Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:34

bulck schreef:
Als jij vindt dat het aanvallen van politie of militairen geen misdaad is, dan verschillen we daar in mening.

Dus als Oekraine (bezet) Russische (bezettingsmacht) politie of militairen doodt, is dat dan een misdaad? Ik dacht het niet (en internationaal recht zal het met me eens zijn), volgens mij is dat een oorlogsdaad.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:38

Inmiddels heeft de IDF gezegd dat het naderen van de kustlijn een kogel betekent dus vissen , even baden enz betekent dood.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:49

En inmiddels bericht de NOS dat de gesprekken zijn vastgelopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:52

BigOne schreef:
Mysa, je opmerking dat ze anders de hele Gazastrook in de eerste week wel plat hadden gebombardeerd is zo’n dooddoener. Wat denk je welke steun Israël nog had gehad, dan had de hele wereld zich van hun afgekeerd ( behalve trump misschien) .

Zou je denken? Voor zover ik me kan herinneren was de hele westerse wereld die dagen na 7 oktober op de hand van Israël. Als ze het meteen hadden gedaan, was dat misschien nog wel gepikt ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:01

hwn schreef:
bulck schreef:
Die intentie is er wel langs de kant van Hamas (charter gewoon op te zoeken)

Vreemd, ik heb dat charter opgezocht en ik vind hier niets genocidaals in, enkel dat ze tegen het zionistisch project zijn en een islamitisch geïnspireerde staat willen waar de 3 godsdiensten in vrede kunnen samenleven. Heb jij dan een andere versie dan ik? En dat charter is al herroepen, jullie blijven maar dezelfde zaken blaten zonder te willen inzien dat het de zionistische kant is waar niet mee te praten valt.

Hwn, het klopt dat de standpunten van Hamas sinds 2017 officieel zijn herroepen.

https://kennisbankterrorisme.nctv.nl/organisaties/hamas

Maar hoe kun je de dodelijke aanval en ontvoering op meer dan 1000 Israëlische burgers op 7 oktober hiermee in in overeenstemming brengen? Is dat een daad in overeenstemming met de standpunten van Hamas vóór of na 2017?

Mensen kunnen inderdaad heel veel zeggen, maar meestal zeggen daden toch meer dan woorden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:10

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:21

Electra63 schreef:
Wow Imandra +:)+
Compliment hoe duidelijk jouw berichten altijd zijn !

Daar sluit ik me van harte bij aan!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:30

hwn schreef:
bulck schreef:
Als jij vindt dat het aanvallen van politie of militairen geen misdaad is, dan verschillen we daar in mening.

Dus als Oekraine (bezet) Russische (bezettingsmacht) politie of militairen doodt, is dat dan een misdaad? Ik dacht het niet (en internationaal recht zal het met me eens zijn), volgens mij is dat een oorlogsdaad.

Ik vermoed dat bulck hierbij doelde op burgers die personen in functie aanvallen. Niet op een land dat zich verdedigt tegen een bezetter.

Het is dus belangrijk om te kijken wat de context is. Als een arabier op Israëlisch grondgebied een ambtenaar in functie aanvalt is dit gewoon strafbaar. Net als in Nederland. Als een palestijn zichzelf op palestijnsgrond gebied verdedigd tegenover binnen vallende Israëliërs is het natuurlijk een ander verhaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:34

Punt is dat er geen rechtspraak volgt voor bijvoorbeeld die stenengooiende Palestijn van 15 en deze wordt opgesloten en behandeld als een terrorist.

En wanneer worden de kolonisten berecht die hele dorpen in beslag nemen? Brand stichten enz. ?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:38

Electra63 schreef:
Punt is dat er geen rechtspraak volgt voor bijvoorbeeld die stenengooiende Palestijn van 15 en deze wordt opgesloten en behandeld als een terrorist.

En wanneer worden de kolonisten berecht die hele dorpen in beslag nemen? Brand stichten enz. ?

