Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:18

SusanH schreef:
Ik moest daar zo om lachen, Dolfje Probleemwolfje :') .

Bij Kwintelooijen zijn ze ook gezien hoor. Heb ik van meerdere mensen gehoord. Het is gewoon wachten tot het daar ook een keer mis gaat imo.

Dat weet ik. Maar ik zeg ook alleen dat ik daar nog veel kinderen zie, niet dat de wolf er niet loopt ;)

laura22

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:27

Het is bij kwintelooien, maar dat daar veel kinderen lopen zegt niks dat was bij Austerlitz ook zo.Ze hebben een hele route uit gezet en willen ong 3 uur in en bij het bos blijven

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:47

Ja, maar daarom zegt misschien de boswachter dat het veilig is ;)

Volgens mij begrijpen jullie niet helemaal wat ik getypt heb ;)

Ik voel me bij kwintelooijen ook nog niet echt onveilig en ja ik weet dat ie daar gezien is

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 18:49

DuoPenotti schreef:
Dit poffertje is nog in de waan dat ezels helpen

https://archive.is/COojS

Schaapherder Valkenswaard artikel Eindhovens dagblad

Citaat:
De ezels 'Jenny' en 'Rocco' moeten de kudde van 'groentje Vera' (de schaapsherder) gaan beschermen.

CITATEN UIT ARTIKEL VAN BRABANTS DAGBLAD :

<<"Haar honden dansen om de kudde en haar ezels waken voor de wolven. Voor Vera Dekkers is het leven als herder de mooiste baan ter wereld. „Ik filosofeer me rot hier op de hei!”
"Vera is nog een groentje in het vak van schapen hoeden. In de jaren hiervoor was ze verantwoordelijk voor andermans kudde, maar sinds dit jaar heeft de Veldhovense haar eigen groep Kempische heideschapen".

.
"Sinds kort heeft Dekkers er twee ‘assistenten’ bij: de ezels Jenny en Rocco. Mochten er zich wolven wagen op De Malpie, wat tot nu toe nog niet lijkt te zijn gebeurd – ‘Maar er schijnt wel een wolf net over de grens te zijn in Pelt’ – dan is het de bedoeling dat zij de roofdieren met hun gebalk de stuipen op het lijf jagen. „Ik zag in Frankrijk en Spanje dat ze daar ezels inzetten als bewaker. Maar de ezels moeten tegelijkertijd ook leren dat de honden waar ik mee werk geen gevaar vormen.”

.

Met haar bedrijf Het Oerse Landschapsbeheer laat Vera Dekkers haar kudde inhuren om heidegebieden te laten begrazen. Zo staat ze de komende maanden met haar ‘dames’ op De Malpie, in opdracht van Bosgroep Zuid. Eerder graasden haar schapen natuurgebied De Plateaux in Bergeijk ‘schoon’.>> Einde citaten
.

WeN: Concreet betetent dit "inhuren" (voor veel schapenhouders) keihard: "wie betaalt bepaalt". Oftewel: Jouw opdrachtgevers - bijvoorbeeld Natuurmonumenten, SBB, etc.- bepalen wat jij 'vindt' van wolven.

We kennen inmiddels al méérdere herders die geen contract meer kregen, omdat ze zich negatief uitlieten over de komst van wolven en/of de (on-)mogelijkheid tot beschermen tegen wolven!!!
.
En Vera, voor jou: ezels zijn uiteindelijk kansloos, helaas. We hebben in deze groep inmiddels een lange rij ezels verzameld, die -balkend en wel- uiteindelijk tóch verslonden zijn... .
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 1159730322

.

Link naar artikel over Vera:
https://www.bd.nl/eindhoven/vera-voelt- ... ~ae778be0/

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding

Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/171KUJ ... tid=wwXIfr

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:07

Cinnepin schreef:

Ik voel me bij kwintelooijen ook nog niet echt onveilig en ja ik weet dat ie daar gezien is

Jawel ik snap wel wat je bedoelt. Alleen ik wil zelf het risico niet lopen met een groepje kleuters die alle kanten op rennen.
En heel veel vertrouwen heb ik ook niet meer in boswachters of staatsbosbeheer die vinden al gauw dat er niks aan de hand is :(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:10

laura22 schreef:
Cinnepin schreef:

Jawel ik snap wel wat je bedoelt. Alleen ik wil zelf het risico niet lopen met een groepje kleuters die alle kanten op rennen.
En heel veel vertrouwen heb ik ook niet meer in boswachters of staatsbosbeheer die vinden al gauw dat er niks aan de hand is :(

