Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:10

Maar vergeet niet dat jij in de nachtelijke uren niet eet

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:11

Melanie_B schreef:
Dan houden we toch weer rekening met de moslims..
Geeft mij een beetje een tegenstrijdig gevoel eerlijk gezegt. Bloos

Ja.. Als je het zo bekijkt dan wel weer ja...
Hmm Clown Jullie doen me nu twijfelen!
Ik zou die jongeren (die veelal van thuisuit moesten vasten!) toch echt niet verbieden in een appart lokaal te gaan zitten... Maar dan is het inderdaad wel weer rekening houden met...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:16

Kijk ieder moet dat ook voor zich weten maar andersom gebeurd het ook niet als jij daar bent dat ze rekening met jou houden. Het is gewoon typisch nederland dat overal maar rekening mee gehouden moet worden.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:16

Ik ben zelf moslim, maar ik vind het echt onzin dat je er rekening mee moet houden, ik zelf vast ook altijd mee en ik zit altijd gewoon in de kantine op school en op stal. Soms denk je wel eens van: ohhh wat heb ik trek!!

Ik vind gewoon als je ook aan de Ramadan meedoet dat je gewoon normaal moet doen en geen andere mensen een schuldgevoel moet aanpraten, omdat JIJ niet mag eten.

Pure onzin, of je doet gewoon aan de Ramadan mee en je laat zien dat je sterk bent of je gaat gewoon eten als je vindt dat iedereen rekening met jou moet houden. Zo simpel is het, vind ik!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:17

yousra schreef:
Ik ben zelf moslim, maar ik vind het echt onzin dat je er rekening mee moet houden, ik zelf vast ook altijd mee en ik zit altijd gewoon in de kantine op school en op stal. Soms denk je wel eens van: ohhh wat heb ik trek!!

Ik vind gewoon als je ook aan de Ramadan meedoet dat je gewoon normaal moet doen en geen andere mensen een schuldgevoel moet aanpraten, omdat JIJ niet mag eten.

Pure onzin, of je doet gewoon aan de Ramadan mee en je laat zien dat je sterk bent of je gaat gewoon eten als je vindt dat iedereen rekening met jou moet houden. Zo simpel is het, vind ik!

Daar heb ik nou respect voor, petje af!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:19

MISTRAL94 schreef:
Kijk ieder moet dat ook voor zich weten maar andersom gebeurd het ook niet als jij daar bent dat ze rekening met jou houden. Het is gewoon typisch nederland dat overal maar rekening mee gehouden moet worden.

Dat is ook een van de reden waarom ik er geen rekening mee wil houden.
Heel kinderachtig, maar ik vind dat wij ons áltijd aan moeten passen.. Dan wil ik
het ook terug kunnen verwachten? (Áls wij zouden vasten of iets dergelijks..)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:20

MISTRAL94 schreef:
yousra schreef:

Daar heb ik nou respect voor, petje af!

Ik ook! Ja

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:21

MISTRAL94 schreef:

Ik kom uit België maar op dat vlak zijn België en Nederland redelijk overeenkomstig denk ik zo..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:22

Ik zie het idd Haha! Maar Belgie en nederland zullen idd niet zoveel verschillen denk ik

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:23

Heb niet alles gelezen, maar wil gewoon op de stelling reageren.

Ik vind niet dat je als je er niet aan meedoet er rekening mee moet houden wat betreft dat jij wel eet. Je gaat natuurlijk niet recht voor iemand die er wel aan meedoet lopen smakken en ooh lekker dit dat, maar je kan gewoon eten. Tis hun keus om mee te doen.
Mijn vriend is ook moslim en ik eet ook gewoon voor zijn neus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:13

Zo Esperanza, hele lap tekst Haha!

Maar het zijn stuk voor stuk op zich zelf staande 'incidenten' en is het daarom nodig om maar meteen de hele bevolkingsgroep en het geloof te veroordelen?
In mijn oude woonplaats hadden we ook een heel groot asielzoekerscentrum en woonde ik in de 'moslim' wijk om het zo maar te zeggen. Ook ik heb hele vervelende dingen meegemaakt, maar ik vind dat nog geen reden ze dan allemaal maar te veroordelen..

En ja in Turkije is een hoofddoek in openbare functies verboden, omdat het een seculiere staat is.

