Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:06

En op wie moeten we strategisch stemmen? PVV lijkt de grootste te gaan worden. Maar ja, daar willen de andere partijen niet mee samenwerken. De mogelijke coalities zijn deels voor beheer maar de meerderheid van die partijen is juist voor de wolf. Of je komt op de helft is voor en de helft is tegen. En dan kom je niet verder dan pappen en nathouden zoals het nu ook gaat.

In feite wilde ik BBB gaan stemmen. Maar nu denk ik aan CDA.

tamary

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:12

CDA ligt mij niet. Verstandig qua overig is groen links/pvda of sp, maar dan kan ik hier in landelijk (wolven) gebied niet meer veilig de deur uit. Als ik die basis wil (en eigenlijk weer iets vinden voor wat schaapjes oid te houden), is enkel BBB stemmen een optie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:14

Citaat:
12 oktober 2025
Als antwoord op het artikel van RTV Drenthe, eerder geplaatst op deze pagina
---
Geschreven door: Derk-Evert Waalkens

https://www.facebook.com/derkevert.waalkens

De kloof is niet tussen mens en wolf, maar tussen realiteit en beleid!
Hij dacht dat het gehuil van de wolf iets magisch had. Tot het klonk vanaf zijn eigen erf.
Wat volgde, was geen sprookje. Geen natuurmoment voor op RTV Drenthe. Maar een bloederige realityshow in HD. Met ZIJN schaap in de hoofdrol. En geen afstandsbediening om het beeld uit te zetten.
De volgende ochtend stond hij daar, met laarzen in de modder en tranen die hij weigerde serieus te nemen. “De natuur is terug,” zei de buurman, terwijl ze samen keken naar wat er van zijn dier over was.
“Mooi hè,” antwoordde hij droog. “We wachten nog even op de terugkeer van De Pest en dan is het plaatje compleet.”

Ze noemen het een “”. Alsof het om een meningsverschilletje gaat. Een praatgroepje dat je kunt oplossen met een flip-over, een mediator en een bakje biologische koekjes.
Maar de kloof die hij ziet, die ligt tussen een boerenerf in Drenthe en een vergadertafel van ecologen.
Daar praten ze over balans in de natuur, genetische diversiteit en “co-existentie met het wild”.
Hier praten ze over hoe je een dood dier optilt zonder dat het uit elkaar valt.
Hij gunt de wolf best zijn bestaan, ergens anders. Duitsland, Zweden, of desnoods binnen de hekken van de Oostvaardersplassen (FL) als het moet. Maar niet hier. Hier waar elk weiland vol staat met koeien of schapen, waar kinderen naar school fietsen en waar gezinnen zouden willen wandelen in het weekend. Er is simpelweg geen ruimte meer voor een roofdier dat niet snapt wat een bebouwde kom is.

“De wolf hoort hier,” zeggen de experts.
Ja, net als filevorming, windmolens en subsidieaanvragen van tachtig pagina’s. Het hoort er allemaal bij, maar niemand wordt er echt blij van!
En dan dat woord….”compensatie”. Alsof geld de stilte goedmaakt die achterblijft. Alsof je met een schadeformulier de angst van je kinderen kunt wegstrepen. “Maak je geen zorgen, lieverd. Papa krijgt 312 euro, inclusief BTW.”
Hij weet het wel: de kloof is niet tussen mens en wolf.
De kloof is tussen realiteit en beleid.
Tussen mensen die hun dieren verliezen, en mensen die er een boeiend symposium over houden.
Dus als iemand vraagt wat er moet gebeuren om de wolvenkloof te overbruggen?
Nou, begin maar eens met een stevige brug van gezond verstand!

En misschien een goed geplaatst hek eromheen met een beste klap stroom.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/178485 ... SXy_OI90Yw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17DL6b ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:16

Finland haalt dit jachtseizoen 65 wolven uit populatie.
Citaat:
12 oktober 2025/Finland
Finland gaat deze winter 65 wolven *fschieten
De Finse regering is van plan om de jacht op ten minste 65 wolven toe te staan ​​in de winter van 2026. Dit besluit volgt op de conclusie van het Ministerie van Landbouw en Bosbouw dat de wolvenpopulatie in het land zich op een gunstig beschermingsniveau bevindt, wat een duurzame populatieregulering mogelijk maakt.

