Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:07

Gnome schreef:
Oké bedankt voor je punten maar waarom reken je dat alleen VVD aan terwijl er 3 partijen getekend hebben voor deze plannen?

Omdat de meest punten die zijn verkondigd vvd beleid is.
Het ontzien van het bedrijfsleven, burger die de rekening mag betalen.
Social zekerheid op de schop.

Allemaal vvd punten.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:19

Vergeet de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, alle economen zeggen hoe slecht voor de huizenmarkt en hoe oneerlijk het is, maar nee de VVD wil perse deze houden. En het uitsluiten van GL/Pvda vind ik zeer schrijnend, dan had je namelijk een meerderheidskabinet gehad en had je het land echt kunnen besturen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:51

Benzz schreef:
Vergeet de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, alle economen zeggen hoe slecht voor de huizenmarkt en hoe oneerlijk het is, maar nee de VVD wil perse deze houden. En het uitsluiten van GL/Pvda vind ik zeer schrijnend, dan had je namelijk een meerderheidskabinet gehad en had je het land echt kunnen besturen.

Dat bedoel ik !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:04

BigOne schreef:
Weet niet of je mij bedoelt maar ik reken het d66 zwaar aan . Ze zitten in de tang van vvd.

Dat dus!

Ik ben bij deze blij dat ik PVDA/Gl gestemd heb en geen D66. PVDA/GL hebben nu echt al hun zetels nodig om oppositie te voeren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:13

Oké nee prima. Ik las hiervoor alleen maar dat vvd het landsbelang niet in het oog heeft maar dan geldt dat dus ook voor cda en d66. Helder.

Bedankt voor jullie toelichting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:33

Nou, als de PvdA/GL door VVD als coalitiepartner was geaccepteerd, dan hadden we waarschijnlijk wel een socialer beleid.
En dat is aan de VVD wel te wijten.

Ik stem de ene keer D66 en de andere keer PvdA. Dit keer was het GL/PvdA.

Niet voor mezelf, ik heb geen last van dit VVD-beleid, maar genoeg mensen die wel de dupe zullen worden.

Ik ben wel blij, dat dit kabinet fatsoenlijk met elkaar omgaat en ik verwacht wel goede bestuurders, die kunnen onderhandelen en genoeg ervaring hebben om geen chaos te laten ontstaan met onwerkbare ideeën.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:52

Electra63 schreef:
Nou, als de PvdA/GL door VVD als coalitiepartner was geaccepteerd, dan hadden we waarschijnlijk wel een socialer beleid.

De VVD wil koste wat kost sociaal beleid voorkomen. En daarom wilden ze ook absoluut niet met PVDA/GL in een coalitie. Het voordeel wat VVD nu heeft is dat ze op zoek kunnen gaan naar rechtse meerderheden. Daar valt vast wel iets te regelen zonder al te sociaal te worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:18

Electra63 schreef:

Ik stem de ene keer D66 en de andere keer PvdA. Dit keer was het GL/PvdA.

Niet voor mezelf, ik heb geen last van dit VVD-beleid, maar genoeg mensen die wel de dupe zullen worden.

Ik ben wel blij, dat dit kabinet fatsoenlijk met elkaar omgaat en ik verwacht wel goede bestuurders, die kunnen onderhandelen en genoeg ervaring hebben om geen chaos te laten ontstaan met onwerkbare ideeën.

Kan mij geheel bij je post aansluiten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:52

maar D66 had er toch ook voor kunnen kiezen om zonder vvd, maar mét GL/pvda een minderheidskabinet te vormen?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:55

juval schreef:
maar D66 had er toch ook voor kunnen kiezen om zonder vvd, maar mét GL/pvda een minderheidskabinet te vormen?

Dat wilde D66 misschien ook wel maar GL/PVDA vond een minderheidskabinet geen optie. Die hadden grote voorkeur voor een meerderheidskabinet (logisch ook wel).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:07

Ik dacht dat D66 tijdens een debat voor de verkiezingen ook al had uitgesproken dat de voorkeur uit ging naar VVD ipv GLPvdA of was dat CDA?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

Gnome schreef:
Ik dacht dat D66 tijdens een debat voor de verkiezingen ook al had uitgesproken dat de voorkeur uit ging naar VVD ipv GLPvdA of was dat CDA?

