Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lynnepinny schreef:Voor wie bezorgd is over PFAS in eieren, hier een kaartje waar je kan checken of het bij jou in de buurt is getest: https://pfasinkaart.nl/ Bij mij lijkt het in ieder geval nog veilig te zijn...
Citaat:Er zit ook nog een financieel addertje onder het gras. Om de tegemoetkoming te financieren, wordt het Klimaatfonds van 15 miljard euro aangewend. Die pot is juist bedoeld voor langetermijninvesteringen, zodat bedrijven en huizen duurzamer worden. Het fonds was niet bedoeld voor zulke eenmalige gestes, zeggen bronnen. Zelfs VVD-vicepremier Hermans zou lang niet op de hoogte zijn geweest van deze ‘boekhoudtruc’.
In de Tweede Kamer klinkt al commentaar op dit politieke compromis. CU-Kamerlid Pieter Grinwis zegt: ,,Het is weer een staaltje kortzichtige politiek dat tegenover een paar dubbeltjes per maand aan lagere energierekening er een greep gedaan wordt in het Klimaatfonds. Mede daardoor kunnen honderdduizenden huizen niet beter worden geïsoleerd.”
Libra76 schreef:Coenradie is te goed en te groot voor de pvv. Misschien dat ze bij ja21 kan. Sinds ze van Leefbaar Rotterdam komt. Ik vind haar een van de weinige kabinetsleden die capabel zijn.
De bezuinigingen op de zorg snap ik niet. Vind ik zorgelijk
prompter schreef:Net was de (vvd) burgemeester van Heerenveen op de radio, die was woest om het graaien in de Lelylijn pot.
Citaat:Initiatiefgroep Lelylijn: ,,Wat ik zie is dat de BBB ontzettend enthousiast doet over dit besluit, dus ik durf wel te stellen dat zij een belangrijke overwinning hebben geboekt. En dan zie ik dat het oosten, waar die partij de meeste aanhang heeft, hier beter van wordt, en Flevoland en het noorden slechter. Dus voor mij is het wel duidelijk.”
Commissaris Paas (Groningen) verwijt de regeringspartijen een gebrek aan visie. Hij wijst erop dat de Lelylijn ook onderdeel is van een met het vorige kabinet ontwikkeld deltaplan. Dat voorzag erin dat het noorden en Flevoland met betere verbindingen met de rest van het land ‘een substantiële bijdrage’ kunnen leveren aan het oplossen van het gierende woningtekort in Nederland.
Fokkens (burgemeester Heerenveen) schetst het nog maar even: ,,De huidige treinverbinding tussen het noorden en de Randstad stamt uit een tijd dat de Afsluitdijk en de Noordoostpolder er nog niet waren, uit de tijd van Abraham Lincoln dus.
pien_2010 schreef:juval schreef:Wat een negativiteit. Lijkt me heel vermoeiend.
Waar slaat deze opmerking op Juval?
Citaat:Zoals beloofd, draait de coalitie de btw-verhoging op cultuur, sport en media terug. Maar dat wordt betaald door werkenden meer inkomstenbelasting te laten betalen. De coalitie had juist een belastingverlaging beloofd.
Er gaat 1,1 miljard euro extra per jaar naar Defensie. Vooral de VVD hamerde op extra geld.
⚡De energiebelasting wordt verlaagd, daarvoor wordt 200 miljoen euro uitgetrokken. Omgerekend per huishouden gaat het om iets meer dan twee tientjes per jaar.
Mis nooit meer het laatste nieuws
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Politiek.
Er komt extra geld voor mensen die onterecht geld misliepen vanwege fouten bij de arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA). Bovendien wordt er 200 miljoen extra uitgetrokken voor arbeidsongeschikten.
Grote stroomverbruikers in de industrie kunnen de komende jaren rekenen op subsidie (IKC) om hun energiekosten te drukken. Daarvoor wordt per jaar 180 miljoen euro uitgetrokken
De huurstijging van 5 procent voor sociale huurwoningen gaat voor 2025 en 2026 niet door.
️ Voor een hogere huurtoeslag wordt 1 miljard euro gereserveerd. Wilders probeert deze ingreep te verkopen als een boodschappenbonus, want het lukt niet om boodschappen bijvoorbeeld via lagere btw goedkoper te maken.
Er moet alsnog ruim 900 miljoen euro extra naar asiel. PVV-leider Wilders wilde via het ‘strengste asielbeleid ooit’ juist besparen, maar door het schrappen van reguliere opvang moeten cruiseschepen en hotels worden gehuurd. En die zijn tot drie keer duurder dan een normale opvang.
Voor de landbouw is in 2025 en 2026 nog eens 600 miljoen euro extra gereserveerd. Dat bedrag is bij lange na niet voldoende, als er boeren moeten worden uitgekocht vanwege de stikstofmaatregelen.
Er wordt 1,9 miljard euro vrijgemaakt voor de aanleg van de Nedersaksenlijn. Dat geld was alleen bedoeld voor de Lelylijn. In plaats van naar een snelle spoorlijn tussen Lelystad en het noorden, gaat het geld dus deels naar een spoor tussen Enschede en Groningen, terwijl de Tweede Kamer in december nog had gezegd dat het kabinet moest afblijven van het geld van de Lelylijn.
De belastingvrije jubileumuitkering wordt gered. Werknemers die 25 of 40 jaar in dienst zijn bij hun werkgever blijven recht houden op een onbelaste bonus. Het plan was deze af te schaffen.
Om de ándere plannen te betalen, moet er op termijn voor 600 miljoen worden gekort in de zorg, iets wat gevoelig ligt bij de PVV en met name minister van Volksgezondheid Fleur Agema.
Werkgevers gaan meer premie betalen. Onduidelijk is nog hoeveel.
NSC heeft tijdens de onderhandelingen het verzet moeten opgeven tegen het plan van minister Volkshuisvesting Mona Keijzer (BBB) om de wet Betaalbare Huur uit te kleden. Afgesproken is dat particuliere verhuurders straks weer meer huur mogen vragen dan nu. Een groot deel van de huurders dreigt daardoor duurder uit te zijn. Dat steekt nogal schril af bij wat de coalitieleiders woensdagochtend bekendmaakten over de hogere huurtoeslag en het bevriezen van de huren in dit en volgend jaar.
De duur van de werkloosheidsuitkering wordt ingekort van twee jaar naar achttien maanden. Dit plan stond al als optie in het hoofdlijnenakkoord, maar wordt nu dus ook echt doorgezet.