Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:15

karuna schreef:
Citaat:
Maar dit moet wel allemaal betaald worden. Daarover hoor je ze vandaag minder. Om de plannen te bekostigen, gaat iedereen iets meer belasting betalen, zeggen Haagse ingewijden tegen RTL Nieuws. Zo gaat er een streep door de jaarlijkse verhoging van een aantal belastingkortingen, zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Daarmee wil het kabinet, volgens ingewijden, 1,3 miljard ophalen.Lang verhaal kort: je betaalt met deze nieuwe plannen meer inkomstenbelasting. Nadelig dus voor de portemonnee.

De btw-verhoging ter waarde van 1,2 miljard euro op cultuur, sport en media gaat definitief niet door. Dat geld wordt gevonden bij de inkomstenbelasting. En ten slotte wordt er nog wat bezuinigd op het ministerie van Volksgezondheid.

Geen idee hoe je er dan op vooruit gaat? :o? Ipv dat een aantal mensen meer gaat betalen gaat nu iedereen meer betalen, ja echt logisch 8)7

Ik vind het sowieso bijzonder als er überhaupt nog iemand financiëel op vooruit gaat de komende jaren. Met alles wat momenteel speelt: oorlog, droogte, stikstof, hoge energie kosten, aanpassen naar milieu neutrale oplossingen, enz. Ik denk dat mensen al heel blij moeten zijn als iedereen er niet verder op achteruit gaat!

Dat huren niet verhoogd worden is natuurlijk ook geen oplossing, zeker niet op de lange termijn. Maar het is wel wat mensen willen toch?

https://www.woonbond.nl/nieuws/verzet-tegen-huurverhoging/

Iedereen wil altijd maar en/en, maar in het echte leven is het een kwestie van of/of. Ongeacht wie er aan het roer staat. Op korte termijn kan er veel worden beloofd, vooral als er geld bijgeleend gaat worden, maar elk weldenkend mens weet dat dit op de lange termijn juist meer kost.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:31

Het zijn alleen de sociale huren die (voorlopig 2 jaar) niet verhoogd worden. Vrije sector mag nog verder verhoogd worden dan al besloten was, en de mensen die daarin wonen hebben nergens recht op toeslagen, dus die gaan er nog meer op achteruit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:52

Geen idee of wij persoonlijk er op voor of achteruit gaan, we redden ons wel . Maar heel eerlijk 600 miljoen voor de boeren erbij en 600 miljoen bezuiniging in de zorg, niet te rijmen imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:57

BigOne schreef:
Geen idee of wij persoonlijk er op voor of achteruit gaan, we redden ons wel . Maar heel eerlijk 600 miljoen voor de boeren erbij en 600 miljoen bezuiniging in de zorg, niet te rijmen imo.

Nee, dat zijn bezuinigingen op de verkeerde plek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:58

BigOne schreef:

Vooral niet te begrijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:01

journee schreef:
Iedereen wil altijd maar en/en, maar in het echte leven is het een kwestie van of/of. Ongeacht wie er aan het roer staat.

Dat is nou juist niet waar. Samenleven maakt nou juist dingen mogelijk die apart niet mogelijk waren, waardoor iedereen erop vooruit gaat. Het is aangetoond dat zelfs de extreem rijken gelukkiger en tevredener zijn in samenlevingen met kleinere welvaartsverschillen en goede sociale voorzieningen en zorg. (Al geloven ze dat zelf niet.)

Het is heel vaak nou juist wel en/en. En de afbraak of verslechtering raakt ook iedereen en zet allerlei spiralen in gang: zo leiden onzekere thuisomstandigheden (financiele problemen, gebrek aan vaste woonruimte en onzekerheid in werk) bv tot meer druk op de scholen maar omgekeerd leidt slechter onderwijs ook tot meer druk op de ouders. Docenten vallen dan sneller uit, maar ouders ook: veel ouders met kinderen die niet meer naar school kunnen komen bv ook zelf thuis te zitten omdat je uiteindelijk wel iets moet. Of omdat ze zelf uitvallen onder de stress. Vervolgens worden de onzekerheden alleen maar groter. Duidelijk een en/en/en die elkaar alleen maar versterkt, nu in negatieve zin helaas. (Maar vroeger was onderwijs dus ook echt een manier waarmee de maatschappij een deel van de armoede achter zich liet: het gaf stabiliteit en kansen en versterkt zo de samenleving zonder dat het ten koste gaat van iemand, iedereen is beter af. Die kant zouden we weer op moeten willen denk ik.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:50

