Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:22

Blijft toch vreemd. Sprak gisteren een klant en die had voor langere tijd een opdracht in Renswoude. Ik zei, oh midden in het wolvengebied. Hij had er echt nog nooit van gehoord dat daar zoveel wolven zaten en dat dat momenteel een probleem is. Terwijl het wel iemand is die het nieuws goed volgt etc. Maar alleen over Palestina en zo denk ik...

Captain

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:27

Ik woon in Renswoude en hoor hier vrij weinig over wolven?
Wel in Ede maar hier zijn vrij weinig aanvallen?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:29

tienus63 schreef:
Citaat:
9 oktober 2025/
In de eerste week dat het Kieskompas online staat hebben ruim vijfduizend Drenten hun visie op politieke standpunten achtergelaten. Na Noord-Brabant en Groningen is Drenthe de provincie met de meeste respons.

Van de dertig stellingen in het Kieskompas zijn er drie specifiek voor Drenthe bedoeld.
Op de stelling 'Wolven die meerdere keren vee aanvallen, moeten worden afgeschoten', komt een duidelijk beeld naar voren. Bijna vier op de vijf Drenten is het hiermee eens, tegenover 13 procent die deze maatregel niet steunt.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/178400 ... n-migratie

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DKaPk ... tid=wwXIfr

Dat is gek, woon in Drenthe, heb toevallig gisteren het Kieskompas ingevuld en ben geen enkele vraag over wolven tegengekomen ???? Wel bij de Stemwijzer. Overigens waren de uitslagen bij beide sites zeer verschillend bij mij. Heb er dus niet zo veel aan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:58

Captain schreef:
Ik woon in Renswoude en hoor hier vrij weinig over wolven?
Wel in Ede maar hier zijn vrij weinig aanvallen?

Renswoude zelf 2 aanvallen, 1x2023 en 1x2024

Dorpen in de regio wel veel tot zeer veel

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:05

Die paarden die het spoor opgejaagd waren stonden bij Boonzaaijer, in Renswoude.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:11

MyChoice schreef:
Die paarden die het spoor opgejaagd waren stonden bij Boonzaaijer, in Renswoude.

Valt onder Renswoude maar is er nog best een stukje vanaf.

Meeste aanvallen zijn in Scherpenzeel, meeste zichtmeldingen Woudenberg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:15

Klopt, Scherpenzeel, Lunteren, Woudenberg, Barneveld en Ede wel maar Renswoude inderdaad maar een paar.. Ik was er bij toen die paarden op het spoor stonden, heb daar ooit nog een foto van gepost ook. Arme dieren. :(:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:18

Ik rij vanuit Achterveld over Scherpenzeel, Overberg naar Amerongen en ik zie zoveel shetten en andere paarden staan in weilanden met normale omheining. Ik vind het maar eng.....hoop altijd maar dat ik niets tegenkom als ik naar mijn werk rijdt...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:18

Wolfwerend werkt toch niet..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:19

Nee dat is waar...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:23

Je kunt niet zeggen dat wolfwerend helemaal niets doet. Zolang er nog makkelijker toegankelijk vee is, kiezen ze (soms/vaak?) eerder daarvoor. Maar ja, het blijft een gok!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:30

laura22 schreef:
Cinnepin schreef:
Ja, maar daarom zegt misschien de boswachter dat het veilig is ;)

Volgens mij begrijpen jullie niet helemaal wat ik getypt heb ;)

Ik voel me bij kwintelooijen ook nog niet echt onveilig en ja ik weet dat ie daar gezien is

Jawel ik snap wel wat je bedoelt. Alleen ik wil zelf het risico niet lopen met een groepje kleuters die alle kanten op rennen.
En heel veel vertrouwen heb ik ook niet meer in boswachters of staatsbosbeheer die vinden al gauw dat er niks aan de hand is :(

Tja, als mensen hun baan willen houden, kunnen ze niet in het openbaar zeggen dat hun werkgever ongelijk heeft... De wal zal sowieso een keer het schip keren, maar helaas zullen er eerst meer slachtoffers moeten vallen. Ik vermoed trouwens dat het feit dat favoriete recreatie bestemmingen onbereikbaar worden, de doorslag gaat geven. Plus het feit dat bewoners in wolven gebied protesteren tegen het lakse beleid.En dan nog zullen er victim blamers zijn, maar je merkt dat het draagvlak voor de wolf minder wordt.
Eerlijke journalistiek blijft belangrijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 12:46

Aanval Kampen Ov, schaap gedood
Citaat:
Kampen, Overijssel.
09-10-2025
Afgelopen nacht/vanmorgen vroeg

Aanval op schaap.

