Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:journee schreef:Ten eerste zou ik zelf de palestijnen niet direct op één lijn willen plaatsen met Hamasstrijders.
Zijn ook niet op 1 lijn te plaatsen. Maar ze zijn wel afhankelijk van Hamas en dus misschien bang een andere mening te verkondigen.
Las toevallig vanochtend over de economie in Gaza. Daar is/was eigenlijk geen private sector. Vrijwel iedereen is óf in dienst bij de overheid (Hamas) óf in dienst bij UNRWA.
Veel meer smaken zijn er niet, werd gezegd door een deskundige. Naam even kwijt, volgens mij ook op NOS.nl
Electra63 schreef:Er is hier niemand die de wreedheden van Hamas op 7 oktober ontkent.
In detail vertellen wat ee toen gebeurd is, is niet nodig.
Dat is in de periode kort na 7 oktober continu in het nieuws geweest.
Maar dat gebeurt wel met de wreedheden van het Israëlische leger in Gaza of de illegale bezettingen door Kolonisten. Ook Israëlische militairen hebben verkracht en gemoord, daar zijn ook bewijzen van. Maar dan is de context of de geschiedenis belangrijk. Of kinderen zijn terroristen-in-de-dop.
En dan hebben we het niet eens of het drijven van de bewoners naar een concentratiekamp met als doel deze te verwijderen uit Palestina.
En de familie-uitjes van Joden/Kolonisten om naar de vernietiging van Gaza te kijken.
We hebben het over de haat van Hamas en Arabieren naar Joden. Maar er is ook haat van Joden naar Palestijnen.
Er is door sommigen hier, weinig compassie voor de Palestijnse burgers.
journee schreef:Nog enkele verklaringen van overlevers. Schokkend vooral omdat al zo'n 50 overlevenden alsnog zelfmoord schijnen te hebben gepleegd omdat ze te weinig hulp krijgen om de trauma's die ze hebben opgedaan te verwerken.
https://www.nieuwsblad.be/buitenland/overlevers-van-hamas-bloedbad-getuigen-over-gebrek-aan-steun-van-israelische-overheid-bijna-50-festivalgangers-hebben-nadien-zelfmoord-gepleegd/55190983.html
https://www.nieuwsblad.be/buitenland/israelische-jonge-vrouw-22-die-hamas-bloedbad-overleefde-stapt-op-haar-verjaardag-uit-het-leven-de-staat-israel-heeft-mijn-zus-twee-keer-vermoord/55424129.html
https://israeltoday.nl/read/geloof-alle-vrouwen-behalve-de-israelische-overlevenden-van-7-oktober/
Bedankt voor de links. Omdat ik een connectie heb met Israel wist ik almeteen hoe het zat op 7 oktober. Ik zag op de tv hoe een meisje met een grote bloedvlek in haar broek werd ontvoerd door een engerd op een scooter. Sinds die dag ga ik elke avond meerdere malen de sloten van mijn woning controleren terwijl ik hier in Nederland ineen relatief veilige buurt woon, waar echter wel mijn overburen na 7 oktober maandenlang een hele grote Palestijnse vlag uit het raam gehangen hebben. Het schijnt dat die hamasstrijders onder invloed van Captagon waren gezet om ze zodanig onmenselijke daden te kunnen laten uitvoeren. En dat hamas ook zichzelf financiert o.a. door de productie en handel in Captagon. Ja zo kun je een leger van geestesgestoorde criminelen aansturen.
https://www.israelnieuws.nl/post/bloed-kogels-en-een-lied-het-verhaal-van-de-overlevende-yuval-raphael-achter-de-isra%C3%ABlische-inzend
journee schreef:Electra63 schreef:Er is hier niemand die de wreedheden van Hamas op 7 oktober ontkent.
In detail vertellen wat ee toen gebeurd is, is niet nodig.
Dat is in de periode kort na 7 oktober continu in het nieuws geweest.
