Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:13

Punt blijft ook wel dat ze te veel mensen op een te kleine ruimte proppen.
Hier staat een bejaardenhuis leeg, daar zaten 35 bejaarden, allen een eigen kamer met douche/toilet, en dan een grote gemeenschappelijke ruimte, en nog een zaaltje.
Daar wilden ze 150 vluchtelingen in plaatsen. Dat is toch vragen om problemen?

ravellie

Berichten: 3154
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:51

geerke schreef:
er is niets mis met het islamitische geloof....maar het strookt niet echt met de westerse manier van denken.
Maar dat roep ik ook zomaar,totaal niet onderbouwd en ook nog zonder bron.


en zonder feiten... ;)
Laatst bijgewerkt door ravellie op 02-02-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Berichten: 3154
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:59

Omdat ik de tekst zo helder en herkenbaar vind bij deze nogmaals: ( bron Elsevier, die wij tot voor kort ontvingen)


Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:38

Nederland telt al veel moslims, en door de komst van asielzoekers uit Syrië worden dat er alleen maar meer. Dat de islam Nederland – van zichzelf geneigd tot aanpassen – verandert, is ­zeker.




De islamisering van Nederland is een beladen begrip, niet in de laatste plaats omdat Geert Wilders het tegengaan van die islamisering tot politiek speerpunt heeft gemaakt. Maar dit wil niet zeggen dat die islamisering niet bestaat.

In elk geval demografisch is dat het geval. Een gestaag toenemend deel van de ­bevolking vindt zichzelf moslim. Dat aandeel groeit door immigratie en tegenwoordig vooral door de toestroom van immigranten die als asielzoeker binnenkomen.

Deze immigranten nemen hun gewoonten, tradities, folklore, denkbeelden en hun religie mee. En de religie – de islam, in de meeste gevallen – vormt vaak de basis van de gewoonten, waarden en normen.

De geïmporteerde opvattingen en reflexen verschillen vaak nogal van wat in Nederland gangbaar is. Dat wil zeggen: heden ten dage. Veel opvattingen die moslims nu meenemen, wijken niet zo af van wat in Nederland vijftig jaar geleden gangbare opvattingen waren.


Elsevier inventariseert voorbeelden van hoe Nederlandse politici en andere instituties zich conformeren – vrijwillig dan wel onder druk – aan de islam. Vervolg op een eerder overzicht uit april 2007. Lees verder >

De Nederlanders van toen stonden gemiddeld ook afwijzend jegens homoseksualiteit. De ­gelijke berechtiging van de vrouw was allerminst vanzelfsprekend, scheiden was een met schande beladen uitzondering, seks voor het huwelijk was in brede kring een ­taboe, het maagdelijke huwelijk werd geacht de standaard te zijn, en verlichte gedachten over abortus en euthanasie moesten nog ingang vinden.


Museumplein Amsterdam, 2014. Moslimdemonstranten in gebed na demonstratie tegen Israël (foto: Herman Wouters/HH)

Naast een demografische is er dus ook een culturele islamisering en die confronteert Nederland met de terugkeer van denkbeelden die doorgaans met liefde zijn verlaten. Dat leidt uiteraard tot ergernis, zoals het ook niet helpt dat nogal wat moslims, leunend op de islam of anderszins, een afkeurende houding jegens hun land van aankomst etaleren en nauwe banden blijven onderhouden met het land van herkomst.

De nog steeds jonge islamitische bevolkingsgroep is bovendien assertief. Moslims eisen hun plaats op, klagen – zeker in de beeldvorming – nogal gauw over discriminatie, eisen het toestaan van islamitisch geïnspireerde kleren, bouwen dominante moskeeën en stellen eisen op het gebied van eten en bidden, ook in publieke gebouwen.

Dat overheden van herkomstlanden (Marokko, en vooral Turkije) dat soort eisen ondersteunen en hun emigranten blijvend in hun invloedssfeer willen houden, maakt het er niet beter op. De islamisering wordt op begrijpelijke gronden niet al te vaak als een verrijking gezien, maar eerder als een Paard van Troje.