Dat is denk ik weer een ander, maar zeker niet onbelangrijk issue. Dat de rechtspraak eerlijk wordt en administratieve detentie geen 'standaard' praktijk blijft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:34

Volgens deze twee artikelen zou Steve Witkoff eind deze week afreizen om te helpen bij de bemiddeling tussen partijen. Hopenlijk kan hij weer een opening creëeren bij de onderhandelingen.

Hoe verdeeld de partijen in Israël zijn is in het linkje ook wel duidelijk. Waar de ene persoon zelfs sowieso zwaar tegen de onderhandelingen zelf is, de ander bij onderhandelingen vooral voet bij stuk wil houden en weer een ander vooral benadrukt hoe belangrijk de onderhandelingen zijn om vrede te bereiken.

https://www.christenenvoorisrael.nl/artikelen/witte-huis-witkoff-naar-doha-om-onderhandelingen-over-gaza-voort-te-zetten

https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-hamas-gazastrook-luchtaanvallen~bf95af0b/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:05

thequeensmum schreef:
Electra63 schreef:
Wow Imandra +:)+
Compliment hoe duidelijk jouw berichten altijd zijn !

Daar sluit ik me van harte bij aan!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:16

Echwel schreef:
Bigone ga nou eens werkelijke onafhankelijke websites neerzetten
In de corona tijd mocht van jou niemand Twitter of Facebook als referentie geven
En nu doe je.niet anders

Zal ik je de telefoonnummers geven van de ouders enz die erbij waren 7 oktober...
Stop.met dat nepnieuws

https://www.newindianexpress.com/world/ ... ape-claims

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:24

Over de onthoofde en verbrande babies op 7 okt;
The Hamas baby beheading hoax refers to allegations, since refuted, that Hamas killed and beheaded dozens of babies and toddlers during the incursion it launched into southern Israel on October 7, 2023, which constituted the first phase of the Gaza war. The allegations were first made by soldiers of the Israeli Defense Forces (IDF) and members of Israeli civilian rescue groups in interviews with local and international journalists. The hoax was initially endorsed by then-US President Joe Biden, the office of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, and some IDF spokespeople, and was then spread credulously by Western media outlets, gaining widespread coverage and, arguably, helping to shape the consensus in favor of war on the Gaza Strip. Similar reports accused Hamas of hanging or slitting the throats of babies and burning others alive, including by stuffing at least one young child into a hot oven.[1]
Since then, only one victim of the October 7 violence in Israel has actually been identified as a baby – a 10-month-old girl who was shot by Hamas.[2] At times the Israeli government has discreetly admitted that the rumors about the beheaded children are unfounded. The hoax is argued by critics of the war on Gaza to be an example of atrocity propaganda and evidence that Israel is waging a "war on truth" during the Gaza war.[3][4]

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:13

hwn schreef:
Echwel schreef:
Bigone ga nou eens werkelijke onafhankelijke websites neerzetten
In de corona tijd mocht van jou niemand Twitter of Facebook als referentie geven
En nu doe je.niet anders

Zal ik je de telefoonnummers geven van de ouders enz die erbij waren 7 oktober...
Stop.met dat nepnieuws

https://www.newindianexpress.com/world/ ... ape-claims

En hier het artikel naar het oorspronkelijke interview. Waardoor je ook duidelijk kunt zien dat het verhaal toch 'enigszins' uit zijn verband getrokken is.

https://www.ynetnews.com/article/s1hdxem81g

Waar ook de redenen worden uitgelegd voor het feit dat er geen aanklachten zijn. Omdat er chaos was, prioriteit lag bij de overlevende en de gevonden lichamen die ontkleed, bebloed en verminkt gevonden zijn allemaal behoren aan vermoorde meisjes en vrouwen. Verder denk de aanklaagster dat vervolging door het gebrek aan levende slachtoffers en forensisch materiaal om deze reden onhoudbaar is en pleit daarom voor algemene vervolging op alle daders van 7 oktober.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:27

bulck schreef:
Israel is een democratisch land, dus uiteraard heb je daar stemmen langs elke kant en is er effectief kritiek op de regering Netanyahu(terecht en onterecht).

Waar komt dan het gedoogbeleid van een terroristische organisatie sinds 2007 op afgestaan Israelische grond ten behoeve van de Palestijnse zaak?

