Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:48

mysa schreef:
De bezetting is wat mij betreft illegaal en zwaar af te keuren.

Maar wat het zo moeilijk maakt is dat een groot deel van de Arabische wereld in het algemeen en de Palestijnse organisaties in het bijzonder, vinden dat Israël überhaupt geen bestaansrecht heeft.

En met dat laatste ben ik het helemaal niet eens en ik denk dat het ook datgene is wat de Israëlische regering drijft.

Maar wel hoog tijd voor een ander beleid. Hoe, geen idee.

Kan niet, als Israel een stap terug doet kost dat veel doden, zit teveel oud zeer over meerdere generaties en een religieus conflict waar je ook nooit van af zal komen (was al conflict tussen Mohammed en joodse groepen destijds). En de burgerbevolking daar heeft zonder Israel geen schoon drinkwater, etc. die zitten dus dubbel klem. Toen na WOII deze oplossing bedacht werd, is daar al niet goed over nagedacht, maar de palestijnen waren wegens slechte reputatie? ook al nergens welkom in het midden-oosten. En vervolgens een handige stroman om tegen Israel te stoken zonder zelf de bommen op de kop te krijgen. Er zijn alle partijen grove fouten aan te rekenen in dit hele verhaal waar inmiddels eigenlijk geen oplossing meer voor mogelijk is. En niet alleen omdat het om een stuk land gaat waar al sinds mensenheugenis om geknokt wordt door elk volk wat zich er wilde vestigen, altijd ten koste van wie er al woonde.
Is een animatiefilmpje over gemaakt aantal jaar geleden.
https://www.youtube.com/watch?v=-evIyrrjTTY

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:11

pien_2010 schreef:
Electra, de meeste waaronder ik, vinden het dermate ingewikkeld en ik vind het ook triest wat daar allemaal gebeurt dat ik ook doe of mijn neus bloedt, daar ik er mijn vingers niet aan wil branden, alhoewel Israël haar politiek goed door mij gevolgd wordt.

Ik bedoelde met neus bloedt de verwarring over het woord "bezetting".

Maar daar heeft Janneke inmiddels zelf al op gereageerd.

Ik vind de situatie in en rond Israël ook heel ingewikkeld en ik denk dat het conflict nooit opgelost gaat worden, althans ik ga dat niet meer meemaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:20

Electra63 schreef:
pien_2010 schreef:
Electra, de meeste waaronder ik, vinden het dermate ingewikkeld en ik vind het ook triest wat daar allemaal gebeurt dat ik ook doe of mijn neus bloedt, daar ik er mijn vingers niet aan wil branden, alhoewel Israël haar politiek goed door mij gevolgd wordt.

Ik bedoelde met neus bloedt de verwarring over het woord "bezetting".

Maar daar heeft Janneke inmiddels zelf al op gereageerd.

Ik vind de situatie in en rond Israël ook heel ingewikkeld en ik denk dat het conflict nooit opgelost gaat worden, althans ik ga dat niet meer meemaken.

Ik ook niet meer Electra ga dat meemaken.

Er is een troost. Ik heb ik Australië een koppel Israeliers ontmoet, waar we het erg goed mee konden vinden en mee opgetrokken hebben 12 jaar geleden. Zij lieten ons prachtige groene foto's zien van hun woongebied en zij leven al jaren, en volgens hen heel veel Israeliërs, in een prachtig land ver van al die ruzies, in vrede samen. Wij zien alleen alle ellende want dat is nieuws. Ik wist dat niet en keek daar echt van op.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:36

Er zijn wel meer voorbeelden van Joden en Palestijnen die elkaar helpen of respecteren of gewoon in vrede met elkaar leven..

On topic:
Ik vind dit kabinet wel behoorlijk divers.
Dat is een mooie opsteker ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:47

mysa schreef:
De bezetting is wat mij betreft illegaal en zwaar af te keuren.

