Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:57

Ik ben ook benieuwd naar meer info!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:58

IMJ schreef:
Ik ben ook benieuwd naar meer info!
ik ook en een bron

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:59

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:
Giga cyber attack in Israël.

Heb je een bron? Anonymous? Waarom?

Ja, zie edit. Geen idee waarom. Is al weer even geleden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:06

Bron NOS:
Citaat:
Geen steun voor Moldavië
Het kleine Moldavië kan de vluchtelingenstroom uit Oekraïne niet meer aan.

Sinds het begin van de oorlog heeft het land relatief de meeste vluchtelingen opgenomen, naar schatting zo'n 230.000. En dat terwijl Moldavië het armste land van Europa is. Hulp vanuit de overheid of de EU krijgen ze niet bij de opvanglocaties in de hoofdstad Chisinau.

Alle hulp die ze de vluchtelingen bieden, wordt gefinancierd door de gemeente of komt van vrijwilligers.

Wellicht dat hier ook meer ruchtbaarheid aan gegeven kan/moet worden.
Maar geeft wel weer de goedheid weer, andere helpen terwijl je zelf al niets hebt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:10

Bron NOS
Citaat:
Pentagon: geen Amerikaanse wapens via getroffen complex
Het Amerikaanse ministerie van Defensie zegt dat het militaire trainingscentrum dat gisteren door de Russen werd gebombardeerd, niet door de Amerikanen werd gebruikt om wapens te leveren aan de Oekraïners. Volgens de Russen waren er op het complex westerse wapens opgeslagen en was het daarom een legitiem doelwit.

De getroffen basis ligt hemelsbreed 18 kilometer van de Poolse grens en geldt als verzamelpunt voor buitenlanders die de wapens willen opnemen. De Oekraïense autoriteiten meldden eerder dat 35 personen bij de aanval om het leven kwamen. Ook zouden minstens 134 anderen gewond zijn geraakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:10

kiki1976 schreef:
Bron NOS:
Citaat:
Geen steun voor Moldavië
Het kleine Moldavië kan de vluchtelingenstroom uit Oekraïne niet meer aan.

Sinds het begin van de oorlog heeft het land relatief de meeste vluchtelingen opgenomen, naar schatting zo'n 230.000. En dat terwijl Moldavië het armste land van Europa is. Hulp vanuit de overheid of de EU krijgen ze niet bij de opvanglocaties in de hoofdstad Chisinau.

Alle hulp die ze de vluchtelingen bieden, wordt gefinancierd door de gemeente of komt van vrijwilligers.

Wellicht dat hier ook meer ruchtbaarheid aan gegeven kan/moet worden.
Maar geeft wel weer de goedheid weer, andere helpen terwijl je zelf al niets hebt

Joh... Is het Rode Kruis daar niet actief?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:11

Dat durf ik niet te zeggen of die er wel of niet actief zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:17

kiki1976 schreef:
Dat durf ik niet te zeggen of die er wel of niet actief zijn.

Lees net dat ze dat wel zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:23

Israel heeft vandaag volgens mij gezegd mee te doen met de sancties. Hoorde zoiets op de radio.
Misschien is de cyberaanval een tegenreactie van R?

Gaat al het noodsteun geld niet ook naar Moldavië? Vluchtelingen moeten echt doorstromen, ik hoop dat dat adequaat gebeurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:32

Er gaat wel geld naar Moldavië maar te weinig in verhouding tot de hoeveelheid mensen ze opvangen. Mag de EU wel wat aan doen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:37

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:42

Een betoger tegen de oorlog in Oekraïne heeft maandag een journaal op de Russische staatstelevisiezender Channel One onderbroken. Volgens een medewerker van onderzoeksplatform Bellingcat gaat het om een medewerkster van de zender.

De vrouw rende het beeld in met een papier met daarop de oproep aan kijkers om de oorlog te stoppen en de "propaganda niet te geloven". De tekst was zowel in het Russisch als in het Engels.

https://www.nu.nl/media/6189343/betoger ... ender.html

Damn, dapper dit!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:53

Heel dapper, heb het filmpje opntwitter gezien en blijkbaar meteen paniek in de studio maar dat was niet te zien.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:57

bigone schreef:
Heel dapper, heb het filmpje opntwitter gezien en blijkbaar meteen paniek in de studio maar dat was niet te zien.

