Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 08:49

De Waddenwolf is weer terug in Duitsland.
De wolf die zich aan heeft geleerd om van het Duitse vasteland bij laagwater naar het eiland Norderney te lopen is weer terug.
Zijn leefgebied is niet zo ver, 50 km van de Nederlandse grens.
En hij heeft dit jaar vier nakomelingen gekregen.

Citaat:
8 oktober 2025
De eerste dode dieren zijn al weer gevonden

Er ist wieder da!

Allerdings nicht auf irgendeiner Insel, worüber die Insulaner bestimmt sehr erleichtert sind, sondern seine DNA wurde jetzt gerade wieder bei mehreren gerissenen Großtieren bei Friedeburg gefunden.

Unser "Wolfy", der Rüde GW3824m
(schon fotografiert und "besungen")
ist gebürtiger Belgier und sein Hang zur Nordseeluft hat ihn damals zu uns geführt, leider.

Im Sommer 2024 hielt der Inselwolf die Norderneyer in Atem.
Die fanden das zumeist ziemlich uncool und es gab damals ziemlich Stornierungen und Umbuchungen bei verängstigten Gästen.
Zwischendurch zog er dann auch durchs Watt und verursachte entsprechende Risse bei uns am Deich, die mittels DNA-Proben bestätigt wurden.
Dann schien das Meer ihn verschlungen zu haben....

Jetzt ist er aber wieder da und dieser vierfüßige Experte für Großtierschnitzel scheint tatsächlich am Neuaufbau oder Verstärkung des Friedeburger Rudels beteiligt zu sein!
Jedenfalls gibt es 2025 wieder Nachwuchs dort.
Vier neue kleine Wolfswelpen, die große Wölfe werden wollen.
Das dürfte die Friedburger besonders freuen!
Wir sind schon sehr gespannt, womit "Wolfy" uns noch überraschen wird in der nächsten Zeit....

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1JigWS ... tid=wwXIfr
Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 08:59

Citaat:
8 oktober 2025
Epe in angst om wolf: ’Kleindochters niet meer naar opa en oma’

Epe - „Als je hier niet woont, heb je geen idee in wat voor horrorfilm wij terecht zijn gekomen”, stelt Liesbeth van Asselt uit Epe. Incidenten met wolven zijn schering en inslag in de Gelderse gemeente op de Veluwe. Bewoners, die nog amper in het bos durven te wandelen, zijn een petitie gestart om maatregelen af te dwingen voor hun veiligheid.

Deze week nog trof een tiener een wolf in Epe. „Dat leidde in onze app-groep, waarin we elkaar waarschuwen, tot een discussie over het binnenhouden van je kinderen”, vertelt Van Asselt. „Terwijl het nog licht was en dit binnen de bebouwde kom gebeurde. Waar gaan we naartoe? Het loopt echt de spuigaten uit.”

Wolf in de tuin

Het gepensioneerde echtpaar Gorselink, dat prachtig woont aan de rand van het bos in het Epese buurtschap Wissel, heeft al een paar keer een wolf in de tuin gesignaleerd. Voor zoon Jordi is het duidelijk: „Ik heb drie dochters waaronder een tweeling van één jaar. Die komen niet meer bij opa en oma. Jammer, want ik gun het ze om lekker buiten in het bos op te groeien. Maar wij gaan er niet meer wandelen met de kinderwagen. Nu is het een hondje dat wordt gepakt, straks een kind.”

Het hondje Pipo van Doris Hoogenraad overleefde een aanval ternauwernood. De bejaarde dame uit Scheveningen, die een mooi vakantiehuis heeft in Epe, raakt weer van streek als ze vertelt over die donderdag eind augustus. „Ik wandelde met mijn rollator tussen de velden door richting een bankje, waar ik altijd graag even uitrust. Pipo zit dan tussen mijn voeten.”
Ineens voelde ze links een beweging. „Ik keek om, zó in het gezicht van een wolf. Voor ik het wist, had hij Pipo dwars in zijn bek. Ik ben gaan brullen en daar schrok hij even van, zodat ik Pipo eruit kon trekken.”
Met haar hondje in haar armen wist Doris terug naar haar huisje te lopen. „Ik vergat zelfs mijn rollator. De wolf bleef maar achter me aan lopen terwijl ik schreeuwde ’ga weg, ga weg’.” De twaalfjarige Australische terriër, een adoptiehondje uit Spanje, bleek zwaargewond.
Milt, lever en buikvlies waren beschadigd. Na een paar dure operaties is hij nu pas weer boven Jan: „Hij is weer een beetje vrolijk. Maar ik durf niet meer naar mijn huisje. Dat was ons paradijsje – mijn man is zes jaar geleden overleden – en ik mis het vreselijk.”