Getal

De islamisering voltrekt zich via de macht van het getal, via de stembus bijvoorbeeld. Dat weegt vooral in steden met veel moslims zwaar. De islamisering voltrekt zich ook vanuit de hoofdsteden van herkomstlanden. Turkije runt de meeste Turkse moskeeën in Nederland en de Marokkaanse overheid houdt onder meer grip via de grootste Marokkaanse moskeekoepel.

De islamisering verloopt ook vanuit rijke Arabische Golfstaten en Saudi-Arabië, van waaruit openlijk dan wel in het geniep moskeeën worden gefinancierd, zoals de Blauwe Moskee in Amsterdam en de Essalammoskee in Rotterdam, die beide banden onderhouden met de radicale Moslimbroederschap.

Ook de dreiging van terreur uit islamitische kring verandert Nederland. Die vergroot de invloed van zich als gematigd presenterende moslims, die als remedie bijvoorbeeld islamitisch onderwijs op open­- bare scholen eisen, om de ‘goede’ islam te onderwijzen. De dreiging van (islamitische) terreur leidt niet alleen tot angst. Veiligheidsmaatregelen leiden ook tot verlies van privacy en maatschappelijk vertrouwen.

Dan is er nog de zelfislamisering, wei­- nig opgemerkt maar hoogst aanwezig. Volgens de socioloog Ruud Koopmans, die ook veel in Duitsland werkt en op Europese schaal onderzoek doet, is er geen land in Europa waar moslims zo veel rechten hebben als Nederland. Waarbij die rechten zowel door moslims kunnen zijn verworven als hun in de schoot geworpen.

De lijst van voorbeelden van meegaand ­gedrag jegens moslims en de islam vanuit overheden, instellingen, bedrijven, scholen en kerken groeit met de dag. ­Gemeenten subsidiëren moskeeën, verlenen bouwvergunningen voor culturele centra die nadien moskeeën blijken (zie ‘Hoe de islam Nederland verandert’ op pagina 35).

De Amsterdamse burgemeester Job Cohen (PvdA, 2001-2010) was van mening dat de integratie van moslims prima via de ­moskee kon verlopen. Integratie-minister Ella Vogelaar (PvdA, 2007-2008) riep dat de islamitische vastenmaand ramadan een jaarlijks evenement voor heel Nederland was.

Bedrijven dringen er bij de overheid op aan om vooral vriendjes te blijven met islamitische regimes uit angst om orders te verliezen. Minister Lodewijk Asscher (PvdA, Integratie) kondigde een jaar geleden aan de Turkse moskee-organisaties in Nederland te zullen controleren (‘monitoren’). Die clubs bleken dit jaar plotseling samenwerkingspartners bij de integratie te zijn geworden. Haatimams worden zelden het land uitgezet. Bezoekende haatpredikers krijgen in de regel probleemloos een visum.

Waarom juist Nederland meegaand is, is nooit onderzocht, maar laat zich wel duiden. Zo is er de macht van het getal. Van alle Nederlanders is zo’n 6 procent moslim, in 2050 is dat naar verwachting bijna 10 procent, met hoge concentraties in sommige stadsdelen. Het is te verwachten dat in delen van steden waar moslims in de meerderheid zijn, zij zich steeds meer als de meerderheidscultuur zullen gedragen.

Bondgenoot

Er is ook de religieus, politiek of door kosmopolitische wereldbeelden aangestuurde Nederlandse naïviteit. Waarbij het niet helpt dat de rest van Nederland snel ontkerkelijkt en weinig kaas heeft gegeten van de betekenis van religie voor wie religieus is en al helemaal voor wie orthodox religieus is. Orthodoxe, laat staan fundamentalistische (christelijke) gelovigen zijn een kleine minderheid, maar in islamitische kring ligt dat heel anders. Uitgerekend progressieve christelijke voorlieden zien in de islam een bondgenoot.