In veel landen in het Midden-Oosten gebeuren nog vreselijke dingen, dat ben ik met je eens.
Maar vergeet niet dat deze landen lang geïsoleerd geleefd hebben onder leiding van mensen die de Koran op extremistische wijze interpreteren. Het gros van de bevolking daar hangt deze denkwijze niet aan, maar bezwijkt wel onder druk van de Ayatollah's..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:24

Kanelly schreef:
Maar het zijn stuk voor stuk op zich zelf staande 'incidenten' en is het daarom nodig om maar meteen de hele bevolkingsgroep (en het geloof) te veroordelen?

Voor mij Kanelly
Helaas ben ik op een punt gekomen dat mensen uit een bepaalde bevolkingsgroep zich eerst moeten bewijzen, voordat ik ze 'vertrouw'. Ik geef men nog wel een kans dus!!!!
'Aardige' mensen ontmoed, maar die stuk voor stuk zich anders voordeden (toch liegen of na school zich om kleden etc etc ) of achter mensen staan die fout/gevaarlijk zijn. (bewezen criminelen beschermen/niet aangeven)

Het zijn teveel 'incidenten'!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 03-10-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:32

yousra schreef:

toppie!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:46

Kanelly schreef:
Zo Esperanza, hele lap tekst Haha!

Maar het zijn stuk voor stuk op zich zelf staande 'incidenten' en is het daarom nodig om maar meteen de hele bevolkingsgroep en het geloof te veroordelen?
In mijn oude woonplaats hadden we ook een heel groot asielzoekerscentrum en woonde ik in de 'moslim' wijk om het zo maar te zeggen. Ook ik heb hele vervelende dingen meegemaakt, maar ik vind dat nog geen reden ze dan allemaal maar te veroordelen..

En ja in Turkije is een hoofddoek in openbare functies verboden, omdat het een seculiere staat is.

In veel landen in het Midden-Oosten gebeuren nog vreselijke dingen, dat ben ik met je eens.
Maar vergeet niet dat deze landen lang geïsoleerd geleefd hebben onder leiding van mensen die de Koran op extremistische wijze interpreteren. Het gros van de bevolking daar hangt deze denkwijze niet aan, maar bezwijkt wel onder druk van de Ayatollah's..

inspiratiemomentje Knipoog

Waarom tolereren wij dan wel dat er hoofddoekjes in representatieve functies mogen? Waarom dan? Ikke niet snap. En dan nog een rechtzaak aanspannen ook.

Ik vind die ´incidenten´ niet een reden om ze allemaal te veroordelen, maar wél een reden om te willen dat er strengere eisen gesteld gaan worden. Maar ik vind het ook wél een reden om dus een volgende keer goed op te passen. Als je vaker een slechte service hebt gehad in een Gamma in Amsterdam, dan denk je de volgende keer toch ook, ik ga naar de Karwei? Ookal ben je in Utrecht? Dat heet een leerproces en zo werkt dat nou eenmaal.

En bij hoeveel ´incidenten´ is iets geen incident meer? Ik bedoel, hoe vaak mag zo iets voorkomen voordat we dat een halt toeroepen? Ook al bedoelen mensen het niet slecht, sommige dingen liggen ingesloten in hun aard, in normen en waarden. Zoals dus het voorbeeld met hun kijk op vrouwen. Zij vinden vrouwen dus niet iets waar je per se respectvol mee om hoeft te gaan. En dat geeft problemen. Bijvoorbeeld wanneer je als vrouw een hogere functie hebt in het bedrijfsleven. Mensen, we zijn nog druk bezig om de Nederlandse mannen knap op te voeden....

Waarom pikken we het hier dat mannen vrouwen geen hand willen geven? Zo gaan we hier toch niet met elkaar om?
Ik snap niet dat we hier dus terug in de tijd gegooid willen worden, we hebben zo hard gevochten voor onze vrijheden.
Kom je hier wonen, pas je je aan. Zo werkt dat en niet anders. En dan niet zeggen dat Nederlanders zich in het buitenland ook niet aanpassen (ik denk dat wij het meest adaptieve volk van de wereld zijn), want dat is ook niet goed te praten. Maar wil je werk in een ander land, zul je de taal moeten spreken. Zo simpel is dat, je moet je aanpassen, zo werkt dat.

