bulck schreef:Dat is omdat je nu instapt op dit conflict en je dus wegkijkt over hoe het Midden-Oosten echt is en werkt. En zelf voor mij is dat soms confronterend, het Midden-Oosten wacht niet op ons altruistisch reddende verhaal, ze maken er gewoon misbruik van en dat gaat veel verder dan dit conflict of het zijn van een jood of niet.
En ik kan dat niet kwalijk nemen, maar dan sta je wat wereldvreemd in dat topic.
Ik wereldvreemd? Ik heb het nérgens over een altruïstisch reddende verhaal. Ik zie prima dat er hier 2 kanten zijn die allebei gewoon niet onschuldig zijn in dit conflict (maar er wel veel onschuldige burgers slachtoffer van zijn, in beide kanten). Maar het is overduidelijk dat er één kant domineert.
bulck schreef:Het "lijkt" alsof Israel genocide aan het plegen is, mss moet je dan eens kijken wat er sinds 1948 van dat Midden-Oosten gekomen is. Waar zijn de grote groepen Joden, Christenen, Droezen, idd etnisch gezuiverd is nog mooi gezegd, maar een genocide meer op zijn plek. Dat lijken op, of aannemen dat, is ook maar het enige wat tot nu toe gesteld is geweest. Maar uiteraard een eigen leven is gaan leiden in propaganda en beeldspraak waar het linkse (progressief haal ik er bewust uit)onderdrukte gedachtegoed mee aan de slag kon gaan en dat ook ten volle uitbuit.
Wat er in het verleden is gebeurd maakt voor de huidige feiten niet uit. Niemand zegt dat Israel de enige is die in heel de menselijke of lokale geschiedenis genocide heeft gepleegd.
Niemand ontkent dat de regio meer conflicten heeft gehad. Dus welke propaganda precies?
Maar dat alles verandert niets aan het feit dat er gewoon buitenproportioneel wordt gehandeld door Israel. Of het genocide is daar ga ik mijn vingers niet aan branden, maar het feit dat er discussie is of het eraan voldoet laat al zien dat de acties gewoonweg verre buiten proportie zijn. Waar de grens wbt. 'buiten proportie' ligt is een andere discussie.
bulck schreef:Het Brits mandaat had als doel een joodse staat, maar met behoud van rechten voor de palestijnen die destijds als palestijns waren aangeduid (let op geen verwijzing naar een souvereine staat, nog bestond er dus een officieel palestijns volk, dat is pas jaren later mede door Arafat in het leven geroepen, link met Pan-Arabisme in de Arabische liga)
Maar ik hoop dat je ook kan erkennen dat:
- een westers koloniaal land dat wel even gaat bepalen dat een heel ánder volk dan de volkeren die er de afgelopen millennia hebben gewoond, een groot deel van de regio mogen gaan bewonen?
- waarbij er een grootschalige migratie was van de joden, waardoor de verhouding tussen de volkeren daar ineens compleet veranderde?
- niet te vergeten, waarbij er een compleet andere cultuur en visie mee kwam dan wat toen gebruikelijk was in de regio?
- waarbij bij de komst van de joden, lokale palestijnse boeren ook van hun land werden verdreven?
En dat dit alles dus niet een hele gezonde basis is voor samenwerking en samenleven... Of die volkeren nu officieel onder 'palestijnen' vallen of niet?
Het conflict begon vooral te borrelen toen o.a. het Verenigd Koninkrijk in de 20e eeuw een nationaal thuis voor Joden in Palestina beloofde, zonder rekening te houden met de rechten en wensen van de bestaande Arabische bevolking. Dus als je het dan over een altruïstisch westerse redder hebt....
bulck schreef:En wat is Israel, effectief het enige democratische land in dat Midden-Oosten waar die minderheden samenleven.(merendeel effectief Joods, maar dus ook grote populaties van Moslims, Christenen en Droezen). Dat is de grootste ironie in heel het verhaal.
Nou ja... je hebt samenleven en samenleven. Laten we niet doen alsof de migratie van de joden nou zo soepeltjes en eerlijk verliep...
