Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:39

Zelensky heeft Polen aangesproken over protectionisme van hun eigen graan handel. Polen zegt als reactie dat ze de steun voor Oekraïne tegen de oorlog stoppen. Bron TV journaal 20 uur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:40

Citaat:
Assad is niet mijn manier van met mensen omgaan. Echter de ellende werd ook vanuit het westen opgestookt

... dat 'opstoken' kun je letterlijk nemen. |(
Darfur was de eerste klimaatoorlog, Syrië de tweede.
Ja, het westen 'stookt' en anderen betalen het gelag.
Citaat:
voor de burgeroorlog was Syrie een beter functionerende seculiere staat dan velen en de religie van je buurman/collega niet relevant.

???
Persoonlijk vind ik een dictatuur nou niet direct een goed functionerende staat.
Seculier...?
Ja, dat zijn bijna alle landen van de VN, dus houd alsjeblieft op. (In Noord-Ierland gingen de Troubles ook echt niet over godsdienst, maar over geld, land en macht.)
Citaat:
Nog steeds is de Syrische grondwet seculier, wat meteen de reden is van de bewapende groepen, want die mogen niet met de Koran in de hand regeren en dus niet als politieke partij iets inbrengen.

ISIS is gelukkig verslagen.
En mbt Nederland roepen mensen ook de gekste dingen over scheiding tussen kerk en staat, en politieke stromingen met bijvoorbeeld de bijbel...
Citaat:
Irak gaat ook niks meer worden. Allemaal landen met meerdere stammen binnen de landsgrenzen die tenzij de regerende stam geen loyaliteit aan de regering hadden.

Hoezo: 'het gaat niets meer worden'...?
Glazen bol?
Citaat:
Andere stam = concurrent / flink wat oud zeer / bloedvetes / etc. Dus met leden van andere stam in de regering gaat de boel zeker fout (die mensen worden door de ene kant niet vertrouwd en door de andere onder druk gezet van alles in ons voordeel / saboteer het voor hullie.

Neokolonialisme, gebaseerd op kolonialisme.
Dr oude Romeinen zeiden het al: 'verdeel en heers'.
Citaat:
Dat Europa waar de Romeinen destijds die stammenstructuren al onderuit geschoffeld hebben dat niet snappen is heel duidelijk en maakt onze manier van kijken naar en verwachtingen problematisch.

.... juist, ja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:10

pien_2010 schreef:
Zelensky heeft Polen aangesproken over protectionisme van hun eigen graan handel. Polen zegt als reactie dat ze de steun voor Oekraïne tegen de oorlog stoppen. Bron TV journaal 20 uur.

Inmiddels zijn de plooien alweer glad gestreken .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:14

BigOne schreef:
pien_2010 schreef:

Inmiddels zijn de plooien alweer glad gestreken .

Het wordt uitgelegd als fout begrepen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:00

Thx Cowboy55, we moeten dus nog even geduld hebben voor we echt grote klappers kunnen verwachten....

pmarena

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:58

Ik denk dat het wel meevalt met het risico op het verliezen van steun van de USA. De meeste Republikeinen weten (al dan niet achter de schermen) echt wel dat ze Ukraïne moeten helpen, óók voor hun eigen bestwil.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:06

Daar denken Trump CS anders over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:12

Trump heeft het nu niet voor het zeggen en het is maar de vraag in hoeverre het hem gaat lukken om weer president te worden zonder Russische beïnvloeding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:54

BigOne schreef:
Trump heeft het nu niet voor het zeggen en het is maar de vraag in hoeverre het hem gaat lukken om weer president te worden zonder Russische beïnvloeding.

Ik ben er nog niet heel erg gerust op. Het kan raar lopen in de US

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:58

Bron SkyNews

Oekraïne valt het hoofdkwartier van de Zwarte Zee-marine aan in Sebastopol. Bij de inwoners van de Krim is erop aandrongen niet naar het stadscentrum te reizen of gebouwen te verlaten

Minstens één Oekraïense raket heeft het hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zee-marine getroffen, zei een Russische functionaris.
Het hoofdkantoor is gevestigd in de Krim-haven van Sebastopol.

Lokale gouverneur Michail Razvozjajev zei dat een fragment in de buurt van het Loenatsjarski Theater viel.

“Alle hulpdiensten zijn ter plaatse gekomen. Informatie over de slachtoffers wordt opgehelderd. Blijf alstublieft kalm”, zei hij.

In een update korte tijd later waarschuwde hij dat een nieuwe aanval mogelijk is.

“Reis alsjeblieft niet naar het stadscentrum. Verlaat geen gebouwen”, schreef hij op Telegram.

'Bij het geluid van de sirene moet iedereen die zich in de buurt van het hoofdkwartier van de vloot bevindt, naar schuilplaatsen gaan.'