Een apartheidsstaat (of ja, je zal vast wel weer beweren dat je het beter weet dan het ICJ of dat die antisemitisch zijn) kan nooit een democratie zijn, want in een democratie is er gelijkheid en dus bescherming van minderheden.

En Gaza afgestaan Israëlische grond? Gaza is nooit van Israël geweest (imo heeft Israël zelfs nooit land gekregen, ze hebben het allemaal manu militari ingepikt en de wereld heeft het dan uiteindelijk maar toegestaan omdat ze nog een schuld te vereffenen hadden). Natuurlijk, als dat de versie is die de Israeli's ook leren op school, dan is er weinig hoop.

Hoezo gedoogbeleid? Hamas heeft duidelijk in 2006 de stap naar de politiek willen zetten (al hadden ze niet verwacht dat ze de verkiezingen zo overweldigend gingen winnen). De verkiezingen waren eerlijk verlopen, dus in een rechtvaardige wereld hadden ze de kans moeten krijgen om te bewijzen dat het ook met diplomatie en politiek kon opgelost worden (ook al ben ik normaal fans van cordon sanitaire en zo). Maar als er vrede "dreigt", komt Israël in de problemen, want stel je voor dat je dan moet gaan praten over een Palestijnse staat. Dus hebben ze eerst geprobeerd Hamas te laten omverwerpen, en toen dat niet lukte en Hamas helemaal de macht kreeg, hebben ze er maar een concentratiekamp van gemaakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:59

journee schreef:
En hier het artikel naar het oorspronkelijke interview. Waardoor je ook duidelijk kunt zien dat het verhaal toch 'enigszins' uit zijn verband getrokken is.

Waar ook de redenen worden uitgelegd voor het feit dat er geen aanklachten zijn. Omdat er chaos was, prioriteit lag bij de overlevende en de gevonden lichamen die ontkleed, bebloed en verminkt gevonden zijn allemaal behoren aan vermoorde meisjes en vrouwen. Verder denk de aanklaagster dat vervolging door het gebrek aan levende slachtoffers en forensisch materiaal om deze reden onhoudbaar is en pleit daarom voor algemene vervolging op alle daders van 7 oktober.

Nooit gehoord van het "innocent until proven guilty" principe, of geldt dat niet voor Palestijnen? Je moet me niet vertellen, met Israël die overal drones en spionnen heeft, die zijn vijanden wereldwijd kan gaan opblazen, van de tallozen uren filmpjes en beeldmateriaal die beschikbaar zijn op 7 oktober, dat ze dan in hun eigen achtertuin helemaal NIETS konden vinden? Ze geven er nu natuurlijk zo'n draai aan om hun leugens af te schermen, maar toen de VN voorstelde om mee te helpen zoeken naar slachtoffers, kregen ze weer een nee, vooral omdat er wel degelijk bewezen verkrachtingszaken zijn tegen het IDF.

Maar we dwalen meer en meer af van de kern van de zaak: HET MOET NU ECHT GAAN STOPPEN ! Anders kan ik heel goed begrijpen dat die radicalisering waarvoor Bulck zo'n schrik heeft, er echt gaat komen. Maandag bij het protest in Brussel had ik ook plots zo'n immense woede in mij, ik had zo iets van "gasten, stop met intifada en revolution te roepen, maar begin eraan". (Gelukkig was dat gevoel eenmalig, donderdag voelde ik me al anders, al voelen die protesten al niet meer zo feestelijk als ze eruit zien). Als een te brave mens als ik (dat hoor ik toch vaak rondom mij) al zo gaat denken, wat moet het dan zijn voor die mensen die hetzelfde bloed door hun aderen stromen hebben als de slachtoffers?