Verder zijn er de postkoloniale en post- Holocaust-trauma’s die ertoe bijdragen dat iedere immigrant – de arme voorop – als een hulpbehoevend wezen wordt gezien. Vandaar het lang populaire adagium van ‘de integratie die van twee kanten moet komen’, dat culturele verschillen ontkent. Niet alleen de immigrant, ook Nederland als zodanig en de autochtoon in het bijzonder dienden zich aan te passen volgens het nog niet verdwenen ideaal van de multiculturele samenleving.

Het tot schuldgevoel neigende calvinisme biedt een andere verklaring. De ‘feminiene’ Nederlandse karaktertrekken zijn in beginsel een zacht eitje voor een collectivistische, masculiene, op eer en schaamte gerichte cultuur die bovendien de eeuwigheid als horizon heeft. De Nederlandse morele superioriteit is niet opgewassen tegen de islam.

Hoe dan ook: de islam is er, zal blijven en groeien. De islam komt van buiten, maar wordt, anders dan integratie-optimisten denken, niet per se zwakker omdat hij zou worden aangelengd met alles wat Nederlands is. Handige woordvoerders uit isla­mitische kring bespelen de Nederlandse volksaard door hun versie van de islam als probaat middel tegen zowel misdaad, terrorisme als ander ongerief aan te bieden.

Overheidsfunctionarissen trappen graag in de belofte uit islamitische kring dat hun activiteiten zijn gericht op integratie, werk of de ontmoeting met andere bevolkingsgroepen, terwijl ze dienen als platform om de Koran uit het hoofd te leren of de taal van het herkomstland bij te spijkeren.

De islamitische gemeenschappen zijn internationaal en blijven dat ook, geholpen door goedkope vliegverbindingen, satelliet- tv en vooral ook internet, tevens hét instrument voor snelle radicalisering van jonge moslims. Naarmate gemeenschappen groter zijn, kunnen ze meer op zichzelf en minder op de buitenwereld gericht zijn. Dat na een halve eeuw immigratie van Turken en Marokkanen nog steeds slechts één op de tien huwelijken buiten de eigen kring wordt gesloten, is een helder signaal.

Nederland islamiseert, ook al is het geleidelijk. Er is de druk van buiten, door immigratie, door de invloed van islamitische landen, door de angst voor geweld. Maar er is evenzeer de zelfislamisering: door naïviteit, onkunde, kortzichtigheid en wegkijkende ontkenning.


Gesubsidieerd op koranles


Tien jaar geleden besloot het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer een ‘multifunctionele voorziening’ te bouwen die plaats bood aan ‘activiteiten gericht op toeleiding naar werk’. Ook zouden er twee ‘migranten­organisaties’ onderdak krijgen. Door dat ‘toeleiding naar werk’ konden de stichtingskosten voor de gemeente (zo’n 4 miljoen euro) voor een deel (zo’n 1,4 miljoen euro) met Europese subsidies worden gecompenseerd.

Nadat het gebouw (De Verbinding) openging, bleek de ‘multifunctionele voorziening’ uit twee moskeeën te bestaan, een Turkse en een Marokkaanse. In de bovenzaaltjes werd onder het gesubsidieerde mom van ‘cursussen normen en waarden’ koranles gegeven. In het Turks. De moskeeën betaalden een veel te lage huur, en kregen die in het geniep ook nog gesubsidieerd.

Na vragen uit het Europees Parlement ­deed de Europese Commissie drie jaar over ­onderzoek naar de op misleiding gebaseerde Europese subsidie, maar verklaarde deze ­zomer plotseling dat er niets aan de hand is. Op raadsvragen deelde burgemeester Eberhard van der Laan op 2 oktober mee dat ook de ­gemeente geen nader onderzoek instelt.

