Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:55

... ik heb les gehad van een paratrooper buiten dienst.
(Als pacifist dacht ik eerst aan zoiets als 'paralelweg - hulptroepen' - :') :j.)
Je wordt als paratrooper per parachute uitgezet achter de vijandelijke linie en je vormt de dappere, creatieve voorhoede.
...en vóór je die rode baret krijgt, moet je een zware training afronden.

"Tegen de tijd dat je paratroopers gaat gebruiken als kanonnenvoer ben je strategisch heel zwak."
(...bezig met roofbouw en het graven van je eigen graf/ uitstel van executie/...)

Uiteraard wil ik dat Oekraïne wint, maar ik ben pacifist genoeg om de hele gang van zaken diep te betreuren... |(

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:00

Janneke ik ben geen passifist meer, maar vind het ook hemelschreinend en zo vreselijk verdrietig. Dus daar hoef je geen passifist voor te zijn. Iedereen heeft dierbaren, dus iedereen kan voelen hoe verdrietig verlies van dierbaren is voor de nabestaanden. Of je nu Oekraïns bent of Russisch.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:13

pien_2010 schreef:
Ben heel benieuwd. Onbegrijpelijk maar wel fijn.

Ik kan het niet meer terug vinden, maar volgens mij was het niet hier, ik las gisteren dat als een Russische soldaat het leger in gaat de meesten binnen 4 maanden dood zijn.
Iedereen weet dat ik vind dat de Russen zsm terug moeten naar eigen land. Maar dit is toch te triest voor woorden als dit klopt. Heeft iemand dat ook gelezen?

Ik heb het ook gelezen. Het ging inderdaad om de groep gemobiliseerde soldaten. De 4 maanden overlevingstijd was het gemiddelde van de overlevingstijd van de tot nu toe gesneuvelde Mobiks. Ik heb niet kunnen vinden hoe groot het percentage gesneuvelden tot nu toe is. De gemis iddelde overlevingskans dus iets minder kort dan jij nu schrijft Pien maar het blijven evengoed treurige statistieken; al deze mannen hadden nog in leven kunnen zijn en een nuttig leven kunnen leiden als iedereen gewoon in eigen land was gebleven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:25

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:39

Wanneer er inderdaad drie hooggeplaatste generaals dood en/of zwaargewond zijn scheelt dat straks veel tijd voor het internationaal Strafhof .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 12:47

pien_2010 schreef:
Janneke ik ben geen passifist meer, maar vind het ook hemelschreinend en zo vreselijk verdrietig. Dus daar hoef je geen passifist voor te zijn. Iedereen heeft dierbaren, dus iedereen kan voelen hoe verdrietig verlies van dierbaren is voor de nabestaanden. Of je nu Oekraïns bent of Russisch.

Inderdaad enorm treurig.
De meeste zitten daar waarschijnlijk ook niet omdat ze dat zelf willen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:05

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Inderdaad enorm treurig.
De meeste zitten daar waarschijnlijk ook niet omdat ze dat zelf willen.

Het is verschrikkelijk. En inderdaad ze hebben vrij weinig te kiezen. Die mobiks zijn vooral opgehaald uit de arme gebieden in Rusland met een worst voor de neus van een goed salaris (dat ze dus niet kregen).
Eenmaal daar kregen ze slecht opgeleid en uitgerust een doodvonnis in de gehaktmolen. Met aan de voorkant de vijand en aan de achterkant nog een vijand die ze doodschoten als ze durfden te deserteren.
Slachtoffers hebben ze in de meeste gevallen gewoon laten liggen. We kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe vreselijk het daar aan toe gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:06

Het is gewoon 1 waardeloze verspilling van mensenlevens, middelen, en tijd die we eigenlijk zouden moeten besteden aan het leefbaar houden van de aarde.... mensen verdienen het eigenlijk gewoon om uit te sterven, al die ellende die we veroorzaken.... we gaan dat nooit afleren vrees ik -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:09