Afgelopen nacht/vanmorgen vroeg is er een aanval geweest op een schaap.
Helaas heeft de schaap het niet overleefd.
Bij12 is ingelicht.

Sterkte voor de eigenaars.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18p42w ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 15:25

Citaat:
7 oktober 2025/Frankrijk
Persbericht
Nav de recente aanvallen van KBHs op mensen

JA05 en FDSEA05 reageren op Valerie Rossi Députée over de uitspraken over veeboeren en beschermhonden.

Zo zie je maar, ze laten je vallen als een baksteen

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17N7YW ... tid=wwXIfr

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:59

Goh, ik dacht ook dat er reactie zou komen omdat de wolf een negatief effect heeft op het toerisme. Wij gingen bv een paar keer per jaar naar de Veluwe, of richting Putten, Zwarte Boer, … Dit doen we nu niet meer. Maar blijkbaar trekt de wolf ook kijkers. Mss weegt dat nog meer door?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 16:13

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 19:08

Mecklenburg-Vorpommern wil ook beheer van de populatie

Citaat:
9 oktober 2025/ Mecklenburg Vorpommern/Duitsland
28 wolvenroedels in Mecklenburg-Vorpommern – versoepeling van de jacht vereist

De wolf is inmiddels in bijna alle delen van Mecklenburg-Vorpommern inheems. Ook op de eilanden Rügen en Usedom zijn dieren waargenomen.
Zoals minister van Landbouw en Milieu Till Backhaus (SPD) op basis van recente onderzoeken heeft meegedeeld, zijn er tot april 2025 in de hele deelstaat 28 roedels geregistreerd.
Dat zijn er negen meer dan een jaar geleden. Daar komen nog vijf paartjes en een alleen levende wolf bij. In ten minste 24 roedels zijn er jongen geboren. 93 welpen zijn bevestigd in het kader van de wolvenmonitoring. Het werkelijke aantal welpen kan echter iets hoger liggen. “Deze toename maakt voor mij duidelijk dat de wolf ook in Mecklenburg-Vorpommern een gunstige staat van instandhouding heeft bereikt”, aldus Backhaus.

Eisen voor regulering van de populatie

Met het aanzienlijk hogere aantal wolven neemt ook de druk toe op veehouders, wier dieren in het verleden herhaaldelijk het doelwit waren van aanvallen door wolven. Backhaus hernieuwde zijn oproep aan de bondsregering om “er eindelijk voor te zorgen dat we de soort op een rechtszekere manier kunnen beheren en opvallende dieren kunnen verwijderen”. Hij verwacht dat de bondsregering uiterlijk eind november tijdens de conferentie van ministers van Milieu in Saarbrücken de wettelijke basis hiervoor zal implementeren.

Het afschieten van wolven is omstreden. Voor het roofdier, dat lange tijd in Duitsland was uitgeroeid, gelden uitgebreide beschermingsrechten, waarvan natuurbeschermers de strikte handhaving eisen. Jagers en veehouders eisen daarentegen een beperking van de populatie.

Sinds 2007 worden in Mecklenburg-Vorpommern aanvallen van wolven op landbouwhuisdieren geregistreerd. Sindsdien zijn er in de hele deelstaat meer dan 600 gevallen geregistreerd. Daarbij zijn 2.220 dieren, voornamelijk schapen, gedood en 550 gewond geraakt. Houders krijgen een vergoeding als ze over kuddebescherming beschikken en dit kunnen aantonen. Volgens het ministerie van Landbouw is tot nu toe ongeveer 275.000 euro uitbetaald.

Beschermingsstatus voor wolf door EU verlaagd

De ministers van Milieu van alle deelstaten waren tijdens een bijeenkomst in het voorjaar overeengekomen om de wolf in Duitsland snel op te nemen in de jachtwetgeving. Het gaat om problematische wolven die bijvoorbeeld vee doden, niet om het uitroeien van de wolf, zei Backhaus destijds. Begin mei stemde het Europees Parlement ervoor om de beschermingsstatus van de wolf in de EU te verlagen van “streng beschermd” naar “beschermd”. Dit maakt de weg vrij voor meer afschot van wolven.