Iedereen naar de Goelag! :D snap de paniek wel een beetje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:56

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Iedereen naar de Goelag! :D snap de paniek wel een beetje.

Was een medewerkster van deze zender, werkte er sinds een jaar. Vader Oekraïner moeder Russisch. Ze kon zich er niet meer toe zetten om de leugens te blijven ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:01

Jaren las ik..

Citaat:
Ovsyanikova werkt al jaren als redacteur en producent bij Channel 1, maar heeft daar nu schoon genoeg van, laat ze in een andere video weten. ,,Helaas heb ik de afgelopen jaren voor Channel 1 gewerkt met propaganda voor het Kremlin. Ik schaam me heel erg”, zegt ze daarin.

Hoe dan ook heel erg dapper..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:07

Heel dapper... ze weet wat voor gevolg deze actie voor haarzelf heeft. Weet niet of ik het zal durven!

Hopelijk bereikt ze er toch een grote groep mensen mee in Rusland.

Viel mij ook op tijdens de talkshow wat hier laatst gedeeld werd waarbij een goede vriend van Poetin het verloop van de oorlog ook moeizaam noemde dat de andere presentatoren acuut enorm zenuwachtig werden.

Eigenlijk bizar , die mensen zijn hartstikke bang om opgepakt te worden omdat ze weten wat het gevolg kan zijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 01:08

Verslag van de dag

Operationele informatie van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 14 maart 24.00 uur: de bezetters proberen Mariupol in te nemen. Oekraïense soldaten sloegen met succes de aanvallen van de indringers af. De totale verliezen van de vijand waren ongeveer 150 mensen, 2 tanks, 7 infanteriegevechtsvoertuigen en een gepantserde personeelsdrager. Na de verliezen stopten de bezetters het offensief en trokken zich terug.

▪️Bewoners zijn van plan om in de richting van Charkov te intensiveren. Ze blijven raket- en bomaanvallen uitvoeren, artilleriebeschietingen en tanks van civiele infrastructuur en nederzettingen.

▪️Er is een grote kans op provocaties in Wit-Russische faciliteiten om de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland bij het conflict te betrekken.

▪️In de richting van Polissya vechten de bezetters in de nederzettingen Poliske, Kropyvnya, Zakharivka, Oliva, Sloboda, Kukharska, Zhovtneve, Ozershchyna, Lypivka, Kopyliv, Motyzhyn, Buzova, Horenychi, Bucha, Demydiv.

▪️In de richting van Seversky vecht de vijand in de gebieden Lyubech, Slavutych, Kovryta, Zolotynka, Mena, Branytsia, Kalita, Bogdanovka, Lukash, Romny, Nedrigailiv. Voert geen actieve offensieve acties uit. Er worden voorbereidingen getroffen om het offensief op Brovary te hervatten.

▪️Er worden pogingen ondernomen om Sumy te omsingelen, de vijand vecht in de nederzettingen van Svatove, Izyum, Hrushevakha, Petrivske, Husarivka, Balaklia, Liman, Malynivka, Kochetok, Bezruky, Oleksandrivka, Velyka Pisarivka, Tarasivka, Oleshnya, Rohnyla Voert geen actieve offensieve acties uit.

▪️In de richtingen Donetsk en Tavriya vechten de bezetters met bepaalde troepen in de gebieden van de nederzettingen Borova, Ternove, Novokrasnyanka, Luhansk, Horlivka, Panteleimonivka, Mykilske, Huliaipole, Orikhiv, Kamyanske.

▪️In de richting Avdiivka in het gebied van n.p. Kamyanka leden de bezetters tijdens de verkenningsslag aanzienlijke verliezen en werden gedwongen zich terug te trekken.

▪️In de richting Volnovakha stopt de vijand niet met proberen door te breken in de richting van Vugledar.