Dat snap ik ook inderdaad :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:29

"Dolfje probleemwolfje"...maar wel met een hart van goud. 8-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 19:29

Staatssecretaris Rummenie op bezoek bij schaapskudde Epe-Heerde
Citaat:
8 oktober 2025
Nieuwsblad Schaapskooi

Staatssecretaris Rummenie bezoekt schaapkooi Epe-Heerde na incidenten met wolven

EPE/HEERDE- Staatssecretaris Jean Rummenie (LVVN) heeft vanmiddag een werkbezoek gebracht aan de schaapskooi Epe-Heerde. Hij deed dit op uitnodiging van de provincie Gelderland en een aantal Gelderse gemeenten. Het bezoek vond plaats naar aanleiding van de incidenten in de afgelopen weken op de Noord-Veluwe en de brandbrief van 22 Veluwse en 4 Midden-Gelderse burgemeesters over de toegenomen aanwezigheid van wolven in de regio.

De staatssecretaris deelt de zorgen van burgemeesters en burgers en werkt samen met de provincies aan de Landelijke Aanpak Wolven en nationale maatregelen waarin deze zorgen worden meegenomen en aangepakt.

De staatssecretaris ging tijdens zijn bezoek in gesprek met de schaapsherders, waarvan er één is verbonden aan de schaapskooi en enkele bezorgde bewoners van de gemeenten Epe en Heerde. Ook sprak hij met de burgemeesters van Heerde, Epe, Barneveld, Ermelo en Putten en gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland. Aan het einde van zijn bezoek nam hij twee petities in ontvangst van bezorgde inwoners van Heerde en Epe.

Snelle toename aantal incidenten met wolven

In de afgelopen periode is het aantal incidenten met wolven op de Noord-Veluwe snel toegenomen. Er waren onder meer aanvallen van wolven op honden van de schaapsherders en het gebied. Ook werden wandelaars met honden enkele keren tot dichtbij benaderd en aangevallen, en stijgt het aantal aanvallen op landbouwhuisdieren.

Roep om meer bevoegdheden

In de regio zijn grote zorgen over de veiligheid. De aanwezige bewoners boden een petitie aan waarin zijn hun zorgen uiten en vragen om snel meer maatregelen om in te kunnen grijpen. Burgemeesters en de gedeputeerde benadrukten nogmaals het dringende belang dat zij meer bevoegdheden en duidelijke kaders krijgen om bij gevaar in te kunnen grijpen.

Staatssecretaris Jean Rummenie: “Het toenemend aantal wolvenincidenten is alarmerend. Ik deel de zorgen van burgemeesters en ondernemers hierover. In een klein en dichtbevolkt land als Nederland is maar beperkt ruimte voor de wolf. Daarom is goed beleid essentieel. We doen er alles aan om incidenten te voorkomen, en als ze zich toch voordoen wil ik dat bestuurders snel en daadkrachtig kunnen optreden.”

Burgemeester Olaf Prinsen van de gemeente Heerde; “Het was niet voor niets dat we als 26 gemeenten een brandbrief hebben gestuurd. Steeds meer mensen maken zich zorgen over de wolf. We zijn blij dat dit serieus wordt genomen en dat de staatssecretaris ter plekke komt kijken. Als Veluwse gemeenten hopen dat dit ertoe leidt dat er snel actie wordt ondernomen, zowel op het gebied van preventie- als beheermogelijkheden.

Gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland: “Ik maak mij ernstig zorgen over de veiligheid. Uit recente cijfers van Bij12 en de Faunabeheereenheid Gelderland blijkt dat het aantal wolven op de Veluwe steeds verder groeit. Meer incidenten kunnen dan niet uitblijven. Ik onderschrijf dan ook de roep van de burgemeesters om meer bevoegdheden om snel en accuraat te kunnen ingrijpen.”

https://www.nieuwsbladschaapskooi.nl/ni ... erde-na-in

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CXJjd ... tid=wwXIfr

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:47

Ik heb weleens wolven horen huilen in Rhenen maar weet niet of dat wilde wolven zijn of die uit de dierentuin :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 19:54

Interactie hond en wolf Emmen Dr
Citaat:
8-10-2025, 16.30 uur
In het losloopgebied in het Noordbargerbos werd mijn super grote hond kort aangevallen door een wolf die uit de bosjes kwam rennen,dood eng.