Thomas Diener, lid van de CDU-fractie in de deelstaatparlement, eiste onmiddellijke maatregelen tegen de verdere verspreiding van het roofdier. “De wolf is in Mecklenburg-Vorpommern al lang een plaag geworden en minister van Landbouw Till Backhaus neemt voorlopig genoegen met het probleem te bewonderen”, verklaarde hij. Het met veel belastinggeld gefinancierde wolvenbeheer is niet effectief gebleken. “De mensen op het platteland en ook de veehouders zijn het slachtoffer van dit beleid. Het draagt niet bij aan een grotere acceptatie van de wolf als diersoort”, aldus Diener.

https://www.zeit.de/news/2025-10/09/28- ... -TSzo3jZXg

https://www.facebook.com/share/p/1CdfN4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 19:11

Citaat:
Tijdens het DEBAT WOLF op 25 maart 2025 was het nog niet tot de burelen van Staatssecretaris Rummenie BBB doorgedrongen dat BIJ12 ABSOLUUT NIET ONAFHANKELIJK IS! BIJ12 staat onder rechtstreeks beheer van het IPO, ALLE PROVINCIES DUS! EN VRETEN WEL DEGELIJK UIT DEZELFDE RUIF! Gideon had wel degelijk gelijk! En dat Rummenie verwijst naar BIJ12, terwijl BIJ12 de waakhond van de wolf is, zonder dat iemand behalve ik, onderzoek naar BIJ12 doet! BIJ12 maakt er een hele grote puinhoop van! En zijn niet in hun eerste leugen gestikt! En dan heb ik het nog niet eens over het IPO (Interprovinciaal Overleg, de samenwerkingsorganisatie van de twaalf Nederlandse provincies.)

Afbeelding
Afbeelding

Fragmenten debat maart via link te kijken.
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/19uxVb ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 09-10-25 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:17

Ik mis even wat het probleem is?

De 12 provinciën dragen gezamenlijk bij aan bij12, die allerlei dingen bijhouden voor de verschillende provincies.

Staat ook op hun voorpagina van de website?

Dus dat bij12 wordt bekostigd en aangestuurd door de provincies lijkt me evident?

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:17

Onali schreef:
MyChoice schreef:

Valt onder Renswoude maar is er nog best een stukje vanaf.

Meeste aanvallen zijn in Scherpenzeel, meeste zichtmeldingen Woudenberg.

Mwa valt best mee hoor. (Ik woon in Woudenberg)
Meeste gebeurt in Leusden

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 19:55

Barneveldse raad verdeeld over beheer wolf
Citaat:
9 oktober 2025
Barneveldse raad na bewogen zomer verdeeld over wolvenbeheer: ‘We kunnen niet illegaal gaan schieten’

Tientallen schapen gedood, een rechtszaak waarin afschot van een wolf is verboden, angst bij de inwoners van Voorthuizen. Natuurlijk ging de eerste sessie van de Barneveldse gemeenteraad na de zomer vooral over de wolf. Meer mogelijkheden voor verjagen of afschieten, betere informatie voor de inwoners, dat willen veel partijen. Maar wat is er mogelijk?

Na een bewogen zomer was er alle reden voor een stevige discussie in de gemeenteraad over de wolf. Vooral de partijen Lokaal Belang en SGP gingen die aan met Lid Bos (de eenmansfractie van Theo Bos) en het CDA. Beide groepen dienden een motie in over de wolven in Barneveld. Het verschil? Een paar woorden, maar met grote gevolgen.

De coalitiepartijen vragen het college om er tijdens het lobbyen in Den Haag voor te zorgen dat het cultuurlandschap niet langer als natuurlijke habitat voor de wolf wordt beschouwd, zodat verjagen en afschieten mogelijk wordt. „Het grote probleem zijn de jonge wolven die rondzwerven en in het leefgebied van mensen komen,” zegt Ingrid Lether, raadslid van Lokaal Belang. „Dat zijn wolven die zich niet normaal gedragen en vee aanvallen.”
Daarnaast willen deze partijen dat Nederland wordt gedefinieerd als een klein en dichtbevolkt land, zodat er geen verplichting is om een minimumaantal wolven voor een vitale populatie te handhaven.

Zweeds model

Lid Bos en het CDA willen in eerste instantie de burgemeester op pad sturen met een beheerplan dat is geïnspireerd op het Zweedse model. Daar gaat de overheid in tegen de EU-wetgeving door toestemming te geven voor het doden van dertig wolven.

Deze motie richt zich op actief populatiebeheer, verjagen en, indien noodzakelijk, het afschieten van probleemwolven. Daarnaast willen zij dat de burgemeester meer handelingsbevoegdheden krijgt in acute en dreigende situaties.
„Met dit plan is het heel concreet wat de burgemeester moet doen, en zetten we hem in zijn kracht,” aldus Theo Bos. „Geen gepolder, maar actie.”