De gemeente verkocht dit voorjaar De Ver­binding met groot verlies aan de twee moskeeën. Het Turkse deel is nu eigendom van ­Diyanet, het Turkse ministerie van Gods­dienstzaken.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:07

De islam en de isis en andere terreurorganisaties zijn niet los te koppelen van elkaar.
Ze moorden uit naam van hun geloof.
En natuurlijk zijn ze niet allemaal zo.
Alleen wordt het imo te makkelijk goed gepraat. De jeugd die radicaal wordt is gewoon een groot probleem. Tot nu toe zie ik nauwelijks grote akties van moslims om dit tegen te gaan.
Daarbij ook nog steeds de slechte imams die hier naar toe gehaald worden.
Imo hebben we genoeg moslims hier, die zich geen nederlander willen voelen, maar ook niet weg willen en ondertussen de criminaliteit in gaan.

purny

Berichten: 29108
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:12

Gister zat ik naar een nieuw RTL 4 programma te kijken dat over de zero s ging. Daar vertelde volgens mij Max Westerman dat GW nooit zo groot is geworden als 9/11 niet was gebeurd.
Daar kon ik hem eigenlijk wel gelijk in geven. Als 9/11 niet was gebeurd was er nooit een opstapeling van de Islam geweest wat GW nou zo heeft gemaakt.

FiveSports

Berichten: 2041
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:31

Nu we het toch over de PVV hebben..
"Bekeerde Van Doorn: 'Ik ging mee met PVV zonder kennis van de islam'
De bekeerde ex-PVV'er Arnoud van Doorn neemt het zichzelf kwalijk dat hij in zijn tijd bij de PVV standpunten heeft ingenomen over de islam, zonder dat hij kennis van die religie had. Van Doorn gaf woensdag bij het tv-programma Knevel & Van den Brink zijn eerste interview over zijn bekering tot de islam sinds hij hier in februari voor uitkwam. 'Ik ben meegegaan met het gedachtegoed van de PVV zonder me te verdiepen in de ware islam.'"
Lees verder http://www.volkskrant.nl/politiek/bekee ... ~a3488785/

Cowboy55
Berichten: 9322
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:42

Geen liefhebber van de middenweg, meneer van Doorn..... :D

gohya

Berichten: 33013
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:45

Nou we het toch over de PVV hebben :D ik heb jaren de PVV gestemt.Tot hij te ver ging en had gelogen over de zorg.Toen ging het lampje branden dat hij helemaal niet zo goed is voor ons als we denken.
Hij heeft in veel dingen gelijk,maar ook veel dingen geen gelijk.
En toen koos ik liever voor de SP. Ik denk dat ik nu helemaal niet meer ga stemmen,ze liegen allemaal,het gaat alleen om hun partij en om hunzelf.
Ik vind Wilders wel vaak een grappenmaker,maar ook wel een schreeuwer,die veel zegt,maar niks doet.Een type, geen Daden, maar Woorden.

Cowboy55
Berichten: 9322
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:01

gohya schreef:
Nou we het toch over de PVV hebben :D ik heb jaren de PVV gestemt.Tot hij te ver ging en had gelogen over de zorg.Toen ging het lampje branden dat hij helemaal niet zo goed is voor ons als we denken.
Hij heeft in veel dingen gelijk,maar ook veel dingen geen gelijk.
En toen koos ik liever voor de SP. Ik denk dat ik nu helemaal niet meer ga stemmen, <KNIP>


Dat zou heel jammer zijn. Zoals mijn oude geschiedenisleraar zei: "Als je niet gaat stemmen dan heb je ook geen recht om over het resultaat te zeuren. Vind je het allemaal niks, stem dan blanco. Dan geef je het signaal af dat NIEMAND jouw stem verdient"

gohya

Berichten: 33013
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:17

Dus als je Blanco stemt,krijgt niemand mijn stem? ik hoorde dat als je niet gaat stemmen,jou stem naar de hoogst gëeindigde partij gaat,maar weer iemand anders zegt van niet.Nou dan ga ik dus echt Blanco stemmen,wil niet dat een partij mijn stem zomaar krijgt.
Thnx. Cowboy.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:19

purny schreef:
Gister zat ik naar een nieuw RTL 4 programma te kijken dat over de zero s ging. Daar vertelde volgens mij Max Westerman dat GW nooit zo groot is geworden als 9/11 niet was gebeurd.
Daar kon ik hem eigenlijk wel gelijk in geven. Als 9/11 niet was gebeurd was er nooit een opstapeling van de Islam geweest wat GW nou zo heeft gemaakt.


Het heeft niet alleen met 9/11 te maken hoor.