▪️In de richting van South Bug probeert de vijand voet aan de grond te krijgen in de gebieden Tomina Balka, Nadezhdivka, Kiselivka, Pervomaisk, Mykhailo-Larine, Ulyanovka, Pisky, Dobre, Snihurivka, Archangelske, Zagradivka, Osokorovka, Berislav, Kakhovka.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:02

bij deze weer de samenvatting vanuit de Oekraïnse groep

Samenvatting van het nachtnieuws:

▪️De Verenigde Staten hebben sancties opgelegd aan 11 vertegenwoordigers van de Russische defensiesector. De volgende personen werden gesanctioneerd: voorzitter van de nationale garde Viktor Zolotov, directeur van de federale dienst voor militair-technische samenwerking Dmitry Shugaev, algemeen directeur van Rosoboronexport Alexander Mikheev, evenals verschillende vice-ministers van Defensie van de Russische Federatie.

▪️De Amerikaanse president Joe Biden verzekerde dat zijn land Oekraïne zal voorzien van defensiewapens en klaar is om Oekraïense vluchtelingen op te nemen.

▪️Het Oekraïense leger verdedigde Mariupol op 14 maart en vernietigde militaire uitrusting en 150 indringers.

'S Nachts, na beschietingen in Charkov, ontstond er een brand rond de Centrale Markt.

▪De Russen vestigden hun hoofdkwartier in Boromil en Trostiyanets (regio Sumy) en begonnen met terreur en ontvoering.

▪️Jake Sullivan, nationaal veiligheidsadviseur van de Amerikaanse president Joe Biden, had een ontmoeting met Yang Jiechi, lid van het communistische partijpolitbureau, in Rome om China te waarschuwen tegen het verstrekken van militaire of economische hulp aan Rusland.
De bijeenkomst duurde 7 uur.

▪️Het Britse ministerie van Defensie is van mening dat Rusland mogelijk van plan is om chemische of biologische wapens in Oekraïne te gebruiken om een ​​aanval op zijn eigen troepen uit te voeren. Eerder werd een dergelijke veronderstelling gemaakt in het Witte Huis.

▪️Japan legt sancties op en bevriest de tegoeden van nog 17 Russische individuen. Tegen 11 afgevaardigden van het Russische parlement, vijf leden van de familie van bankier Yuri Kovalchuk, evenals miljardair Viktor Vekselberg.

▪️In de nacht van 15 maart vond een reeks explosies plaats in Kiev. Reddingswerkers kregen telefoontjes uit drie districten van Kiev.

▪️KALUSH Orchestra neemt deel aan "Eurovisie" met het nummer Stefania. De band neemt het optreden op een veilige plek op en stuurt de opname naar de organisatoren. In het geval dat Oekraïne tegen mei de Russische bezetter wint, zal de band live optreden in Italië.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:29

Dat laatste punt :') superbelangrijk :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:59

Nou ja, hopelijk een klein lichtpuntje / iets positiefs in deze moeilijke tijd....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:06

Ik maak me echt zorgen om de dierentuin in Kiev… het voer is bijna op en er zijn geen middelen om de dieren te euthanaseren.
Rot oorlog ;(

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:13

Dit boekje lag in de ACU (politiek cultureel centrum in Utrecht), het is van Russische anarchisten die hun perspectief delen op de invasie, zij zijn veel van de protesten in Rusland gestart en organiseren deze ook. Ik vond het zelf een interessant perspectief om te lezen en dacht, misschien zitten er hier ook wel mensen die het interessant vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:27

Thx Daks. Wat ik ontroerend vind aan de houding van Ukraïne is dat zij tot in het kleinste detail proberen alles voor de mensen te blijven regelen, zoals vooruitkijken naar het songfestival en dagelijkse dingen als vuil ophalen in de gebombardeerde steden.

Voor mensen die meer willen weten over de houding van China, ik heb vanochtend op Al Jazeera het volgende interview gezien met een vertegenwoordiger van het centre of China and globalisation (China), iemand van het Centre of Russia, Europe, Asian studies te Brussel en een oud deputy assistant secretary of defense for East Asia in de VS. Het geeft een hele interessante inkijk in de positie en uitgangspunten van China. Er wordt door de Chinees flink uitgehaald naar de US, wat ik eigenlijk wel kan begrijpen. Helaas horen we toch ook wat teksten terug die de ambassadeur van Rusland in het interview van afgelopen weekend opdreunde. Al met al een heel interessant interview :j

https://www.aljazeera.com/program/insid ... of-ukraine

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:49

Afbeelding
Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen :).

Mooi moment van steun, natuurlijk. Ik denk dat ze met de trein gaan, zelf.