Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:11

Benzz schreef:
Als ik haar cv zo lees, heeft ze voornamelijk het familiekapitaal bewaakt en mee geinvesteerd. Waarom ze tegen vrouwenrechten is, snap ik echt geen biet van.

Vrouwenrechten in Afrika en andere landen waar veel vrouwen nog steeds doodgaan aan zwangerschap enz.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:53

Kleever is o.a. oprichter en bestuurslid van ON! geweest.
Ik kan daarom geen enkel respect voor zo iemand hebben.

Ik zag vanmiddag nog een stukje van ON!, met Henk Bres Den Haag in en klagen over alle buitenlanders en met name moslims.
Als of Henk Bres enig recht van spreken heeft :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:20

Het kabinet zou een oplossing hebben gevonden voor het btw-probleem. Het gaat daarbij om de btw-verhoging op theaters, musea, boeken en sport die in november voorlopig van tafel ging door toedoen van de oppositie.
Het gat van 1,2 miljard euro in de begroting dat daardoor ontstond, zou nu worden opgevuld door de inkomstenbelasting minder te verlagen dan gepland, zo valt te horen rond de onderhandelingen.

https://nos.nl/artikel/2563730-onderhandelingen-voorjaarsnota-gaan-door-hier-wordt-over-gepraat

Zoals gewoonlijk weer over de ruggen van de werkende mens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:28

De inkomstenbelasting hoeft ook niet verlaagd te worden, dus helemaal prima. (En daarnaast zijn het 'werkende mensen' die werken in de theaters, musea, sport en boekverkoop, en daarnaast zijn die dingen belangrijk voor de gemeenschap.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:28

In dit geval vind ik dat prima, als dat betekent dat de btw op kunst, cultuur en sport niet omhoog gaat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:55

Er is de hele nacht door-onderhandeld, maar nog geen akkoord in zicht geloof ik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:02

hoe kun je nog helder nadenken als je al zo lang aan het onderhandelen bent?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:51

Ze zullen wel moeten Juval , geen akkoord is val kabinet. Het is alleen te hopen dat ze met iets komen wat de goedkeuring van de kamer krijgt anders duurt de soap ( imo) nog langer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:24

Tja..... regeren is niet makkelijk.
Dat geschreeuw en de kritiek vanuit de oppositie toen, was een stuk gemakkelijker.
Ze wisten het allemaal zo goed en het zou een stuk beter worden.
Dit is echt het slechtste kabinet ooit met een MP die niets kan en durft.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:30

En voor de bus wordt gegooid door zijn eigen coalitie. Regeren is écht een koekie anders dan roeptoeteren, en dat is toch echt geen verrassing. Is het te vroeg voor een hate to say i told you so? https://www.youtube.com/watch?v=Uz1Jwyxd4tE .

Voor wat het waard is, ik ben blij dat de Nederlander weer langzaam terugvalt op de minder extreme middenpartijen. Gewoon partijen met competente mensen. En dan boeit het me echt niet of ze links, midden of rechts zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:43

Ik vind het wel eng, dat wij ons toch op een glijdende schaal bevinden m.b.t. de wetenschap, onderwijs, media en de rechtspraak.
We zien wat de gevolgen zijn in Hongarije en VS.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:45

Hier is wel voor gekozen. Partijen met dezelfde retoriek zitten nu in de coalitie. Is dit wat mensen écht willen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:48

nps schreef:
Hier is wel voor gekozen. Partijen met dezelfde retoriek zitten nu in de coalitie. Is dit wat mensen écht willen?

Iedereen dacht misschien het zal wel meevallen.
Maar dat dachten we met Trump ook.
Die is in zijn 2e termijn veel gekker dan in zijn 1e termijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:50

Electra63 schreef:
nps schreef:

Iedereen dacht misschien het zal wel meevallen.
Maar dat dachten we met Trump ook.
Die is in zijn 2e termijn veel gekker dan in zijn 1e termijn.

Dan ben ik echt blij dat we in Nederland nog genoeg checks-and-balances hebben.
Het gaat hier wellicht niet per se goed, maar zo slecht / ondemocratisch als het daar gaat, zal hier gelukkig niet snel gebeuren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:02

Klopt ook helemaal. Maar er is toch een substantieel deel van de Nederlandse bevolking die écht kiest voor deze retoriek, en daarbij krijg je afbraak van de democratie, rechtsstaat en onderwijs gratis kado. En niet alleen in Nederland trouwens, want populisme en extreemrechts is in Europa gegroeid. Ik vind dat toch fascinerend (en een beetje eng), want mensen worden alleen maar ontevredener - ook deze partijen brengen ze niet waar ze op hopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:03

nps schreef:
Voor wat het waard is, ik ben blij dat de Nederlander weer langzaam terugvalt op de minder extreme middenpartijen. Gewoon partijen met competente mensen. En dan boeit het me echt niet of ze links, midden of rechts zijn.