Gelukkig komen er ook meer en meer gerechtelijke acties: een twintigtal landen (waaronder Spanje en Ierland) zullen volgende week vergaderen over sancties tegen Israël, en de Belgische regering wordt voor de rechter gedaagd voor zijn medeplichtigheid. Dat neemt al wat van de machteloosheid en de frustratie weg, het feit dat er effectief IETS gebeurt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:46

BigOne schreef:
Over de onthoofde en verbrande babies op 7 okt;
The Hamas baby beheading hoax refers to allegations, since refuted, that Hamas killed and beheaded dozens of babies and toddlers during the incursion it launched into southern Israel on October 7, 2023, which constituted the first phase of the Gaza war. The allegations were first made by soldiers of the Israeli Defense Forces (IDF) and members of Israeli civilian rescue groups in interviews with local and international journalists. The hoax was initially endorsed by then-US President Joe Biden, the office of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, and some IDF spokespeople, and was then spread credulously by Western media outlets, gaining widespread coverage and, arguably, helping to shape the consensus in favor of war on the Gaza Strip. Similar reports accused Hamas of hanging or slitting the throats of babies and burning others alive, including by stuffing at least one young child into a hot oven.[1]
Since then, only one victim of the October 7 violence in Israel has actually been identified as a baby – a 10-month-old girl who was shot by Hamas.[2] At times the Israeli government has discreetly admitted that the rumors about the beheaded children are unfounded. The hoax is argued by critics of the war on Gaza to be an example of atrocity propaganda and evidence that Israel is waging a "war on truth" during the Gaza war.[3][4]

Hulpverlener zag babylijkje met daaraan nog het verwarmingselement van een oven. Hij verklaard niet te weten hoe het kind in de oven is gekomen of onder welke omstandigheden het exact is overleden, omdat de woning waar het kind uit kwam ook verbrand is.:

https://israelcnn.com/body-of-a-baby-burnt-in-an-oven/

Misschien gewoon toeval, maar
soldaat vertelt over beelden gevonden op een bodycam van Hamas strijder. Hij vertelt over de marteling van een jong koppel en hun baby die in een oven werd verbrand:
https://youtu.be/T8GrTE3lNn8?si=3DoipWvWg9pT_rBz

Joodse mensen in Nederland wordt enkele beelden getoond die worden overhandigd aan het internationale strafhof, waaronder verkoolde kinderlijkjes, beelden die niet zijn vrijgegeven of online te vinden, wat tot veel geschokte omstanders lijdt.

https://www.ad.nl/binnenland/mensen-barsten-in-tranen-uit-bij-zien-gruwelbeel-den-ha-mas-aan-val-tijdens-protest-organisatie-heeft-spijt~ad4f315e/#:~:text=De%20beelden%20werden%20getoond%20aan,aan%20het%20Strafhof%20te%20overhandigen.

Omdat er in Israël zo'n 18 baby's zijn per 1000 inwoners, zou je bij een moord /ontvoering van een kleine 1500 mensen, statisch gezien toch zo'n 20 baby's onder de gesneuvelde mensen verwachten. Geloven dat er maar 1 baby slachtoffer is geworden is gewoon niet realistisch.

Wat ook betekend dat verhalen over tientallen onthoofde baby's natuurlijk ook onzin zijn. Maar over het algemeen zit er vaak wel een kern van waarheid in veel verhalen, ook als de exacte omstandigheden niet bekend zijn. Alle verhalen als fake news bestempelen omdat 90% op geruchten gebaseerd, is ook niet realistisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 23:00

Dat van die verbrande baby bleek achteraf niet waar en wat betreft de verkrachtingen, wanneer ze de lijken goed hebben onderzocht hadden ze materiaal genoeg gehad om de bewering te bewijzen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 23:33

Ik lees dit topic al vanaf het begin af aan mee, en probeer zo nu en dan iets zinnigs te posten, maar ik probeer me altijd een beetje te onthouden van teveel sensatiebeluste berichten. Toch vind ik het wel erg ver gaan om wat er op 7 oktober is gebeurd, zo makkelijk aan de kant te schuiven of te bagatelliseren omdat Israëliërs de aanvallen zelf zouden hebben uitgelokt. Zeker als het gaat om seksueel geweld. Wat betreft de verkrachtingen, is hier geloof ik al eerder een recent Israëlisch rapport gedeeld waarin werd aangegeven dat er bovengemiddeld seksueel geweld zou zijn gebruikt rond de aanslagen op 7 oktober. Dit rapport is deels bekostigd en ondersteund door de Britse overheid, dus ik zou het niet zomaar weg willen schuiven als zijnde 'te gekleurd, want Israëlisch'. Zelfs de Verenigde Naties heeft vorig jaar al aangegeven dat er voldoende gronden zijn om aan te nemen dat er seksueel geweld gebruikt is gedurende de aanvallen op 7 oktober. https://press.un.org/en/2024/sc15621.doc.htm
Ik kan helaas vertellen dat een oud studiegenoot van mij is omgekomen bij de aanvallen op 7 oktober, en dat zij ook slachtoffer is geweest van extreem seksueel geweld. Zo extreem zelfs dat ik de details liever nooit had gehoord. Ik vind het dan ook best lastig als ik hier berichten lees, waarin er zo makkelijk over menselijke slachtoffers wordt gesproken. Dat geldt voor slachtoffers aan beide kanten overigens. En dat lees je niet alleen hier, maar overal. In de papieren media, op sociale media etc.

Wat er op 7 oktober is gebeurd is verschrikkelijk. Wat er nu in Gaza gebeurt is ook verschrikkelijk. Maar ik heb het idee dat je dat echt niet oplost door heel polariserend vanaf 1 kant te kijken, en al hetgeen door een ander geconstateerd of gedeeld wordt, direct onderuit te vegen als zijnde onzin. Aan beide kanten staan er veel onschuldige mensen, die gewoon geregeerd worden door een kleine minderheid.

Momenteel lijken de onderhandelingen te zijn vastgelopen, omdat Hamas zich weigert te ontwapenen. Dat is een harde eis van Netanyahu om te garanderen dat Gaza volledig gedemilitariseerd wordt. Ondertussen slaat op de West Bank ook de vlam in de pan, kolonisten hebben daar een 20 jarige Amerikaans-Palestijnse man gedood nadat deze stenen zou hebben gegooid. Ook een andere man werd gedood. Sinds de aanvallen op 7 oktober zijn er al 850 Palestijnen en 40 Israëliërs vermoord op de West Bank. Hier een artikel van de New York Times met wat meer achtergrond informatie:
https://www.nytimes.com/2025/07/12/worl ... =url-share

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 23:36

hwn schreef:
journee schreef:
En hier het artikel naar het oorspronkelijke interview. Waardoor je ook duidelijk kunt zien dat het verhaal toch 'enigszins' uit zijn verband getrokken is. P

Nooit gehoord van het "innocent until proven guilty" principe, of geldt dat niet voor Palestijnen? Je moet me niet vertellen, met Israël die overal drones en spionnen heeft, die zijn vijanden wereldwijd kan gaan opblazen, van de tallozen uren filmpjes en beeldmateriaal die beschikbaar zijn op 7 oktober, dat ze dan in hun eigen achtertuin helemaal NIETS konden vinden? Ze geven er nu natuurlijk zo'n draai aan om hun leugens af te schermen, maar toen de VN voorstelde om mee te helpen zoeken naar slachtoffers, kregen ze weer een nee, vooral omdat er wel degelijk bewezen verkrachtingszaken zijn tegen het IDF.

Maar we dwalen meer en meer af van de kern van de zaak: HET MOET NU ECHT GAAN STOPPEN ! Anders kan ik heel goed begrijpen dat die radicalisering waarvoor Bulck zo'n schrik heeft, er echt gaat komen. Maandag bij het protest in Brussel had ik ook plots zo'n immense woede in mij, ik had zo iets van "gasten, stop met intifada en revolution te roepen, maar begin eraan". (Gelukkig was dat gevoel eenmalig, donderdag voelde ik me al anders, al voelen die protesten al niet meer zo feestelijk als ze eruit zien). Als een te brave mens als ik (dat hoor ik toch vaak rondom mij) al zo gaat denken, wat moet het dan zijn voor die mensen die hetzelfde bloed door hun aderen stromen hebben als de slachtoffers?

Gelukkig komen er ook meer en meer gerechtelijke acties: een twintigtal landen (waaronder Spanje en Ierland) zullen volgende week vergaderen over sancties tegen Israël, en de Belgische regering wordt voor de rechter gedaagd voor zijn medeplichtigheid. Dat neemt al wat van de machteloosheid en de frustratie weg, het feit dat er effectief IETS gebeurt.

Ten eerste zou ik zelf de palestijnen niet direct op één lijn willen plaatsen met Hamasstrijders. Want veel palestijnen hebben niets met Hamas te maken en 7 oktober is nog altijd veroorzaakt door Hamas. Daar kun je willekeurige palestijnse burgers niet op aankijken.

Ten tweede ben ik het met je eens dat er snel wat moet gebeuren om de oorlog te stoppen en Israël een halt toe te roepen, maar dat betekent niet dat je wat op 7 oktober is gebeurd hoeft te ontkennen of bagatelliseren.

Zeker is iemand pas schuldig als er bewijs is. Maar bijzonder detail van het interview, er wordt verteld dat de gevangen Hamas strijders bijna zonder uitzondering beweren wel geschoten, naar alleen gemist te hebben of dat hun geweer blokkeerde.
Maar het aantal slachtoffers en de beelden op bodycams laten toch echt een ander beeld zien.

En forensisch bewijslast opbouwen is gewoon enorm lastig omdat het zo'n enorm aantal slachtoffers en mogelijke daders betreft. Dat betekent dat er veel afhangt van getuigen. Wat natuurlijk bemoeilijkt wordt door het feit dat zoveel slachtoffers niet meer leven.
Wel is er veel beeldmateriaal van de gesneuvelden. Maar een sperma monster is natuurlijk niet te vergelijken zonder dader, en hoe bewijs je verkrachting zonder dat het slachtoffer een verklaring kan afleggen omdat ze dood is? Dan kan alleen een verklaring van de daders zelf uitsluitsel geven, wat in de meeste gevallen waarschijnlijk niet gaat gebeuren.

Hamasstrijders geven verklaring van verkrachting:

https://p-magazine.com/nl/articles/hamas-terroristen-op-7-oktober-verkrachtingen-moorden-en-necrofilie

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 00:25

Wat denk je hier dan van @journee?

Kunnen we het eens zijn, dat een verklaring van een Palestijn die opgepakt wordt door de IDF, net zo gekleurd kan zijn als een Israëliër die nog ontvoerd is door Hamas?

Maar dat een “vrije” Israëliër, op Israëlisch gebied, die soort van positief is op de gevangenschap, een veel sterker verhaal is? Of zie jij dat niet zo?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:05

Vanochtend;
Het Rode Kruis spreekt van de grootste toestroom van doden bij zijn veldhospitaal in ruim een jaar tijd. Er werden ook ruim honderd gewonden binnengebracht. Het leeuwendeel van de slachtoffers had volgens de hulporganisatie schotwonden.

Israël ontkent dat er geschoten is

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:01

journee schreef:
Ten eerste zou ik zelf de palestijnen niet direct op één lijn willen plaatsen met Hamasstrijders.

Zijn ook niet op 1 lijn te plaatsen. Maar ze zijn wel afhankelijk van Hamas en dus misschien bang een andere mening te verkondigen.

Las toevallig vanochtend over de economie in Gaza. Daar is/was eigenlijk geen private sector. Vrijwel iedereen is óf in dienst bij de overheid (Hamas) óf in dienst bij UNRWA.
Veel meer smaken zijn er niet, werd gezegd door een deskundige. Naam even kwijt, volgens mij ook op NOS.nl

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:43

FiveSports schreef:
Wat denk je hier dan van @journee?
[ Video ]

Kunnen we het eens zijn, dat een verklaring van een Palestijn die opgepakt wordt door de IDF, net zo gekleurd kan zijn als een Israëliër die nog ontvoerd is door Hamas?

Maar dat een “vrije” Israëliër, op Israëlisch gebied, die soort van positief is op de gevangenschap, een veel sterker verhaal is? Of zie jij dat niet zo?