Volgens de meest recente populatiebeoordeling van het Finse Instituut voor Natuurlijke Hulpbronnen waren er in maart 2025 naar schatting 430 wolven in het land, met een seizoenspiek van ongeveer 557 exemplaren in november. De door de EU vereiste referentiewaarde voor een gunstig beschermingsniveau is vastgesteld op 273 wolven, waarmee Finland ruim boven de 273 ligt.

EU verlaagt beschermingsstatus
Eerder dit jaar verlaagde de EU de beschermingsstatus van de wolf, waardoor nationale autoriteiten meer armslag kregen om de populaties te reguleren. Finland heeft hierop gereageerd door een duurzaam beheersplan voor de lange termijn te ontwikkelen, dat vanaf oktober 2025 zal worden bijgewerkt.

"Het doel is om een ​​levensvatbare wolvenpopulatie te garanderen en tegelijkertijd conflicten en schade aan vee en jachtbelangen te verminderen", aldus het ministerie.

Politieke wil en wetswijzigingen
Om de jacht volgens plan te laten verlopen, moet een nieuwe wetswijziging, die momenteel in behandeling is bij de Rijksdag, worden aangenomen. Deze moet tijdig worden ingevoerd zodat de jachtverordening vóór de winter in werking kan treden.

Daarnaast is het ministerie van Landbouw en Bosbouw begonnen met de implementatie van de notulen van de begrotingsvergadering van de regering van 2 september 2025 met betrekking tot jachtvergunningen. Volgens de notulen moet er een snelle vergelijking worden gemaakt van de modellen voor het beperken van het recht van beroep voor jachtvergunningen in verschillende Scandinavische landen en moet er een mogelijk Fins model worden ontwikkeld.

Samenwerking en monitoring
Om de legitimiteit en de kennisbasis te versterken, zijn er zowel een werkgroep als een monitoringsgroep voor grote carnivoren opgericht. Deze zullen helpen bij het actualiseren van het beheersplan en het ontwikkelen van nieuwe methoden voor populatiemonitoring. Bijzondere aandacht wordt besteed aan genetische diversiteit en de relatie met wolven in Rusland en Scandinavië.

https://jegeravisen.no/i-finland-skal-d ... A2r4MKrJ2w

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CwbCC ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:18

IK sta nog steeds achter BBB.
Op veel standpunten en ja ook over de wolf.
En ja als dierenhouder in het buitengebied, sowieso als bewoner in het buitengebied, zijn zij voor mij het meeste aansprekend.

Popstra schreef:
Ik zou de stallen laten staan. Ze konden lekker de pleuris krijgen!

Ik zou ze ook niet meteen weg halen, maar eens kijken in welke media ik zou kunnen gaan roepen.
Maar dit is wel precies zoals het gaat.
Zet je toch een omheining, zet je ze toch op stal....
Tuurlijk....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:18

Citaat:
2012 <<Alterra rapport 2339. De komst van de wolf Canis lupus in Nederland. Een factfinding study>>

Rapport is te downloaden via link wolf en paard.

In 2012 schreef Wolven- deskundige Hugh Jansman nog in zijn studie/rapport op blz 37 :
<<"Vooralsnog wordt de VESTIGINGSKANS als MINIMAAL beschouwd aangezien de kans op het opduiken van één wolf in Nederland klein is, de kans dat het er twee zijn en tevens van verschillend geslacht nog veel kleiner is en ten slotte de kans dat een dier binnen een jaar zal sneuvelen als zeer groot wordt ingeschat.>>
Nog geen zeven jaar later (2019) bleek hij er al faliekant mis te zitten en was het eerste wolvennest op de Veluwe een feit.
.

Nauwkeuriger was Hugh Jansman op bladzijde 49 met zijn constatering: (citaat): << "Wat betreft landbouwhuisdieren gaat de voorkeur van wolven uit naar schapen, kalveren en veulens, maar ook volwassen runderen en paarden, honden, katten en pluimvee worden gepakt. Ook de in natuurgebieden geïntroduceerde landbouwhuisdieren behoren tot het potentiële prooidierscala.">> Einde citaat
.