Afbeelding
Bron viervoet.nl
Bekijk deze WolfAlert! op Viervoet! https://www.wolfalert.nl/29458

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 19:58

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:30

onpaard schreef:
Ik heb weleens wolven horen huilen in Rhenen maar weet niet of dat wilde wolven zijn of die uit de dierentuin :+

De dierentuin, zolang lopen ze (de wilde variant) nog niet bij Rhenen zelf.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:42

Onali schreef:
onpaard schreef:

Ze lopen daar al langer dan 1,5 jaar rond, dus zou zomaar een wilde geweest kunnen zijn.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:19

Weet niet of dit al geplaatst is hier?
Reacties eronder zijn vooral over dat er schapen terug moeten komen en de wolf weg moet.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:21

Die wolven in het Berenbos vond ik altijd een beetje zielig. Die deden toen wij nog een abonnement hadden niet veel meer dan een beetje heen en weer lopen op vaste paadjes. Ik vond ze altijd vrij sneu. Die beren waren lekker bezig met van alles, spelen, zwemmen, lekker eten, en die wolven vond ik heel zenuwachtig over komen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:22

Jammer dat ze dat vooraf niet bedacht hebben dat er herders en schapen nodig zijn voor de heide beheer :x dat de wolf gewoon goed is voor alles... not

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:25

Ik heb vroeger in Ermelo gewoond. Destijds liepen er nooit schapen op de heide daar. Dat heidegebiedje is ook niet zo groot. Als je je een beetje kwaad maakt kun je in 1 dag met een ploegje mensen best een eind komen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:14

onpaard schreef:
Onali schreef:

Ze lopen daar al langer dan 1,5 jaar rond, dus zou zomaar een wilde geweest kunnen zijn.

Jij zei "weleens" geen tijdsbestek verder.
De wolf of wolven zijn niet al 1 1/2 jaar aan die kant.
Wel Kwintelooijen en de andere kant van de Rijn (die wolf was op doortocht).
Maar niet de Grebbeberg zelf.

Beetje zelfbehoud van de wilde wolf zelf.
Ja die zal vast nieuwsgierig zijn, maar de geur van een roedel, beren en andere roofdieren zal een enkele wolf echt niet zijn gezicht laten zien op de Grebbeberg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 22:30

Citaat:
De wolf, hij blijft de gemoederen bezig houden in Gelderland. De laatste tellingen in onze provincie staat op 116 stuks.
Een flinke aanwas van welpen dit jaar. Dagelijks laat de wolf zich zien in onze provincie. Bijna dagelijks meldingen van aanvallen op gehouden dieren, confrontaties met mens en ook met honden. Niet alleen in de natuur maar ook in de bebouwde kom.

Recent was er een confrontatie tussen een wolf en de schaapskudde hond op de Render klippen in Heerde. Van hond Daisy ontbreekt sinds dien ieder spoor. Herders met hun schaapskuddes die zich inzetten voor natuurbeheer maken zich grote zorgen.
Vandaag kwam de staatssecretaris de heer Rummenie naar Heerde om daar in gesprek te gaan met een viertal schaapsherders. Na dit gesprek namen vijf Gelderse burgemeesters plaats op de strobalen in de schaapskooi.
De brandbrief die onlangs door 26 burgemeesters is verstuurd stond op de agenda. De zorg en roep van de burgemeesters om meer bevoegdheden te krijgen en dat de situatie beheersbaar wordt. Aan het eind van deze interessante middag overhandigden bezorgde inwoners uit Epe en Heerde petities aan de Staatssecretaris. Een duidelijke oproep tot actie zodat men veilig kan recreëren en leven op de Veluwe en natuurlijk in heel Nederland.

Bron gedeputeerde Harold Zoet
https://www.facebook.com/share/p/15hukQ ... tid=wwXIfr

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:01

@Onali ik hoor ook de runderen die bij de uiterwaarden of misschien wel bij de plantage lopen loeien in de zomer. Wolven die aan de kwintelooijen kant lopen zou ik best kunnen horen waar ik woon.

Kwintelooijen valt ook onder Rhenen toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 23:18

Dierhouders die klachten hebben over de afhandeling van fauna en/of wolvenschade door BIJ12, kunnen contact op nemen met Annemieke van Straaten.

Via haar pagina is ze via messenger goed te bereiken.
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1MAQhQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 23:49

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 04:49

onpaard schreef:
@Onali ik hoor ook de runderen die bij de uiterwaarden of misschien wel bij de plantage lopen loeien in de zomer. Wolven die aan de kwintelooijen kant lopen zou ik best kunnen horen waar ik woon.

Kwintelooijen valt ook onder Rhenen toch?