Pim fortuyn was ook relatief groot


Denk eerder dat het te maken heeft met de overlast en criminaliteit van moslims, waarbij de andere partijen eerst het probleem niet bij naam durfde te noemen en nu er nog steeds doen alsof het wel mee valt of het zelfs proberen te verdoezelen.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:23

Voor mij zijn het allemaal een stel leugenaars met een eigen agenda in de politiek..
Moet er 1 kiezen die het minst erg is....moeilijke keuze.

Blue_Eyes

Berichten: 20688
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:27

sneeuwpop schreef:
Het heeft niet alleen met 9/11 te maken hoor.

Pim fortuyn was ook relatief groot

9/11 was in... 2001
Pim Fortuyn werd vermoord vlak voor de verkiezingen in... mei 2002.

Zat een half jaar tussen. Denk je echt dat het een en het ander niets met elkaar te maken hebben?

gohya

Berichten: 33013
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:37

sneeuwpop schreef:
Voor mij zijn het allemaal een stel leugenaars met een eigen agenda in de politiek..
Moet er 1 kiezen die het minst erg is....moeilijke keuze.


Dat word heel moeilijk,want er is er geen een minder erg.Het is allemaal 1 pot nat ben ik achter gekomen.Vandaar dat ik voortaan blanco ga stemmen.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:43

Blue_Eyes schreef:
sneeuwpop schreef:
Het heeft niet alleen met 9/11 te maken hoor.

Pim fortuyn was ook relatief groot

9/11 was in... 2001
Pim Fortuyn werd vermoord vlak voor de verkiezingen in... mei 2002.

Zat een half jaar tussen. Denk je echt dat het een en het ander niets met elkaar te maken hebben?


Waar staat het woord "niets" :n

Blue_Eyes

Berichten: 20688
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:45

Okee dan - waarom gebruik je Pim Fortuyn als voorbeeld om te zeggen dat het 'niet alleen met 9/11' te maken heeft? Want juist Pim Fortuyns populariteit vlak na 9/11 toont aan dat het daar wel degelijk veel mee van doen had en heeft.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:47

Okee dan....
Staat eerder al vermeld, wat je hebt weggeknipt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:49

gohya schreef:
ik hoorde dat als je niet gaat stemmen,jou stem naar de hoogst gëeindigde partij gaat,maar weer iemand anders zegt van niet.
Dat zou niet helemaal eerlijk zijn... :)

Citaat:
Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen.


Citaat:
Je niet uitgebrachte stem wordt naar rato van het aantal wel uitgebrachte stemmen verdeeld en de blanco/ongeldige stem doet niet mee, behalve in het bepalen van het opkomstpercentage.


Zie ook: http://www.jeugdwerkzuidplas.nl/nieuws/ ... t-je-stem/

Beter wel stemmen en dan blanco stemmen dan niet stemmen en niet gaan. Dan stem je nl. stiekem op álle partijen.

Blue_Eyes

Berichten: 20688
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:53

sneeuwpop schreef:
Okee dan....
Staat eerder al vermeld, wat je hebt weggeknipt

Of je begrijpt mijn vraag niet, of ik zie het verband niet tussen mijn vraag en wat daar staat. Ik denk het eerste, maar ik weet al wat jij gaat zeggen :')

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:56

Blue_Eyes schreef:
sneeuwpop schreef:
Okee dan....
Staat eerder al vermeld, wat je hebt weggeknipt

Of je begrijpt mijn vraag niet, of ik zie het verband niet tussen mijn vraag en wat daar staat. Ik denk het eerste, maar ik weet al wat jij gaat zeggen :')


Wat moet ik daar nu mee? Wat moet je nu van me???

Blue_Eyes

Berichten: 20688
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:02

Zoiets ja :')

Mijn vraag was, of misschien eigenlijk mijn stelling: de populariteit van PF geeft juist aan dat het hele verhaal te maken heeft met 9/11. Met daarbij de vraag waarom je juist PF gebruikt om te zeggen dat dat niet zo is.
Jij zegt dat jouw antwoord daarop is iets dat daar helemaal niet bij past voor mijn gevoel. Dus wat ik leuk zou vinden is een antwoord dat daar wel bij hoort.