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:10

Pmarena, oorlog is voor sommige mensen gevoeld een doel op zich.
Die drugsoorlog in Mexico is ook zo enorm nutteloos. Daar zijn ook al meer dan 350.000 doden om gevallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:11

pmarena schreef:
Het is gewoon 1 waardeloze verspilling van mensenlevens, middelen, en tijd die we eigenlijk zouden moeten besteden aan het leefbaar houden van de aarde.... mensen verdienen het eigenlijk gewoon om uit te sterven, al die ellende die we veroorzaken.... we gaan dat nooit afleren vrees ik -O-

Je hebt helemaal gelijk. Dit is de mensheid in zn meest slechte en barbaarse vorm ten koste van de mensen die wel goed willen. Macht en geld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:14

Poolse premier waarschuwt Selenski:
In het geschil over de graanhandel heeft de Poolse premier Mateusz Morawiecki zijn kritiek op de recente opmerkingen van de Oekraïense president Volodimir Selenski tijdens het Algemene Debat van de VN aangescherpt. "Ik wil president Selenski vertellen dat hij nooit meer Polen mag beledigen, zoals hij onlangs deed tijdens zijn optreden bij de Verenigde Naties," vertelde de nationale conservatieve politicus Swidnik, volgens het PAP agentschap. De Polen zouden dit nooit toestaan, waarschuwde de 55-jarige.

De EU Commissie had onlangs besloten om de handelsbeperkingen op de Oekraïense graanexport op te heffen. Polen houdt ondertussen vast aan een invoerverbod. Hierop zinspeelde Selenski tijdens het Algemeen Debat van de VN: "Het is alarmerend om te zien hoe sommige van onze vrienden in Europa een politiek theater van solidariteit spelen en een thriller van graan maken." Deze landen lijken alleen hun eigen rol te spelen, maar zetten wel het podium op voor de acteur uit Moskou.

Vertaald van SRF

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:56

Veel kabaal weinig wol noemt men dat, er komen verkiezingen aan in Polen .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:11

BigOne schreef:
Veel kabaal weinig wol noemt men dat, er komen verkiezingen aan in Polen .

Dat was precies wat Zelensky zei in de VN, daarom is de Poolse meneer nu boos :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:40

pmarena schreef:

Toch wordt er wel geleerd van oorlogen, kijk hoe (West) Europa vrij aardig als 1 blok blijft optrekken en hoe vooral Duitsland en Japan (de agressors van WO2) zich zeer bescheiden opstellen en waakzaam blijven voor een te groot nationalistisch sentiment. Dit zijn directe resultaten van de 2e wereld oorlog. Rusland is nog nooit verantwoordelijk gehouden voor zijn misdadige praktijken van de afgelopen eeuw. Ukraïne heeft nu de kans Rusland zich alsnog te laten verantwoorden en de wereld te laten zien wie de echte misdadiger is, al zeker 100 jaar lang. Ik zie op Twitter regelmatig familieverhalen langskomen van mensen uit landen van de voormalige Sovjet Unie waarin de barbaarsheid van de Sovjet Unie of het Russische rijk een belangrijke rol speelt. Voor deze mensen is het een troost dat deze verhalen eindelijk door de wereld gehoord kunnen worden en dat er een kans is om eindelijk los te komen van de eeuwige dreiging van Rusland.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:47

Bron SkyNews

Oekraïne lanceert opnieuw een aanval op Sebastopol - de laatste ontwikkelingen ter plaatse

Het conflict in Oekraïne blijft escaleren naarmate de recente gebeurtenissen zich voordoen, waardoor de regio in een staat van spanning en onzekerheid blijft.
Hier is een kort overzicht van de nieuwste ontwikkelingen ter plaatse:

Raketaanval op Sebastopol
Oekraïne heeft vanochtend opnieuw een raketaanval gelanceerd op Sebastopol, gelegen op de bezette Krim. Dit volgde op een eerdere aanval op het hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zeevloot, resulterend in een vermiste militair en aanzienlijke schade.

Sebastopol werd gewaarschuwd voor luchtaanvallen toen puin van onderschepte raketten nabij een pier viel. Het veerverkeer in het gebied werd tijdelijk stopgezet, maar later hervat. De Krim, in 2014 door Rusland geannexeerd, is sinds de invasie bijna 19 maanden geleden begon vaak een doelwit voor Oekraïense strijdkrachten.

Slachtoffers en onzekerheid
Het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst, Kyrylo Budanov, meldde dat ten minste negen mensen zijn gedood en zestien gewond zijn geraakt als gevolg van de aanval op de Zwarte Zeevloot.
Hij zei dat de Russische generaal Alexander Romanchuk, die het bevel voerde over de strijdkrachten langs de zuidoostelijke frontlinie, in kritieke toestand verkeerde. Deze beweringen konden echter niet onafhankelijk worden geverifieerd. Het gebruik van in het Westen gemaakte raketten bij de aanval blijft onbevestigd.

De militaire strategie van Oekraïne
Het Oekraïense leger onthulde dat de luchtmacht twaalf aanvallen uitvoerde op het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot, waarbij gebieden met personeel, militaire uitrusting en wapens werden aangevallen.
Deze aanval resulteerde in de vernietiging van twee luchtafweerraketsystemen en vier Russische artillerie-eenheden. De Krim heeft een cruciale rol gespeeld bij de ondersteuning van de Russische invasie in Oekraïne, waardoor het een cruciaal focuspunt is geworden voor de Oekraïense strijdkrachten.

Drone-aanvallen en beschietingen
In een afzonderlijke ontwikkeling meldde Oekraïne dat Rusland vijftien Shahed-drones van Iraanse makelij lanceerde in de Zaporizja-regio in het zuidoosten en de provincie Dnipropetrovsk in het noorden. Ze beweerden veertien van deze drones te hebben vernietigd. In de regio Zaporizja voerde Rusland 86 aanvallen uit op 27 nederzettingen, waarbij burgerslachtoffers vielen, waaronder de tragische dood van een 82-jarige burger.

In de regio Cherson stierf één persoon en raakten drie gewond als gevolg van Russische beschietingen. Kherson, gelegen langs de rivier de Dneiper, markeert de contactlijn tussen de strijdende partijen en werd beschoten met 25 granaten, die woongebieden, medische en onderwijsinstellingen, infrastructuurvoorzieningen en een gevangenis troffen.

Het belang van het handhaven van druk
Militaire experts suggereren dat de voortdurende aanvallen van Oekraïne op doelen op de Krim van cruciaal belang zijn voor het verlagen van het Russische moreel en het verzwakken van het Russische leger. Deze acties maken deel uit van het bredere zomer-tegenoffensief van Oekraïne, dat langzaam vooruitgang boekt in de oostelijke en zuidelijke regio's van Oekraïne.
De situatie ter plaatse blijft veranderlijk, waarbij beide partijen verwikkeld zijn in aanhoudende vijandelijkheden, wat de complexiteit en uitdagingen waarmee Oekraïne wordt geconfronteerd terwijl het zichzelf blijft verdedigen nog verder benadrukt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:56

Citaat:
In een verklaring aan de pers, na werkzaamheden tijdens de 78e zitting van de Algemene Vergadering van de VN,
Sergey Lavrov, diplomaat en minister van Buitenlandse Zaken van Rusland zei dat zijn land ermee instemt de territoriale integriteit van Oekraïne te respecteren in het kader van de Verklaring over Staatssoevereiniteit van 16 juli 1990.
https://twitter.com/Acontece_ndo/status ... 1947029652
Bijzonder....
Liarov?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:07