Ik weet niet waar je in Rhenen woont maar ik woonde tot voor kort 2 straten achter het centrum en hoorde ze (de galloways) van Palmerswaard, dat is bij Moeke.
Ik heb nooit de wolven gehoord tenzij ik bij de dierentuin liep.

Kwintelooijen valt onder Rhenen ja.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 08:59

Citaat:
9 oktober 2025
Staatsse­cre­ta­ris bezoekt getroffen schaaps­kooi E­pe-Heer­de: ‘Beperkt ruimte voor de wolf’

Het toenemende aantal incidenten met wolven en de brandbrief van burgemeesters uit Gelderland hebben indruk gemaakt op staatssecretaris Jean Rummenie. Hij bracht woensdagmiddag een bezoek aan schaapskooi Epe-Heerde. Daar zei Rummenie dat ‘goed beleid’ met betrekking tot de wolf cruciaal is.
Het bezoek van Rummenie, staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, aan schaapskooi Epe-Heerde zal de burgemeesters en inwoners van de Gelderse gemeenten goed doen.
Vijf jaar geleden zeiden schapenhouders op de Veluwe nog dat ze ‘niet bang’ waren voor de wolf, maar tijden zijn veranderd. Zo werden in augustus én september honden van schaapherder Lammert Niesing aangevallen door een wolf.

Het zijn niet de enige incidenten met de wolf op de Veluwe. Dat aantal neemt toe en dat was voor burgemeesters uit de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland reden om een brandbrief te sturen aan de staatssecretaris en de minister. In die brief stond onder meer dat er moet worden gezorgd voor een betere registratie van incidenten met honden en dat gemeenten meer mogen in de handhaving.

Die oproep neemt Rummenie serieus. Op uitnodiging van de provincie Gelderland en een aantal Gelderse gemeenten bracht hij woensdagmiddag een bezoek aan schaapskooi Epe-Heerde.

Daar ging hij in gesprek met schaapsherders, ‘bezorgde’ inwoners van de gemeenten Epe en Heerde én de burgemeesters van Heerde, Epe, Barneveld, Ermelo en Putten.
Goed beleid essentieel’

In een persbericht zegt Rummenie dat het toenemend aantal wolvenincidenten ‘alarmerend’ is. Hij deelt de zorgen van burgemeesters en ondernemers hierover en is van mening dat ‘in een klein en dichtbevolkt land als Nederland maar beperkt ruimte is voor de wolf’.

Volgens Rummenie is goed beleid daarom ‘essentieel’. „We doen er alles aan om incidenten te voorkomen. En als ze zich toch voordoen, wil ik dat bestuurders snel en daadkrachtig kunnen optreden”, klinkt het.

Het bezoek van Rummenie volgt een dag nadat honderden inwoners van de gemeente Heerde zich hadden verzameld voor het Raadhuis om met elkaar te praten over de wolf. Voor- en tegenstanders gingen met elkaar in gesprek en waren het over één ding eens: het is tijd om de wolf te beheren en beheersen.

Zo verliep de avond:
De hei niet meer op

Uit angst voor nieuwe incidenten nam Stichting Schaapskudde Epe-Heerde in augustus al maatregelen nadat een hond van herder Niesing was gegrepen. De stichting zette een streep door drie geplande ochtendwandelingen met de kudde dit jaar. Niet veel later volgde de aanval op hond Daisy en nam de stichting nóg een drastisch besluit: de schaapskudde gaat de hei niet meer op.

Burgemeester Olaf Prinsen van Heerde is in elk geval blij dat de zorgen van de inwoners ‘serieus’ worden genomen en dat Rummenie een kijkje kwam nemen. „Als Veluwse gemeenten hopen we dat dit ertoe leidt dat er snel actie wordt ondernomen, zowel op het gebied van preventie- als beheermogelijkheden”, zegt Prinsen.

https://www.destentor.nl/heerde/staatss ... 1APEN7R3lw

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1CpR47 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 09:11

Citaat:
9 oktober 2025/
In de eerste week dat het Kieskompas online staat hebben ruim vijfduizend Drenten hun visie op politieke standpunten achtergelaten. Na Noord-Brabant en Groningen is Drenthe de provincie met de meeste respons.

Van de dertig stellingen in het Kieskompas zijn er drie specifiek voor Drenthe bedoeld.
Op de stelling 'Wolven die meerdere keren vee aanvallen, moeten worden afgeschoten', komt een duidelijk beeld naar voren. Bijna vier op de vijf Drenten is het hiermee eens, tegenover 13 procent die deze maatregel niet steunt.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/178400 ... n-migratie

https://www.facebook.com/share/p/1DKaPk ... tid=wwXIfr