Maar weet je? Laat maar. Ik geloof niet dat het hem gaat worden.

Blue_Eyes

Berichten: 20688
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:13


Mist

Berichten: 9674
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:24

Grootste speerpunt van PF was de zorg en de incapabele bestuurders van BV NL, voordat de LPF opgericht werd was hij al jaren actief als kriticaster van het NL beleid-vaste gast bij "het capitool" op zondag ochtend. Hij was er van overtuigd dat de toen al grote tekorten in de zorg ontstonden door het graaigedrag van bestuurders van diezelfde zorg. Hij kwam niet "ineens" op na 9/11 maar ook daarover heeft hij gelijk gekregen.

Daarnaast is GW en PF vergelijken totaal niet eerlijk, PF stak met kop en schouders uit boven GW

Blue_Eyes

Berichten: 20688
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:26

Dat ben ik met je eens, 100x liever Pim Fortuyn dan Geert Wilders.

Popstra
Berichten: 15803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:27

ravellie schreef:
Omdat ik de tekst zo helder en herkenbaar vind bij deze nogmaals: ( bron Elsevier, die wij tot voor kort ontvingen)


Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:38

Nederland telt al veel moslims, en door de komst van asielzoekers uit Syrië worden dat er alleen maar meer. Dat de islam Nederland – van zichzelf geneigd tot aanpassen – verandert, is ­zeker.




De islamisering van Nederland is een beladen begrip, niet in de laatste plaats omdat Geert Wilders het tegengaan van die islamisering tot politiek speerpunt heeft gemaakt. Maar dit wil niet zeggen dat die islamisering niet bestaat.

In elk geval demografisch is dat het geval. Een gestaag toenemend deel van de ­bevolking vindt zichzelf moslim. Dat aandeel groeit door immigratie en tegenwoordig vooral door de toestroom van immigranten die als asielzoeker binnenkomen.

Deze immigranten nemen hun gewoonten, tradities, folklore, denkbeelden en hun religie mee. En de religie – de islam, in de meeste gevallen – vormt vaak de basis van de gewoonten, waarden en normen.

De geïmporteerde opvattingen en reflexen verschillen vaak nogal van wat in Nederland gangbaar is. Dat wil zeggen: heden ten dage. Veel opvattingen die moslims nu meenemen, wijken niet zo af van wat in Nederland vijftig jaar geleden gangbare opvattingen waren.


Elsevier inventariseert voorbeelden van hoe Nederlandse politici en andere instituties zich conformeren – vrijwillig dan wel onder druk – aan de islam. Vervolg op een eerder overzicht uit april 2007. Lees verder >

De Nederlanders van toen stonden gemiddeld ook afwijzend jegens homoseksualiteit. De ­gelijke berechtiging van de vrouw was allerminst vanzelfsprekend, scheiden was een met schande beladen uitzondering, seks voor het huwelijk was in brede kring een ­taboe, het maagdelijke huwelijk werd geacht de standaard te zijn, en verlichte gedachten over abortus en euthanasie moesten nog ingang vinden.


Museumplein Amsterdam, 2014. Moslimdemonstranten in gebed na demonstratie tegen Israël (foto: Herman Wouters/HH)

Naast een demografische is er dus ook een culturele islamisering en die confronteert Nederland met de terugkeer van denkbeelden die doorgaans met liefde zijn verlaten. Dat leidt uiteraard tot ergernis, zoals het ook niet helpt dat nogal wat moslims, leunend op de islam of anderszins, een afkeurende houding jegens hun land van aankomst etaleren en nauwe banden blijven onderhouden met het land van herkomst.

De nog steeds jonge islamitische bevolkingsgroep is bovendien assertief. Moslims eisen hun plaats op, klagen – zeker in de beeldvorming – nogal gauw over discriminatie, eisen het toestaan van islamitisch geïnspireerde kleren, bouwen dominante moskeeën en stellen eisen op het gebied van eten en bidden, ook in publieke gebouwen.