bulck schreef:Maar in 1948, volgend op wat in 1947 beslist was hebben Egypte en toen nog Transjordanie, zowel Gaza als de Westbank bezet, letterlijk gekolonialiseerd vanuit respectievelijk Egypte en Jordanie als souvereine staat. Dat is het begrip kolonisatie. Het motief was tegen de staat Israel. De Nakba was het eerste grote conflict, waarbij Israel dus moest vechten voor hun bestaansrecht. Buiten verwachting hebben de Israeli dat toen gewonnen, iets wat voor de Arabische liga een grote nederlaag was, Dhimme's die wonnen van een sterke macht, dat was een grote nederlaag en vernedering voor de moslims. Toen al had de VN (nog maar pas nieuw opgericht en voortvloeiend uit de volkerenbond) het internationaal territoriaal recht (wat tot op de dag van vandaag nog steeds de grenzen van Israel bepaald) moeten toepassen, maar dat was hun jurisdictie plots niet meer (begin van het wegkijken en onderkennen van het probleem), waardoor je hiaten hebt gekregen in dat recht en het internationaal recht. Die hier een extra complexiteit geven. Israel is in 1967 nogmaals moeten gaan strijden, de 6 daagse oorlog, waarop ze Gaza en de Westbank hebben heroverd, waar ook de term kolonisatie is gestart, die eigenlijk fout is volgens dat internationaal territoriaal recht en zoals betekend in 1948.
Dan heb je nog de Jom Kippoer oorlog en nog heel wat conflicten tot heden. Waar je een duidelijke lijn kan trekken dat de oorlog die gevoerd wordt niet gaat over grond, niet over een Palestijnse bevolking, maar over een ideologie tegen het bestaan van een staat Israel.
Gaza is vrij van elke Jood sinds 2005, en ik zal nu wel eens herhalen, waar hebben die Palestijnen voor gekozen? Ze hebben gekozen voor haat en verderf, niet voor vooruitgang of vrede.
"Heroverd"? Dat impliceert dat het gebied van Israel was...

Ik weet dat sommige mensen de realiteit van dit kaartje betwisten, maar feit blijft -ook al was de palestijnse bevolking nog niet 'officieel'- dat een volk dat deze regio al millennia lang niet in bezit heeft gehad, dankzij een westerse koloniale macht het land 'in bezit' heeft gekregen en gedurende de jaren steeds meer van de regio heeft bezet waarbij ze de oorspronkelijke arabische volkeren die daar ook al millennia woonden, heeft verdreven/onderdrukt.
Volgens de conventie van Geneva is het ook niet toegestaan om eigen bevolking te verplaatsen naar bezette gebieden. Daarom beschouwen de VN, EU, het Internationaal Strafhof en het overgrote deel van internationale juristen de Israëlische nederzettingen ook als een vorm van kolonisatie. Ook al betwist Israël dat zelf misschien wel.
Ik snap wel waarom de arabische volkeren daar zo wanhopig zijn hoor. En wanhoop kan veel haat en verschrikkelijke daden teweeg brengen...
Je scheert de palestijnen bovendien allemaal over een kam. En ik vind het wel iets genuanceerder dan "de palestijnen hebben gewoon voor haat en verderf gekozen", alsof er niet ontzettend veel negatieve dingen richting deze volkeren aan vooraf zijn gegaan. Met die visie kan je net zo goed stellen dat alle joden voor het vernietigen van een volk hebben gekozen, met de acties die de regering nu voert...
bulck schreef:In 2005 was al snel duidelijk dat Hamas de scepter ging zwaaien(bevestigd in 2007 met de verkiezingen), met toen al etnische zuivering of noem het maar genocide op de mensen van Gaza, wat we ook zien op de Westbank via de Fatah beweging. Heel het Westen keek weg, lieten het gedijen. Mensen werden openlijk geëxecuteerd als ze niet voor het Hamas jihadistisch regime kozen, van gebouwen gegooid, achter rondrijdende auto's gebonden etc.
Waar waren we toen met zijn allen (en nee allicht waren de meesten van ons ook nog te jong, maar bedoel onze verontwaardiging vanuit het Westen)? Waar waren de mensenrechtenorganisaties? Zeker Unwra toen al, hoewel de situatie zeker sindsdien ook wel een hele dubbele is geworden.
Ze lieten het toe, want die 'vluchtelingen'(want dat zijn ze nog steeds) zijn een grote cash cow en de PA en de Irani proxies weten dat goed te bespelen. Doorheen de jaren zijn daar miljarden naartoe gestroomd, niet goed wetende wat er met dat geld gebeurde (of als je verder zoekt, eigenlijk best wel, maar dan wordt plots wel Hamas benoemt als bezetter etc)
Dus als het om grond en een Palestijnse identiteit ging, dan hadden ze in 2005 tot nu de kans gekregen. Ze hebben dat niet gedaan en dan kom je wederom in de grote hiaten in het internationaal recht, wat effectief ook het ICC en ICJ moet bekennen dat ze niet kunnen beslissen, enkel kunnen adviseren, maar enkel op een souvereine staat en dus in dit geval Israel en valt dus ook Hamas en de rol van Iran weg, want die zijn geen souvereine leiders over de 'palestijnse' mensen. Wat die groep dus ook herleid tot wat ze zijn, vluchtelingen die doorheen de decennia zijn gecreëerd door de Arabische wereld. En waardoor Israel dus ook een dubbele rol heeft om voor de mensen te zorgen, hoewel de dreiging onder diezelfde groep zit. En uiteraard zijn we dan over mensen bezig, maar dat is wel de realiteit van vandaag. Dat er langs Israeli kant fouten en wss ook heel wat verkeerde zaken gebeuren of gebeurd zijn, daar heeft niemand ooit iets van betwist en komt ook in elk oorlogsconflict voor, hoe hard dat ook mag klinken en hoe erg dat ook is voor slachtoffers langs beide kanten.