Gevochten en geschopt

Josine Spitzers kent én herkent haar verhaal. „Zij kwam met Pipo in mijn trimsalon in Epe”, vertelt ze. Zelf is ze begin september ook vanuit het niets aangevallen, toen ze met drie honden door het bos liep. „Ik was al alert, maar hij viel het hondje aan dat even achterbleef om zijn behoefte te doen.”
Met haar twee kleine hondjes op de arm en de grotere aan de lijn probeerde ze weg te rennen. „Hij bleef maar springen en naar de hondjes happen. Ik heb echt gevochten, geschopt, ik dacht ’jij gaat dit niet winnen’.”

Bordercollie Daisy gegrepen

Vol adrenaline wist ze de weg te bereiken, waar een passerende automobilist te hulp schoot. „Dezelfde dag is Daisy, de bordercollie van de schaapherder van Epe-Heerde, gegrepen. En nog altijd vermist.” Het bevreemdt Josine dat ze nergens melding kon doen van het voorval. „De politie zei: bel volgende keer maar 112. Hoe dan, met twee hondjes op je arm en een wolf voor je neus?”
Bij Bij12, het natuurorgaan voor de gezamenlijke provincies, kreeg ze ook nul op rekest. „Daar kun je alleen terecht als een wolf je schapen heeft doodgebeten. Boeren krijgen dan een schadevergoeding. Maar iemand zoals mevrouw Hoogenraad krijgt de 4000 euro voor de operaties van Pipo niet vergoed.”
Waarschuwingsposters

Vooralsnog worden geen rigoureuze maatregelen getroffen; afschot mag alleen in héél uitzonderlijke gevallen en is tot op heden niet gebeurd. In de bossen rondom Epe hangen waarschuwingsposters en zijn stokken neergelegd, ’voor het geval dat’. Volgens een inwoonster die anoniem wil blijven, maar die ook aangevallen is met haar hondje, is het woongenot verpest. „Mensen hebben geen idee wat hier gebeurt. Ze komen hier zelfs heen om wolven en hun welpen te fotograferen en leggen dan voer neer. Zo raken wolven aan mensen gewend.”
Niet bang voor mensen

Haar dorpsgenote Didi van der Velde, eveneens belaagd toen ze aan het hardlopen was met haar hond, zegt: „Hun leefgebied is dicht bevolkt, ze komen automatisch met mensen in aanraking en zijn niet bang, in tegenstelling tot wat deskundigen beweren. Maar omdat de wolf beschermd is, mag er niks gedaan worden. Dat beleid moet echt veranderen.” De petitie waarin dit wordt gevraagd is inmiddels bijna 3000 keer ondertekend en wordt woensdag aan staatssecretaris Rummenie overhandigd.
Volgens de ondertekenaars, die vorige maand al demonstreerden bij het gemeentehuis, zijn zij de dupe van het beleid. Van Asselt: „Dat gaat ten koste van ons als bewoners van een gebied, dat nu overgenomen is door de wolf.” Spitzers: „Te denken dat er niet meer roedels bijkomen als het leefgebied kleiner wordt, is achterhaald. We hebben nu al de hoogste wolf-dichtheid ter wereld!”

https://www.telegraaf.nl/binnenland/epe ... 1759899922

Afbeelding
Afbeelding
Bron wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Xym14 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 09:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 09:07

Wintersport kan spannend worden in Oostenrijk. Beer in Pfunds, Tirol.
Citaat:
Wieder hat eine Wildtierkamera in Pfunds in Tirol einen Bären aufgenommen. Bei Bauern, aber auch bei Touristikern, wächst die Sorge vor gravierenden Folgen.

