Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:12

Je snapt het niet hè….. paar jaar geleden was elke hondendrol in het bos nog teveel co2 uitstoot. En nu schijten daar flink wat wolven, én zullen er meer kinderen met bus en auto naar school moeten. Zó goed voor het milieu. Het is zo tegenstrijdig allemaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:46

Ik heb, heel dom, gereageerd onder het bericht van RTVUtrecht op iemand die meent dat wolven geen mensen aanvallen. Heb een bron genoemd maar dat zal vast niet goed zijn.

Ik vind de brief die naar van der Leyen gaat heel goed. Die stress herken ik ook. Nu weer een hond in Scherpenzeel. Echt vreselijk ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:33

tienus63 schreef:
Zichtmelding Posterholt L, gistermiddag. Met twijfel, maar ik kopieer het omdat het nieuw gebied zou kunnen zijn waar wolf zich vestigt.
Citaat:
Posterholt Limburg
25-11-2024
Iets voor 12.00 uur

Mogelijk een wolf gezien thv de scheidingsweg/ bakhuisweg in Posterholt.

Betrouwbaarheid laag

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1GhBwmneDG/?

het is niet helemaal nieuw met zichtmeldingen in dit gebied. In vlodrop en Herkenbosch was er vorig jaar ook al een melding en aanval. In Putbroek bij een vrienin liep er 1 op het terrein al is dat gezien de vorm van de staart nog steeds twijfel of dat nu wolf of hond was. Echter was het gedrag en de manier van lopen en formaat echt wolf en nergens honden vermist.
Precies op die hoek heb ik jarenlang mijn paarden gehouden, ben blij dat ik ze nu aan huis heb staan en de padock aan huis al wolfwerend gemaakt is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 10:05

Zichtmelding Soest U
Citaat:
Soest, Utrecht
26-11-2024
21.45

Zicht melding wolf
Hier stond hij, voor mij liep een man met hond, waar de wolf naar keek. Geen idee of hij van plan was om rechtdoor te lopen of weet linksaf terug het bos in

Betrouwbaarheid gemiddeld

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15Zoa8kYVw/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 10:08

Aanval Hulshorst Gld 26-11-24 twee schapen gedood
Citaat:
Hulshorst, Gelderland
26-11-2024

Afgelopen nacht: 2 ramlammeren gedood.

Betrouwbaarheid: Hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EmqMSiYaw/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 10:13

Uitleg van Wolvenmeldpunt geen wolf over hun beoordelingssysteem mate van betrouwbaarheid van de meldingen:
Citaat:
Omdat er nog veel onduidelijkheid is over de betrouwbaarheidsgraad van een melding, hier nog even de uitleg.

Wij maken de meldingen met een betrouwbaarheidsgraad van laag, gemiddeld of hoog. Wij krijgen helaas te maken met meldingen die lastig te controleren zijn, of waar twijfel over is, er word zelfs opgeroepen om fake meldingen bij ons te doen.

Hoe beoordelen wij de meldingen:

-Doorgestuurde berichten, bron niet bekend: betrouwbaarheid laag.
-Meldingen waarbij bron wel bekend is maar (nog) nier aangemeld is bij ons via WhatsApp: Betrouwbaarheid gemiddeld.
-Meldingen van leden die zich bij ons aangemeld hebben: betrouwbaarheid hoog.

Wij hopen dat het zo wat meer duidelijk is voor iedereen.

Team "Geen Wolf"

#geenwolf

Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/18ki9g ... tid=WC7FNe

M.a.w. een melding met een lage betrouwbaarheid kan 100% kloppend zijn, alleen hebben de mensen achter geen wolf de melding niet kunnen verifiëren omdat ze de bron niet gesproken hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:28

Klinkt als een goed systeem.

Weet iemand de reden waarom er is opgeroepen om nep meldingen te doen, heeft dat (in de ogen van degenen die dat oproepen en doen) nog een praktisch nut in het voordeel van wolven? Of is dat gewoon ordinair treiteren. Ik kan mij geen voorstelling maken waarom iemand dat een goed idee zou vinden

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:34

Misschien vanuit Pro wolf om te bewijzen dat Geen Wolf 'klakkeloos' alles overneemt? (Wat niet zo is volgens mij).
Soms komen er ook wel gekke, ongeloofwaardige meldingen binnen.

Ik had laatst een screenshot gestuurd waar de locatie etc bij stond en waar het duidelijk om een wolf ging. Dat werd een lage betrouwbaarheid terwijl de melding ansich gewoon betrouwbaar was maar omdat ik het doorstuurde niet meer.
Ik had die persoon kunnen berichten maar dat komt dan ook in zijn spambox terecht (was ook een groep die ik wel kon zien maar niet in kon reageren). Gezien het een nieuwe locatie was dacht ik, zo snel mogelijk doorsturen zodat mensen voor de nacht hun beesten op stal kunnen zetten.