Maar wat het zo moeilijk maakt is dat een groot deel van de Arabische wereld in het algemeen en de Palestijnse organisaties in het bijzonder, vinden dat Israël überhaupt geen bestaansrecht heeft.

Ik ben het jaartal kwijt.
:o
Maar vwb de PLO en een hele serie landen is dit al tientallen jaren achterhaald.

Als 'witte Eurpeaan' en christen (= ik hoor tot de "clubs" van diegenen die pogroms etc etc hielden of ondertussen wegkeken...)
... heb ik uiteraard een beperkt 'recht van spreken.

Maar wellicht...
("racisme is een wit probleem"' de vervuiler betaalt voor het opruimen')
... als de VN namens wit Europa goed zou maken wat de VN verkeerd deed,
en zo'n dertig jaar vijandelijkheden militair onmogelijk zou maken, dan moet het lukken.

(De VN was nauwelijks opgericht, of men besloot in New York -
accoord, geen Europa, maar toch -
'dat de staat Israël er moest komen'.
Ik ben niet tegen het besluit zelf,
gezien de Shoa het enige juiste besluit!
Maar de manier waarop het werd vormgegeven klopt werkelijk voor geen meter.
'Wij nemen in New York een resolutie aan, en opeens breekt er en een oorlog uit, en hebben de mensen die al eeuwen en eeuwen in Palestina woonden juridisch geen poot om op te staan.'
Volgens mij is er op 10 december 1948 afgesproken in New York dat dit nooit mag...)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:19

Ik vrees dat we uit het onderwerp Israël nooit gaan komen.

Mijn neus bloed niet, als je mij daarmee bedoeld. Ik dacht oprecht te zien dat er een verwarring was betreft taal. Maar hey; jij zal vast beter weten wat ik denk, dan ik dat zelf weet :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:23

Electra63 schreef:
En iedereen kan doen of haar neus bloedt, maar we weten natuurlijk precies wat Janneke bedoelt met "bezetting" en dat is niet de bezetting van ministersposten.

Gezien het hier vnl over de Nederlandse politiek gaat, dacht ik dus ook de ministersposten... leek mij op zich niet superraar...

Ik ben benieuwd wat Kuipers gaat doen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:26

Niets is zwart wit en ik zou daar best een avondje over willen praten onder het genot van een wijntje.

Ik heb mooie gesprekken gehad met Palestijnse jongeren en Israëlische jongeren.

Als je er noet geweest bent en met iedereen rustig hebt gesprolenweet je alleen wat de media schrijft..

Meer zeg ik er niet over op een forum, omdat geschreven taal zoals je ziet verwarring brengt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:26

Citaat:
Correctief referendum
Behalve voor een betere aansluiting van het beleid pleit het Sociaal Cultureel Planbureau er ook voor om de burgerparticipatie beter vorm te geven. Zo pleit het SCP voor een correctief referendum. Volgens het planbureau is dat "de gewenste noodrem bij gebrek aan draagvlak voor een parlementaire beslissing".

Bij een correctief referendum kunnen wetten die al zijn aangenomen door het parlement alsnog verworpen worden door burgers. Volgens het SCP is zo'n referendum een beter middel dan de "burgerparticipatie tijdens de uitvoering" die het kabinet wil. Bij die vorm van burgerparticipatie kunnen mensen invloed uitoefenen via bijvoorbeeld burgerfora, digitale participatie en burgerinitiatieven. Volgens het SCP spreken dan vaak dezelfde mensen en blijft een groot deel van de samenleving ongehoord.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/241264 ... it-burgers

Wat vinden we van dit idee?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:40

Ik vind het een slecht idee. Maar ik ben sowieso geen fan van referenda omdat de meeste mensen toch geen idee hebben van hetgeen ze op stemmen in zoiets. Laat staan de gevolgen ervan. Laat ik liever aan de politiek over die zich dan ideaal gezien laat informeren door experts, statistieken en onderzoek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:58

Altijd ben ik daar een groot voorstander van geweest, totdat ik het drama heb gezien in de UK. Maar dat was een oneerlijk referendum want die mensen die de hoogste prijs betalen voor de Brexit nl de expads mochten niet mee stemmen. Dus ik twijfel nu over referenda want de informatie moet wel eerlijk zijn en niet van leugens aan elkaar hangen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:01

Geen goed idee, om de redenen die Imandra noemt. Ik probeer me wel vaak in actuele zaken te verdiepen maar moet alsnog regelmatig achteraf mijn mening bijstellen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:11

Toch vind ik de laatste zin in de quote wel boeiend. Het is vaak een kleine groep die iets op de agenda krijgt/ Social Media overheerst is het idee.