Een hele lap tekst, maar wil je nu werkelijk zeggen dat het de eigen schuld is van de Palestijnen (dus ook de bevolking zelf) dat ze nu hun complete regio moeten inleveren aan Israel, die daar volgens geen enkel internationaal verdrag of recht, recht op had? Ze zijn ver buiten de door afspraken gestelde grenzen getreden en dus hebben ze andere gebieden bezet, of die nu officieel een staat waren of niet.
Feitelijk zeg je dus, of zo lees ik het in ieder geval: "Das pech land weg".
bulck schreef:Maar genocide, etnisch zuiveren, dan denk ik dat de meeste echt een dikke bril op hebben en mss door de grote media aandacht op dit conflict plots even wakker worden, op zaken die al eeuwen bestaan en zeker de laatste 80 jaren.
Niemand ontkent de historie?
Feit blijft dat er verschrikkelijke dingen in die regio gebeuren die niet door de beugel kunnen.
bulck schreef:Het is dan ook wel ergens bizar dat als ze (de radicale moslims) verliezen ze dan plots die termen in het leven roepen. Want wie heeft het verzoek van genocide aangevraagd, zeker Zuid-Afrika, maar tegelijk ook Qatar en Iran (heel apart, wetende dat ze Hamas financieren), landen die nu zelf ook niet vooraan staan als het komt op mensenrechtenorganisaties en waar die vraag of kritische blik/frons zelf niet ontstaat of leeft binnen de VN.
Dus zolang het genocidale karakter van de PA met Hamas en al zijn jihadistische militanten niet erkend wordt, zal dat polariseren blijven aanhouden. Daarmee mijn eerder vraag wie pleegt genocide op wie, een democratisch land of een terroristische organisatie die vluchtelingen gebruikt voor hun ideologie?
Want iedereen in die regio is radicaal? Dat is net als zeggen dat heel Nederland racistisch is omdat de PVV de grootste was in onze regering. Kom op nou.
Hamas heeft absoluut ook ernstige mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden op zijn naam staan, daarover is geen serieuze twijfel. Maar Israel is een militaire macht die enorme disproportionele schade aanricht in Gaza, inclusief op burgers, ziekenhuizen, vluchtelingenkampen. Wat volgens meerdere VN-organen mogelijk in strijd is met internationaal humanitair recht, vooral qua proportionaliteit en onderscheid tussen strijders/burgers.
Het erkennen van lijden aan beide zijden, en het serieus nemen van internationale rechtsregels voor alle partijen, is essentieel. Het gaat ook niet om wie “erger” is.
En of je het nu juridisch genocide noemt of niet, doet er eigenlijk niet eens toe als het gaat om het erkennen dat het geweld dat Israël in Gaza gebruikt extreem disproportioneel is. Talloze onafhankelijke experts op het gebied van internationaal humanitair recht, waaronder VN-rapporteurs, mensenrechtenorganisaties en zelfs voormalige hoge functionarissen van Israël, hebben gewaarschuwd dat de schaal, intensiteit en aard van de aanvallen (met tienduizenden burgerdoden, verwoesting van ziekenhuizen, vluchtelingenkampen en infrastructuur) elke grens van proportioneel militair optreden overschrijden. Het gaat hier om systematisch en langdurig geweld dat een hele bevolking treft, zonder realistische ontsnappingsroutes of bescherming. Dat zou in elke andere context al lang als onaanvaardbaar worden beschouwd.
Even wat willekeurige artikelen opgezocht:
https://www.hrw.org/news/2018/06/13/isr ... rimes-gaza
https://www.amnesty.ie/israel-gaza-unlawful-attacks/
https://www.ohchr.org/en/press-releases ... li-attacks
https://www.ohchr.org/en/press-releases ... ity-crimes
https://www.ohchr.org/en/press-releases ... war-crimes
Dat Hamas fout is, wil niet zeggen dat Israel gerechtvaardigd is in buitenproportioneel geweld.
Dus wil ik je vragen (zoals Journee dat mooi verwoorde):
Erken jij ook dat -ongeacht wat andere partijen op hun kerfstok hebben-, Israel door verschillende acties een grens heeft overschreden, betreft wat binnen een oorlog nog als 'acceptabel' wordt beschouwd?