Dus het is ook lastig om daar een goede regelgeving in te verzinnen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:53

Ik denk ook dat betrouwbaarheid best goed kan zijn, een tijd terug is zogenaamd ook een wolf gezien + aangereden in mijn woonplaats. Dat was al zo onlogisch als maar kan, en dat bleek dan ook om een aangereden vos te gaan.
Die melding is hier in het topic ook niet voorbij gekomen, dat vind ik ook alleen maar goed (er wordt goed gefilterd! +:)+ ) Je weet nu eenmaal niet hoe groot de kennis is van iemand die een melding doet, het kan ook van een iemand zijn die het verschil niet ziet tussen een wolf, vos, hond of kat bij wijze van spreken. Hier was dat het geval.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 11:19

Redenen zijn legio om valse meldingen te doen, grapjassen, mensen die de geloofwaardigheid naar beneden willen halen, onruststokers, mensen die hopen dat de politiek wakker wordt.

Ikzelf heb ook wel eens een melding gedaan met dikke twijfel. Dan zei ik dit en dat is er aan de hand, krijg je nog een melding of meerdere uit mijn regio, dan zal het wel kloppen en gooi het in de groep.
Soms las ik dan de volgende dag aanval of zichtmelding 8-12 km in rechte lijn bij me vandaan. Soms verder niets.

Maar ik heb ook weleens een melding uit een lokale dorp groep van Facebook doorgestuurd.
Vanwege de reacties en foto’s die daar gegeven werden, werd de melding zo overgenomen.
Dat was net een gebied waar men nog niet zo op de hoogte is van de alert groep op whatsapp.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:27

Vandaag in de Telegraaf:
Gemeente Utrecht wil hele roedel wolven op Utrechtse Heuvelrug zenderen.

De provincie Utrecht werkt aan een vergunning voor het vangen, verdoven en zenderen van een roedel wolven die op de Utrechtse Heuvelrug leeft. Dat zei verantwoordelijk gedeputeerde Mirjam Sterk woensdag tijdens een commissievergadering. De vergunning was aanvankelijk aangevraagd voor een alleenlevende wolf, die volgens deskundigen voor problemen zorgde
Dit jaar bleek dat de solitaire wolf nu deel uitmaakt van de roedel op de Utrechtse Heuvelrug. Sterk zei dat de provincie met het zenderen informatie over de dieren wil krijgen zodat heel snel kan worden ingegrepen, mocht dat nodig zijn. Volgens de provincie bestaat de roedel op de Utrechtse Heuvelrug uit maximaal zeven wolven.

Vorige week kreeg het Wolvenmeldpunt een melding over een confrontatie tussen een fietsende jongen en wolven op de Voskuilerdijk in Woudenberg. De jongen vertelde dat hij naar school fietste toen uit een naastgelegen bosje een groep wolven verscheen. Deze wolven kwamen om hem heen staan. Van schrik viel de jongen van zijn fiets.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 11:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 12:06

Zichtmelding Putten afgelopen nacht.
Citaat:
Putten Gelderland
27-11-24
zichtmelding wolf

2 wolven staken de Beekweg over ter hoogte van het Nijhuis voetpad in Putten rond 12.00 uur vannacht

Betrouwbaarheid laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14tTrM ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 12:12

Zichtmelding Putten/Nijkerk
Citaat:
Nijkerk/Putten Gelderland
27-11-2024
Vanochtend vroeg

Wolf gezien thv paardenkliniek Hofma & en van Gelder op de nieuwe voorthuizerweg

Betrouwbaarheid laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B9aQ39aRA/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 12:36

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo Gelderland
27-11-2024
10.15 uur

Wolf stak de uddelermeerweg in Ermelo over.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DUapuePgx/?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:08

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:12

jibberjabber schreef:
Vandaag in de Telegraaf:
Gemeente Utrecht wil hele roedel wolven op Utrechtse Heuvelrug zenderen.

De provincie Utrecht werkt aan een vergunning voor het vangen, verdoven en zenderen van een roedel wolven die op de Utrechtse Heuvelrug leeft. Dat zei verantwoordelijk gedeputeerde Mirjam Sterk woensdag tijdens een commissievergadering. De vergunning was aanvankelijk aangevraagd voor een alleenlevende wolf, die volgens deskundigen voor problemen zorgde
Dit jaar bleek dat de solitaire wolf nu deel uitmaakt van de roedel op de Utrechtse Heuvelrug. Sterk zei dat de provincie met het zenderen informatie over de dieren wil krijgen zodat heel snel kan worden ingegrepen, mocht dat nodig zijn. Volgens de provincie bestaat de roedel op de Utrechtse Heuvelrug uit maximaal zeven wolven.