Dat overheden van herkomstlanden (Marokko, en vooral Turkije) dat soort eisen ondersteunen en hun emigranten blijvend in hun invloedssfeer willen houden, maakt het er niet beter op. De islamisering wordt op begrijpelijke gronden niet al te vaak als een verrijking gezien, maar eerder als een Paard van Troje.

Getal

De islamisering voltrekt zich via de macht van het getal, via de stembus bijvoorbeeld. Dat weegt vooral in steden met veel moslims zwaar. De islamisering voltrekt zich ook vanuit de hoofdsteden van herkomstlanden. Turkije runt de meeste Turkse moskeeën in Nederland en de Marokkaanse overheid houdt onder meer grip via de grootste Marokkaanse moskeekoepel.

De islamisering verloopt ook vanuit rijke Arabische Golfstaten en Saudi-Arabië, van waaruit openlijk dan wel in het geniep moskeeën worden gefinancierd, zoals de Blauwe Moskee in Amsterdam en de Essalammoskee in Rotterdam, die beide banden onderhouden met de radicale Moslimbroederschap.

Ook de dreiging van terreur uit islamitische kring verandert Nederland. Die vergroot de invloed van zich als gematigd presenterende moslims, die als remedie bijvoorbeeld islamitisch onderwijs op open­- bare scholen eisen, om de ‘goede’ islam te onderwijzen. De dreiging van (islamitische) terreur leidt niet alleen tot angst. Veiligheidsmaatregelen leiden ook tot verlies van privacy en maatschappelijk vertrouwen.

Dan is er nog de zelfislamisering, wei­- nig opgemerkt maar hoogst aanwezig. Volgens de socioloog Ruud Koopmans, die ook veel in Duitsland werkt en op Europese schaal onderzoek doet, is er geen land in Europa waar moslims zo veel rechten hebben als Nederland. Waarbij die rechten zowel door moslims kunnen zijn verworven als hun in de schoot geworpen.

De lijst van voorbeelden van meegaand ­gedrag jegens moslims en de islam vanuit overheden, instellingen, bedrijven, scholen en kerken groeit met de dag. ­Gemeenten subsidiëren moskeeën, verlenen bouwvergunningen voor culturele centra die nadien moskeeën blijken (zie ‘Hoe de islam Nederland verandert’ op pagina 35).

De Amsterdamse burgemeester Job Cohen (PvdA, 2001-2010) was van mening dat de integratie van moslims prima via de ­moskee kon verlopen. Integratie-minister Ella Vogelaar (PvdA, 2007-2008) riep dat de islamitische vastenmaand ramadan een jaarlijks evenement voor heel Nederland was.

Bedrijven dringen er bij de overheid op aan om vooral vriendjes te blijven met islamitische regimes uit angst om orders te verliezen. Minister Lodewijk Asscher (PvdA, Integratie) kondigde een jaar geleden aan de Turkse moskee-organisaties in Nederland te zullen controleren (‘monitoren’). Die clubs bleken dit jaar plotseling samenwerkingspartners bij de integratie te zijn geworden. Haatimams worden zelden het land uitgezet. Bezoekende haatpredikers krijgen in de regel probleemloos een visum.

Waarom juist Nederland meegaand is, is nooit onderzocht, maar laat zich wel duiden. Zo is er de macht van het getal. Van alle Nederlanders is zo’n 6 procent moslim, in 2050 is dat naar verwachting bijna 10 procent, met hoge concentraties in sommige stadsdelen. Het is te verwachten dat in delen van steden waar moslims in de meerderheid zijn, zij zich steeds meer als de meerderheidscultuur zullen gedragen.

Bondgenoot

Er is ook de religieus, politiek of door kosmopolitische wereldbeelden aangestuurde Nederlandse naïviteit. Waarbij het niet helpt dat de rest van Nederland snel ontkerkelijkt en weinig kaas heeft gegeten van de betekenis van religie voor wie religieus is en al helemaal voor wie orthodox religieus is. Orthodoxe, laat staan fundamentalistische (christelijke) gelovigen zijn een kleine minderheid, maar in islamitische kring ligt dat heel anders. Uitgerekend progressieve christelijke voorlieden zien in de islam een bondgenoot.

