Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:15

De mensen die na 1945 gingen bouwen zijn nu 100 jaar, ik vrees dat er daar niet zoveel meer van zijn :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:32

Je MOET helemaal niet langer doorwerken. De mensen die dat kunnen, die ‘moeten’ dat.
Als dat niet kan, gaan die mensen in de ziektewet, en ontvang je ook inkomen. Alleen nog geen AOW. Wat ook meestal minder is dan je ziektewetuitkering.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:35

Wij hebben hier op het bedrijf een speciaal 'potje" voor de mensen die lichamelijk hun pensioen niet halen zodat ze eerder kunnen stoppen. Daar zitten ook stratenmakers en vuilnismannen in. Er gebeurt vaak meer dan mensen denken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:44

In veel cao's zijn al afspraken gemaakt, zodat mensen met een zwaar beroep eerdee kunnen stoppen. Er zijn regelingen zoals de RVU en je kunt je pensioen naar voren halen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:55

verootjoo schreef:
Je MOET helemaal niet langer doorwerken. De mensen die dat kunnen, die ‘moeten’ dat.
Als dat niet kan, gaan die mensen in de ziektewet, en ontvang je ook inkomen. Alleen nog geen AOW. Wat ook meestal minder is dan je ziektewetuitkering.

ik vind niet dat de ziektewet hiervoor bedoeld is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:15

OleJon schreef:
Er is een hele grote groep die gratis zorg krijgt. Dat moet wel betaald worden. En dat zijn niet de oudjes

Ohja joh, geef eens cijfers uit betrouwbare bron, hoe groot is die 'hele grote groep' dan wel? Zo'n losse opmerking is niet geloofwaardig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:18

fransje23 schreef:
Kinderen betalen geen belasting, dragen weinig nuttigs bij en kosten de maatschappij handen vol geld!

Populair gekakel. kinderen kosten de ouders(die belasting betalen) veel geld.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:23

juval schreef:
verootjoo schreef:

Als mensen om wat voor reden dan ook(leeftijd, fysieke en/of mentale problemen) niet meer gedeeltelijk of volledig niet meer mee kunnen in het arbeidsproces is daar de ziektewet om te ondersteunen. Waar is de ziektewet volgens jou voor bedoeld??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:25

juval schreef:
verootjoo schreef:

Die ziektewet is niet voor mensen die door ziekte niet kunnen werken?
Of hoe bedoel je jouw opmerking?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:37

CharleyT schreef:
fransje23 schreef:
Kinderen betalen geen belasting, dragen weinig nuttigs bij en kosten de maatschappij handen vol geld!

Populair gekakel. kinderen kosten de ouders(die belasting betalen) veel geld.

Kinderen nemen is keuze.
Als je het niet kunt betalen, dan ook niet nemen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:40

Electra63 schreef:
Lijkt me heerlijk als je leven alleen om jezelf draait :D.

Solidariteit en menselijkheid is ver te zoeken bij een aantal mensen.

De 1 heeft solidariteit met mensen 2000km verderop. En de andere in de regio

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:43

IMANDRA schreef:
OleJon schreef:
Ik ben meer begaan met de ouderen van ons land, en de mensen die ziek zijn.
Weet je wel? Die mensen die na de W2 dit land weer hebben opgebouwd. En al jaren belastingen betalen. En de gewoon werkende man, zoals een strater. Die op zijn 55ste al een versleten lichaam hebben. Maar nog langer moeten door werken.
Daar heb ik meer sympathie voor, dan een vluchteling, die 5 landen doorkruist om naar Nederland te komen.
En met de feestdagen terug gaan op vakantie.

Ach hou toch op, alsof dat de gemiddelde vluchteling is.
Echt, het zou je sieren je eens daadwerkelijk te verdiepen in het leven van een vluchteling in plaats van mensen als Wilders na te praten.

Bedoel je diezelfden met de nieuwste I Phone en fatbikes? Of die na 4 jaar nog geen woord Nederlands kunnen en willen spreken. Behalve als het om geld of vrouwen gaat?
Nee, geen behoefte aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:44

verootjoo schreef:
Die ziektewet is niet voor mensen die door ziekte niet kunnen werken?
Of hoe bedoel je jouw opmerking?

Probleem is wel dat de ziektewet dan weer onbetaalbaar wordt, waarschijnlijk. Dan verleg je het probleem.
En dan volgen er waarschijnlijk keuringen en herkeuringen en sollicitatieplicht en het UWV loopt nu al hopeloos achter...

En ondernemers, en dan bedoel ik niet de DGA's maar de kleine zelfstandigen/ZZP'ers zullen zich dan weer extra moeten verzekeren omdat die buiten de boot vallen. Velen hebben nu al geen arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat die zo duur zijn, voor de zware beroepen vaak al helemaal onbetaalbaar. Dus daar zitten nog wel wat haken en ogen aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:52

OleJon schreef:
IMANDRA schreef:

Ach hou toch op, alsof dat de gemiddelde vluchteling is.
Echt, het zou je sieren je eens daadwerkelijk te verdiepen in het leven van een vluchteling in plaats van mensen als Wilders na te praten.

Bedoel je diezelfden met de nieuwste I Phone en fatbikes? Of die na 4 jaar nog geen woord Nederlands kunnen en willen spreken. Behalve als het om geld of vrouwen gaat?
Nee, geen behoefte aan.

Ik verwijs nog maar eens naar mijn bericht. Jouw beeld van de gemiddelde vluchteling slaat nergens op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:06

OleJon schreef:
Electra63 schreef:
Lijkt me heerlijk als je leven alleen om jezelf draait :D.

Solidariteit en menselijkheid is ver te zoeken bij een aantal mensen.