Precies, dat heb ik ook vaak gedacht! De middenweg heeft niet voor niets het vaste bijvoeglijk naamwoord 'gulden'.

Last de extremen alsjeblieft maar in hun holen kruipen en daar blijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:08

Gisteren een absoluut ernstig dieptepunt in ons landje namelijk eieren van hobby kippen wordt geadviseerd om niet meer te eten daar pfas wel 1000x te hoge waarden vertonen. Alleen nog eieren uit de winkel zou kunnen.

Dit is een heel ernstig wederkerend scherp signaal als het gaat om onze voedselketen en ik ben er oprecht heel verdrietig over.
Maar vooral moet het huidige kabinet doorgaan met ontkennen van de milieu problemen en de Milieu activisten blijven bachen.
Ik heb de indruk dat er maar een klein groepje is die werkelijk beseft hoe ernstig dit probleem is en wat het zegt over de veiligheid van onze grond, de wormen die er in zitten en het totale biodiversiteit systeem dat aangetast is etc etc.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:28

Het was al een tijdje bekend, er is hier op bokt een topic over. Sommigen hebben zelf hun eieren laten testen. Maar daar zit een foutmarge in, begreep ik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:29

goed bericht om vlak voor pasen de wereld in te brengen... en de supermarkten varen er wel bij. Ik blijf mijn eigen eitjes gewoon eten hoor. Ben net zo blij dat ze eindelijk weer een beetje aan de leg zijn na de winter.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:13

juval schreef:
goed bericht om vlak voor pasen de wereld in te brengen... en de supermarkten varen er wel bij. Ik blijf mijn eigen eitjes gewoon eten hoor. Ben net zo blij dat ze eindelijk weer een beetje aan de leg zijn na de winter.

Pfas zit overal in.

https://www.rivm.nl/nieuws/nieuw-onderzoek-bevestigt-mensen-in-nederland-krijgen-te-veel-pfas-binnen#:~:text=Meeste%20PFAS%20via%20voedsel&text=Vis%20draagt%20het%20meest%20bij,%2C%20eieren%2C%20fruit%20en%20groenten.

Dus als je geen eitjes kunt eten ook geen groenten uit eigen tuin, maar ook geen kool van die teler aan de overkant of melk van de boer aan het eind van de straat.

In sommige gebieden, vooral rond fabrieken, zal de norm wel extreem overschreden worden en dat is dan wel goed om te weten. Voor het overige geldt altijd al: eet gevarieerd en matig, eigenlijk niets nieuws dus..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:19

er schijnt een akkoord te zijn op de voorjaarsnota.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:24

Ik ben ook wel benieuwd naar PFAS die we binnenkrijgen uit huishoudelijk producten, als het goed is loopt daar nu ook een onderzoek naar.

Heel eerlijk, ik heb de eieren uit de kippenkar van mijn biologische groenteteler die ik krijg in mijn groentepakket toch stopgezet. Zeker voor mijn kind wil ik risico's beperken. Wij eten regelmatig een eitje, en ik geloof niet in een dubbele agenda van het RIVM.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:28

journee schreef:
juval schreef:

Pfas zit overal in.

https://www.rivm.nl/nieuws/nieuw-onderzoek-bevestigt-mensen-in-nederland-krijgen-te-veel-pfas-binnen#:~:text=Meeste%20PFAS%20via%20voedsel&text=Vis%20draagt%20het%20meest%20bij,%2C%20eieren%2C%20fruit%20en%20groenten.

Dus als je geen eitjes kunt eten ook geen groenten uit eigen tuin, maar ook geen kool van die teler aan de overkant of melk van de boer aan het eind van de straat.

In sommige gebieden, vooral rond fabrieken, zal de norm wel extreem overschreden worden en dat is dan wel goed om te weten. Voor het overige geldt altijd al: eet gevarieerd en matig, eigenlijk niets nieuws dus..

Klopt en dat is iets dat we vooral en zeker niet normaal moeten gaan vinden. Want wat ik mis is structurele zoektocht naar werkelijke oplossingen zodat het Milieu verbetert ipv accepteren en schouders ophalen. Kinderen spelen buiten, wroeten in de aarde etc etc.
Alleen andere eitjes eten lost het probleem op de korte termijn een beetje op. Dit gaat namelijk over onze leefomgeving die dus gewoon niet deugd. Dat gaateer en meer extra ziektes opleveren en economisch gezien zal dit een enorm appel gaan doen op onze gezondheidszorg. Denk aan de kinderen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:48

Ladyingreen schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar PFAS die we binnenkrijgen uit huishoudelijk producten, als het goed is loopt daar nu ook een onderzoek naar.

Heel eerlijk, ik heb de eieren uit de kippenkar van mijn biologische groenteteler die ik krijg in mijn groentepakket toch stopgezet. Zeker voor mijn kind wil ik risico's beperken. Wij eten regelmatig een eitje, en ik geloof niet in een dubbele agenda van het RIVM.

Dubbele agenda?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:17

Er is een akkoord maar niet hoe ze het gaan betalen!