Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:05

anjali schreef:
@Journee, jij snapt wat ik bedoel. Van @Electra mag ik mijn gevoel van onveiligheid niet uiten. Niet specifiek t.o.v. die overburen met Palestijnse vlag waar ik dus wel de hele dag tegenaan moet kijken, want ik heb verder geen contact met die mensen. Maar je hangt zo'n vlag niet zomaar op. Het is een statement.Het gaat meer over de hele sfeer nu in de samenleving waar mensen die Joods zijn of aan hen gelieerd zich genoodzaakt kunnen voelen om min of meer in de schaduw te gaan leven om vervelende confrontaties te voorkomen. Ik ben al lang blij dat ik niet meer op een universiteit zit want de 3 waar ik vroeger gestudeerd heb keren zich nu onder druk van actiegroepen ook allemaal tegen (samenwerking met) Israel.

Als jij je alleen al onveilig voelt door een vlag van overburen die je niet eens kent? Zij kennen jou waarschijnlijk ook niet..... dus waarom zou je bang zijn voor een vlag ? Die is misschien wel opgehangen door een witte, christelijke vrouw van 65 die haar steun wil uitdragen aan de situatie van de Palestijnen? Terroristen houden meestal een low-profile, die zijn bijna onzichtbaar.

Dat je daar al bang voor bent, snap ik niet. Heb je überhaupt weleens een gesprek gevoerd met een moslim?
De meesten willen gewoon een huis en een gezin. Persoonlijk ben ik banger voor rechts-extremisten. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:15

Electra63 schreef:
anjali schreef:
@Journee, jij snapt wat ik bedoel. Van @Electra mag ik mijn gevoel van onveiligheid niet uiten. Niet specifiek t.o.v. die overburen met Palestijnse vlag waar ik dus wel de hele dag tegenaan moet kijken, want ik heb verder geen contact met die mensen. Maar je hangt zo'n vlag niet zomaar op. Het is een statement.Het gaat meer over de hele sfeer nu in de samenleving waar mensen die Joods zijn of aan hen gelieerd zich genoodzaakt kunnen voelen om min of meer in de schaduw te gaan leven om vervelende confrontaties te voorkomen. Ik ben al lang blij dat ik niet meer op een universiteit zit want de 3 waar ik vroeger gestudeerd heb keren zich nu onder druk van actiegroepen ook allemaal tegen (samenwerking met) Israel.

Als jij je alleen al onveilig voelt door een vlag van overburen die je niet eens kent? Zij kennen jou waarschijnlijk ook niet..... dus waarom zou je bang zijn voor een vlag ? Die is misschien wel opgehangen door een witte, christelijke vrouw van 65 die haar steun wil uitdragen aan de situatie van de Palestijnen? Terroristen houden meestal een low-profile, die zijn bijna onzichtbaar.

Dat je daar al bang voor bent, snap ik niet. Heb je überhaupt weleens een gesprek gevoerd met een moslim?
De meesten willen gewoon een huis en een gezin. Persoonlijk ben ik banger voor rechts-extremisten. ;)

Anjali zegt letterlijk dat ze niet specifiek bang is voor de overburen. Misschien moet je haar post nog eens zorgvuldig overlezen, dan snapt je misschien beter wat ze probeert te zeggen. :)

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:33

Tja, ze kent de buren niet maar voelt zich onveilig door een Palestijnse vlag.

Wat valt daar verder aan te begrijpen?

(En ik lees natuurlijk in andere topics Anjali's conservatieve opvattingen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:34

Die Palestijnse vlag is precies op 7 oktober opgehangen. Direct toen dat nieuws over die aanval hier kwam. Dus dat betekent wel wat, dat die mensen partij kozen. Die toestanden in Gaza die het gevolg waren op die aanval waren er toen nog niet . En nee, ik ben niet specifiek bang voor die mensen want ik heb er verder geen contact mee. Maar,stel dat ik nu een even grote Israelische vlag zou gaan buiten hangen? Dat durf ik niet terwijl een Palestijnse vlag wel kan hier.@Electra vond dat ik maar in een kibbutz moet gaan wonen- daar heb ik vroeger inderdaad wel eens gelogeerd tijdens een rondreis. Maar momenteel gaat dat ook niet meer vanwege de onveiligheid daar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:38

anjali schreef:
journee schreef:
Nog enkele verklaringen van overlevers. Schokkend vooral omdat al zo'n 50 overlevenden alsnog zelfmoord schijnen te hebben gepleegd omdat ze te weinig hulp krijgen om de trauma's die ze hebben opgedaan te verwerken.