Goed onderwijs is sowieso één van de belangrijkste pijlers in een samenleving.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:16

https://www.ad.nl/politiek/na-blijdscha ... ~aa354f78/

Citaat:
VOORJAARSNOTAEr gaat voor meer dan een half miljard bezuinigd worden in de zorg, de ww wordt verkort - van twee jaar naar achttien maanden - en werkgevers gaan meer premie betalen. Dat zijn enkele van de maatregelen die de coalitie neemt om hun plannen van de voorjaarsnota te betalen.

Er komen wat dingen naar buiten langzaam al
Dit snap ik dan weer niet, niks motiveren om tebesparen
Citaat:
Grote stroomverbruikers in de industrie kunnen de komende jaren rekenen op subsidie (IKC) om hun energiekosten te drukken. Daarvoor wordt per jaar 180 miljoen euro uitgetrokken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:49

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Iedereen wil altijd maar en/en, maar in het echte leven is het een kwestie van of/of. Ongeacht wie er aan het roer staat.

Dat is nou juist niet waar. Samenleven maakt nou juist dingen mogelijk die apart niet mogelijk waren, waardoor iedereen erop vooruit gaat. Het is aangetoond dat zelfs de extreem rijken gelukkiger en tevredener zijn in samenlevingen met kleinere welvaartsverschillen en goede sociale voorzieningen en zorg. (Al geloven ze dat zelf niet.)

Het is heel vaak nou juist wel en/en. En de afbraak of verslechtering raakt ook iedereen en zet allerlei spiralen in gang: zo leiden onzekere thuisomstandigheden (financiele problemen, gebrek aan vaste woonruimte en onzekerheid in werk) bv tot meer druk op de scholen maar omgekeerd leidt slechter onderwijs ook tot meer druk op de ouders. Docenten vallen dan sneller uit, maar ouders ook: veel ouders met kinderen die niet meer naar school kunnen komen bv ook zelf thuis te zitten omdat je uiteindelijk wel iets moet. Of omdat ze zelf uitvallen onder de stress. Vervolgens worden de onzekerheden alleen maar groter. Duidelijk een en/en/en die elkaar alleen maar versterkt, nu in negatieve zin helaas. (Maar vroeger was onderwijs dus ook echt een manier waarmee de maatschappij een deel van de armoede achter zich liet: het gaf stabiliteit en kansen en versterkt zo de samenleving zonder dat het ten koste gaat van iemand, iedereen is beter af. Die kant zouden we weer op moeten willen denk ik.)

Als de rijken gelukkiger zijn in een maatschappij met weinig inkomens verschillen, dan is dit waarschijnlijk een maatschappij waarin iedereen rijk is.

De rijken kennen elke truc om maar zo min mogelijk belasting te betalen. En multinationals worden zo'n beetje overal in de watten gelegd, want de overheden willen de innovaties / werkgelegenheid /investeringen niet kwijt.

https://nos.nl/l/2478065

https://nos.nl/l/2512327

Volgens dit stuk zorgt inkomensongelijkheid gemiddelde gezien overigens juist niet voor minder geluk:

https://repub.eur.nl/pub/9417

En als geluk voor de gemiddelde persoon echt zit in het weggeven van ons vermogen, waarom doen we dat dan niet massaal? Uiteindelijk lijkt er voor vrijwel iedereen een grens te zijn, tot waar dingen opgeven om dingen weg te kunnen geven nog mogelijk is:

https://decorrespondent.nl/14380/als-je-gelooft-dat-iedereen-gelijk-is-waarom-ben-je-dan-zo-rijk/fdb0f404-15a5-0803-0fbe-c41c45353953

Als je er echt serieus over nadenkt is de negativiteit over de vraag of mensen er in Nederland wel of niet op vooruit gaan eigenlijk lachwekkend. Op de allerarmsten na heeft men het in Nederland echt heel goed...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:00

Nou ja, deallerarmsten is nu iedereen tot pakweg net onder modaal inkomen. Eten en verwamen gaat nog net (bij best wat mensen dat ook niet eens meer ) en meest geen geld meer voor meer dan dat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:49

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:51

karuna schreef:
Nou ja, deallerarmsten is nu iedereen tot pakweg net onder modaal inkomen. Eten en verwamen gaat nog net (bij best wat mensen dat ook niet eens meer ) en meest geen geld meer voor meer dan dat.

