Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:23

BigOne schreef:
Er is een akkoord maar niet hoe ze het gaan betalen!

Dat het financiële plaatje nog niet gepubliceerd is betekent niet dat er geen akkoord is over de financiën. Of bedoel je dat niet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:50

pien_2010 schreef:
Klopt en dat is iets dat we vooral en zeker niet normaal moeten gaan vinden. Want wat ik mis is structurele zoektocht naar werkelijke oplossingen zodat het Milieu verbetert ipv accepteren en schouders ophalen. Kinderen spelen buiten, wroeten in de aarde etc etc.
Alleen andere eitjes eten lost het probleem op de korte termijn een beetje op. Dit gaat namelijk over onze leefomgeving die dus gewoon niet deugd. Dat gaateer en meer extra ziektes opleveren en economisch gezien zal dit een enorm appel gaan doen op onze gezondheidszorg. Denk aan de kinderen.

Helaas leert het verleden dat de meeste mensen het uiteindelijk schouderophalend normaal gaan vinden. En de veroorzakers komen er als vanpuds gewoon mee weg.

En hoe zit dit dan met alle gangbare landbouw? Daar zit toch ook PFAS in zou je zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:59

996981 schreef:
BigOne schreef:
Er is een akkoord maar niet hoe ze het gaan betalen!

Dat het financiële plaatje nog niet gepubliceerd is betekent niet dat er geen akkoord is over de financiën. Of bedoel je dat niet?

Ik heb altijd wat moeite met juichende berichten over wat ze binnenhalen, Heijnen heeft al gezegd dat er naast zoet ook zuur is aangezien de begroting hetzelfde blijft. En dat zuur komen we morgen te weten.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:00

Nouja dat is gewoon hoe het werkt in de media toch? Er is nieuws, dus dat wordt gebracht. Ook als het nog niet volledig is

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:22

zuur is alvast bekend dat er geen onderhoud aan de gevangenissen gedaan kan worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:11

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Klopt en dat is iets dat we vooral en zeker niet normaal moeten gaan vinden. Want wat ik mis is structurele zoektocht naar werkelijke oplossingen zodat het Milieu verbetert ipv accepteren en schouders ophalen. Kinderen spelen buiten, wroeten in de aarde etc etc.
Alleen andere eitjes eten lost het probleem op de korte termijn een beetje op. Dit gaat namelijk over onze leefomgeving die dus gewoon niet deugd. Dat gaateer en meer extra ziektes opleveren en economisch gezien zal dit een enorm appel gaan doen op onze gezondheidszorg. Denk aan de kinderen.

Helaas leert het verleden dat de meeste mensen het uiteindelijk schouderophalend normaal gaan vinden. En de veroorzakers komen er als vanpuds gewoon mee weg.

En hoe zit dit dan met alle gangbare landbouw? Daar zit toch ook PFAS in zou je zeggen.

Je kunt je natuurlijk die vragen stellen. Kijk als het gaat om kippen binnen,.die eten geen wormen en graven wel maar niet in de buitengrond. Wellicht kunnen ze dit ook regelen voor kippen met vrije uitloop dat alles kunstmatig aangelegd wordt. Maar inderdaad als pfass overal zit dan natuurlijk ook in bossen en weilanden waar ook dieren grazen die melk geven. Maar die eten niet specifiek woensdag die als veel pfass in zich hebbend, genoemd werd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:18

Ik dacht voornamelijk aan gewassen in de landbouw. PFAS is ook op akkers aanwezig.
En ja, wilde dieren zitten er natuurlijk ook vol mee.

Het is toch bizar dat we kippen niet meer op een natuurlijke manier kunnen houden. En dat dat PFAS overal en nergens aanwezig is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:26

In de voorjaarsnota vooralsnog niets over stikstof, klimaat of asiel? 600 miljoen 'extra' voor de boeren, dat steekt toch wel heel mager af tegen de 27 miljard van het vorige kabinet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:44

btw niet omhoog, energiebelasting omlaag, meer geld naar defensie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:49

nps schreef:
Klopt ook helemaal. Maar er is toch een substantieel deel van de Nederlandse bevolking die écht kiest voor deze retoriek, en daarbij krijg je afbraak van de democratie, rechtsstaat en onderwijs gratis kado. En niet alleen in Nederland trouwens, want populisme en extreemrechts is in Europa gegroeid. Ik vind dat toch fascinerend (en een beetje eng), want mensen worden alleen maar ontevredener - ook deze partijen brengen ze niet waar ze op hopen.

