Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:59

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:14

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:52

BigOne schreef:
Of dit nu wel of niet waar is, het zal de argwaan onder de Russen flink laten stijgen,
https://x.com/maria_drutska/status/1706 ... EopP3zUX6Q

Mijn gok zou zijn "niet waar".
Als het wél waar zou zijn, dan blaas je dit niet van de hoge toren.
Maar als onwaarheid heeft het inderdáád de functie argwaan te zaaien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:07

Kuggur schreef:
BigOne schreef:
Of dit nu wel of niet waar is, het zal de argwaan onder de Russen flink laten stijgen,

Mijn gok zou zijn "niet waar".
Als het wél waar zou zijn, dan blaas je dit niet van de hoge toren.
Maar als onwaarheid heeft het inderdáád de functie argwaan te zaaien.

Dat zijn ook mijn gedachten. Dat is een bekende methode nl mensen tegen elkaar uitspelen die dan tegen elkaar gaan vechten. Zeker in het Rusland waar niemand elkaar vertrouwd kan het zeker stof op doen waaien. Dus toen ik het las dacht ik :"ik pak de popcorn erbij".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:00

BigOne schreef:

Het zou zomaar waar kunnen zijn. De aanval is voorbereid door de partizanen (op de Krim) een ondergrondse beweging van Krim Tartaren en Oekrainers die ATESH wordt genoemd. de ATESH, zegt de informatie te hebben gekregen van ’hooggeplaatste ontevreden Russische officieren’, die ’tegen betaling’ uit de school wilden klappen. Het zou niet alleen om salaris gaan, de Russen zouden ook gefrustreerd zijn door de oorlog. ATESH wilde niet tegen de krant zeggen hoeveel er is betaald.

Het kan natuurlijk ook het doel hebben om Poetin nog achterdochtiger/neurotischer te maken dan hij al is.

De ATESH heeft ook gemeld dat ze betrokken zijn geweest bij de aanval op de haven van Sebastopol.
Ze zouden een havenmedewerker hebben omgekocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:01

En de partizanen zijn op meer plekken bezig

Bron SkyNews
Oekraïense partizanen verstoren de stroomvoorziening naar de Russische militaire basis

Oekraïense partizanen hebben de stroomvoorziening naar een Russische militaire basis in het bezette Marioepol verstoord, zo meldt een functionaris.

Burgemeestersadviseur Petro Andriushchenko zei in een Telegram-bericht: "In Mariupol heeft het verzet de transformatorstations tussen [het district Mariupol] en het dorp Stariy Krym geneutraliseerd, waardoor de bewonersbasis van elektriciteit werd voorzien."

Hij publiceerde een foto van de bezette stad in de oblast Donetsk, waarop dikke zwarte rook aan de horizon opsteeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:11

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:13

Als de NAVO gaat ingrijpen, heb je gelijk een WO 111. Beter is een perfect luchtverdedigingssysteem eerst plaatsen. Poetin gaat gewoon door.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:33

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:01

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:03

Of dat ze zijn ingehuurd door een derde partij.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:38

ruitje schreef:
Ben benieuwd of het nog gevolgen blijkt te hebben als de nordstream inderdaad door Oekraïne is gesloopt

https://nos.nl/artikel/2491914-nieuwe-a ... s-in-beeld

Ik vind het vooralsnog weinig aannemelijk dat Oekraïne als land hier voor verantwoordelijk zou zijn. Eerder een fals flag of een actie van een klein clubje. Het was ook wel erg simpel om de persoon die de boot gehuurd heeft te achterhalen etc.. ik wacht de uitkomst van het Duitse onderzoek wel af, dit Nieuwsuur verhaal was voor mij wel erg voorbarig met de conclusies.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:22

martichr schreef:
ruitje schreef:
Ben benieuwd of het nog gevolgen blijkt te hebben als de nordstream inderdaad door Oekraïne is gesloopt

https://nos.nl/artikel/2491914-nieuwe-a ... s-in-beeld

Ik vind het vooralsnog weinig aannemelijk dat Oekraïne als land hier voor verantwoordelijk zou zijn. Eerder een fals flag of een actie van een klein clubje. Het was ook wel erg simpel om de persoon die de boot gehuurd heeft te achterhalen etc.. ik wacht de uitkomst van het Duitse onderzoek wel af, dit Nieuwsuur verhaal was voor mij wel erg voorbarig met de conclusies.