Verder zijn er de postkoloniale en post- Holocaust-trauma’s die ertoe bijdragen dat iedere immigrant – de arme voorop – als een hulpbehoevend wezen wordt gezien. Vandaar het lang populaire adagium van ‘de integratie die van twee kanten moet komen’, dat culturele verschillen ontkent. Niet alleen de immigrant, ook Nederland als zodanig en de autochtoon in het bijzonder dienden zich aan te passen volgens het nog niet verdwenen ideaal van de multiculturele samenleving.

Het tot schuldgevoel neigende calvinisme biedt een andere verklaring. De ‘feminiene’ Nederlandse karaktertrekken zijn in beginsel een zacht eitje voor een collectivistische, masculiene, op eer en schaamte gerichte cultuur die bovendien de eeuwigheid als horizon heeft. De Nederlandse morele superioriteit is niet opgewassen tegen de islam.

Hoe dan ook: de islam is er, zal blijven en groeien. De islam komt van buiten, maar wordt, anders dan integratie-optimisten denken, niet per se zwakker omdat hij zou worden aangelengd met alles wat Nederlands is. Handige woordvoerders uit isla­mitische kring bespelen de Nederlandse volksaard door hun versie van de islam als probaat middel tegen zowel misdaad, terrorisme als ander ongerief aan te bieden.

Overheidsfunctionarissen trappen graag in de belofte uit islamitische kring dat hun activiteiten zijn gericht op integratie, werk of de ontmoeting met andere bevolkingsgroepen, terwijl ze dienen als platform om de Koran uit het hoofd te leren of de taal van het herkomstland bij te spijkeren.

De islamitische gemeenschappen zijn internationaal en blijven dat ook, geholpen door goedkope vliegverbindingen, satelliet- tv en vooral ook internet, tevens hét instrument voor snelle radicalisering van jonge moslims. Naarmate gemeenschappen groter zijn, kunnen ze meer op zichzelf en minder op de buitenwereld gericht zijn. Dat na een halve eeuw immigratie van Turken en Marokkanen nog steeds slechts één op de tien huwelijken buiten de eigen kring wordt gesloten, is een helder signaal.

Nederland islamiseert, ook al is het geleidelijk. Er is de druk van buiten, door immigratie, door de invloed van islamitische landen, door de angst voor geweld. Maar er is evenzeer de zelfislamisering: door naïviteit, onkunde, kortzichtigheid en wegkijkende ontkenning.


Gesubsidieerd op koranles


Tien jaar geleden besloot het Amsterdamse stadsdeel Oost-Watergraafsmeer een ‘multifunctionele voorziening’ te bouwen die plaats bood aan ‘activiteiten gericht op toeleiding naar werk’. Ook zouden er twee ‘migranten­organisaties’ onderdak krijgen. Door dat ‘toeleiding naar werk’ konden de stichtingskosten voor de gemeente (zo’n 4 miljoen euro) voor een deel (zo’n 1,4 miljoen euro) met Europese subsidies worden gecompenseerd.

Nadat het gebouw (De Verbinding) openging, bleek de ‘multifunctionele voorziening’ uit twee moskeeën te bestaan, een Turkse en een Marokkaanse. In de bovenzaaltjes werd onder het gesubsidieerde mom van ‘cursussen normen en waarden’ koranles gegeven. In het Turks. De moskeeën betaalden een veel te lage huur, en kregen die in het geniep ook nog gesubsidieerd.

Na vragen uit het Europees Parlement ­deed de Europese Commissie drie jaar over ­onderzoek naar de op misleiding gebaseerde Europese subsidie, maar verklaarde deze ­zomer plotseling dat er niets aan de hand is. Op raadsvragen deelde burgemeester Eberhard van der Laan op 2 oktober mee dat ook de ­gemeente geen nader onderzoek instelt.

De gemeente verkocht dit voorjaar De Ver­binding met groot verlies aan de twee moskeeën. Het Turkse deel is nu eigendom van ­Diyanet, het Turkse ministerie van Gods­dienstzaken.
hier word je toch niet blij van?!