Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:03

martichr schreef:
Babootje schreef:
Dat is wel de standaard Russische reactie aangaande de Krim: Dat er alleen gras brandt....
Maar waarschijnlijker: Ons geolocatieteam heeft bevestigd dat de raketaanval een hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zeevloot heeft vernietig
https://twitter.com/WhereisRussia

Het gras lag op het dak van dat hoofdkwartier.. vermelden ze er niet bij natuurlijk..

_O- _O- _O- _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:05

irmaz schreef:
[
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 2104220015
Eindelijk iemand die de vinger op de zere UN plek legt en meteen met goede voorstellen komt om de UN zinvol te hervormen tot een instituut waar de wereld wat aan kan hebben.

Nou he? ook heel mee eens. UN is ook echt niet meer dan een papieren tijger.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:05

Bij de UN en de Navo moeten ze het vetorecht aanpassen, 80 % van de landen voor? Aangenomen, heb je dat gedoe ook niet dat Erdogan de boel traineert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:07

martichr schreef:
Babootje schreef:
Dat is wel de standaard Russische reactie aangaande de Krim: Dat er alleen gras brandt....
Maar waarschijnlijker: Ons geolocatieteam heeft bevestigd dat de raketaanval een hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zeevloot heeft vernietig

Het gras lag op het dak van dat hoofdkwartier.. vermelden ze er niet bij natuurlijk..

Hahaha zoiets ja!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:07

BigOne schreef:
Bij de UN en de Navo moeten ze het vetorecht aanpassen, 80 % van de landen voor? Aangenomen, heb je dat gedoe ook niet dat Erdogan de boel traineert.

Ga ik over nadenken. Bedankt voor je post.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:23

Azerbajan is de special operation al weer gestopt en in Armenië verscheuren mensen hun Russische paspoort. https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 2955530455
Het ziet er naar uit dat de rol van Rusland in dit gebied is uitgespeeld. Ik ben benieuwd welk land gaat volgen. Georgië of Tsjestjenië? Die laatste is zeer waarschijnlijk zijn Goatman, euh... Hoofdman al kwijt :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:48

Babootje schreef:

Citaat:
Er zijn nieuwe details naar voren gekomen over de aanval van vandaag op een commandopost van de RF Zwarte Zeevloot nabij Sebastopol.

Volgens onze bronnen bij de veiligheidsdienst van Oekraïne werd de militaire basis vernield door raketten die precies het doel raakten. Dit was een gezamenlijke speciale operatie van de veiligheidsdienst van Oekraïne, de luchtmacht en de AFU-marine.
...
Niet alleen de mankracht van de vijand werd getroffen, maar ook de dure militaire systemen die zich op deze basis bevonden.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 5930420416

Er is aan toegevoegd:
Citaat:
De SBU belooft dat het ‘bavovna-seizoen’ op de Krim zal doorgaan.
:D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:57

Dat kun je wel zorgvuldig noemen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 22:17

Ik las vandaag een heel stuk over de actieve invloed van Rusland op de toename van de vluchtelingenstroom bij Lampedusa.
Die oorlog wordt op zo veel verschillende manieren gevoerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:39

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:48

Ondertussen lijkt Rusland ook weer bezig te gaan met een flinke aanval met raketten vanaf vliegtuigen en schepen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:12

BigOne schreef:
Ondertussen lijkt Rusland ook weer bezig te gaan met een flinke aanval met raketten vanaf vliegtuigen en schepen.

Maar het worden er minder en minder *D
Citaat:
De SBU en de marine lanceerden een aanval op de luchtmachtbasis Saki in de bezette Krim

'Er waren minstens twaalf gevechtsvliegtuigen (Su-24 / Su-30), een Pantsir AD-complex en een trainingsbasis voor Mojaher UAV-operators.'