En zo werkt dat ook met het vasten. Mag je best doen, maar niet ten koste van anderen. Niet ten koste van je werk of wat dan ook. En nu ga ik weer aan het werk Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:30

Omdat Nederland geen seculiere staat is Knipoog

Ik begrijp ook zeker wel dat deze incidenten tot 'voorzichtigheid' leiden (niet echt het juiste woord, maar weet even geen betere Clown ). Maar ik zie strenger aanpakken en nog meer regeltjes niet als oplossing..
Op ieder regeltje vind een andere groep wel weer een weerwoord, wat leidt tot nog meer discussies en afstand..

( zo hoor ik net op het nieuws dat Mevr. ter Horst het 'briljante' idee heeft om tattoo's, piercings en geverfde haren bij agenten maar af te schaffen, want ze dienen neutraal te zijn. En hoppeta de reacties zijn alweer 'ja dan moeten agentes die Moslim zijn ook het hoofddoekje afdoen' Terechte reactie overigens, maar dan denk ik 'kom op, is dit nou nodig?? die betutteling, wéér een regeltje erbij zonder na te denken over de eventuele gevolgen?' )

Ja een aantal zaken komen niet overeen met de huidige Nederlandse normen en waarden, dat klopt.
Maar wat ik zo jammer vind is dat het vaak zo eenzijdig uitgemeten wordt (in o.a. de media). Een Imam die Verdonk geen hand wil geven, staat met grote koppen op de voorpagina. ( ik heb in mijn nog maar korte leven al tig moslim mannen ontmoet en stuk voor stuk gaven ze me allemaal gewoon een hand Knipoog En niet alleen de 'geïntegreerden', ook in landen in Noord Afrika)
Maar het meisje dat van school gestuurd wordt omdat ze een broek draagt ipv een rok ( Bible Belt ), de jongen die niet toegelaten wordt op school omdat hij aangeeft tv te kijken ( Bible Belt ), dat moet het doen met een klein berichtje en zorgt niet voor landelijke discussies...
Of zoals de aanleiding van dit topic, een meisje dat vindt dat haar schoolgenote maar rekening moet houden met de Ramadan, hoppeta tig pagina's. Maar dat er in gemeentes in de Bible Belt vrijzinnge gelovigen worden weggepest door de streng gelovigen, dat lijkt mensen niet te deren...

Waarom niet? Omdat deze mensen 'gewoon' Nederlander zijn? Omdat 'we' er nou eenmaal aan gewend zijn? Waarom 'pikken' we van de ene bevolkingsgroep dingen niet en van de andere wel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:57

Kanelly schreef:
Maar dat er in gemeentes in de Bible Belt vrijzinnge gelovigen worden weggepest door de streng gelovigen, dat lijkt mensen niet te deren...

Waarom niet? Omdat deze mensen 'gewoon' Nederlander zijn? Omdat 'we' er nou eenmaal aan gewend zijn? Waarom 'pikken' we van de ene bevolkingsgroep dingen niet en van de andere wel?

Ik heb daar geen last van en nog nooit last van gehad..... Daar valt omheen te leven. Daar heb je geen last van in de supermarkt, tijdens het stappen of whatever....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:05

nog zo'n mooi voorbeeld van discriminatie;

mijn vader is buschauffeur. er stapt een groep marokkaanse jongens in,waarvan er eentje een vals abonnement had.
dus mijn vader zegt; sorry,maar je moet een kaartje kopen,want je abonnement is niet in orde.
waarop ze hem beginnen te bedreigen,uit te schelden en te spugen.
waarop mijn vader op de alarmknop in de bus drukt(voor noodgevallen,de politie word dan opgeroepen)en ondertussen gaan de bedeigingen door(vuile k*tnederlander,k*nkerleier,varkenskop,enz)

de politie arriveert eindelijk,en constateerd dat mijn vader zich niet moet aanstellen,er is toch niets discriminerends gezegd?
maar het feit dat mijn vader die jongen aanhield met vals abonnement werd wel als probleem gezien(wat ik niet snap,iedereen moet een geldig kaartje hebben)

en vuile k*tnederlander roepen mocht dus,maar k*tmarokkaan mocht niet,want dat was discriminerend.

en dan hield iedereen in die bus ook zn smoel dicht,want niemand durfde wat,omdat die jongens ook de passagiers bedreigden.
toen de politie kwam werd door die jongen beweerd dat hij alleen was aangehouden omdat hij marokkaan was....... Koe

hoezo discriminatie???