De 1 heeft solidariteit met mensen 2000km verderop. En de andere in de regio

In mijn directe omgeving lees cirkel van 3 kilometer om mijn woning zitten asielzoekers, psychiatrische patiënten (forensischse), demente bejaarden, mensen met kinderen, ouderen, statushouders en nog veel meer :j

Daar ben ik solidair mee!

Maar ik gun het ook iedereen op de wereld om in een veilig, vrij land met een goed toekomstperspectief te wonen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:11

OleJon schreef:
En de gewoon werkende man, zoals een strater. Die op zijn 55ste al een versleten lichaam hebben. Maar nog langer moeten door werken.

Bedoel je zo een strater die naast zijn baan ook nog 20 uur in het weekend zwart werkt?
Waarbij zijn lichaam extra belast wordt en weinig rust krijgt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:17

Ja, die ken ik helaas ook. De werkgever zorgt voor alle vereiste arbomiddelen, gaan ze in het weekend en in de avond ook nog straatjes tikken :\. Dan slijt je hard. Gelukkig niet allemaal, wij hebben vorig jaar afscheid genomen (pensioen, de man was kerngezond) van een collega die 50 jaar stratenmaker is geweest!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:31

Mijn 2 collegaś welke door ons bij een ander bedrijf worden gedetacheerd waren vandaag de hele dag op kantoor. 2 collegaś uit Iran. Hij is er nu 2 jaar en spreekt vloeiend engels. Hij is met zijn vrouw uit Iran gevlucht, omdat het totaal niet veilig is.
De andere collega is nu anderhalf jaar in NL en je staat met je mond open hoe goed ze al nederlands spreekt. Ze heeft zelf een app ontwikkelt waardoor je makkelijk de talen leert. Ze is overigens ook maar begonnen met Spaans, Italiaans en Japans :+

Ze hebben samen tijdens de lunch aan alle andere collega's geschetst hoe het is in Iran en waarom ze gevlucht zijn. Hij vertelde hoe vreselijk het was voor zijn vrouw, ze kon niet over straat, ze kon niet zonder hoofddoek lopen en is meerdere keren door de politie gearresteerd omdat ze haar hoofddoek verkeerd had zitten. En hoe ze in Nl altijd lekker met der losse haren loopt. En hoe ze hier weer studeert en werkt.
Dat zijn gesprekken die voor jou leerzaam zijn Olejon!

Nu ga ik aan mijn bordje roti, want ik ben dol op het multiculturele Nederland.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 03-02-26 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:33

wat ik bedoelde met mijn ziektewet opmerking is dat het niet in plaats van aow moet komen. Er wordt gezegd dat mensen die de pensioenleeftijd niet zullen halen, dan maar in de ziektewet moeten.. dat lijkt me dus niet de bedoeling, als mensen niet tot hun 70e kunnen werken, dan zou de aow leeftijd te hoog zijn als dat medisch/lichamelijk gezien niet haalbaar is. Dan kan beter de aow leeftijd omlaag dan dat heel veel meer mensen gebruik zullen moeten gaan maken van de ziektewet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:38

juval schreef:
wat ik bedoelde met mijn ziektewet opmerking is dat het niet in plaats van aow moet komen. Er wordt gezegd dat mensen die de pensioenleeftijd niet zullen halen, dan maar in de ziektewet moeten.. dat lijkt me dus niet de bedoeling, als mensen niet tot hun 70e kunnen werken, dan zou de aow leeftijd te hoog zijn als dat medisch/lichamelijk gezien niet haalbaar is. Dan kan beter de aow leeftijd omlaag dan dat heel veel meer mensen gebruik zullen moeten gaan maken van de ziektewet.

Meestal berekenen ze zulk soort wetsvoorstellen eerst door. (Laten ze doen door wiskundigen)

Het kan dus zijn dat het inderdaad duurder blijkt, maar het kan dus ook zijn dat dat niet zo is, en dat mensen die het niet halen gebruik laten maken van de ziektewet goedkoper blijkt te zijn dan de AOW leeftijd niet te verhogen :)

Niet iedereen is namelijk stratenmaker, veel mensen doen werk dat prima te doen is tot je 70e, bij leven en welzijn dan. Maar dat is eigenlijk op elke leeftijd. Mensen worden steeds ouder en blijven steeds langer fit.
Vroeger waren mensen van 65 echt bejaard. Tegenwoordig gaan veel 65+ers vanzelf al langer door met werken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:39

Mijn man is 72 en werkt nog steeds halve dagen. Die categorie heb je ook nog inderdaad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:46

Ik merk toch dat een aantal zestigplussers op hun tandvlees lopen om die eindstreep te halen. En daar zitten niet veel zware beroepen bij.

Ik zou het ook niet trekken als ik fulltime op een kantoor zou moeten werken. Ik werk vanuit huis en meestal niet fulltime. Dat lukt me nog wel een paar jaar. Alleen de stress is af en toe wel moeilijker te hanteren dan vroeger.
Ben wel ooit afgekeurd, dus dat speelt mee. Maar zoals gezegd: ik hoor het best vaak van leeftijdgenoten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:47

mijn man is 56 en wil nog wel een jaar of 20 door... maar heeft nu wel grote moeite met het afsluiten van een AOV, want te oud/te zwaar beroep. dus ja, wat moet je dan?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:47

Ik vind het nu al een verschrikkelijk idee om tot mijn 70e te moeten werken.. gelukkig verdient mijn partner goed en ben ik op weg, dus allicht kunnen we wat opzij zetten waardoor we eerder kunnen stoppen, maar ik weet ook heel goed wat voor privilege dat is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:48

Dat lijkt me lastig Mysa. Ik ben 63, heb een functie die deels kantoor en deels buiten is (vandaag weer staan te rillen naast een vuilniswagen := ) maar die 40 uur per week gaat gelukkig nog prima :)