Er wordt beweerd dat doelen werden geraakt en schade veroorzaakten
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 4524533878

Citaat:
Aanvallen van de veiligheidsdienst en de marine raakten het doel en veroorzaakten ernstige schade aan het materieel van de bezetter. Drones werden gebruikt om de vijand te verslaan, waardoor de Russische luchtverdediging overbelast werd, en vervolgens lanceerden de SBU Neptunus-raketten.
https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 9821397147

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:32

Er is voor het eerst beeldmateriaal verschenen van zwaar materieel dat de Surovikin-linie in het gebied Robotyne-Verbove richting Tokmak laat zien. Volgens de tweet opereren er al wel zo'n 2 weken kleine groepen achter deze linie maar is dit de eerste keer dat er bewijs is dat er een echte grote doorbraak van deze linie is. https://threadreaderapp.com/thread/1704 ... 50186.html

Ik hoop dat dit werkt als bij een damdoorbraak en dat de Ukraïnse troepen nu in grote getalen verder kunnen opstomen maar ik weet te weinig van oorlogstactiek.
Cowboy55 misschien?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:47

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:19

irmaz schreef:
Er is voor het eerst beeldmateriaal verschenen van zwaar materieel dat de Surovikin-linie in het gebied Robotyne-Verbove richting Tokmak laat zien. Volgens de tweet opereren er al wel zo'n 2 weken kleine groepen achter deze linie maar is dit de eerste keer dat er bewijs is dat er een echte grote doorbraak van deze linie is. https://threadreaderapp.com/thread/1704 ... 50186.html

Ik hoop dat dit werkt als bij een damdoorbraak en dat de Ukraïnse troepen nu in grote getalen verder kunnen opstomen maar ik weet te weinig van oorlogstactiek.
Cowboy55 misschien?

LOL! Moeilijk zonder stafkaart, maar door Robotyne in te nemen en te houden zit er een gat in de 1e Russische verdedigingslinie. Pak een A4tje, houd 'm landscape en trek met potlood een horizontale lijn op een kwart van het papier.

Trek een 2e lijn op driekwart van het A-4tje. Dat is de 2e verdedigingslinie. Nou gum je rechts boven een stuk van de 1e lijn weg. Dat is Robotyne. Tokmak ligt 24 kilometer ten zuid-westen van Robotyne. Op je A-4tje helemaal links.

Je gaat die kant op parallel aan die 2 verdedigingslijnen (dat is het "lateraal-verhaal" van gisteren of eergisteren) Dan kun je van 2 kanten aangevallen worden (vanuit de 1e lijn en de 2e lijn). Dat is gevaarlijk voor jou als Oekraine. Maar de aanvallen kunnen dus 'slechts' komen vanuit die 2 linies. Er tussenin zitten wel wat versperringen voor je neus die haaks op die linies staan (en daar hebben ze nu een deel van ingenomen), maar relatief weinig.

Voor de Russen is het gevaar dat HUN 1e linie klem komt te zitten tussen de vijand die al weken/maanden voor hun neus ligt en die groep die zich nou tussen hen en de 2e line gewrikt heeft. Ze lopen het risico omsingeld te worden. Het wordt steeds moeilijker om ze te bevoorraden. Het vervangen van vermoeide troepen uit de 1e line door uitgeruste troepen uit de 2e linie wordt zo-goed-als onmogelijk.

En tussen die 2 parallelle Russische linies ligt een gat tot Tokmak, 24 kilometer verderop. Ik denk dat dat is wat er nu aan het gebeuren is. Althans, dat is wat ik vorige week al dacht te zien op een Oekrainse kaart als optie. Daar ga je niet zo maar even fluitend tussendoor. Maar het probleem voor de 1e Russische linie is een stuk groter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:55

Ik kom even binnen vallen. Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat Assad voor het eerst sinds de burger oorlog in Syrie op bezoek gaat naar China...
Nu is Rusland toch ook vriendjes met China?
Toch ook met Assad?

Ik vind dat een beetje enge ontwikkeling of zie ik dat verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:00

Dat is niet nieuw volgens mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:01

Twitter:
Het Oekrainse schip met graan is aangekomen in de Bosporus.