Dit komt doordat mensen (in het algemeen) denken dat wat ze zelf denken het juiste is. En als ze dus iemand horen roepen wat ze zelf denken, dan stemmen ze daar op. Maar veel van deze mensen weten niks van politiek bedrijven of van een land regeren en daarom is stemmen op mensen die zeggen wat 'iedereen denkt' niet verstandig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:12

Ik zie alleen maar de succesverhalen op SM van de betreffende partijleiders; ik heb nog niet gelezen waarvan alles betaald gaat worden, m.a.w. wie gaat dit betalen?
Welke belastingen worden wel verhoogd en waar wordt wel op bezuinigd ?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:14

Stikstof en klimaat weer naar het najaar geschoven. Dat zijn verdorie zulke grote dossiers. Hoezo daar niet op door pakken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:17

Ik lees de WW naar 18 mnd.
€ 600 miljoen bezuinigen op Zorg.
Meer belasting voor WG.
IB minder verlagen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:28

Middenhuur nog verder omhoog. Daar zullen Henk en Ingrid ook niet blij mee zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:34

journee schreef:
Wat nu bekend is over de voorjaarsnota:

https://nos.nl/l/2563805

nou, ziet er op het eerste gezicht toch wel aardig positief uit denk ik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:39

Ja, als je alleen de positieve dingen vertelt wel...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:46

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:05

Benzz schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... t-coalitie

Hier wat meer info. Lagere inkomens gaan erop vooruit, midden en hogere gaan er op achteruit. En de bouw blijft stilliggen. Nou wat positief zeg.....

je kan overal over negatief over zijn. Maar ik vind het wel positief dat lagere inkomens erop vooruit gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:10

Met wat de "positieve" dingen nu bekend zijn vrees ik voor de nasmaak. Btw op sport is weg maar wat komt er voor terug? De korting op de brandstof er alsnog af? Btw op voedsel omhoog? Ik vertrouw er niks op. En vind het uitermate ergerlijk dat ze de negatieve gevolgen morgen pas willen bekend maken, -O-

De rtl link geeft bij mij verder geen uitleg. :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-04-25 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:11

Benzz schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... t-coalitie

Hier wat meer info. Lagere inkomens gaan erop vooruit, midden en hogere gaan er op achteruit. En de bouw blijft stilliggen. Nou wat positief zeg.....

Dat vooral de lage inkomens erop vooruitgaan inplaats van de midden en hoge inkomens lijkt me juist positief? Het geld moet toch ergens vandaan komen en dit lijkt mij dan nog de eerlijkste verdeling?

En de bouw/ renovatie van huurwoningen is inderdaad niet rendabel als huren niet verhoogd worden. Dat blijft dus kiezen tussen 2 kwaden.... Je kunt geld nu eenmaal maar 1x uitgeven. Voor de mensen die nu huren lijkt het me ook wel fijn om te horen dat de huur niet omhoog gaat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:15

Citaat:
Maar dit moet wel allemaal betaald worden. Daarover hoor je ze vandaag minder. Om de plannen te bekostigen, gaat iedereen iets meer belasting betalen, zeggen Haagse ingewijden tegen RTL Nieuws. Zo gaat er een streep door de jaarlijkse verhoging van een aantal belastingkortingen, zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Daarmee wil het kabinet, volgens ingewijden, 1,3 miljard ophalen.Lang verhaal kort: je betaalt met deze nieuwe plannen meer inkomstenbelasting. Nadelig dus voor de portemonnee.

De btw-verhoging ter waarde van 1,2 miljard euro op cultuur, sport en media gaat definitief niet door. Dat geld wordt gevonden bij de inkomstenbelasting. En ten slotte wordt er nog wat bezuinigd op het ministerie van Volksgezondheid.

Geen idee hoe je er dan op vooruit gaat? :o? Ipv dat een aantal mensen meer gaat betalen gaat nu iedereen meer betalen, ja echt logisch 8)7

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:17

juval schreef:
je kan overal over negatief over zijn. Maar ik vind het wel positief dat lagere inkomens erop vooruit gaan.

De middeninkomens die vrije sector moeten huren, die op geen enkele toeslagen recht hebben, die gaan er op achteruit. En dat al jaren. Voor een kabinet die bestaanszekerheid belangrijk vonden, vind ik dit een schande.
Het : We zijn er voor de hardwerkende nederlander. het maximaal inkomen voor toeslagen is 39500 per jaar. Minimumloon is dit moment: 32000 per jaar.

Dus nee, de hardwerkende nl gaat er niet op vooruit, die gaat er op achteruit.
Huren bevriezen voor sociale woningen: Betekent dat er veel minder gebouwd kan worden door cooperaties en de oude huurwoningen veel minder verduurzaamd gaat worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:19

karuna schreef:
Met wat de "positieve" dingen nu bekend zijn vrees ik voor de nasmaak. Btw op sport is weg maar wat komt er voor terug? De korting op de brandstof er alsnog af? Btw op voedsel omhoog? Ik vertrouw er niks op. En vind het uitermate ergerlijk dat ze de negatieve gevolgen morgen pas willen bekend maken, -O-

De rtl link geeft bij mij verder geen uitleg. :n

Precies dat dus. Nog te vroeg om te juichen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:02

De mensen die hun kaarten op de Lelylijn hadden gezet zijn ook niet blij nu:

https://www.ad.nl/binnenland/noorden-wa ... ~a3f06e99/

Een citaat uit het artikel:
Wat extra steekt, is dat de Tweede Kamer in december nog unaniem een motie aannam om het geld voor de Lelylijn niet voor andere doeleinden te gebruiken. Ook de coalitiepartijen stemden voor. Fokkens: ,,Het is ongekend dat er in Den Haag zo met onderlinge afspraken wordt omgegaan. Vergeet niet: wij investeren als gemeente en als regio óók geld hierin. Wat zijn woorden nog waard?”