#ServusAmAbend

Afbeelding
Afbeelding
Bron servus.tv
https://www.facebook.com/share/1CRniKcp ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 09:20

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 11:35

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:41

Lees net het artikel in het DvhN. Daar staat in wat al vaker wordt benoemd: de aanwezigheid van de wolf botst met ander natuurbeheer. Maar SBB blijft dromen van zichzelf beschermde kuddes....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:09

Mijn moeder heeft afgelopen zondag 2 wolven gezien achter Juffrouw Tok en camping de Zuid Ginkel, toen ze van het Natuurcentrum richting de parkeerplaats liep kwamen ze haar tegemoet over de akker die tegenover de camping ligt. Ze naderden tot op 100 meter afstand, mijn moeder heeft toen flink de sokken erin gezet om via het wildrooster de parkeerplaats op te komen. Het was om een uur of 9 in de ochtend.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:09

tienus63 schreef:
Resten Galloway gevonden Elperstroom
Citaat:
8 oktober 2025/Drenthe
De restanten van een volwassen Galloway-koe
De verwoesting van de wolf, door heel Europa

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/1EyPPu ... tid=wwXIfr

Er is van dit restant toch geen mogelijkheid om zo op foto te claimen dat dit door de wolf is?
Dier kan ook een natuurlijke dood gestorven zijn maanden geleden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:40

Little_Gift schreef:
Er is van dit restant toch geen mogelijkheid om zo op foto te claimen dat dit door de wolf is?

Je kunt ook gewoon 1 en 1 bij elkaar optellen en daar de conclusie uit trekken dat er een hele grote kans bestaat dat dit wel door wolven gedaan is!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:22

Bij ons op school gaat de herfstwandeling gewoon door, ze hebben 2x contact gehad met de boswachter en die zegt dat het gewoon veilig is om het bos in te gaan. Hij gaf wel aan om met fluitjes voor de hulp ouders en door middel van veel lawaai dan zou het veilig zijn, hij is zelf nog geen wolf tegen gekomen.
Ik heb aangegeven dat ik het risico te groot vind om met een groepje kleuters het bos in te gaan en dat ik mijn kind thuis hou.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:42

Dat begrijp ik heel goed. Dat iemand ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 13:45

Citaat:
‍‍‍‍‍‍‍‍ MASSA IS KASSA ‍‍‍‍‍‍‍‍

Wij krijgen wel eens de vraag waarom wij met een advocaat in de weer zijn en wat het nut van een massaclaim zou zijn. Daarom delen we dit artikel. Wij zijn namelijk heel weloverwogen met deze advocaat in zee gegaan omdat DeHaan in Groningen al meerdere successen heeft geboekt met massaclaims. Die ervaring is goud waard in het proces waar wij in zitten.

Ook krijgen wij regelmatig vragen wat we dan precies aan het voorbereiden zijn. Dat zijn terechte vragen...echter...vanuit strategisch oogpunt kunnen we weinig inhoudelijks zeggen. Wij willen de kans op succes bij de rechter namelijk zo groot mogelijk maken. Daarom bereiden we dit in stilte voor. Wel hebben we veel aan de input die we voortdurend van jullie krijgen. We zijn nu zo ver dat we graag horen of jullie bedrijven en/of organisaties kennen die net als wij met smart zitten te wachten op daadkrachtige stappen van de politiek om te komen tot verantwoord wolvenbeleid met beheer van de populatie en het benoemen van nulstandgebieden.

Wij komen graag in contact met grotere organisaties en mensen met een groot netwerk bij zulke organisaties. Als wij de krachten kunnen bundelen, kunnen we sneller vooruit. Want ook dan geldt: Massa is kassa! En nee....massaclaims gaan niet altijd over geld, het gaat in ons geval om gerechtigheid en om het bereiken van het doel: Verantwoord wolvenbeleid! En daarbij kunnen we alle tips die onze invloed en ons netwerk zullen vergroten gebruiken. Dat kan via Messenger of via info@wijsmetwolven.nl

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/1CMa9SFC ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 13:47

Citaat:
⚖️ MET TWEE MATEN METEN ⚖️

Het wordt steeds vaker onder de aandacht gebracht. De aanwezigheid van wolven maakt dat het steeds lastiger wordt om de begrazingsdoelen te behalen. En die doelen zijn gesteld om de biodiversiteit in de gebieden te behouden.

Maar als we de laatste alinea van dit artikel lezen, dan valt nog iets anders op. Staatsbosbeheer vertelt dat ze onderzoek doen naar de weerbaarheid van kuddes. En in één adem wordt genoemd dat er van de acht veulens van de Exmoorpony’s op het Aekingerzand er vijf opgevreten zijn. Dat is 62,5%!