De bulkcarrier Resilient Africa, geladen met 3.000 ton Oekraïense tarwe, is aangekomen bij de Bosporus, meldde Reuters op 21 september. Op 19 september werd de onder Palau vlag varende Resilient Africa het eerste schip met Oekraïens graan dat vertrok een haven aan de Zwarte Zee via de tijdelijke corridor die door Oekraïne is opgezet na de terugtrekking van Rusland uit het Zwarte Zeegraaninitiatief in juli.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:12

Popstra schreef:
Ik kom even binnen vallen. Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat Assad voor het eerst sinds de burger oorlog in Syrie op bezoek gaat naar China...
Toch ook met Assad?

Assad is een trekpop van Rusland. Meer niet. Nou ja, trekpop en moordenaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:14

Assad is net als Putin , een multimiljardair die graag nog rijker wil worden en geen knip om mensenlevens heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:41

Ja ik bedoel meer dat die landen wellicht gaan samen spannen in de oorlog tegen Oekraine of eigenlijk het westen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:25

Cowboy55 schreef:
Popstra schreef:
Toch ook met Assad?

Assad is een trekpop van Rusland. Meer niet. Nou ja, trekpop en moordenaar.

Assad is niet mijn manier van met mensen omgaan. Echter de ellende werd ook vanuit het westen opgestookt, voor de burgeroorlog was Syrie een beter functionerende seculiere staat dan velen en de religie van je buurman/collega niet relevant. Nog steeds is de Syrische grondwet seculier, wat meteen de reden is van de bewapende groepen, want die mogen niet met de Koran in de hand regeren en dus niet als politieke partij iets inbrengen. Dat was bekend (als onze regering zijn huiswerk had gedaan) toen er geld naar die groepen ging om tegen Assad te vechten. Er hebben er dus wel meer boter op het hoofd in deze horrorshow.
De andere seculiere / semidictaturen die in die periode hun leiders verloren zijn er nog slechter aan toe. Libië is een open slavenmarkt en verrot corrupt, Irak gaat ook niks meer worden. Allemaal landen met meerdere stammen binnen de landsgrenzen die tenzij de regerende stam geen loyaliteit aan de regering hadden. Dan kan het hele westerse : ja maar zij moeten ook meedoen niet. Andere stam = concurrent / flink wat oud zeer / bloedvetes / etc. Dus met leden van andere stam in de regering gaat de boel zeker fout (die mensen worden door de ene kant niet vertrouwd en door de andere onder druk gezet van alles in ons voordeel / saboteer het voor hullie. Dat Europa waar de Romeinen destijds die stammenstructuren al onderuit geschoffeld hebben dat niet snappen is heel duidelijk en maakt onze manier van kijken naar en verwachtingen problematisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:51

Popstra schreef:
Ja ik bedoel meer dat die landen wellicht gaan samen spannen in de oorlog tegen Oekraine of eigenlijk het westen.

Dat doen ze feitelijk al. China niet openlijk, want die heeft het Westen harder nodig dan Rusland.
Wat wel een risico is (voor de eenheid in de EU vwb de steun aan Oekraine) is Polen. Deze heeft laten weten geen wapens meer te leveren aan Oekraine. Polen is gepikeerd omdat Zelensky Polen politiek theater heeft verweten tijdens zijn lezing tijdens de UN top.

Hier even iets van de achtergrond van de onenigheid

Oekraïne wil zijn graan exporteren om geld in te zamelen en de Europese Unie wil Oekraïne zoveel mogelijk steunen.
Maar zo eenvoudig is het niet.
Omdat het probleem dat oude probleem is: de markteconomie. Laten we dus eens kijken naar de graanprijs in bijvoorbeeld Polen.

Als je de hoeveelheid graan die te koop is beperkt, blijft de prijs hoog. Dat is goed nieuws voor Poolse boeren. Als je de markt overspoelt met graan uit het buitenland, is het tegenovergestelde waar: de prijs daalt. En Poolse boeren worden echt boos.