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/overlevers-van-hamas-bloedbad-getuigen-over-gebrek-aan-steun-van-israelische-overheid-bijna-50-festivalgangers-hebben-nadien-zelfmoord-gepleegd/55190983.html

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/israelische-jonge-vrouw-22-die-hamas-bloedbad-overleefde-stapt-op-haar-verjaardag-uit-het-leven-de-staat-israel-heeft-mijn-zus-twee-keer-vermoord/55424129.html

https://israeltoday.nl/read/geloof-alle-vrouwen-behalve-de-israelische-overlevenden-van-7-oktober/
Bedankt voor de links. Omdat ik een connectie heb met Israel wist ik almeteen hoe het zat op 7 oktober. Ik zag op de tv hoe een meisje met een grote bloedvlek in haar broek werd ontvoerd door een engerd op een scooter. [b]Sinds die dag ga ik elke avond meerdere malen de sloten van mijn woning controleren terwijl ik hier in Nederland ineen relatief veilige buurt woon, waar echter wel mijn overburen na 7 oktober maandenlang een hele grote Palestijnse vlag uit het raam gehangen hebben. Het schijnt dat die hamasstrijders onder invloed van Captagon waren gezet om ze zodanig onmenselijke daden te kunnen laten uitvoeren. En dat hamas ook zichzelf financiert o.a. door de productie en handel in Captagon. Ja zo kun je een leger van geestesgestoorde criminelen aansturen.[/v]
https://www.israelnieuws.nl/post/bloed-kogels-en-een-lied-het-verhaal-van-de-overlevende-yuval-raphael-achter-de-isra%C3%ABlische-inzend

Speciaal voor Journee nog even dit onduidelijke bericht van Anjali.

IK vind het overdreven.
In mijn vorige straat hadden mijn overburen een vlag hangen met " Jezus leeft'.... daar vond ik ook wat van. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:47

Electra63 schreef:
anjali schreef:

@Electra, ik heb heel veel gereisd en ook heilige plaatsen van de Moslims bezocht. Ik ben zelfs in de Rotskoepel en in de Al-Aqsa-moskee in Jeruzalem geweest.Ook in India in vele Moslimheiligdommen. En wat denk je van de Taj Mahal? Daar ben ik zelfs meerdere keren ingeweest. Het paleis van Tipu Sultan in Mysore, etc. etc. en heb daar allemaal van genoten. En in Sri Lanka zaken gedaan met Moslim-edelsteenhandelaren. Dat waren allemaal hele prettige mensen.Maar tegenwoordig is het op bepaalde plekken in de wereld helemaal mis.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:48

anjali schreef:
Die Palestijnse vlag is precies op 7 oktober opgehangen. Direct toen dat nieuws over die aanval hier kwam. Dus dat betekent wel wat, dat die mensen partij kozen. Die toestanden in Gaza die het gevolg waren op die aanval waren er toen nog niet . En nee, ik ben niet specifiek bang voor die mensen want ik heb er verder geen contact mee. Maar,stel dat ik nu een even grote Israelische vlag zou gaan buiten hangen? Dat durf ik niet terwijl een Palestijnse vlag wel kan hier.@Electra vond dat ik maar in een kibbutz moet gaan wonen- daar heb ik vroeger inderdaad wel eens gelogeerd tijdens een rondreis. Maar momenteel gaat dat ook niet meer vanwege de onveiligheid daar.

Nou ja. Het is niet zo dat die aanval uit het niets kwam natuurlijk. Er gebeurde al genoeg van tevoren dat niet door de beugel kwam, dus nogmaals: dat ze de Palestijnen steunen wil niet zeggen dat ze hamas steunen. Als je de Israëlische vlag ergens ophangt betekent toch ook niet dat je per se achter de gruwelijkheden staat die de staat Israël uitvoert?