Maar dat gebeurt wel met de wreedheden van het Israëlische leger in Gaza of de illegale bezettingen door Kolonisten. Ook Israëlische militairen hebben verkracht en gemoord, daar zijn ook bewijzen van. Maar dan is de context of de geschiedenis belangrijk. Of kinderen zijn terroristen-in-de-dop.
En dan hebben we het niet eens of het drijven van de bewoners naar een concentratiekamp met als doel deze te verwijderen uit Palestina.
En de familie-uitjes van Joden/Kolonisten om naar de vernietiging van Gaza te kijken.
We hebben het over de haat van Hamas en Arabieren naar Joden. Maar er is ook haat van Joden naar Palestijnen.
Er is door sommigen hier, weinig compassie voor de Palestijnse burgers.
Dat is jouw interpretatie van bepaalde posts, maar dat kun je niet voor een ander bepalen. Bij andere posts kun je ook stellen dat er door sommige hier ook weinig compassie is naar de Israëlische bevolking. Dat werkt dus beide kanten op. Sommige mensen kiezen geen kant, andere hebben wel duidelijk een kant gekozen, wat iedereen voor zichzelf mag weten, maar verwijten op de man vanwege een 'wel of niet' reëele aanname is nog steeds niet handig.
Persoonlijk vind ik details trouwens wel belangrijk, omdat deze vaak zorgen dat je dingen beter kunt plaatsen. Wat ik dan vooral jammer vind als iemand een korte reactie plaatst zonder linkje of onderbouwing, want daar kun je vaak helemaal niets mee. Dus bij deze..
FiveSports schreef:Als iemand op mij doelt, ik vind 7 oktober afschuwelijk en betreur elke onschuldige die omgekomen is en geloof ook zeker dat daar seksueel geweld bij heeft kunnen zitten.
Ik zie Hamas als terreur organisatie en denk ook zeker niet dat de leiding helemaal Kosher is.
Als ik alleen de gruwelheden (als dat een woord is) in een weegschaal mag plaatsen, dan zie ik dat er extreem veel meer bewijs is van gruwelheden vanuit de Israëlische kant.
Daarnaast zie ik dat er een significant deel van de bevolking is die op z’n minst etnische zuivering steunt.
En daar dan weer bovenop is Hamas niet een bondgenoot van ons net als dat de Taliban geen bondgenoot is van ons die we politiek, financieel en militair steunen.
In het geval van Israël is dit wel zo. Dus vind ik het veel belangrijker dat iedereen dit ziet, omdat we anders mede schuldig blijven, naast dat we goed moeten weten wat er zich af speelt, zodat we niet zomaar mensen gaan dehumaniseren.
anjali schreef:journee schreef:Nog enkele verklaringen van overlevers. Schokkend vooral omdat al zo'n 50 overlevenden alsnog zelfmoord schijnen te hebben gepleegd omdat ze te weinig hulp krijgen om de trauma's die ze hebben opgedaan te verwerken.
https://www.nieuwsblad.be/buitenland/overlevers-van-hamas-bloedbad-getuigen-over-gebrek-aan-steun-van-israelische-overheid-bijna-50-festivalgangers-hebben-nadien-zelfmoord-gepleegd/55190983.html
https://www.nieuwsblad.be/buitenland/israelische-jonge-vrouw-22-die-hamas-bloedbad-overleefde-stapt-op-haar-verjaardag-uit-het-leven-de-staat-israel-heeft-mijn-zus-twee-keer-vermoord/55424129.html
https://israeltoday.nl/read/geloof-alle-vrouwen-behalve-de-israelische-overlevenden-van-7-oktober/
Bedankt voor de links. Omdat ik een connectie heb met Israel wist ik almeteen hoe het zat op 7 oktober. Ik zag op de tv hoe een meisje met een grote bloedvlek in haar broek werd ontvoerd door een engerd op een scooter. Sinds die dag ga ik elke avond meerdere malen de sloten van mijn woning controleren terwijl ik hier in Nederland ineen relatief veilige buurt woon, waar echter wel mijn overburen na 7 oktober maandenlang een hele grote Palestijnse vlag uit het raam gehangen hebben. Het schijnt dat die hamasstrijders onder invloed van Captagon waren gezet om ze zodanig onmenselijke daden te kunnen laten uitvoeren. En dat hamas ook zichzelf financiert o.a. door de productie en handel in Captagon. Ja zo kun je een leger van geestesgestoorde criminelen aansturen.
https://www.israelnieuws.nl/post/bloed-kogels-en-een-lied-het-verhaal-van-de-overlevende-yuval-raphael-achter-de-isra%C3%ABlische-inzend
tamary schreef:FiveSports schreef:Als iemand op mij doelt, ik vind 7 oktober afschuwelijk en betreur elke onschuldige die omgekomen is en geloof ook zeker dat daar seksueel geweld bij heeft kunnen zitten.
Ik zie Hamas als terreur organisatie en denk ook zeker niet dat de leiding helemaal Kosher is.
Als ik alleen de gruwelheden (als dat een woord is) in een weegschaal mag plaatsen, dan zie ik dat er extreem veel meer bewijs is van gruwelheden vanuit de Israëlische kant.
Daarnaast zie ik dat er een significant deel van de bevolking is die op z’n minst etnische zuivering steunt.
En daar dan weer bovenop is Hamas niet een bondgenoot van ons net als dat de Taliban geen bondgenoot is van ons die we politiek, financieel en militair steunen.
In het geval van Israël is dit wel zo. Dus vind ik het veel belangrijker dat iedereen dit ziet, omdat we anders mede schuldig blijven, naast dat we goed moeten weten wat er zich af speelt, zodat we niet zomaar mensen gaan dehumaniseren.
Israel hoewel afglijdende is nog steeds een democratie waar journalistiek mogelijk is en er dus wandaden boven tafel komen. Hamas en daarmee Gaza onder hun bestuur was/is dat niet. Net zo goed als wij weinig te horen krijgen over sommige grote ellende in Afrika omdat internet in afgesloten en journalisten geweerd worden. Dat we het niet horen is niet gelijk aan het is niet gebeurd.
tamary schreef:Als ik alleen de gruwelheden (als dat een woord is) in een weegschaal mag plaatsen, dan zie ik dat er extreem
Israel hoewel afglijdende is nog steeds een democratie waar journalistiek mogelijk is en er dus wandaden boven tafel komen. Hamas en daarmee Gaza onder hun bestuur was/is dat niet. Net zo goed als wij weinig te horen krijgen over sommige grote ellende in Afrika omdat internet in afgesloten en journalisten geweerd worden. Dat we het niet horen is niet gelijk aan het is niet gebeurd.
BigOne schreef:Ong 400 hulpverleners gedood in Gaza ( artsen, medisch personeel) en tegen de 200 journalisten en mensen die beelden uit Gaza doorgaven .
FiveSports schreef:Als iemand op mij doelt, ik vind 7 oktober afschuwelijk en betreur elke onschuldige die omgekomen is en geloof ook zeker dat daar seksueel geweld bij heeft kunnen zitten.
Electra63 schreef:anjali schreef:
Misschien kun je beter in een kibboets gaan wonen![]()
Echt je overburen bijna beschuldigen van potentiële verkrachters/moordenaars, omdat ze een Palestijnse vlag hebben hangen?
Te bizar, dat je dit gewoon plaats.
FiveSports schreef:tamary schreef:Israel hoewel afglijdende is nog steeds een democratie waar journalistiek mogelijk is en er dus wandaden boven tafel komen. Hamas en daarmee Gaza onder hun bestuur was/is dat niet. Net zo goed als wij weinig te horen krijgen over sommige grote ellende in Afrika omdat internet in afgesloten en journalisten geweerd worden. Dat we het niet horen is niet gelijk aan het is niet gebeurd.
Tamary, hoeveel journalisten zijn er vermoord sinds 7 oktober? En hoeveel daarvoor?
Wil je alsjeblieft Shireen Abu Akleh googlen? Christelijk Palestijnse vrouwelijke journalist, die gericht vermoord is door Israël. Ver voor 7 oktober.
Edit: Wat zou je ervan vinden als het een bevriende staat in Afrika is die zich schuldig zou maken aan massamoord? Dat er wapens vanuit ons daarheen zouden gaan?
tamary schreef:Beter lezen. Ik zeg enkel dat er meer wandaden boven water komen omdat Israel nog steeds een democratie is. En dat we weten dat er journalisten gedood zijn is daar een voorbeeld van. Die doofpot blijft niet dicht, nu al niet. Vanuit de gruwel oorlog in Soedan bv horen we daar in tegen weinig, niet enkel omdat het meer ver van ons bed show is, maar vooral ook omdat het internet daar bewust plat gegooid is toen het geweld / burgeroorlog daar begon. Makkelijker in een groot land waar je mobiel niet kan werken via een zender van een buurland oid.
Wil niet zeggen dat Israel blij is met journalisten in het gebied, maar er zitten consequenties aan geweld tegen journalisten en niet alleen die een buitenlands paspoort hebben. Democratie nl betekent ook dat de bevolking nog steeds een stem heeft en er grenzen zijn voor een politicus die herkozen wil worden (want wenst geen straatveger te worden of het gevang in te gaan).
anjali schreef:@Journee, jij snapt wat ik bedoel. Van @Electra mag ik mijn gevoel van onveiligheid niet uiten. Niet specifiek t.o.v. die overburen met Palestijnse vlag waar ik dus wel de hele dag tegenaan moet kijken, want ik heb verder geen contact met die mensen. Maar je hangt zo'n vlag niet zomaar op. Het is een statement.Het gaat meer over de hele sfeer nu in de samenleving waar mensen die Joods zijn of aan hen gelieerd zich genoodzaakt kunnen voelen om min of meer in de schaduw te gaan leven om vervelende confrontaties te voorkomen. Ik ben al lang blij dat ik niet meer op een universiteit zit want de 3 waar ik vroeger gestudeerd heb keren zich nu onder druk van actiegroepen ook allemaal tegen (samenwerking met) Israel.
IMANDRA schreef:anjali schreef:@Journee, jij snapt wat ik bedoel. Van @Electra mag ik mijn gevoel van onveiligheid niet uiten. Niet specifiek t.o.v. die overburen met Palestijnse vlag waar ik dus wel de hele dag tegenaan moet kijken, want ik heb verder geen contact met die mensen. Maar je hangt zo'n vlag niet zomaar op. Het is een statement.Het gaat meer over de hele sfeer nu in de samenleving waar mensen die Joods zijn of aan hen gelieerd zich genoodzaakt kunnen voelen om min of meer in de schaduw te gaan leven om vervelende confrontaties te voorkomen. Ik ben al lang blij dat ik niet meer op een universiteit zit want de 3 waar ik vroeger gestudeerd heb keren zich nu onder druk van actiegroepen ook allemaal tegen (samenwerking met) Israel.
Maar je neemt al aanstoot aan enkel een vlag, voelt je onveilig puur alleen daarom? Zonder dat die mensen iets aanstootgevend gezegd hebben over bijv joden of Israël? Zonder dat je weet waarom ze die vlag hebben opgehangen?
Ik vind het persoonlijk niet gek dat men steun uitspreekt naar de Palestijnen, gezien alles wat is gebeurd. Dat staat nog niet gelijk aan het steunen van Hamas of het discrimineren/geweld naar joden.
Ik zeg niet dat je je niet zo mag voelen. Maar het klinkt alsof er vooral veel aannames zijn gedaan.
mysa schreef:Nu snap ik het ook beter. Nou heb ik gelukkig alleen buren die een periode een Oekraïnse vlag hadden staan (met veel bomen ertussen) maar een Palestijnse (of Israëlische) vlag zou ik ook vervelend vinden om recht tegenaan te kijken.
Verder weet bijna niemand of ik ergens aan gelieerd ben, dus bedreigd heb ik me nooit gevoeld.
En uitingen van religie in het openbaar vind ik ook een slechte zaak. Keppeltje, kruisjes, niqab moet men maar gewoon thuis dragen, lijkt me verstandiger.