Zou het 'rust' in een land kunnen brengen?

Stel je voor er komt nu een referendum over verbod op zwarte Piet of verbod op vuurwerk.

En 90% stemt voor, dan zou je toch veel meer draagvlak hebben dan dar je nu denkt: Ja, dat willen maar weinig mensen en die 'vergallen het plezier van een ander' ( ik zeg niet dat dit mijn mening is, maar even wat er door een aantal mensen gedacht word, gaat mij dus niet om deze punten inhoudelijk :) )

Dus zou het de angel uit populisme kunnen halen omdat we dus kunnen aangeven: de meerderheid wil dit?

Of zou het ervoor kunnen zorgen dat er minder besluiten genomen worden op wat een kleine meerderheid wil?

Vergelijkend naar de Brexit: Ik vraag mij af hoe dat zou zijn gelopen qua onrust in het land zonder een referendum,volgens mij is daar ook best een soort 'gelatenheid' want ' we zijn zo dom geweest er zelf voor te kiezen' ?

Geen idee hoor, het is maar een theorie :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:17

Bij een onderwerp als, bijv. zwarte piet of vuurwerk zou het nog kunnen..
maar dan moet wel iedereen die dat wil, kunnen stemmen.. Want als je de groep hebt die de weg naar social media wel weet, en die stemmen, dan schiet je er niks mee op. De mensen die niet zo handig zijn hoor je dan nog niet..

Bij onderwerpen als Geld voor de Zorg of Belastingen ofzoiets, waar kennis voor nodig is, weet ik niet of iedereen daar wat over moet kunnen zeggen. Niet dat de mensen die dat nu moeten regelen, er altijd genoeg verstand of goede wil voor lijken te hebben :+ maar die zijn daar nu wel voor. Je moet mij niks vragen over de lange termijn visie voor geld voor de zorg bijvoorbeeld en hoe dat dan wel verdeeld moet worden (want als er ergens iets bijkomt moet er misschien ergens anders iets af of weet ik veel hoe dat werkt, blijkt de consequentie dat de belasting met 50% omhoog moet oid... ) Ik weet niet of dat dan wel handig is.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:23

IMANDRA schreef:
Ik vind het een slecht idee. Maar ik ben sowieso geen fan van referenda omdat de meeste mensen toch geen idee hebben van hetgeen ze op stemmen in zoiets. Laat staan de gevolgen ervan. Laat ik liever aan de politiek over die zich dan ideaal gezien laat informeren door experts, statistieken en onderzoek.

Hebben de meeste mensen dan wel een idee van de gevolgen van hun stem in de landelijke verkiezingen? Zou dat stemrecht dan ook beperkt moeten worden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:23

Het Amerika van Trump heeft laten zien dat populisten zich niet laten weerhouden door het verliezen van een verkiezing of in dit geval een referendum. Tegelijkertijd laat het VK wel zien dat je problemen creëert met een referendum. Dat ze er nu gelaten op reageren verandert er niks aan dat ze zich in een economisch slechtere situatie hebben gemanoeuvreerd. En degenen die de prijs daarvan betalen zijn ook nog eens de mensen die zich dat het minste kunnen veroorloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:25

Ik geloof dat Biden nu president is, dus blijkbaar hebben ze zich wel laten weerhouden door het verliezen van een verkiezing.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:32