@journee: maar wanneer de vlag werd opgehangen doet er niet zo veel toe voor mijn argument, dus welke aanname?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:54

Electra63 schreef:

IK vind het overdreven.
In mijn vorige straat hadden mijn overburen een vlag hangen met " Jezus leeft'.... daar vond ik ook wat van. :D

Wil je hier een bepaald statement mee maken? Ik heb deze post van Anjali namelijk allang gezien en begrijp wat ze probeert te zeggen. En in mijn optiek is dat niet wat jij ervan maakt. :)

En jij mag natuurlijk vinden wat je wilt @Electra. Maar het enige wat ik uit deze post kan halen is dat jij zelf blijkbaar ook niet zo tolerant bent tegenover mensen die hun overtuiging uiten. Maar als het daadwerkelijk jouw doel was dit over te brengen, dan is je missie geslaagd. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:59

IMANDRA schreef:
anjali schreef:

Nou ja. Het is niet zo dat die aanval uit het niets kwam natuurlijk. Er gebeurde al genoeg van tevoren dat niet door de beugel kwam, dus nogmaals: dat ze de Palestijnen steunen wil niet zeggen dat ze hamas steunen. Als je de Israëlische vlag ergens ophangt betekent toch ook niet dat je per se achter de gruwelijkheden staat die de staat Israël uitvoert?

@journee: maar wanneer de vlag werd opgehangen doet er niet zo veel toe voor mijn argument, dus welke aanname?

De mensen die op 7 oktober de Palestijnse vlag uithingen, deden dat wel degelijk als goedkeuring voor de daden van Hamas. De datum is dus juist wel heel belangrijk voor de betekenis van die vlag. Als jij dit niet wilt zien, zegt dat vooral iets over jou zelf en je eigen overtuigingen.
Laatst bijgewerkt door journee op 13-07-25 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:01

Electra63 schreef:
Tja, ze kent de buren niet maar voelt zich onveilig door een Palestijnse vlag.

Wat valt daar verder aan te begrijpen?

(En ik lees natuurlijk in andere topics Anjali's conservatieve opvattingen).

Nou ja, als je mijn religieus-conservatieve opvattingen bedoelt, dan komen die op veel vlakken nogal overeen met de religieus-conservatieve opvattingen van sommige Moslims hoor. Vandaar dat ik ze goed begrijp en ook weet waar het mis kan gaan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:13

Rennie89 schreef:
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert :) met consequenties bedoelt ze dat er duidelijk gevolgen voor Israël zullen zijn bij geweld tegen journalisten. Dat zal als wandaden gezien worden en ook zo beoordeeld worden.

Waar zijn die dan al tig jaren lang? Welke duidelijke gevolgen zijn er geweest?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:17

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:21

journee schreef:
Electra63 schreef:

IK vind het overdreven.

Wil je hier een bepaald statement mee maken? Ik heb deze post van Anjali namelijk allang gezien en begrijp wat ze probeert te zeggen. En in mijn optiek is dat niet wat jij ervan maakt. :)

En jij mag natuurlijk vinden wat je wilt @Electra. Maar het enige wat ik uit deze post kan halen is dat jij zelf blijkbaar ook niet zo tolerant bent tegenover mensen die hun overtuiging uiten. Maar als het daadwerkelijk jouw doel was dit over te brengen, dan is je missie geslaagd. ;)

Eerlijk gezegd, vind ik jouw berichten altijd zeer aanmatigend, je klinkt altijd als een zure schooljuf.
Doe mij een plezier, laat Anjali zelf reageren, bemoei je er eens niet mee...... voor de verandering.
Zet mij onder je Foei ofzo. :evaw:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:32

Weer 10 burgerdoden bij een waterpunt. Foutje van de drone...

@BigOne: om wel heiligdom gaat het? De belangrijkste liggen toch in Mekka en Medina?

Edit: oh wacht, Tempelberg/Al Aqsa zal het zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:39

@electra, dit is je eigen post waar ik op reageer. Je zet mijn naam er notabene boven! Je hebt al eerder geprobeerd te bepalen waar mensen op reageren, maar zo werkt het niet in een openbaar topic. Als je liever een privé discussie voert met Anjali, kun je dat per PB doen. Als je problemen hebt met mijn posts staat het je vrij om mij onder de foei knop te plaatsen, maar je kunt niet voor mij bepalen wie ik onder de foei knop zet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:44

journee schreef:
@electra, dit is je eigen post waar ik op reageer. Je zet mijn naam er notabene boven! Je hebt al eerder geprobeerd te bepalen waar mensen op reageren, maar zo werkt het niet in een openbaar topic. Als je liever een privé discussie voert met Anjali, kun je dat per PB doen. Als je problemen hebt met mijn posts staat het je vrij om mij onder de foei knop te plaatsen, maar je kunt niet voor mij bepalen wie ik onder de foei knop zet.

