Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:55

Oh brrr. Maar ik bedoel eigenlijk dat elke ochtend om half acht de deur uit en om zes er weer in, me te zwaar zou zijn. Ik lig nu al om negen uur in bed, haha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:01

OleJon schreef:
Electra63 schreef:
Lijkt me heerlijk als je leven alleen om jezelf draait :D.

Solidariteit en menselijkheid is ver te zoeken bij een aantal mensen.

De 1 heeft solidariteit met mensen 2000km verderop. En de andere in de regio

Zal het mijn vriendin in Kyiv zeggen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:21

mysa schreef:
Oh brrr. Maar ik bedoel eigenlijk dat elke ochtend om half acht de deur uit en om zes er weer in, me te zwaar zou zijn. Ik lig nu al om negen uur in bed, haha

Ik begin om 7 uur en ga na werk gelijk door naar mijn paard, dus dit schema klopt wel zo'n beetje. Maar ik besef heel goed dat dit niet voor iedereen is weg gelegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:50

Ik zit naar Alexander Klopping te kijken bij Eva, echt bizar de ontwikkelingen met AI.
Ik volg het allemaal best wel, maar deze ontwikkelingen gaan zo bizar snel en brengt ook gevaren met zich mee.

Echt de moeite waard, om terug te kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:55

Ik snap echt niet hoe mensen dat kunnen rijmen.. Klagen over het zware werk voor Nederlanders, die te lang door moeten werken.. en vervolgens alle buitenlanders het land uit willen gooien die júist dat rotwerk op zich nemen waar wij verwende Nederlanders ons te goed voor voelen.
Ik heb een tijdje bij een distributiecentrum gewerkt toen ik tussen twee banen in zat, en als poetshulp.. Daar zie je nauwelijks witte Nederlanders..
En die wonen allemaal in onze regio.. Maar omdat ze een ander kleurtje hebben moet Olejon ze niet _-:( Echt walgelijk :r

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:06

8nnemiek schreef:
Ik snap echt niet hoe mensen dat kunnen rijmen.. Klagen over het zware werk voor Nederlanders, die te lang door moeten werken.. en vervolgens alle buitenlanders het land uit willen gooien die júist dat rotwerk op zich nemen waar wij verwende Nederlanders ons te goed voor voelen.
Ik heb een tijdje bij een distributiecentrum gewerkt toen ik tussen twee banen in zat, en als poetshulp.. Daar zie je nauwelijks witte Nederlanders..
En die wonen allemaal in onze regio.. Maar omdat ze een ander kleurtje hebben moet Olejon ze niet _-:( Echt walgelijk :r

Ik heb het niet over kleurtjes.
Jij maakt nu aannames.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:10

prompter schreef:
Mijn man is 72 en werkt nog steeds halve dagen. Die categorie heb je ook nog inderdaad.

Yup, mijn vader 76 en werkt nog 2 dagen. Anders verveelt hij zich thuis.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:20

Electra63 schreef:
Ik zit naar Alexander Klopping te kijken bij Eva, echt bizar de ontwikkelingen met AI.
Ik volg het allemaal best wel, maar deze ontwikkelingen gaan zo bizar snel en brengt ook gevaren met zich mee.

Ik heb het gezien, fascinerend!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:22

OleJon schreef:
8nnemiek schreef:

Ik heb het niet over kleurtjes.
Jij maakt nu aannames.

Waar heb je het dan over ? Oekraïners ?
Want de andere vluchtelingen hebben toch al snel een kleurtje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:36

Ik ken toch best wel mensen die nu na AOW leeftijd door blijven werken. Zonder problemen ook.

Denk ook dat het uitmaakt of je er op voorbereid bent. Vaak ben je echt ergens aan toe als je weet dat het bijna zover is.

Militairen mogen eerder stoppen maar die klagen nu juist dat het te vroeg is en er zoveel kennis verloren gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:42

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb het gezien, fascinerend!

Ja, maar ook beangstigend, hoe snel het gaat!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:00

Electra63 schreef:

Ik heb het terug gezien.
Maar als je dan bedenkt wat voor mensen er achter die tech bedrijven zitten dan zijn dit hele enge ontwikkelingen

Alexander Klupping waarschuwt ook al voor de gevaren van dit systeem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:08

Blue_Eyes schreef:
prompter schreef:
Mijn man is 72 en werkt nog steeds halve dagen. Die categorie heb je ook nog inderdaad.

Oh maar twee dagen is ook echt wel lang te doen. Alleen is het volgens mij de bedoeling om iedereen die gewoon fulltime, dus 36/40 uur werkt, ook fulltime door te laten werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:15

mysa schreef:
Blue_Eyes schreef:

Oh maar twee dagen is ook echt wel lang te doen. Alleen is het volgens mij de bedoeling om iedereen die gewoon fulltime, dus 36/40 uur werkt, ook fulltime door te laten werken.