Voor zover mijn geheugen reikt was dat de voorkeur van het CDA.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:22

Het grote nadeel van een minderheidskabinet met D66 én PvdA/GL is dat ze dan op links meer steun moesten vinden om hun plannen er door te krijgen, en die is er dan te weinig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Met dank aan de media is de voorkeur van het publiek nu eenmaal voor rechts en populistisch-rechts. Kijk naar de stijging in de peilingen van FvD.
Dus rechtse stemmers moeten niet klagen over de uitholling van de sociale zekerheid en zorg en verhoging AOW.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Ik vind het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat het door de media komt. In mijn omgeving is dat helemaal niet het geval maar gewoon op persoonlijke ervaringen in de maatschappij. Ze hebben er vast een aandeel in maargoed die beelden hebben ze ook niet zelf in elkaar geknutseld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Electra63 schreef:
Met dank aan de media is de voorkeur van het publiek nu eenmaal voor rechts en populistisch-rechts. Kijk naar de stijging in de peilingen van FvD.
Dus rechtse stemmers moeten niet klagen over de uitholling van de sociale zekerheid en zorg en verhoging AOW.

aan welke media ligt dat dan? ik had begrepen dat juist Lidewij heel weinig zendtijd had gekregen op tv.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Gnome schreef:
Ik vind het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat het door de media komt. In mijn omgeving is dat helemaal niet het geval maar gewoon op persoonlijke ervaringen in de maatschappij. Ze hebben er vast een aandeel in maargoed die beelden hebben ze ook niet zelf in elkaar geknutseld.

Is inderdaad een beetje kort door de bocht.
Maar kijk naar populaire talkshows als Nieuws van de Dag, die van Helene met Jack van Gelder, VI. Allemaal met een Telegraaf-connectie. Er wordt continu gewezen naar links als oorzaak van alle problemen, met name op het gebied van immigratie.
Kijk op FB, X of TikTok naar populaire opiniemakers of politici of politieke bewegingen.
Het framen van eerst Kaag en daarna Timmermans. Het verspreiden van fake-news en gemanipuleerde beelden.

Mensen zijn ontevreden, het is gemakkelijk om de buitenlanders de schuld te geven en denken met een klein/laag inkomen goed te zitten bij partijen als de VVD, PVV, FvD en BVNL.

Er zijn natuurlijk wel zeker beelden in elkaar geknutseld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

juval schreef:
aan welke media ligt dat dan? ik had begrepen dat juist Lidewij heel weinig zendtijd had gekregen op tv.

Bij de NPO waarbij niemand in dit topic ooit duidelijk heeft gekregen hoe ef geteld is.
Publieke omroep bashen komt ook uit rechts populistische hoek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Gnome schreef:

In geval de de PVV hebben ze zeker wel beelden in elkaar geknutseld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

De pareltjes van onze samenleving...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Media heeft zeker grote invloed. Er wordt zó veel opruiend ‘nieuws’ gepubliceerd.. niet eens omdat het zo belangrijk of bijzonder is, maar puur om de kliks. En dan heb ik het bv over de telegraaf.
Simpel voorbeeldje; als een brandstofauto in brand vliegt dan hoor je daar niks van. Een elektrische auto in brand staat de volgende dag overal op social media, puur en alleen om de kliks. Vervolgens gaan mensen denken dat die auto’s gevaarlijker zijn dan brandstofauto’s terwijl het tegenovergestelde waar is. Je krijgt nepnieuws, waar populistische partijen dan weer hun beleid op aanpassen.. en blijkbaar vindt een groot deel van Nederland social media betrouwbaarder dan het echte nieuws en de wetenschap..
En zo werkt dat voor veel meer zaken, van asielzoekers en vluchtelingen tot vaccinaties en stikstof.
Clickbait, nepnieuws.. dat is helaas de wereld waarin we nu leven en daar heeft de media absoluut een groot aandeel in. Grote nieuwszenders en kranten zouden echt wel meer kunnen doen om nepnieuws te voorkomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

mee eens, over opruiend nieuws en bashing kunnen wij als boeren zeker meepraten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

mysa schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/02/04/op ... lb5of_60MU

Pareltjes van extreem-rechts op de FvD kandidatenlijst in verschillende gemeentes.

Citaat uit het stuk: "Voormalig ‘landelijk hubcoördinator’ bij JFVD Timon Busscher staat derde op de kandidatenlijst in Den Haag. In de beruchte JFVD-appgroep, ingezien door deze krant, noemde hij de extreemrechtse terroristen Anders Breivik uit Noorwegen en de Australische Brenton Tarrant „het goddelijke duo”."

Ongelofelijk....