En watbetreft de op mens overdraagbare ziekten zegt bladzijde 50 van zijn studie (citaat:)<< De wolf is gastheer voor ca. 50 soorten Helminthen (lintwormen), waaronder voor de mens gevaarlijke soorten zoals Echinicoccus sp., Cysticercus sp., Cenuros sp. En Trichinen. In 2010 is een rapport gepubliceerd van het Emerging Zoönosen-programma (Emzoo). Daarin staat o.a. een geprioriteerde lijst van emerging zoönotische pathogenen, in totaal 86.">>(Einde citaat)
.

Het rapport hierboven uit 2012 heet <"Alterra rapport 2339. De komst van de wolf Canis lupus in Nederland. Een factfinding study."> Interessant leesvoer

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1A42bi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:21

Citaat:
Ah dus de nieuwe secretaris van de Wolvencommissie Gelderland ( betaald door Provincie Gelderland) die dus ook bestuurslid D66 Gemeente Rheden en Lid van Raad van Toezicht Geldersch Landschap & Kasteelen is, gaat zoeken naar manieren waarop mensen en dieren in dit landschap kunnen samenleven met de wolf. Ze heeft ook een wijze les meegenomen,” probeer mensen te verleiden om op elkaars stoel te gaan zitten, vanuit daar ontstaat ruimte voor begrip en uiteindelijk voor oplossingen die verder reiken dan het eigen belang.”

Ik weet niet wie deze heeft opgespoord en aangenomen voor deze functie Provincie Gelderland, maar deze is ook niet helemaal goed hoor!

Ps. Ik snap überhaupt niet waarom er een wolvencommissie bestaat die alleen maar vergadert en zijn zakken vult. En als ze bijeenkomsten organiseren wordt Lelieveld uitgenodigd, omdat zijn expertise op gebied van ecologie en gedragsbiologie van wolven waardevolle inzichten biedt. En als er tijdens bijeenkomsten kritisch commentaar wordt gegeven wordt dat niet in het verslag geschreven. Het is een grote poppenkast die wederom gefinancierd wordt door de belastingbetaler.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17S5g2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:24

Citaat:
@ ✨

Dat er reactie zou komen hadden wij wel verwacht maar zoveel! Wat speelt dit probleem bij veel dierenhouders!
Gelukkig zijn er zat die bijvoorbeeld een omgebouwde zee container in het weiland zetten of op een andere manier proberen bescherming te bieden. In onze ogen was er ook niks aan de hand….opgelucht dat het op deze manier kon. Verplaatsbare stallen. Internet is onduidelijk je leest verplaatsbaar is vergunningvrij. Wij zitten op het platteland met aansluitend 7 hectare land en niemand ziet iets van deze stallen. Netjes verscholen achter een boomwal….we vallen er niemand mee lastig. Maar als er dan een ambtenaar is die vanaf zijn computer bewust een lucht foto gaat bekijken en zegt foei Kop Jansen. Ik hoop dat iedereen in dezelfde situatie sterk blijft en zijn eigen plan volgt tot er een oplossing is! PS foto is niet echt
#geenwolf #paardenliefde #wolf #horselover #gemeentewesterveld #paardenhouden #paarden #antiwolf #ziekland #dierenbescherming #friesiansporthorse #friesianstallion #drenthe #bescherming #dierenleed

Afbeelding

bron Ted Kop Jansen Horses
https://www.facebook.com/share/p/17WfZZ ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:27

Popstra schreef:
Ik zou de stallen laten staan. Ze konden lekker de pleuris krijgen!

Ik ook niet! Dan maar voor een rechter en door tot aan de Hoge Raad, indien mogelijk en nodig. Op dit soort praktijken laten ze het aansturen, dan kunnen ze het krijgen ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:28

Citaat:
@wolven: is enkel BBB stemmen een optie.

Aangezien BBB behoorlijk richting rechts gaat en behoorlijk vriendjes is met Wilders zie ik het nog gebeuren dat Wilders met het aantal verwachtte stemmen samen met de BBB een regeringsmeerderheid zou kunnen krijgen.