Ja vind ik ook. Het lag nogal voor de hand. Pas op het eind in het programma (in de hele kleine lettertjes zeg maar) werd dan verteld dat het ook een opzetje van Rusland zou zijn geweest. Maar het hele programma ging over bewijzen die naar Oekraine leidden. Ik moet het nog zien inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:03

Tja ik kan me er best iets bij voorstellen dat een groepje legermannen nadenkt over hoe kunnen we zorgen dat het westen ons land te hulp komt, en dan besluit dat zoiets wel een tactisch pientere zet is.... in eerste instantie. Want als ze er achter komen dan heb je de poppen wel aan het dansen natuurlijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:12

Nog een mooi staaltje Russische poppenkast:
Citaat:
Russische media toonden admiraal Viktor Sokolov, commandant van de Russische Zwarte Zeevloot, blijkbaar in leven, en ontkende berichten dat hij was omgekomen bij een aanval op het hoofdkwartier van zijn vloot

Het filmpje, waarin Solokov het interview geeft, is opgenomen in het hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zeevloot in Sebastopol. Dus in het gebouw dat de betreffende Ukraïnse raketten heeft opgevangen waarbij hij niet zou zijn omgekomen :')
https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 0188785130

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:32

Wahahaha bizar ook gewoon. Zit er nou niet 1 slimmerik?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:56

Gewoon een mooi bericht:
Citaat:
#UkrainianRailways lanceert de autonome keukentrein – Food Train om voedsel te leveren aan bevrijde Oekraïense nederzettingen.
De trein kan 5 tot 7 dagen autonoom werken en dagelijks 10.000 voedselporties bereiden.

De trein werd volledig gefinancierd door de Howard G. Buffett Foundation
https://twitter.com/Ukrzaliznytsia/stat ... 8949542037

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:02

irmaz schreef:
Nog een mooi staaltje Russische poppenkast:
Citaat:
Russische media toonden admiraal Viktor Sokolov, commandant van de Russische Zwarte Zeevloot, blijkbaar in leven, en ontkende berichten dat hij was omgekomen bij een aanval op het hoofdkwartier van zijn vloot

Het filmpje, waarin Solokov het interview geeft, is opgenomen in het hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zeevloot in Sebastopol. Dus in het gebouw dat de betreffende Ukraïnse raketten heeft opgevangen waarbij hij niet zou zijn omgekomen :')
https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 0188785130

Maar.....wacht effe....hoe dan? Ga je me nou vertellen dat de Russische Top Brass alvast filmpjes heeft gemaakt met de mededeling dat ze niet dood zijn voor het geval dat ze dood zijn? %)

EDIT: Oh wacht. Never mind...... :') 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:54

De laatste tijd zie ik ook wel de een na de andere opgepakte Russische spion in Oekraine
De inlichtingendiensten zijn er flink mee bezig zo te zien. Misschien zit de dader van de aanslag op Nordstream er ook wel tussen.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 2707535893

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:00

Citaat:
Misschien zit de dader van de aanslag op Nordstream er ook wel tussen.
dat is niet feitelijk.
Ik heb het nooit logisch gevonden dat Rusland dit heeft gedaan. Want dan snijden ze zichzelf voorgoed af van de markt. Niet slim en niet logisch.

Als je kijkt hoe Oekraïne opereert die vecht op een aantal fronten:
1. Economische sancties zijn bepleit en door de wereld toegepast, dus financiële kraan dicht waar deze actie goed in zou passen;
2. Gebruik te maken van de Demotivatie van de Russische soldaat door allerlei pamfletten uit te strooien van geef je maar over er gebeurt je niets en geld beloven aan overlopers die met materiaal cq info komt;
3. Aanvoerlijnen naar het front aanvallen, Idem als het gaat om belangrijke bruggen, opslagplaatsen etc;
4. Hoge Pieten aanvallen en vermoorden zoveel als maar kan;
5. Vechten voor de meters waar ook de meeste doden vallen.

