Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:16

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:17

fransje23 schreef:
MizzMontana schreef:
Wat jammer dat er nu al zulke moties worden ingediend… en goed dat het niet is aangenomen.

Het is een minderheidskabinet en over de inhoud/uitvoering kan nog gesproken worden. Wie weet kunnen ze constructief tot een goed compromis komen, door bijvoorbeeld uit te gaan van aantal gewerkte jaren en de aard van het beroep.

PVV stelde ook voor het kabinet niet te beëdigen.

FVD stelde voor om bewindslieden te verhoren middels openbare hoorzittingen voor hun beëdiging.

Dat zijn moties die niet eens over inhoud gaan.

Dank voor de uitleg.

Ik hoop dat steeds meer mensen zien dat pvv niet constructief is en dat je stem op die partij niets brengt om het land vooruit te helpen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:19

Ik snap het bashen op VVD niet. Ze hebben toch met elkaar om tafel gezeten en zijn allemaal blij met wat het geworden is?

Allemaal huilen dat de politiek niet normaal kan doen maar hier is het ook lekker kritiek hebben op VVD die niks verkeerd doet.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:19

Ik denk dat in het coalitie-akkoord ook dingen in staan waarvan ze weten dat ze het niet gaan redden (AOW verhogen, "bezuinigingen" op de zorg), zodat ze daarmee kunnen onderhandelen.

Beetje het idee van hoog inzetten, zodat je tijdens het onderhandelen uit kan komen waar je eigenlijk heen wilt en op die manier kan de oppositie dus ook iets winnen en dus serieus komen om te onderhandelen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:20

MizzMontana schreef:
fransje23 schreef:
Ik vind Jetten als minister president fijn.

Ik ook! Heel verbindend. Ik hoorde een klein stukje van zijn reactie in het debat gisteren. Het waren vragen over de aow leeftijd waarbij hij samenvatte te horen dat er bezwaren zijn over fysieke beroepen en andere aandachtspunten, waar gezamenlijk over gesproken kan worden.

Hopelijk Wordt het uiteindelijk ook zo opgepakt en gaan oppositiepartijen constructief meedenken en meepraten.

Eens. Heel blij mee.

MizzMontana

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:55

Ik denk dat het een misvatting is dat het alleen vvd beleid is. Maar HRA, bezuinigingen op zorg, geen verhoogde belasting op vermogen en een paar andere vvd punten die trekken wel de aandacht.

Misschien vinden “we“ (aangestuurd door de media en de oppositie) wonen, onderwijs, klimaat, defensie en een paar andere punten niet interessant genoeg?

Dit is wat D66 aangeeft er uit te hebben gehaald:

https://d66.nl/coalitieakkoord/hoofdpunten/

Van de cda kan ik zo snel niet en vergelijkbaar overzicht vinden, maar ook die hebben er vast punten uit hun partijprogramma in zitten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:57

Daarnaast lijkt het wel voor Wilders en co makkelijk om vvd te bashen. Dit zijn hun potentiële kiezers. Alhoewel Wilders natuurlijk alles graag basht.

Voor links is het ook makkelijker om vvd er uit te pikken. Dit zijn de standpunten die het verst van hun af staan in dit akkoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:02

Gnome schreef:
Ik snap het bashen op VVD niet. Ze hebben toch met elkaar om tafel gezeten en zijn allemaal blij met wat het geworden is?

Allemaal huilen dat de politiek niet normaal kan doen maar hier is het ook lekker kritiek hebben op VVD die niks verkeerd doet.

Het gaat specifiek om de billboards die de VVD langs de snelwegen heeft geplaatst.

Op de billboards van de VVD valt te lezen: 'Afspraak is afspraak', met daaronder een opsomming van vijf verkiezingsbeloften van de VVD, zoals het behouden van de hypotheekrenteaftrek en een zuinige overheid.

Daar mag iemand gerust grappen over maken en wat van vinden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:05

Een beetje flauw en jammer dat ze dat hebben gedaan…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:12

Ik vind het redelijk typerend voor de huidige koers van de VVD.
Beetje stoer doen terwijl je zetels hebt verloren en net uit een bijzonder slechts dubbel demissionair kabinet komt.
Iets meer nederigheid zou m.i passender zijn geweest.

Vermoed dat Dilan een ministerspost krijgt en als partijleider gaat worden opgevolgd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:16

Dat lijkt me een hele logische stap. Ik heb in het verleden wel vvd gestemd maar dat sinds de komst van Dylan niet meer overwogen vanwege haar niet verbindende manier van optreden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:26

Ik vind dit echt geen VVD-bashen.

Dat Yesilgoz beloond wordt na al haar fouten/leugens van de afgelopen jaren, daar vind ik wel wat van.