Blijft voor mij dus helaas alleen het CDA over.

@tienus: wat is de reden dat als er wordt gesproken over afschieten er tegenwoordig een * staat ipv de 'a'??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:50

Facebook verwijdert dergelijke nieuwsberichten, schijnt het.

Ook de berichten waarin in de openingspost foto’s van dode enig gewonde dieren worden getoond of zelfs maar alleen kaartje met de globale locatie van een zichtmelding of aanval bij de openingstekst bij een Facebookbericht worden, verwijderd door Facebook.

Daarom plaatsen de groepen en pagina’s tegenwoordig de foto’s in reactie onder het oorspronkelijke bericht.

Algoritme van Meta knikkert de berichten zo van Facebook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:52

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:14

DubbelFun schreef:
Ik vrees dat je dat altijd gaat verliezen of er moet een hele omslag komen in de politiek.

Vrees ik ook. Als een overheid vindt dat je iets illegaal doet leggen ze je last van dwangsom op. Kost je bakken geld en bij een rechter krijgen ze gelijk omdat ze de wet volgen/uitvoeren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:21

DubbelFun schreef:
Citaat:
@wolven: is enkel BBB stemmen een optie.

Aangezien BBB behoorlijk richting rechts gaat en behoorlijk vriendjes is met Wilders zie ik het nog gebeuren dat Wilders met het aantal verwachtte stemmen samen met de BBB een regeringsmeerderheid zou kunnen krijgen.

Blijft voor mij dus helaas alleen het CDA over.

@tienus: wat is de reden dat als er wordt gesproken over afschieten er tegenwoordig een * staat ipv de 'a'??

Ik weet het ook niet, maar inderdaad is de BBB voor mij geen optie. En dat terwijl wij een akkerbouwbedrijf hebben. Maar de BBB is m.i. niet met oplossingen gekomen, maar met meer van hetzelfde. En als ik dan naar andere standpunten buiten de wolf kijk is het voor mij nog minder een keus.
Ik weet op het moment waar ik niet op wil stemmen, maar nog niet waar ik wel op wil stemmen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:23

@branka: dat laatste heb ik dus ook.
@tienus: bedankt voor de verduidelijking +:)+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:31

Ik zit normaal altijd wat links van het midden.
Maar dat is allemaal te veel pro.
Rechts van het midden wil ik eigenlijk niet.

Dan blijft er 1 partij over die niet echt links of rechts te noemen is.
Sommige standpunten passen erg bij links, andere veel meer bij rechts.

Qua wolf vind ik ze niet ideaal, maar ook niet zo dramatisch als de linkse partijen.

Dus ik denk dat het voor mij die wordt.

Wetende dat er geen enkele partij is die op alle punten bij mij aansluit.
Ben er nog niet helemaal uit overigens.

Dan heb ik het over volt.

Die denken over grenzen heen, en dát vind ik in de wolvenkwestie wel echt belangrijk omdat Nederland in haar eentje nooit aan de gunstige staat van instandhouding kan voldoen,
En dus moet samenwerken met de landen waarover de subpopulatie waar de Nederlandse wolven toe horen verspreid is
(Op dit moment 8 landen)

Maar ik ben nog niet helemaal zeker. Dat niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:41

Ik denk dat in Duitsland sowieso meer beheerd gaat worden, er komen steeds meer berichten over incidenten. Zodra dat in Dld daadwerkelijk gebeurt, neem ik aan dat er dan ook minder wolven vanuit Dld naar NL komen. Het is afwachten wat de politieke partijen na de verkiezingen gaan doen, dat is met alles zo, maar ook met het eventuele beheer van wolven, of juist het niet beheren daarvan... Dat het een punt is op de kieswijzer zegt al wat, straks kijken wat ze waarmaken. Met een beetje pech was het wolvenstandpunt niet meer dan een lokkertje voor kiezers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:01

Zoolgangster schreef:
Met een beetje pech was het wolvenstandpunt niet meer dan een lokkertje voor kiezers.
Dat zou ik bij het CDA nog kunnen denken, maar van de BBB zie ik dat dan weer niet zo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:23

DubbelFun schreef:
Zoolgangster schreef:
Met een beetje pech was het wolvenstandpunt niet meer dan een lokkertje voor kiezers.
Dat zou ik bij het CDA nog kunnen denken, maar van de BBB zie ik dat dan weer niet zo.

Klopt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 16:25

Er zijn maar 3 partijen die van meet af aan een streng beleid tegen overlastgevende wolven wilden, en dat zijn SGP, BBB en JA21 . Alle andere partijen interesseerde het niet zo of ze waren fel pro-wolf. Nu de wolvenproblemen de spuigaten uitlopen zeggen sommige partijen ineens er toch misschien wel iets aan te willen doen. Maar dan denk ik bij hen dat ze dat maar zeggen om geen kiezers te verliezen. En dat er bij hen niets van terecht gaat komen.Het is natuurlijk ook zo dat veel SGPers en BBBers zelf veel last van wolven hebben omdat zij juist midden in wolvengebied wonen ( SGPers op de Veluwe) of boerenbedrijven met weilanden en vee hebben (BBBers).En JA21 heeft volgens mij een hekel aan de bemoeienissen van de EU waardoor Nederland zelf niets meer te zeggen heeft over de bescherming van zijn eigen vee .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 16:34

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:04

anjali schreef:
Er zijn maar 3 partijen die van meet af aan een streng beleid tegen overlastgevende wolven wilden, en dat zijn SGP, BBB en JA21 . Alle andere partijen interesseerde het niet zo of ze waren fel pro-wolf. Nu de wolvenproblemen de spuigaten uitlopen zeggen sommige partijen ineens er toch misschien wel iets aan te willen doen. Maar dan denk ik bij hen dat ze dat maar zeggen om geen kiezers te verliezen. En dat er bij hen niets van terecht gaat komen.Het is natuurlijk ook zo dat veel SGPers en BBBers zelf veel last van wolven hebben omdat zij juist midden in wolvengebied wonen ( SGPers op de Veluwe) of boerenbedrijven met weilanden en vee hebben (BBBers).En JA21 heeft volgens mij een hekel aan de bemoeienissen van de EU waardoor Nederland zelf niets meer te zeggen heeft over de bescherming van zijn eigen vee .

Dat is inderdaad helaas vaak zo, dat men een probleem pas serieus neemt als ze er zelf op één of andere manier mee geconfronteerd worden. In de provincies waar de wolf nog niet is, snappen nog steeds te weinig mensen hoe veel impact de wolven op de omgeving hebben...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:35

Maar dat is met de meeste partijen zo dat ze niet snappen dat hier dingen regelmatig anders werken.
Zoals het OV bijvoorbeeld.
En dat je sneller aan een auto vastzit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:43

Jup… zoals rekening rijden en de brandstofprijzen. Allemaal leuk en het OV is in de randstad super. Toen ik in Utrecht woonde had ik geen auto nodig. Elke paar minuten kwam er een bus! :D

Ja ik kan het het OV naar werk. Dat is 3x zo lang als met de auto (1,5 uur ipv 25 minuten). En ik werk in de meest dichtstbijzijnde grote stad. Plus ik carpool met een collega dus dat is heel duurzaam. :P

Daarbij word ik misselijk in de bus en raak ik er van overprikkeld. Dus ik weet niet of ik dan nog wel 4 dagen werken vol houd.

Dat neem ik ook mee samen met het wolven probleem. Maar ik wil niet op bepaalde partijen stemmen die echt anders in dingen staan dan ik. Dat is een lastige afweging.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:02

Dat is ook lastig.
Ik vind bbb nu ook minder prettig dan de vorige verkiezingen.
Ondanks dat ik zeker voorstander ben van immigratie minderen gaan ze er voor mij nu ook te hard in. Al vind ik bezuinigingen op ontwikkelingshulp wel een goede.
Toen ik 6 was stonden in de okki al zielige kindjes met honger in Afrika en dat is nog steeds zo.
Het geld gaat al die jaren niet naar die mensen maar naar wapens.