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:35

Nee dat is geen discriminatie, maar verkeerd handelen van de politie..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:37

Ik ga eerst even opzoeken wat een seculiere staat is Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:39

@ Superwoman..
Ik vind mijn buurman met een identiteitscrisis ook wel eens vervelend. De beste man denkt dat hij BOA is en deelt om de haverklap valse boetes uit en bestookt ons met brieven.
De vaste alcoholist in 'mijn' supermarkt, die het altijd nodig vind zogenaamd grappige sexueel getinte opmerkingen te plaatsen, ja die vind ik ook wel eens vervelend.
De buurvrouw van mijn ouders, die op ieder kaartje wat ze stuurt een compleet gebed zet, met de boodschap dat Jezus er ook voor mij is, ach ja dan denk ik soms ook wel eens 'heb je haar weer' Maar neuh, ik heb er verder geen last van, ik kan er omheen leven Lachen

En voor ik verhuisde woonde ik onder de rook van Staphorst. We gingen daar regelmatig uit, omdat veel vrienden Staphorsters waren. Maar de laatste paar jaar was het niet meer leuk en gingen we er ook niet meer heen. De Staphorster jongens waren altijd straalbezopen, grote bek, aan je zitten en na sluitingstijd was het altijd vechten en de boel vernielen...
Erg jammer, want het was altijd leuk..
Maar tegenwoordig ga ik veel naar reggae- en andere 'multi culti' feestjes, daar is het sfeertje gelukkig nog wel goed en daar gebeurd ook nooit wat.

Snoevie, het is inderdaad erg jammer dat de politie zo weinig optreed en dat mensen tegenwoordig weinig meer durven.
Ik had het hier laatst ook. Ik was net klaar met boodschappen doen en stapte in mijn auto. Ik zag al een groepje jongens staan en een oudere dame die de straat over wilde steken. Helaas werd dit haar belemmert door het groepje jongens. Ik sloeg het een tijde gade en mevrouw wist toch de drogist te bereiken. Alleen het groepje jongens bleef daar staan, haar opwachten. Ik ben uitgestapt en de drogist binnen gelopen. Mevrouw durfde inderdaad niet meer naar buiten, want dit groepje jongens viel haar al maanden lastig en ze moest nog een kwartier lopen voor ze thuis was. Ik ben met haar meegelopen naar buiten, heb de jongens aangesproken en vervolgens mevrouw met de auto naar huis gebracht. Ondertussen in de auto haar verhaal aangehoord, ze had al meerdere malen aangifte gedaan, maar helaas het haalde niets uit, want 'er gebeurde toch immers nog niets?' De politie reed soms een rondje door haar straat, maar meer niet. Ontzettend triest, want mevrouw durfde amper de straat meer op, maar ja ze moet wel voor haar boodschapjes.
Bij haar huis nog even gewacht of die jongens nog kwamen, want ze stonden ook regelmatig op haar stoepje te dreigen en te schelden....

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:06

Wanneer gaan we weer stemmen????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:38

Wat ik gek vind he, jij kanelly spreekt van op zichzelf staande incidenten, maar álles in je leven zijn op zichzelf staande incidenten. Dus jij kan haar onmogelijk "tegenspreken" hier in want jou al dan neit goede ervaringen zijn óók maar incidenten en bijgevolg niet meer of minder waard dan de dingen die zij hier verteld. Kortom: je hebt niets om te beweren dat zij op basis hiervan niet hoort te veralgemenen want iedereen veralgemeend, enkel valt niemand er over als het goed is en de hele wereld als het slecht is Knipoog Beetje on fair he?

Ik heb nu helaas geen contact meer met hem ivm andere school enz, maar ik kende dus een supermoslim waar ik ook echt goed mee om kon. Gek he, voor iemand die door elke "niet racist" veroordeeld word omdat ik zo'n racist zou zijn Knipoog Enkel omdat ik vind dat als je naar hier komt, je je hoort aan te passen, en die stomme discriminatie wet mag van mij óók afgeschaft worden want daarmee creëer je IMO verschillen. Kan je ook zat verhaaltjes vertellen van allochtonen die wegkwamen met misdrijven (!!) omdat ze niet wilde discrimineren Knipoog Niks discriminatie wet, je wil belg zijn? Goed, dan word je ook zo behandeld, maar val dan niet terug op je tintje als iets je niet aan staat.