Laten we nu nog drie factoren toevoegen.

Ten eerste zou dat graan niet zomaar ergens vandaan komen: het komt uit Oekraïne, een land dat Polen gedurende de hele oorlog stevig heeft gesteund. De Poolse regering heeft grote aantallen vluchtelingen verwelkomd en tanks, straaljagers en artillerie over de grens gestuurd. Wat het land in ruil daarvoor niet wil, is dat een deel van zijn landbouwsector verwoest wordt. Vooral wanneer boeren en landarbeiders in overvloed aanwezig zijn, politiek bewust, invloedrijk en graag willen stemmen.

Ten tweede gaat het hier om een ​​verdeeldheid in de Europese Unie. In mei, toen Oekraïens graan Europa binnenkwam, werden Polen, Slowakije, Roemenië, Hongarije en Bulgarije specifiek beschermd. Het graan kon door die landen worden getransporteerd, maar de EU was het erover eens dat het daar niet zou worden verkocht.

Die deal liep op 15 september af. De Europese Commissie zei dat ze die bescherming wilde stopzetten, een vooruitzicht dat in die vijf landen met wisselend ontsteltenis werd begroet, waarbij Polen, Hongarije en Slowakije de controles eenzijdig uitbreidden en Oekraïne een klacht indiende bij de Wereldhandelsorganisatie. Opnieuw is er sprake van een ongemakkelijke botsing tussen de steun van de EU aan Oekraïne en de werkelijke impact ervan.

En ten derde heeft het natuurlijk te maken met de politiek. Polen houdt over een paar weken algemene verkiezingen en Mateusz Morawiecki, de huidige premier, heeft besloten dat het tijd is om zijn boeren krachtig te steunen en de wapenleveringen aan Oekraïne stop te zetten. Hij zal zwaar leunen op de stemmen van het platteland terwijl hij herverkiezing nastreeft.

In Slowakije heeft de favoriet om te winnen, voormalig premier Robert Fico, beloofd de militaire en politieke steun aan Oekraïne te verminderen. En dit alles benadrukt een lastige waarheid: de standvastige steun voor Oekraïne kan in Brussel, Westminster, Parijs en daarbuiten voortduren, maar dat geldt niet overal in Europa.

Het is wel een risico voor het afbrokkelen van de steun aan Oekraine. Volgens het spreekwoord als er 1 schaap over de dam is. Ook de US met de verkiezingen in zicht moet voorzichtig zijn.

Zelensky heeft natuurlijk gelijk als hij het politiek theater noemt. Maar het is zeker een niet te onderschatten risico

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:26

Ieder land streeft zijn eigen belang na. Uiteindelijk kan dat alsnog resulteren in een doem scenario. Talloze vluchtelingen en een opgave door de Oekraïne. Dat het westen en de geallieerde landen, dat dan vroeger of later op hun bord krijgen staat voor mij zondermeer vast.

Wat er staat te gebeuren in Amerika en de weigering van de republikeinen om verdere hulp te verlenen, is pas echt cruciaal. Zonder de VS, kan Oekraïne alleen nog maar opgeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:23

nikkel schreef:
Ieder land streeft zijn eigen belang na. Uiteindelijk kan dat alsnog resulteren in een doem scenario. Talloze vluchtelingen en een opgave door de Oekraïne. Dat het westen en de geallieerde landen, dat dan vroeger of later op hun bord krijgen staat voor mij zondermeer vast.

Wat er staat te gebeuren in Amerika en de weigering van de republikeinen om verdere hulp te verlenen, is pas echt cruciaal. Zonder de VS, kan Oekraïne alleen nog maar opgeven.

Ook daar is de politieke actualiteit leidend. Dat geldt ook voor NL al is er hier nog wat meer bewustzijn over de noodzaak om Oekraine bij te staan. Het wordt een spannende tijd.