Niemand ‘laat’ iemand werken. De bedoeling is om de AOW later in te laten gaan. Je kan zelf bepalen hoeveel je wilt werken. En ik kan me heel goed voorstellen dat als tzt bv een huis afbetaald is en alle kinderen uit huis zijn mensen minder gaan werken.
Of als mensen geen koophuis hebben, als de kids uit huis zijn naar een kleiner en ms goedkoper huurhuis gaan en dan minder gaan werken.
Of je kan alvast sparen om het gat tussen je AOW leeftijd en de leeftijd dat je zou willen stoppen te overbruggen.
Je hebt als je ouder bent vaak minder geld nodig

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:26

Hier kun je vanaf je 60e ook 80 procent werken tegen 90 procent van je salaris en 100 procent pensioen opbouw. Is echt al jaren mogelijk :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:55

prompter schreef:
Hier kun je vanaf je 60e ook 80 procent werken tegen 90 procent van je salaris en 100 procent pensioen opbouw. Is echt al jaren mogelijk :)

Maar niet iedereen heeft dat soort arbeidsvoorwaarden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:00

fransje23 schreef:
prompter schreef:

Maar niet iedereen heeft dat soort arbeidsvoorwaarden.

Niet iedereen, maar een beetje cao heeft dit wel. Mijn collega maakt ook gebruik van deze regeling.

En je kunt ook je pensioen naar voren halen, dat kost wat, maar dat heeft mijn man ook gedaan. 3 jaar naar voren gehaald en na een aantal maanden is hij voor een vriend gaan werken 1 a 2 dagen per week. En dat doet hij nu nog steeds.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:25

Wij hebben een generatiepact. 5 jaar voor je pensioen kun je 1 dag minder gaan werken voor hetzelfde pensioenopbouw. Helaas is dit dus teruggebracht naar 1 dag. Het was tot eind dit jaar 2 dagen.

Tegen de tijd dat ik pensioengerechtigd ben zal het wel afgeschaft zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 23:20

Om even aan te geven hoeveel er de laatste 20 ? Jaar al ingegrepen is op eerder stoppen met werken ;
Partner betaalde voor speciale regeling, met 60 stoppen, dat werd 62 en toen compleet stopgezet. Geld bleef vaststaan en kwam je te overlijden verviel het. Toen kon je met 65 stoppen en dat werd wederom verhoogd naar 66 en 11 maanden. Wij hebben toen gezegd, 10 jaar figuurlijk op een houtje bijten maar je stopt met 62, na 45 jaar werken.
Is gelukt maar daar heeft lang niet iedereen de mogelijkheid voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 23:28

Dat is ook zo, maar ik ken ook mensen die met 58 met pensioen zijn gegaan en nu ver in de 80 zijn.

Er zijn nu 3,5 miljoen AOW-ers, over 15 jaar zijn dat er 5 miljoen, dus dat er wat moet gebeuren om de AOW betaalbaar te houden, lijkt mij wel noodzakelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 07:59

Mijn vader is op zijn 60e met de vut gegaan en inmiddels bijna 91.
Hij is lang niet de enige.

Mensen denken ook dat AOW een soort spaarpot is die jezelf opbouwt, zoals pensioen, maar het is een voorziening die wordt betaald door de huidige belastingbetaler.
Anders hadden ze het in 1956 ook nooit in het leven kunnen roepen.

Grappig is dat de AOW als zodanig bij de PVDA, zoals veel sociale wetgeving, vandaan komt.
Dat bepaalde mensen zich zo druk maken over een aanpassing van een linkse hobby is best ironisch.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:14

Nou moe, de AOW een linkse hobby noemen gaat wel erg ver. Ik krijg meteen visioenen van gezinnen met 14 kinderen die zo talrijk zijn omdat ze hun ouders later financieel moeten steunen. Heb je echt geen idee van de armoede vroeger?

En hoe moeten mensen met een laag loon in vredesnaam ook nog lijfrentes afsluiten of substantieel beleggen?

En trouwens, iedere werkende betaalt jaarlijks zo'n 18% procent van zijn belastbaar inkomen totdat hij/zij zelf aow krijgt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:35

@ fransje, zie jij onze sociale voorzieningen als een linkse hobby?

Ik heb ook een laag/geen loon, maar moet wel zelf voor mijn aanvullende pensioen zien te sparen als ik meer wil dan alleen aow (die ik pas krijg als ik 68 en 8 maanden ben volgens de tabel). Dat valt niet mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:46

Ik ben eigenlijk meer voor een systeem dat je maar max 45 jaar hoeft te werken. Ik vind het oneerlijk tegenover de eeuwige student die continu een studie hier en een studie daar doet.
Degene die het langste werken hebben toch vaak een van de zwaarste beroepen.

Niet dat ik vind dat een chirurg geen zwaar werk doet maar die kan sparen voor zijn oude dag. Een schoonmaker niet, die heeft zelfs 2 banen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 09:03

purny schreef:
Ik ben eigenlijk meer voor een systeem dat je maar max 45 jaar hoeft te werken. Ik vind het oneerlijk tegenover de eeuwige student die continu een studie hier en een studie daar doet.
Degene die het langste werken hebben toch vaak een van de zwaarste beroepen.

Niet dat ik vind dat een chirurg geen zwaar werk doet maar die kan sparen voor zijn oude dag. Een schoonmaker niet, die heeft zelfs 2 banen.

Eeuwige studenten bestaan al heel lang niet meer.
Nou ja,als voldoende geld hebt om je eigen studie te bekostigen wel