Overigens ben ik even woest op belgen die misbruik maken van zulke idiote wetten hoor. Enkel daar word nooit over gesproken dus mij horen ze alleen zo over allochtonen Knipoog Ik ben helemaal niet racistisch, ik vind het gewoon fout in elkaar zitten, wij moeten ons aanpassen omdat zíj in ons land komen omdat het hier beter is. En dan maar zeuren dat het in Turkije zoveel beter is, nou, wat doe je hier dan? Waarom zou je ergens blijven waar het zo verschrikkelijk is? Nee daar kan ik niet tegen. Hadden zo eentje op school, turkije was het paradijs enz en Belgie was stom en rot en slecht en weetk wat. Dan vraag je "wat doe je hier dan nog?" want ja, ik kom toch wel op voor mijn land. En wat krijg ik te horen? "vuile racist"
Nouja, wat jij wil. Clown

Waar ik dan weer wel mee gelachen heb, was die vriend van hierboven. Het was zo'n typische "winterdag" van vorig jaar, kortom; regen en net te koud om zonder jas te lopen maar te warm om het winter te noemen. Hij komt buiten, blijft even staan en zegt: "Tsssk, in Turkije weet je tenminste wanneer het winter is en wanneer het zomer is, in Belgie is het gewoon het hele jaar door snertweer. Ik wil snééuw!" en hij houd zijn hand zo een beetje boven de grond en zegt met fonkelende oogjes en een glimlach tot achter zijn oren: "zoooooo hoog ligt het in turkije als het winter is!"

Kortom;: dat ze hun land missen, en de goede dingen, dat maakt me op zich niet uit. Maar ga dan niet tegen iedereen die het horen wil (en ook tegen die wat het niet horen willen) zeggen dat Belgie zo slecht is Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:42

Kanelly schreef:
@ Superwoman..etc etc

Wat wil je daar nu mee zeggen?
Toevallig gister in het nieuws dat een groep marokkanen zich voor een AH hadden opgesteld om het personeel te grazen te nemen.... Het verhaal van Snoevie der vader.... Dat is meer dan last van en daar kan je niet 'omheen' leven...., want 1 'foute' opmerking in hun ogen en je bent de l*l óf zelfs passagier zijn van de bus of personeel zijn die er niks mee te maken heeft.....
Puur machtsmisbruik van een groep.
De reden dat mensen zo weinig meer op durven te staan is door het tolleratie-gezwets en de politie die er geen zak aan doet. De bedreigingen die worden waar gemaakt etc etc.

Ik vind dit geen incidenten en heb echt last van hun als groep die schijnheilig net weer klaar zijn met hun ramadan... En ja, niet allemaal, maar zij hebben ook familie die hen beschermd en de groep op zich is familie! Zij doen er NIKS aan. schijnheilig in de zin van - moslims mogen letterlijk niet stelen, maar ondertussen...
Nogmaals- ik ben geen racist die elke marokkaan of moslim haat, maar ik ga niet gelijk van het goede uit als ik zo iemand leer kennen - zij moeten zich helaas bewijzen voor ik ze vertrouw.
oh ja, ik ken 1 oudere marokkaan die zich als buurtvader heeft ingezet- toppie! Naar hem deed ik ook zwaaien en gedag zeggen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:42

We slaan gewoon door in Nederland. Ik doe een hbo-opleiding naast mijn werk. Nu moeten wij allemaal een taaltoets doen en die moet je halen anders mag je niet door. Nu hebben we een nieuwe docente, van onder tot boven ingepakt. Persoonlijk vind ik dat als docent al niet kunnen. Haar Nederlands is zo beroerd, niet te geloven. En daar heb je dan als volwassenen les van. Met als gevolg dat de hele groep haar niet serieus neemt. Dan sla je dus echt door in je positieve discriminatie!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:30

Zolang de school geen geloofsovertuiging naleeft mogen ze haar ook niet weigeren als docent zijnde.

Hoewel het natuurlijk wel krom is dat je van haar dan Nederlands moet krijgen.. Net zo krom als een dyslect Nederlands gaat geven..