Met betrekking tot stikstof denk ik dat een groot deel van de oplossing ligt bij het herijken van Natura2000 in Nederland. Als het PBL tot de conclusie komt dat in 44 van deze gebieden de KDW niet eens bereikt zal worden, als Nederland zelf geen stikstof meer uitstoot. Dat betekent dan geen verkeer, geen luchtvaart, geen industrie en geen landbouw. Dan kun je toch niet anders dan concluderen dat het (koste wat kost) willen bereiken van het doel (de KDW) best wel neigt naar idioterie?
Een ander deel van de oplossing zou wellicht kunnen zijn dat de overheid stopt met het inruilen van ammoniak uit de landbouw (dat onderdeel is van een kringloop: we stoten stikstof uit en er komt stikstof op onze grond terecht, dat door de gewassen en vervolgens het vee wordt opgenomen) voor stikstofoxiden uit verkeer, luchtvaart en industrie (dat geen onderdeel is van een kringloop).
Begrijp me niet verkeerd, ik ben bereid om onze stikstofuitstoot te reduceren waar mogelijk. Want dat we in een stikstofrijk landje leven is zo klaar als een klontje en dat biodiversiteit een groot goed is waar we voorzichtig mee om moeten gaan, lijkt me ook meer dan duidelijk. De voermaatregel is (of was) echter een groot gedrocht die de gezondheid van onze dieren in gevaar zou brengen. Krimp van de veestapel is iets waar wij als bedrijf niet aan mee kunnen doen, tenzij de overheid er geld bij gaat doen. Maar ook dat lijkt me geen wenselijke ontwikkeling.
Als we het breder gaan trekken dan zou ik graag zien dat boer en consument dichter bij elkaar komen, dat de ketens korter worden zodat er meer geld overblijft om dierenwelzijn naar een nog hoger plan te tillen. Hoewel utopisch, maar soms is het goed om te dromen: stel nu eens dat iedere consument rechtstreeks bij de boer melk zou kopen voor 60 cent per liter. Dan zouden wij onze veestapel kunnen verkleinen, waardoor ze o.a. nog meer ruimte hebben in de stal en waardoor ze nog meer dagen per jaar naar buiten kunnen. Lijkt me heerlijk voor de dames, hoewel ze op de hete dagen trouwens echt liever binnen staan. We zouden bijvoorbeeld ook de met bloemen ingezaaide akkerranden kunnen verbreden en wellicht zelfs aan strokenteelt kunnen gaan doen. Allemaal zaken die ik persoonlijk wel zou willen, maar die met de huidige marges onmogelijk zijn.
Benodigdheden voor korte ketens:
- Minder strenge en vooral onnodige regels mbt verkoop aan huis
- Consument die handelt als de burger die zegt heel veel voor duurzaamheid en dierenwelzijn over te hebben
Het zal een lange weg zijn, maar dromen mag altijd toch