Op SM schuift men met name Klaver en Jetten de schuld in de schoenen voor deze plannen van deze coalitie.
Terwijl dit toch echt rechts beleid is: kleinere overheid, minder sociaal vangnet, strengere immigratie, zelfredzaamheid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:12

Gnome schreef:

Ze hebben partijbelang boven landsbelang gesteld en bewijzen met die achterlijke billboards nog maar eens dat ze er vooral zitten om hun achterban te pleasen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:52

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Het gaat specifiek om de billboards die de VVD langs de snelwegen heeft geplaatst.

Op de billboards van de VVD valt te lezen: 'Afspraak is afspraak', met daaronder een opsomming van vijf verkiezingsbeloften van de VVD, zoals het behouden van de hypotheekrenteaftrek en een zuinige overheid.

Daar mag iemand gerust grappen over maken en wat van vinden.

Ik vind het wel sterk. Eerder werd VVD juist kwalijk genomen dat ze geen ruggengraat hadden dus nu hebben ze dat wel gedaan en volgens mij mogen ze ook trots zijn op het akkoord.

Iemand mag daar zeker grappen over maken of wat van vinden maar daar heb ik dan ook weer een mening over.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:53

nps schreef:
Gnome schreef:

Ze hebben partijbelang boven landsbelang gesteld en bewijzen met die achterlijke billboards nog maar eens dat ze er vooral zitten om hun achterban te pleasen.

Ik snap die uitspraak niet. Zij doen toch ook vanuit hun optiek wat goed is voor het land? En hun stemmers lijken mij dat ook graag te willen anders hadden ze wel op een andere partij gestemd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:54

Electra63 schreef:

Dat Yesilgoz beloond wordt na al haar fouten/leugens van de afgelopen jaren, daar vind ik wel wat van.

Op SM schuift men met name Klaver en Jetten de schuld in de schoenen voor deze plannen van deze coalitie.
Terwijl dit toch echt rechts beleid is: kleinere overheid, minder sociaal vangnet, strengere immigratie, zelfredzaamheid.

Klaver is helemaal knap om de schuld te geven :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:57

Electra63 schreef:

Ik vind het wel bashen omdat ze alsnog veel stemmen heeft gehad, veel voor haar kiezers voor elkaar gekregen heeft en ze SAMEN met CDA en D66 een plan heeft gepresenteerd waar die andere partijen het ook gewoon mee eens zijn. Waarom wordt hun dan niks verweten maar alleen VVD? Zij hebben toch getekend hiervoor in wat ik begreep alleen maar goede gesprekken en sfeer?

Ik vind het meer een "we gunnen het Yesilgoz gewoon niet" thema. Beetje jammer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:01

Yesilgoz heeft gewoon D66 en CDA in de tang. Waarschijnlijk worden die later op deze formatie afgerekend.
Immers dat gebeurt altijd met coalitiepartijen van de VVD.
:+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:10

Electra63 schreef:
Yesilgoz heeft gewoon D66 en CDA in de tang. Waarschijnlijk worden die later op deze formatie afgerekend.
Immers dat gebeurt altijd met coalitiepartijen van de VVD.
:+

Als dat al zo is, dan laten die partijen dat toch echt zelf gebeuren. Zegt mij alleen maar dat ze erg sterk in haar rol is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:20

Zolang de vvd partijbelang boven landsbelang zet is dit kabinet ook geen lang leven beschoren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:29

BigOne schreef:
Zolang de vvd partijbelang boven landsbelang zet is dit kabinet ook geen lang leven beschoren.

Kun je dit toelichten want ik denk dat o.a. de rekeningen niet meer doorschuiven naar de volgende generaties, best in landsbelang is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:48

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Kun je dit toelichten want ik denk dat o.a. de rekeningen niet meer doorschuiven naar de volgende generaties, best in landsbelang is?

Dat klopt alleen schuiven ze nu de rekening naar een gedeelte van de maatschappij en blijven de grote jongens weer buitenspel. Dat noem ik geen sociaal beleid, wanneer nu de mensen met een normaal leven en inkomen( om over de zwakkeren in de samenleving maar niet te spreken) de broekriem weer fiks aan moeten halen en de rijke bovenlaag er geen glaasje chardonnay of tripje naar Dubai voor hoeft op te geven dan gaat er iets goed fout .
En de rijken mogen echt wel rijk blijven van mij, alles wat daaronder zit moet ook kunnen leven en een dagje strand of weekje camping kunnen doen.
Onder dit beleid neemt armoede wederom toe, laat staan dat we voor ouderen in de maatschappij zorgen.
Ik vind daar wat van .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:56

Het is duidelijk wie de verkiezingen echt gewonnen heeft. De vvd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:00

Oké bedankt voor je punten maar waarom reken je dat alleen VVD aan terwijl er 3 partijen getekend hebben voor deze plannen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:01

Weet niet of je mij bedoelt maar ik reken het d66 zwaar aan . Ze zitten in de tang van vvd.