Zou geweldig zijn, maar eerst zien en dan geloven. Want volgens mij zou hij dan vinden dat de Krim toebehoort aan Oekraïne.
Of anders gezegd, ik geloof er geen klap van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:07

irmaz schreef:
Citaat:
In een verklaring aan de pers, na werkzaamheden tijdens de 78e zitting van de Algemene Vergadering van de VN,
Sergey Lavrov, diplomaat en minister van Buitenlandse Zaken van Rusland zei dat zijn land ermee instemt de territoriale integriteit van Oekraïne te respecteren in het kader van de Verklaring over Staatssoevereiniteit van 16 juli 1990.
https://twitter.com/Acontece_ndo/status ... 1947029652
Bijzonder....
Liarov?

Mits ze zich houden aan de afspraken die in 1991 zijn gemaakt... Met betrekking tot neutraliteit, dus geen aansluiting bij Navo. Dat stadium is Oekraine allang voorbij inmiddels.
Het lijkt er wel op dat Rusland wil gaan onderhandelen om een totale ondergang te voorkomen. Nu er een redelijke onthoofding bij de militaire macht heeft plaatsgevonden is er denk ik echt een groot probleem
Maar of ze de Krim gaan opgeven betwijfel ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:09

Klopt Babootje. Oekraïne hoort bij de Navo en als dat niet gebeurt blijft Rusland vervelen en in de toekomst aan gebiedsuitbreiding doen. Het moet nu maar eens definitief rustig worden in Europa rond Oekraïne en andere landen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:11

Ook in de richting van Bakhmut worden er vorderingen geboekt

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 2016549250
De Oekraïense strijdkrachten hebben al één logistieke route van de Russen in de richting van Bakhmut in zicht en werken eraan om andere af te sluiten”, zei Ilya Yevlash, hoofd van de persdienst van de Oostelijke Groep van de Strijdkrachten van de Oekraïense strijdkrachten.

"Een van de manieren waarop we het al kunnen afmaken is de snelweg Bakhmut-Horlivka, die drie kilometer van de contactlijn ligt, dit is de "werkafstand" voor onze mortieren en UAV's, "merkte hij op.

----
En er is weer wat aan de hand in Sebastopol (1 u geleden gemeld)
https://twitter.com/Tendar/status/1705921988823298188

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:07

Goed hé!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:55

... ik heb even iets opgezocht over 16 juli 1990.
In de verklaring staat iets over 'permanent neutraal' en 'geen lid worden van militaire blokken'.

Lidmaatschap van de EU kan dan wel... De navo dus niet.
En qua territorium hoort de Krim er dus bij.

Ik kan het zien als een opening richting onderhandelingen. Reden tot vreugde...!
(Eerst zien, dan geloven...!)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:31

Zonder navo is Oekraïne compleet weer terug bij af. Maar als Rusland zegt jullie krijgen de Krim en de andere gebieden terug , prima. Russen allemaal eruit en direct navo lid worden.
Rusland gaat het helemaal niet om de navo , ze grenzen al aan navo landen , Finland , Noorwegen en nog een paar anderen . Dit is gewoon de zoveelste poging om tijd te winnen zodat ze zich met behulp van China en noord Korea weerapp volle oorlogssterkte kunnen komen.
Dan klappen de onderhandelingen na drie maanden en hoppa.
Rusland weet duvels goed dat ze niet met kernwapens moeten beginnen dus moeten ze iets anders verzinnen, het water lijkt ze aardig aan de lippen te staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:35

Precies BigOne. Oekraïne moet nu echt bij de NAVO komen. Dit mag echt niet meer herhaald worden en in Rusland wordt een hele generatie als een soort Hitler Jugend gedrild om dat vijandelijke nazi westen in te vallen . Dus nee na Zembla is het allerlaatste naïviteit bij mij verdwenen. Rusland wil oorlog met het westen. Gelukkig voor ons is Oekraïne ongekend dapper en houdt stand, want anders waren ze allang doorgestoten.