Ah vandaar dat ze vorig jaar op 6 januari het Capitool bestormd hebben. Omdat ze geloofden dat Biden de verkiezingen eerlijk gewonnen had.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:39

Karl66 schreef:
Het Amerika van Trump heeft laten zien dat populisten zich niet laten weerhouden door het verliezen van een verkiezing of in dit geval een referendum. Tegelijkertijd laat het VK wel zien dat je problemen creëert met een referendum. Dat ze er nu gelaten op reageren verandert er niks aan dat ze zich in een economisch slechtere situatie hebben gemanoeuvreerd. En degenen die de prijs daarvan betalen zijn ook nog eens de mensen die zich dat het minste kunnen veroorloven.

Dat is een tweede probleem: de voor-en tegenstemmen lagen heel dicht bij elkaar. Ik denk dat de 'verliezers' zich er dan alsnog morrend bij neerleggen. En een heel klein verschil zorgt misschien ook weer voor beschuldigingen van manipulatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:41

Je had het over "populisten", doelde je daar niet op:

Citaat:
de populiste zelfst.naamw.
Uitspraak: [popy'lɪst|ə]
Afbreekpatroon: po·pu·list
Verbuigingen: populisten, populistes (meerv.)

politicus die de sympathie van de bevolking wint door de suggestie te wekken dat maatschappelijke problemen heel eenvoudig kunnen worden opgelost

Maar daarna heb je het opeens op mensen die het capitool bestormden. Daar zaten volgens mij geen politici tussen. Dus heb je het nou over politici of aanhangers van een bepaalde politici of bepaalde partij? Betekend het dan ook dat elke vorm van protest tegen een regering "bewijs" is dat sommige mensen zich niet laten weerhouden door uitslagen van een verkiezing of referendum? Dat was toch al lang duidelijk? Ben je de protesten tegen Trump alweer vergeten? Dat waren toch ook mensen die zich niet lieten weerhouden ondanks dat ze een verkiezing verloren hadden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:44

Referendum lijkt me nu een heel slecht idee. Teveel oproerkraaiers en een bepaalde politicus met teveel oproep tot minder leuke dingen. Dan winnen deze mensen het boven diegene die je nu ook al niet zo hoort.

Enzino een zekere mneer Trump heeft opgeroepen het te gaan doen. En hij is slim genoeg om alleen maar te roepen en niet vooraan te gaan staan om zelf te bestormen. Want dan kan je niet meer zeggen dat je het zo niet had bedoeld als je ervoor bestraft dreigt te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:49

karuna schreef:
Enzino een zekere mneer Trump heeft opgeroepen het te gaan doen. En hij is slim genoeg om alleen maar te roepen en niet vooraan te gaan staan om zelf te bestormen. Want dan kan je niet meer zeggen dat je het zo niet had bedoeld als je ervoor bestraft dreigt te worden

Nee hoor, dat heeft hij niet. Als je verder kijkt dan CNN en gewoon zelf de transcript leest dan zie je dat het verhaal wat anders ligt. Maar die geknutselde clips van CNNMSNBC zijn veel leuker en veel makkelijker natuurlijk.

En ik geloof dat hij alle recht heeft om de uitslagen in twijfel te trekken. Dat deed Hillary ook in 2016 (nog steeds trouwens) en dat was ook haar plan als Biden zou verliezen (do not concede - Aug 2020).

Maar daarom maar geen referenda meer en geen verkiezingen, omdat blijkbaar niet iedereen zijn verlies meteen toegeeft?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:28

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:37

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:14

De commissaris van de Koning schaamt zich plaatsvervangend voor de botheid van de overheid.
Met Gruns is niets overlegd.

De nieuwe bewindspersoon Vijlbrief roept op zijn eerste dag "dat er nu eenmaal een 'budget' is, en dat het budget op is als het op is".
Zodat burgers, die schade hebben door overheidsingrijpen, elkaars concurrenten worden.
Verschrikkelijk.

De Britten zeggen dan: write to your MP.
Dit is een motie van treurnis waardig....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-01-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt