Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Kerstfeest Utrechtse Heuvelrug geschrapt om aanwezigheid wolven
Het jaarlijkse kerstfeest bij de Schaapskooi in natuurgebied Heidestein op de Utrechtse Heuvelrug gaat dit jaar niet door. Utrechts Landschap heeft dat besluit genomen op advies van de provincie Utrecht.
RTL Nieuws 28.11.2024
<<Na verschillende incidenten met wolven hebben de provincie en meerdere gemeenten dringend geadviseerd de bossen niet in te gaan met jonge kinderen en loslopende honden. Het kerstfeest op Heidestein trekt jaarlijks duizenden mensen, onder wie veel gezinnen met kinderen.
Het evenement organiseren op een andere locatie of in een andere vorm is op dit moment niet haalbaar, stelt Utrechts Landschap. Het bezoekerscentrum de Schaapskooi is dit jaar op Eerste- en Tweede Kerstdag gesloten.
Afgelopen zomer werd landgoed Den Treek op de Utrechtse Heuvelrug wekenlang deels afgesloten, nadat een wolf eerst een hondje had meegenomen en later een meisje omver had gelopen. Verder zocht een wolf meerdere keren contact met honden.
Verdoven en zenderen
Deskundigen gingen ervan uit dat het om een alleenstaande wolf ging, maar dit jaar is gebleken dat het dier inmiddels deel uitmaakt van de roedel die op de Utrechtse Heuvelrug leeft.
De provincie Utrecht meldde woensdag dat zij een vergunningaanvraag voorbereidt om de wolvenroedel op de Utrechtse Heuvelrug te kunnen vangen, verdoven en zenderen. De provincie hoopt dat het makkelijker wordt de wolven te volgen als ze eenmaal zijn gezenderd.>>
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54826 ... ed-utrecht
Citaat:Ook op verzoek van deelnemers van de laatste wolventocht, organiseer ik de vijfde anti wolventocht. Actie tegen het huidige wolven beleid. Duur: ca anderhalf uur
Start: Zondag 8 december 11.00uur
Op het prachtige landgoed Den Treek, ditmaal bij Austerlitz. Bij driesprong Traayweg en Oude Postweg.
Deelname gratis, honden aangelijnd. Op eigen risico.
Wolvenwandeling, niet om wolven te zien, maar om te laten zien dat we het nog steeds niet eens zijn, met het huidige wolven beleid.
De wolf is een prachtig beest, echter wel in de gebieden buiten Nederland waar de wolf, wolf mag wezen. De wolf hoort niet in een cultuurlandschap.
Haalbaarheid: Wolven hebben een leefgebied van gemiddeld 300 km2. Het is onmogelijk om een voldoende groot gebied af te rasteren, want dit doorsnijdt telkens wegen en andere menselijke infrastructuur.
Dus een logische conclusie is helaas, dat Nederland te klein is voor de wolf.
Ondanks deze wetenschap is er nog steeds een kleine groep die de wolf toch door wil, drukken.
Laten wij ons gijzelen door de wolvenknuffelaars.
Veel natuurorganisaties willen natuur verkrijgen zoals 1000 jaar geleden.
Zelf kijk ik naar de toekomst. We hebben 18 miljoen mensen in ons kleine land, hoe kan je met deze gegevens de biodiversiteit juist omhoog krijgen.
Niet door wolven in te zetten. Hierover meer tijdens de tocht.
We willen:
- weer veilig met onze kinderen en honden in de bossen kunnen lopen, zonder elke keer achterom te moeten kijken.
- dat onze boeren het vee weer veilig buiten kunnen laten lopen.
- Dat de heidevelden weer veilig door schapen beheerd kunnen worden.
- Dat onze kinderen weer veilig naar school of sport kunnen fietsen.
- Dat ruiters veilig door de bossen kunnen lopen zonder door - wolven opgejaagd te worden.
- Dat kinderen niet wakker worden en merken dat een huisdier gepakt is .
- Dat maneges, campings, horeca weer gewoon kunnen functioneren.
- We hebben namelijk al 150 jaar de wolf niet gemist.
De natuur is zo mooi om van te genieten. Dit moet wel veilig kunnen.
Deze wandeling is voor ieder die er ook zo over denkt.
Ook is deze wandeling bedoeld voor mensen die niet meer alleen het bos in durven.
Tijdens de wandeling kunt u onderling ervaringen uitwisselen.
Met deze herfstwandeling hoop ik dat u weer kan genieten van de laatste prachtige herfstkleuren en bosvruchten die de natuur te bieden heeft.
Tot zondag 8 december
Graag delen.
Arnold van der Ark
Citaat:Elsloo Friesland
28-11-2024
12.30 uur
Wolf gezien liep richting het bospad richting elsloo
Betrouwbaarheid gemiddeld
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
josien_m_ schreef:Heeft iemand trouwens een idee of er iets te zeggen valt over tijdstippen van de aanvallen? Zijn er momenten waarop er meer slachtoffers vallen? Is natuurlijk moeilijk te onderzoeken omdat de schade vaak pas later zichtbaar wordt. Maar ik ben toch wel benieuwd daarnaar.
Citaat:Kootwijkerbroek Gelderland
28-11-2024
Aanval op schapen in Kootwijkerbroek, 2 schapen gedood.
Betrouwbaarheid gemiddeld.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Voorthuizen Gelderland
28-11-2024
Aanval op schapen in Voorthuizen. 3 schapen gedood.
Betrouwbaarheid hoog
#geenwolf
Citaat:Makkinga Friesland.
28-11-2024
Hier liep om 17.45 uur een wolf in het weiland naast ons erf
Liep richting het wandelbos hier achter ons.
Liep weg van de locatie waar vanmorgen de 7 dode schapen waren. Inmiddels is bekend dat er ook 2 gewond zijn.
#geenwolf
Citaat:Ik liep net naar de paardjes ( tegen over huis )om het nacht hooi te geven! Zie ik twee wolven uit het fietspad ( kerkpad ) komen! Ben snel weer terug naar huis gerend! 10:50! Misschien waren er meer maar deze zag ik door de lantaarnpaal!
Wintu schreef:DubbelFun schreef:Nederland is weer bezig opnieuw het wiel aan het uitvinden... 'wat is een probleemwolf'.
Volgens mij is daar al een hele mooie richtlijn van die hier al meerdere keren te zien is geweest!
Noord Brabant ligt dwars, die gaan ook wel bijdraaien als de wolf daar gaat huishouden.
DuoPenotti schreef:Wintu schreef:Noord Brabant ligt dwars, die gaan ook wel bijdraaien als de wolf daar gaat huishouden.
dat heeft al al lang gedaan.... hij is nu tijdelijk weg, maar dat gaat ook nooit zo blijven.
Die pakte de eerste volwassen koeien van Nederland als voorbeeld
tienus63 schreef:Lijstje BIJ12, er staan enkele gedode pony’s op.
Eergisteren 3 pony’s gedood in Oudehorne, 4 dagen geleden dode pony Arnhem.
[ Afbeelding ]
Bron BIJ12
Cayenne schreef:tienus63 schreef:Lijstje BIJ12, er staan enkele gedode pony’s op.
Eergisteren 3 pony’s gedood in Oudehorne, 4 dagen geleden dode pony Arnhem.
[ Afbeelding ]
Bron BIJ12
Op 18 november in Vught?
Dat is hier vlakbij, maar ik heb geen meldingen voorbij zien komen op Geen Wolf of hier? Of heb ik er overheen gekeken?
tienus63 schreef:kerstfeest Utrechtse Heuvelrug afgelast vanwege aanwezigheid van de wolf.
(Zondag 8 december wordt er wel wederom wel wandeling georganiseerd om te laten weten dat men zich zorgen maakt om de aanwezigheid van de wolf. Ik zal de link in andere post delen.)Citaat:Kerstfeest Utrechtse Heuvelrug geschrapt om aanwezigheid wolven
Het jaarlijkse kerstfeest bij de Schaapskooi in natuurgebied Heidestein op de Utrechtse Heuvelrug gaat dit jaar niet door. Utrechts Landschap heeft dat besluit genomen op advies van de provincie Utrecht.
RTL Nieuws 28.11.2024
<<Na verschillende incidenten met wolven hebben de provincie en meerdere gemeenten dringend geadviseerd de bossen niet in te gaan met jonge kinderen en loslopende honden. Het kerstfeest op Heidestein trekt jaarlijks duizenden mensen, onder wie veel gezinnen met kinderen.
Het evenement organiseren op een andere locatie of in een andere vorm is op dit moment niet haalbaar, stelt Utrechts Landschap. Het bezoekerscentrum de Schaapskooi is dit jaar op Eerste- en Tweede Kerstdag gesloten.
Afgelopen zomer werd landgoed Den Treek op de Utrechtse Heuvelrug wekenlang deels afgesloten, nadat een wolf eerst een hondje had meegenomen en later een meisje omver had gelopen. Verder zocht een wolf meerdere keren contact met honden.
Verdoven en zenderen
Deskundigen gingen ervan uit dat het om een alleenstaande wolf ging, maar dit jaar is gebleken dat het dier inmiddels deel uitmaakt van de roedel die op de Utrechtse Heuvelrug leeft.
De provincie Utrecht meldde woensdag dat zij een vergunningaanvraag voorbereidt om de wolvenroedel op de Utrechtse Heuvelrug te kunnen vangen, verdoven en zenderen. De provincie hoopt dat het makkelijker wordt de wolven te volgen als ze eenmaal zijn gezenderd.>>
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54826 ... ed-utrecht
Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/15JLsVJtC4/?