Nee, dat ligt genuanceerder. Mensen hebben enorm trauma's opgelopen. Veel mensen kunnen of durven niet te praten over wat hen is overkomen. Soms uit schaamte, ontkenning, angst om niet gelooft te worden of angst dat hun verhaal consequencies zal hebben voor gijzelaarelaars die nog vast zitten. Dus nee, ik zie zoiets niet als een sterker of overtuigender verhaal.

Bij de Hamasstrijders die toegeven vrouwen verkracht te hebben kun je best twijfels hebben over hoe waarheidsgetrouw of vrijwillig de bekentenis was. Wel wordt in het artikel toegegeven dat de verhalen onderling niet overeen komen. Dat laat in elk geval zien dat degene die het stuk plaatste probeert de onafhankelijke feiten te vertellen, in plaats van een stuk alleen te gebruiken als stemmingmakerij zoals bij het stuk geplaatst door Nps, dat in het oorspronkelijke interview toch een heel ander geluid laat horen.

Verder zal bij de Hamasstrijders hun verhaal grotendeels geverifieerd kunnen worden, door tijdsverloop, plaats en omstandigheden te onderzoeken. Op die manier kan een situatie gereconstrueerd worden. Dan heb je dus ook pas acceptabel bewijs.

Wat nu met 7 oktober in Israël gebeurd is dat de dingen zo verdraaid worden dat mensen daadwerkelijk geloven dat Hamas niet tot bepaalde wreedheden in staat is. Puur omdat men het niet wil geloven omdat het zo vreselijk is.

Veel mensen in Israël leven in Kibboets. Ik vergelijk dat maar een beetje met een vakantiekamp waar een hoog hek omheen staat en waar de beveiliging iedereen bij de poort moet doorlaten. (dit is in elk geval hoe de situatie op beeld op mij overkomt) Op YouTube zijn filmpjes van bodycams te zien van Hamasstrijders. Hoe ze zich voorbereiden op de strijd. Onder de afleiding van een enorme raketaanvallen de grenshekken slopen en te voet, met auto's en motoren Israël binnen trekken. Bij Kibboets gaan ze wederom over de hekken. Controleren systematisch elke woning op Israëlische bewoners. En dat is niet om thee met ze te drinken...

Wat er overblijft zijn zwaar beschoten woningen, woningen die volledig vernield zijn en uitgebrand om eventueel verschanste bewoners uit te roken. Schuilkelders, waar onbewapende burgers, mannen, vrouwen en kinderen schuilden tegen de raketaanvallen. Waar granaten naar binnen werden gegooid totdat de mensen niet snel genoeg waren met teruggooien en deze in de kleine ruimte ontploften, waar de mensen verbranden. Waarna met kogels de klus nog even werd afgemaakt. Dit zijn wreedheden die zonder pardon werden begaan.

Om te begrijpen hoe erg de situatie was zul je je moeten verdiepen in de verhalen van de enkele overlevende die ooggetuigen waren. Een meisje dat de in een schuilkelder de granaten zag vallen. Die uren begraven lag onder haar dode vrienden. Die zag hoe Hamas met regelmaat kwam controleren of er geen overlevende zich verstopte in de schuilkelder en iedereen neerschoot die bewoog. Dat zij uren de mantra 'niet ademen' tegen zichzelf herhaalde en zelfs toen er hulp arriveerde zij dit niet kon geloven en zich niet kenbaar durfde te maken.

Bij sommige mensen heeft het 40 uur geduurd, voordat hun regio vrij was van Hamas. 40 uur van complete angst, geweld en geluiden van gewonden en slachtoffers die wel door Hamas gevonden werden. De chaos die hulpverleners tegenkwamen was enorm. Hiervan zijn allemaal foto's, video's en verslagen gemaakt. Maar dit soort beelden zijn niet openbaar gemaakt, onder andere ook uit respect voor de slachtoffers en hun familie. Maar er zijn nog steeds veel mensen die dingen pas geloven als ze het met eigen ogen hebben gezien.

In dit geval denk ik echter dat je vooral heel blij moet zijn als je de situatie in Israël op 7 oktober niet zelf hebt meegemaakt. Wat nu in Gaza gebeurt is heel ernstig, maar de ervaring van slachtoffers in Israël was dat ook, dat bagatelliseren is niet okee.