Brandweerlieden zijn bezig met het blussen van de brand in het gebied en er komen nog meer hulpdiensten aan, zei hij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:16

Bevestiging: NOS:

Rusland: hoofdkwartier marine op de Krim geraakt door Oekraïense raket
Het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot in Sebastopol, op de Krim, is vanochtend geraakt door een of meerdere Oekraïense raketten. Dat meldt de gouverneur van het door de Russen bezette schiereiland, Michaïl Razvozjajev, via Telegram. Over schade en mogelijke gewonden is niets bekend, maar volgens Razvozjajev is de brandweer bezig de branden te blussen. Hij roept inwoners van de stad op om binnen te blijven, "want er komen mogelijk nieuwe aanvallen aan."

Via sociale media worden veel beelden gedeeld van het Russische hoofdkwartier, waaruit grote rookwolken opstijgen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:58

Cowboy55 schreef:
Bevestiging: NOS:

Rusland: hoofdkwartier marine op de Krim geraakt door Oekraïense raket
Het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot in Sebastopol, op de Krim, is vanochtend geraakt door een of meerdere Oekraïense raketten. Dat meldt de gouverneur van het door de Russen bezette schiereiland, Michaïl Razvozjajev, via Telegram. Over schade en mogelijke gewonden is niets bekend, maar volgens Razvozjajev is de brandweer bezig de branden te blussen. Hij roept inwoners van de stad op om binnen te blijven, "want er komen mogelijk nieuwe aanvallen aan."

Via sociale media worden veel beelden gedeeld van het Russische hoofdkwartier, waaruit grote rookwolken opstijgen.

https://twitter.com/Osinttechnical/stat ... 8620277986

Minimaal 2 keer geraakt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:45

Babootje schreef:
BigOne schreef:

Ik ben er nog niet heel erg gerust op. Het kan raar lopen in de US

Ik ben er ook niet 100% gerust op in hoeverre Ukraïne alle steun kan (blijven) verwachten de komende jaren (als het nog zo lang aan gaat slepen...) en in hoeverre verkiezingen in andere landen (USA...) dan roet in het eten kunnen gaan gooien. Maar momenteel (het komende jaar) zit het zeker nog wel goed met de steun en dat ze progressie laten zien zal absoluut ook helpen :j

Trump wordt nooit meer president. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Hij gaat nooit meer een meerderheid in landelijke verkiezingen kunnen halen. De uiteindelijke kandidaat worden voor de Republikeinen, die kans is klein maar sluit ik nog niet uit :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:40

Het is gewoon te hopen dat de oorlog voor de verkiezingen in de usa afgelopen is. Putin is duidelijk zoveel mogelijk aan het rekken in de hoop op wegvallende steun voor Oekraïne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:17

Hoe langer de oorlog duurt hoe meer kans dat Rusland de overhand krijgt. Moet er niet aan denken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 22:52

Het lijkt me een illusie dat het tegen die tijd vanzelf over is.
De oorlog wordt ook een soort eigen economisch model waar geld mee verdiend wordt.
Ik ben wel heel benieuwd of de verkiezingen in Rusland volgend jaar misschien het juiste zetje geven voor een revolutie vanuit het eigen volk.

Canada ondersteund Oekraine met 650 miljoen dollar aan oorlogsondersteuning over de komende 3 jaar verdeeld.
Die verwachten ook niet dat het snel over is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:14

Hoe langer de oorlog duurt hoe meer kans dat Rusland de overhand krijgt. Moet er niet aan denken...

Dat ben ik helemaal met je eens. De tussentijdse gevolgen voor bijv. een aantal afrikaanse landen zijn enorm. Dat hier in het westen, zuivel, vlees vrijwel onbetaalbaar worden is een bijkomend probleem.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:04

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:28

Het "vrijheid voor Rusland" leger, dat aan de kant van Ukraïne meevecht meldt dat ze de training gestart zijn van een nieuwe groep Russen die onlangs de grens naar Ukraïne zijn overgestoken. https://twitter.com/legion_svoboda/stat ... 4107206675
Blijkbaar is ook deze groep inmiddels een reguliere, bekende organisatie geworden en zijn er mogelijkheden voor Russen om zich er bij aan te sluiten. Ik ben benieuwd welke vormen dit in de toekomst aan gaat nemen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:32

Citaat:
In een interview met de bevelvoerende generaal van Oekraïne voor het tegenoffensief in het Zuiden, Oleksandr Tarnavsky, geeft deze als belangrijkste punten:
Geprezen aanvallen op de Russische marine in Sebastopol.
Dat hij een grote aanval verwacht wanneer zijn troepen Tokmak bereiken.
Dat de gevechten in de winter NIET zullen worden vertraagd omdat ze voornamelijk kleine eenheden en minder zware voertuigen gebruiken om op te rukken,
En dat hij niet erg bezorgd is over de Surovikin-lijn.
https://twitter.com/fpleitgenCNN/status ... 7520275763