Klopt. Bij veel mensen waaronder familie van mij met 3 jonge kinderen gaat ongeacht de buiten temperatuur de verwarming niet hoger als 16 - 17 graden. Brrrrrr. De rekening kan anders niet betaald worden!
Dus er is in veel gezinnen een enorme bezuiniging gaande om rond te komen en dat blijft onzichtbaar voor de wereld.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:09

Minister Faber krijgt 863 miljoen extra. In plaats van het strengste asielbeleid ooit, is het de duurste asielbeleid ooit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:14

Ja, als je geen vaste locaties hebt, moet je hotels en cruiseboten inhuren, dat kost per dag geloof ik drie keer zoveel of zoiets.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:22

Er is onder de bevolking brede steun voor het aanpakken van klimaatverandering, en slechts 1 op de 10 ondervraagden is tevreden over het huidige kabinet op dit punt. Men is vooral ook ontevreden over het gebrek aan daadkracht en het zwalkende beleid; dan weer subsidies, dan weer hogere kosten:

https://nos.nl/artikel/2563891-brede-st ... in-kabinet

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:34

prompter schreef:
Ja, als je geen vaste locaties hebt, moet je hotels en cruiseboten inhuren, dat kost per dag geloof ik drie keer zoveel of zoiets.

Niet alleen dat las ik in de krant. Ook dwangsommen omdat het IND niet binnen het afgesproken termijn uitspraak doet. Ook las ik dat Minister Faber hoogstwaarschijnlijk nog meer geld nodig heeft om haar twee statuswet door te voeren.
Ik had begrepen dat er fors bezuinigd kon worden op het asielbeleid volgens de pvvv.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:38

De PVV is niet echt in staat om dingen daadwerkelijk te realiseren, dat is nu wel duidelijk geworden. Regeren is toch echt iets anders dan als oppositie roepen wat er allemaal anders moet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:41

Ik ben benieuwd naar de uitwerking van de plannen. Er kwamen op X al berichten voorbij dat sommige mensen toch een huursverhoging al binnen hadden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:43

Er worden gewoon zaken vooruit geschoven. Er is geen gezamenlijk belang. Iedere partij heeft een paar puntjes binnengesleept, maar er is weinig visie.

De ministerraad zal leuk zijn..... Coenradie en Agema hebben toch wel een probleem op hun bord gekregen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:16

Je, binnen de pvv heerst ook niet bepaald saamhorigheid op het moment. Ik zie Coenradie echt niet blijven in de toekomst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:49

De PVV doet eindelijk eens iets voor de laagste inkomens. Dat ben ik niet echt meer van ze gewend. Behalve in verkieizingstijd dan.

Zal het kabinet dan toch op omvallen staan?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:49

Coenradie is te goed en te groot voor de pvv. Misschien dat ze bij ja21 kan. Sinds ze van Leefbaar Rotterdam komt. Ik vind haar een van de weinige kabinetsleden die capabel zijn.

De bezuinigingen op de zorg snap ik niet. Vind ik zorgelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:14

Loretta schreef:
De PVV doet eindelijk eens iets voor de laagste inkomens. Dat ben ik niet echt meer van ze gewend. Behalve in verkieizingstijd dan.

Mag ik hierom lachen? Eerst meestemmen met alle huurverhogingen en nu zeggen dat ze wat binnenhalen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:16

Electra63 schreef:
Er worden gewoon zaken vooruit geschoven. Er is geen gezamenlijk belang. Iedere partij heeft een paar puntjes binnengesleept, maar er is weinig visie.

Inderdaad! En weinig is volgens mij nog te positief gesteld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:22

BigOne schreef:
Loretta schreef:

Mag ik hierom lachen? Eerst meestemmen met alle huurverhogingen en nu zeggen dat ze wat binnenhalen.

Natuurlijk mag je lachen.

Daarom vraag ik me ook af of het kabinet op klappen staat.
Tot nu toe heb ik nog niets anders gezien van de PVV dan neo liberaal beleid