Bemoei je niet met mij!
Zoek een andere obsessie.... je wordt vervelend! En dat is niet de 1e keer, je doet het continu met je belerend toontje.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:55

Bovenstaande video vandaag gekeken/beluisterd. Veel van opgestoken, o.a. over het Romeinse rijk en hoe de kruistochten begonnen zijn.

Lijkt in elk geval vrij weinig te kloppen van het verhaal dat iemand hier opperde, dat de kruistochten begonnen zouden zijn omdat Christenen Jeruzalem niet in mochten?

Verder ook een stuk over de bloedbaden die ze aangericht hebben in Jeruzalem en dat er zelfs kannibalen onder een groep kruisvaarders zaten. Echt wat een bizarre geschiedenis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:36

BigOne schreef:
Anjali, ik zou onderstaande video even bekijken, dit is wat Israëli’s doen met het grootste heiligdom van de islam
https://m.youtube.com/watch?v=AhkdmcNLo ... wAo7VqN5tD

In deze video wordt gezegd dat de Joden de Al-Aqsa moskee zouden bestormen, maar op de beelden is dat de Dome of the Rock. Die volgens hen gebouwd is op de plek waar eerst hun tempel stond. Nou vind ik het wel stom om op zo'n manier de boel op scherp te zetten hoor. Maar het is niet de Al-Aqsa moskee ,waar ik in ben geweest maar die ook toen al beperkte toegang had voor niet-Moslims. Wel nog voor toeristen maar dat schijnt later ook meer beperkt te zijn geworden.Ik zou er nu ook niet meer inwillen. De Rotskoepel was toendertijd wel meer toegankelijk, ik heb daarin ook geen mensen zien bidden en in de Al-Aqsa moskee wel. Die Rotskoepel leek wat meer toeristisch. Ik vind het een heel mooi gebouw en binnenin is de rots te zien vanwaaraf Mohammed op zijn paard El Buraq ten hemel zou zijn gestegen. Ik ben bepaald geen Moslim maar wel paardenliefhebster, vandaar dat ik dat wel interessant vond. Maar orthodoxe Joden vinden dus wel dat hun tempel weer terug moet komen op die plek. Ik denk eigenlijk dat dat nu niet meer kan. Het zou veel te veel agressie opleveren. Ik ben India gewend en daar breken ook geregeld onlusten uit over tempels en heiligdommen die de een op de plek van de ander gezet heeft. Er waren zelfs Hindoe-nationalisten die serieus geopperd hadden om de Taj Mahal af te breken omdat die door een Islamitische overheerser gebouwd is! (Door Sjah Jahan, maar het is geen gebedshuis maar een grafmonument voor zijn overleden geliefde). Gelukkig echter is dit onzalige plan snel in de doofpot verdwenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:10

Anjali, dan weet je dus ook dat dat deel uitmaakt van de moskee en misschien nog wel heiliger is voor de moslimgemeenschap.

Qubbat aṣ-Ṣaḵra) is an Islamic shrine at the center of the Al-Aqsa mosque compound on the Temple Mount in the Old City of Jerusalem. It is the world's oldest surviving work of Islamic architecture, the earliest archaeologically attested religious structure to be built by a Muslim ruler and its inscriptions contain the earliest epigraphic proclamations of Islam and of the Islamic prophet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:05

Is trouwens niet actueel? Verder nergens gelezen afgelopen week?

En heel eerlijk gezegd: er is zo veel heilig in christendom, islam en judaïsme. (dat hele gebied is ook hartstikke heilig in judaïsme maar alles is gebouwd door mensen hoor) En het zullen wel weer die ultra-orthodoxen zijn geweest die vinden dat hun heiligdom is ontheiligd door die moskee dus die moet je niet representatief maken voor de rest van de Israëlische/joodse bevolking.

Gaza is toch een stuk belangrijker?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:33

BigOne schreef:
Anjali, dan weet je dus ook dat dat deel uitmaakt van de moskee en misschien nog wel heiliger is voor de moslimgemeenschap.

Qubbat aṣ-Ṣaḵra) is an Islamic shrine at the center of the Al-Aqsa mosque compound on the Temple Mount in the Old City of Jerusalem. It is the world's oldest surviving work of Islamic architecture, the earliest archaeologically attested religious structure to be built by a Muslim ruler and its inscriptions contain the earliest epigraphic proclamations of Islam and of the Islamic prophet.