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:41

Onder de zwaar gewonden als gevolg van de aanval op het hoofdkwartier van de Zwarte Zee vloot van gisteren bevonden zich ook een aantal hoge officieren. Waaronder Col. Gen. Alexander Romanchuk and Lt. Gen. Oleg Tsekov, die daar waren voor een meeting. Romanchuk heeft de leiding over de Russische strijdkrachten in Zaporizja, waar het zwaartepunt van het Oekraïense tegenoffensief plaatsvindt. Dit suggereert dat het niet alleen een aanval was op het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot, maar getimed was om tijdens een bijeenkomst belangrijke leiders aan te vallen. Overigens is er niet 1 dode gevallen zoals de Russen meldden maar zijn er 9 doden en 16 gewonden gevallen.

https://twitter.com/RALee85/status/1705347391111524654

En onder de doden (nog niet formeel bevestigd) bevindt zich de bevelhebber van de Zwarte Zee Vloot, Admiraal Viktor Nikolayevich Sokolov.

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 9811745149

Als dat allemaal klopt is dat wel even wat zeg...
Ik verbaas me er echt over dat die Russische bevelhebbers allemaal op een kluitje gaan meeten op een plek die voor Oekraine bereikbaar is met een storm shadow. Ik bedoel, ze waren toch gewaarschuwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:55

irmaz schreef:
Citaat:
In een interview met de bevelvoerende generaal van Oekraïne voor het tegenoffensief in het Zuiden, Oleksandr Tarnavsky, geeft deze als belangrijkste punten:
Geprezen aanvallen op de Russische marine in Sebastopol.
Dat hij een grote aanval verwacht wanneer zijn troepen Tokmak bereiken.
Dat de gevechten in de winter NIET zullen worden vertraagd omdat ze voornamelijk kleine eenheden en minder zware voertuigen gebruiken om op te rukken,
En dat hij niet erg bezorgd is over de Surovikin-lijn.
https://twitter.com/fpleitgenCNN/status ... 7520275763

Zelensky had ook al gezegd meen ik: Rusland zou graag een pauze zien in de winter, maar dat gaan wij niet doen, oid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:34

Babootje schreef:
Onder de zwaar gewonden als gevolg van de aanval op het hoofdkwartier van de Zwarte Zee vloot van gisteren bevonden zich ook een aantal hoge officieren. Waaronder Col. Gen. Alexander Romanchuk and Lt. Gen. Oleg Tsekov, die daar waren voor een meeting. Romanchuk heeft de leiding over de Russische strijdkrachten in Zaporizja, waar het zwaartepunt van het Oekraïense tegenoffensief plaatsvindt. Dit suggereert dat het niet alleen een aanval was op het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot, maar getimed was om tijdens een bijeenkomst belangrijke leiders aan te vallen. Overigens is er niet 1 dode gevallen zoals de Russen meldden maar zijn er 9 doden en 16 gewonden gevallen.

https://twitter.com/RALee85/status/1705347391111524654

En onder de doden (nog niet formeel bevestigd) bevindt zich de bevelhebber van de Zwarte Zee Vloot, Admiraal Viktor Nikolayevich Sokolov.

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 9811745149

Als dat allemaal klopt is dat wel even wat zeg...
Ik verbaas me er echt over dat die Russische bevelhebbers allemaal op een kluitje gaan meeten op een plek die voor Oekraine bereikbaar is met een storm shadow. Ik bedoel, ze waren toch gewaarschuwd.

Ben heel benieuwd. Onbegrijpelijk maar wel fijn.

Ik kan het niet meer terug vinden, maar volgens mij was het niet hier, ik las gisteren dat als een Russische soldaat het leger in gaat de meesten binnen 4 maanden dood zijn.
Iedereen weet dat ik vind dat de Russen zsm terug moeten naar eigen land. Maar dit is toch te triest voor woorden als dit klopt. Heeft iemand dat ook gelezen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:39

Dat gaat dan denk ik vooral over de gemobiliseerde soldaten. Het kanonnenvoer.
Die worden recht de dood in gestuurd. Dan heb je nog de reservisten. Dat zijn de beter opgeleide soldaten, maar die zijn naar ik heb begrepen ook grotendeels opperdepop, omdat Rusland nu ook zijn elitetroepen (w.o de paratroopers) inzet aan het front in Zaporidzja. Die zijn eigenlijk opgeleid om vooral achter de frontlinie in vijandelijk gebied te opereren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:51

Nog even een filmpje hoe ingenieus de aanval op de HQ van de Zwarte Zeevloot is voorbereid.
Een paar dagen eerder werd een aanval uitgevoerd op de 2e locatie van de HQ van de Zwarte Zeevloot. Het lijkt erop dat Oekraine er zeker van wilde zijn dat de bevelhebbers allemaal op de andere locatie zouden zitten. En dat deden ze dus ook.
Vervolgens hebben ze aanvallen met drones uitgevoerd op locaties, zoals een oliedepot en een vliegveld in de buurt om de luchtafweer uit te putten. Vrijwel naadloos overgaand in de rake aanval op de HQ waar vergaderd werd.
https://www.youtube.com/watch?v=E1tLU_XPpeI