden met een gezond, ontspannen en vrolijk paard is al snel nageeflijk, maar die oerzware oefeningen op de achterhand is andere koek. Elke dag weer opnieuw, moet peerd van vrouwtje weer een half uur draven en galopperen in een rondje om zich voor te bereiden op zijn zware oefeningen als is het 26 graden :( , want men moet weer op zaterdag op wedstrijd. Is geen vermenselijking van ons dier meer, maar is het ego poetsen van wat hij allemaal wel niet kan. Laten we het niet hebben over de pest humeuren als het niet goed gaat.... Die hele dressuur is een cult, ook in de top, niet alleen in de basis. Heb nog de ZZ Licht en ZZ zwaar op mijn netvlies toen Anky met een jong paard daar aan het losrijden was en het paard erg gespannen reageerde steeds, soms even omhoog kwam, die gezichten van haar mededingers.......erug gewoon. Niks leuke sport met elkaar, gezellig met de paarden leuk sporten. Is alleen maar het IKKE wat telt.

Dat sterker maken om oefeningen te doen is een MUST, heeft niets met plezier en sport te maken. Een zwaar leven hebben die paarden wat helemaal niets meer met een ontspannen paardenleven te maken heeft.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:19

russel schreef:

Kijk eens naar heel de paardenwereld ipv met oogkleppen te kijken op een specifieke tak. Een paard gaat uit zichzelf ook niet kilometers snel lopen (vluchtdier met vluchafstand 500m, dus endurance, ren- en drafsport??), of hoge sprongen trotseren, of spins maken, laat staan cirkeltje lopen (voltige) of een balsport beoefenen( polo en horseball )
Dan leunt in dat opzicht de dressuur nog het best bij het gewone paard aan, want stappen, draven en galopperen doen ze allemaal.

Vergelijk de huidige paarden niet met wilde paarden, net als de mens evolueert alles.
Of moeten we ook terug naar onze grotten, een nomaden bestaan leiden.

In de huidige maatschappij is een paard geen noodzakelijk iets, maar een luxe product.
We kiezen voor het houden van paarden, zij het uit traditie, zij het uit liefhebberij en passie. Dat is hun bestaansrecht, ga je dat afbreken, zal stilaan het paard verdwijnen. Hoewel dat meer een utopie is(maar om even de gedachtengangen in dit topic naar de realiteit te brengen)