Lokaal Belang is fel tegen dit model. „Roedels afschieten zoals in Zweden kunnen we niet van het college vragen,” zegt Lether. Ook de SGP is het niet eens met deze motie. „De situatie rondom de wolf in onze gemeente is zeker verslechterd, maar illegaal jagen kan niet,” zegt Jan Top, lijsttrekker van de partij.

Het CDA en Lid Bos hebben uiteindelijk de term ‘Zweeds’ uit hun motie gehaald, maar blijven aandringen op beter wolvenbeheer in de gemeente.

Informatievoorziening

Hoewel het beheer van de wolf tot een grote discussie leidt, zijn de partijen het wel eens over het verbeteren van informatievoorziening voor inwoners en veehouders. Beide kampen pleiten ervoor dat BIJ12, dat informatie over de wolven in Nederland verzamelt en deelt, zich verbetert in het bijhouden van het totale aantal aanvallen en de schade in de gemeente. „Het is nu een hele zoektocht waar je makkelijk twee uur mee bezig bent. Dat moet anders kunnen,” aldus Lether.
De SGP vraagt daarnaast om een plek waar inwoners makkelijker in gesprek kunnen gaan met de gemeente. Hierop komt de burgemeester met een passende reactie: „Wij bieden alle slachtoffers een luisterend oor en we begrijpen hun zorgen,” zegt Jacco van der Tak. „We blijven aandringen op goede wetgeving rond wolvenbeheer, maar de staatssecretaris lijkt een andere koers te varen dan deze moties.”

Ruim een uur lang werd er gesproken over het beheer van de wolf en de informatievoorziening van BIJ12 voor veehouders en inwoners. Resultaat? Beide moties werden ingetrokken en de vier partijen gaan in overleg voor een breed gedragen motie in de volgende raadsvergadering.

https://www.ad.nl/barneveld/barneveldse ... &auth_rd=1

https://www.facebook.com/share/p/14HabA ... tid=wwXIfr

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:05

Geen recente aanvallen meer?
Althans, als ik even voor mijn deel vh land spreek, west tot midden Drenthe en zuidoost Friesland.
Wel in Kampen zag ik maar dat is weer heel ander gebied.
Een gedachte: houdt dat mogelijk verband met dat de maïs er net af is?
Want dat is hier wel duidelijk zo (en sowieso veel reuring, ook de aardappels worden gerooid) maakt dat de reeën ineens een stuk minder schuilplek hebben en wellicht nu een beter te bereiken prooi zijn.
Ik zie best veel geren van reeën de laatste dagen/week/2week
Fiets regelmatig einden door landbouwgebied en dit valt nu op.
Er zijn dus wel nogsteeds reeën.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:35

Marigold schreef:
Geen recente aanvallen meer?
Althans, als ik even voor mijn deel vh land spreek, west tot midden Drenthe en zuidoost Friesland.
Wel in Kampen zag ik maar dat is weer heel ander gebied.
Een gedachte: houdt dat mogelijk verband met dat de maïs er net af is?
Want dat is hier wel duidelijk zo (en sowieso veel reuring, ook de aardappels worden gerooid) maakt dat de reeën ineens een stuk minder schuilplek hebben en wellicht nu een beter te bereiken prooi zijn.
Ik zie best veel geren van reeën de laatste dagen/week/2week
Fiets regelmatig einden door landbouwgebied en dit valt nu op.
Er zijn dus wel nogsteeds reeën.

Ik ken alle plaatsen niet voldoende,
Maar de laatste weken best veel Friesland en Drenthe

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:04

Oeps nee, als ik het zo op een rijtje zie valt het helemaal niet mee. :wow:

Het is toch eigenlijk wel te gek voor woorden zo langzamerhand.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 09:00

Onduidelijk beleid provincie Utrecht
Citaat:
‍ ZWALKEN OP DE UTRECHTSE HEUVELRUG ‍

Wie snapt het nog? De belangen buitelen over elkaar heen. Communicatie met: “Mijd de bossen, vanwege de risico’s voor (kwetsbare) mensen en honden.”
Actiegroepen en PvdD, D66 en GL statenleden in Utrecht die gebieden willen afsluiten omdat ze vinden dat het gebied voor de wolven moet zijn. En ondertussen dendert de marketingtrein van de “Oktober Wandelmaand” in het kader van de huidige Positieve Gezondheidstrend er dwars doorheen. Met de belofte dat je op de Utrechtse Heuvelrug de natuur “echt kunt beleven”. Nou…dat klopt in ieder geval wel. We hebben daar al van alles beleefd!

Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/17PeTz ... tid=wwXIfr