Ik vind het slim en logisch dat Oekraïne er achter zit en zeer zeer vermetel...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:07

Ik weet het niet hoor. Het was natuurlijk net in een periode dat Oekraine bij zo'n daad de steun van het westen nog aan het opbouwen was en dus ook zomaar had kunnen verliezen. En dat kan ook de bedoeling van Rusland zijn geweest. Zou het juist niet slim hebben gevonden van Oekraine.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:25

Babootje schreef:
Ik weet het niet hoor. Het was natuurlijk net in een periode dat Oekraine bij zo'n daad de steun van het westen nog aan het opbouwen was en dus ook zomaar had kunnen verliezen. En dat kan ook de bedoeling van Rusland zijn geweest. Zou het juist niet slim hebben gevonden van Oekraine.

Eens. Ik denk ook dat Ukraïne toen in 1 klap al het draagvlak kwijt had kunnen raken. Ik vind het juist pleiten voor een Russische false-flag operatie omdat het lijkt dat Ukraïne het heeft gedaan.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:45

pien_2010 schreef:
Citaat:
Misschien zit de dader van de aanslag op Nordstream er ook wel tussen.
dat is niet feitelijk.
Ik heb het nooit logisch gevonden dat Rusland dit heeft gedaan. Want dan snijden ze zichzelf voorgoed af van de markt. Niet slim en niet logisch.

Als je kijkt hoe Oekraïne opereert die vecht op een aantal fronten:
1. Economische sancties zijn bepleit en door de wereld toegepast, dus financiële kraan dicht waar deze actie goed in zou passen;
2. Gebruik te maken van de Demotivatie van de Russische soldaat door allerlei pamfletten uit te strooien van geef je maar over er gebeurt je niets en geld beloven aan overlopers die met materiaal cq info komt;
3. Aanvoerlijnen naar het front aanvallen, Idem als het gaat om belangrijke bruggen, opslagplaatsen etc;
4. Hoge Pieten aanvallen en vermoorden zoveel als maar kan;
5. Vechten voor de meters waar ook de meeste doden vallen.

Ik vind het slim en logisch dat Oekraïne er achter zit en zeer zeer vermetel...

Ik acht de kans dat ze het EU lidmaatschap voor de eeuwigheid willen vergeten, want dat zou het betekenen als dit door de Oekraïnse overheid was georganiseerd, bijzonder klein.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:49

De theorie die nu rondgaat ken ik al vanuit het begin toen het net gebeurd was. Dus het kan een valse vlag verhaal zijn wellicht niet. Stel het laatste is het geval, dan was dit allang bekend en is dit onder de pet gehouden. Want als ik dit verhaal ken dan kent iedereen het natuurlijk die er toe doet. Dus dan is de vraag interessant: "waarom komt dit verhaal nu naar buiten"? Ik kan me niet voorstellen dat nu Oekraïne zo goed bezig is, het westen de stekker uit alle hulp wil trekken en Oekraïne maar wil laten barsten en dit verhaal gebruikt als stok om de hond mee te slaan. Dus ik ben wel benieuwd hoe dit balletje gaat rollen.

Ik denk zelf dat de vraag gaat worden wist de Oekraïense overheid het dan wel of niet? Ik heb in mijn rijtje een reden gegeven waarom ze het wel zouden kunnen weten. Alleen denk ik zelf dat het zeer goed mogelijk is dat het Oekraïners zijn geweest die dit op eigen houtje gedaan hebben. Want het zou wel een hele grote Don Quichot actie zijn geweest van de overheid. Maar Zelensky had in het begin wel meer "wilde" ideeën en hij heeft snel het politieke spel geleerd. Dus we gaan het zien.
Maar ik geloof niet dat het de Russen waren eerlijk gezegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:37

Er zijn ook nog de Partizanen en het Russisch verzet.
We gaan het zien (of niet).