Vorige week kreeg het Wolvenmeldpunt een melding over een confrontatie tussen een fietsende jongen en wolven op de Voskuilerdijk in Woudenberg. De jongen vertelde dat hij naar school fietste toen uit een naastgelegen bosje een groep wolven verscheen. Deze wolven kwamen om hem heen staan. Van schrik viel de jongen van zijn fiets.

Top!
Enerzijds mogelijk om waardevolle info te krijgen, plus de kans om mensen op tijd te waarschuwen én de vangactie maakt ze mogelijk weer iets schuwer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 17:16

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:27

Alles weer afzwakken . Ik zit dat dan weer met zo'n ergenis te lezen. In je handen klappen . ja dat is de oplossing tegen 7 wolfen. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:28

tienus63 schreef:
Uit het RD van vandaag. Via link te lezen.
Ecoloog Rick van Malssen aan het woord over de ontmoeting wolven en scholier vorige week.

https://www.rd.nl/artikel/1086273-op-de ... een-paniek

Bron reformatorisch dagblad

In de landen die hij aanhaalt is een afschot beleid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:29

Die stond te dicht bij een windmolen. Dat is duidelijk...

Hij vergeet dat ze ze daar schuw houden door de niet schuwe af te knallen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 17:29

Barneveld lobbyt voor maatregelen tegen de wolf
In Den Haag
Citaat:
‘Groeiende wolvenpopulatie zorgt voor mismatch’; Barneveld lobbyt in Den Haag voor maatregelen

Er is een groeiende ‘mismatch’ tussen de veiligheidsbeleving van mensen en de voortgang van de mogelijkheden om de toenemende wolvenpopulatie te beheren. De gemeente Barneveld dringt deze week samen met andere gemeenten bij politiek ‘Den Haag’ - opnieuw - aan op maatregelen.

Dat antwoordde wethouder Bennie Wijnne dinsdagavond op vragen van SGP-raadslid Wout Hazeleger. Tijdens de rondvraag van de commissievergadering Bestuur vroeg het raadslid aandacht voor de ,,steeds heftiger wordende overlast’’ door wolven, onder meer in de regio Barneveld.

Bron Barneveldse krant

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... veld-lobby

https://archive.ph/yQvyk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 17:33

Animal Rights en De Faunabescherming gaan de vergunning aanvechten
Citaat:
27.11.2024
Animal Rights en De Faunabescherming gaan de vergunning aanvechten die het mogelijk moet maken een roedel wolven op de Utrechtse Heuvelrug te vangen, verdoven en te zenderen. De dierenrechtenorganisaties stellen dat de wolven op de Utrechtse Heuvelrug geen onnatuurlijk gedrag vertonen en dat er daarom geen rechtvaardiging is voor het vangen en zenderen van de dieren. Ze wijzen er ook op dat het vangen van wolven stressvol voor de dieren is, zeker als dat met pootklemmen gebeurt….

Ook natuurlijk gedrag kan voor een wolf een probleem worden, gewenning aan de mens is geen onnatuurlijk proces…aanpassing is geen onnatuurlijk proces. Wel is het een gedrag die onacceptabel is.

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/19yCu6 ... tid=WC7FNe

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:34

Tuurlijk.
En met wat pech luistert de rechter naar die kwiebus hierboven

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 17:35

Citaat:
Huh Bijzondere incidenten, (zoals hybriden, wederom vanuit Duitsland).

Dit is de communicatie van de Whatsapp groep NL-wolf. Deze Whatsapp groep is aangemaakt op 21-02-2018. ( IPO LUPUS Werkgroep)
30-01-2023 / 15.48 uur: Mogelijkheid om aan te melden voor opleiding wolf is weer geopend. Dit bieden wij als Zoogdiervereniging aan samen met zwartgemaakt, onze collega’s in Sachsen-Anhalt en zwartgemaakt. Behoorlijke nadruk ligt op ecologie van wolven, maar er komt nog veel meer aan bod zoals beleid ( Nederland en Duitsland), bijzondere incidenten( zoals hybriden, wederom uit Duitsland), beoordelen van schadegevallen, bemonsteren van kadavers en drollen en het omgaan met verschillende etnische perspectieven met betrekking tot de wolf.

Afbeelding
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/14y6mx ... tid=WC7FNe