Ik zeg toch ook dat ik vind dat ze nu overal af moeten blijven ook al staat het op de plek waar vroeger een veel oudere tempel stond (tenslotte is het Jodendom duizenden jaren oud en de Islam bestaat pas vanaf ongeveer 500 jaar NA Christus).Maar het is nu zo en iets vernielen zou leiden tot zeer ernstig geweld. Er is nog een voordeel,nl. dat Islamitische vijanden niet snel Jeruzalem zullen bombarderen want dan zouden ze hun eigen heilige plaatsen ook treffen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:53

https://nos.nl/liveblog/2574990-bouw-af ... E-87492627

Afgesloten kamp bouwen... Jeetje. 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt' is te lang geleden?

(Voor ik weer wordt beticht van de wet van Godwin, nu is het wel heel erg vergelijkbaar want bij de Joden begon het ook niet met vernietigingskampen. Dat werden het, toen bleek dat het toch wel erg krap was/veel werk/ etc.)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:07

Tsjonge, het wordt steeds gekker.

Vanmorgen item op het nieuws dat er niet meer gevist mag worden, was al heel beperkt, maar nu dus niets meer.

Alle lappen tekst, links en geschiedenislessen ten spijt: ik snap er echt niets van.
Hoe kan het dat de wereld dit maar laat gebeuren? Ik zit elke dag met afgrijzen naar het nieuws te kijken c.q. het nieuws te lezen en ben werkelijk verbijsterd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:16

Vooralsnog is het een plan van Katz (defensie). Zelfs Netanyahu is tegen. Maar om de verkeerde redenen uiteraard. Een soort 'humanitaire stad', doet verdacht veel aan Theresiënstad (kamp Terezin) denken nietwaar?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:52

journee schreef:
Hwn, het klopt dat de standpunten van Hamas sinds 2017 officieel zijn herroepen.

https://kennisbankterrorisme.nctv.nl/organisaties/hamas

Maar hoe kun je de dodelijke aanval en ontvoering op meer dan 1000 Israëlische burgers op 7 oktober hiermee in in overeenstemming brengen? Is dat een daad in overeenstemming met de standpunten van Hamas vóór of na 2017?

Mensen kunnen inderdaad heel veel zeggen, maar meestal zeggen daden toch meer dan woorden.

Tja, als de vele burgerdoden die Israel nu maakt, een vergelding is voor 7 oktober, zou 7 oktober een vergelding kunnen zijn voor de vele bloederige oorlogen die Israel gevoerd heeft tegen Gaza?

Er waren trouwens 5 of 10 groepen betrokken bij 7 oktober, waarvan niet duidelijk is wie wat gedaan heeft (blijkbaar kan je het wel zien aan de kleur van hoofdbanden die ze droegen - die van Hamas zijn groen - maar daarvoor moet je natuurlijk die beelden herbekijken, terwijl ik 7 oktober al lang niet meer relevant vind. Hamas geeft zelf toe dat er één en ander foutgelopen is, en staat open voor onafhankelijk onderzoek, Israël niet, dus we kunnen hierover discussiëren tot we een ons wegen, zonder dat onderzoek komen we het nooit te weten. Bovendien waren er 645 of 695 Israëlische burgerdoden, rest waren militairen/politie en buitenlanders. De ontvoeringen waren om hun eigen gevangenen vrij te krijgen, de manier van gevangenen vasthouden in Israël is ook niet bepaald volgens internationaal recht. Bovendien heeft het IDF die dag zelf heel wat slachtoffers gemaakt, en zijn er van Palestijnse kant ook behoorlijk wat burgers - en vermoedelijk ook criminelen - door de omheining kunnen glippen en wandaden kunnen plegen. Er zal wel één en ander over in "Our Narrative" (nav 7 oktober) staan, maar heb eventjes geen zin om die weer op te sporen (ik herinner me wel dat ze het daar ook hadden over het feit dat ze tegen het zionistisch project zijn en niet tegen joden, en dat ze wilden verder bouwen op de Oslo akkoorden).

Dus nogmaals, zonder onafhankelijk onderzoek zullen we het fijne van 7 oktober nooit weten, en niets rechtvaardigt het overtreden van alle mogelijke aspecten van internationaal recht, het bombarderen van alle mogelijke beschermde instellingen (ziekenhuizen, ambulances, vluchtelingenkampen, scholen, journalisten, hulpverleners...), zeker als bezettingsmacht die dan nog de plicht heeft om de burgerbevolking onder bezetting te beschermen ipv te doden.