Maar het onderzoek duurt voort. Feitelijk is dit een experiment met dieren. Maar door er het sausje “natuurbegrazing” overheen te gieten, wordt het door betrokkenen genormaliseerd.
Is het niet wonderlijk om vast te moeten stellen dat de mensen die dit goedpraten vaak dezelfde mensen zijn die houders van weidedieren aan de schandpaal nagelen, omdat er een kuiltje onder de wolfwerende afrastering zit of omdat er een draadje slap hangt of oordelen, zonder de situatie te kennen dat iemand zijn dieren niet goed beschermt?

Dit toont aan dat er in de discussie rondom wolven in Nederland met twee maten wordt gemeten. De balans en het redelijke gesprek vanuit gezond verstand komt hiermee in de verdrukking.

Delen =

Afbeelding
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1GGqwz ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:48

Standpunt van KNJV tav beheer op wolven https://www.facebook.com/share/v/1CfHjsq9rx/, wat hen betreft is afschot noodzakelijk nu, omdat we met 116 wolven op de Veluwe de grootste dichtheid aan wolven ter wereld hebben hier.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:52

vilheide schreef:
Little_Gift schreef:

Je kunt ook gewoon 1 en 1 bij elkaar optellen en daar de conclusie uit trekken dat er een hele grote kans bestaat dat dit wel door wolven gedaan is!

Dat zijn aannames en veronderstellingen, als men zoiets wil claimen, dan moet dat gestaafd zijn op concrete bewijzen. Anders is het waardeloos.

En een hele grote kans... er is minstens een even grote kans dat het een onopgemerkte natuurlijke dood was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 16:08

Helaas is er gisteren een tweede pony gedood door wolf in Hulshorst Gld
Citaat:
Hulshorst, Gelderland.
07-10-2025

Aanval op pony.

Gisteren is er nog een pony gedood door een wolf.
Dit is de 2e pony op dezelfde dag,
Hulshorst, Gelderland.

Dit is de 2e pony op dezelfde dag, alleen bij een andere eigenaar. Zelfde woonplaats.

Sterkte voor de eigenaars.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
https://Geenwolf.com

LW
Sterkte voor de eigenaars.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AThdN ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 16:57

Is dit galgenhumor? Ik moest wel even grinniken.

Citaat:
Dierenpark Amersfoort, Ouwehand’s Dierenpark, dierenpark Hoenderdaell

Hekken rond wolvenverblijven weghalen!

De discussie over wolven wordt inmiddels breed gevoerd. Voor- en tegenstanders staan op sociale media lijnrecht tegenover elkaar. Er is weinig begrip en empathie te ontdekken in de reacties vanuit de hoek van pro-wolven organisaties.

Hoewel door de jaren heen is bewezen dat wolven zich niet aan adviezen houden, blijft de lijn van het beleid hangen op symptoombestrijding.
En elke keer wanneer een provincie of gemeente een stap durft te zetten om de mensheid te beschermen, komen de liefhebbende organisaties in actie in de rechtszaal. Dat zij daar soms succes behalen is te wijten aan een falende overheid.

:
Enkel leesbaar met een flinke dosis sarcasme!!!

Graag doe ik een voorstel aan de dierentuinen waar wolven verblijven. Haal de hekken weg. Gewoon, hop....weg ermee.
Er is immers geen noodzaak voor deze hekken. Wolven zijn inmiddels niet meer een bedreigde diersoort aangezien een deel van Nederland de hoogste (wolf) dichtheid heeft behaald op wereldniveau!

Door de hekken te verwijderen is er een grotere kans op succesvolle paring met wolven of honden.
Gun die wolven ook hun lolletje!

Daarnaast hebben meerdere adviseurs aangegeven dat wolven schuw zijn. Dus zullen ze mensen uit de weg gaan en het park binnen no time verlaten. De wolven uit de dierentuinen kunnen desnoods weggejaagd worden door harde geluiden en arm zwaaien van mensen. Niks aan het handje dus, ook niet met aangelijnde honden en kinderwagens.

Ook heeft de provincie Noord Holland dan eindelijk een echte wolvenroedel! Je kunt als provincie toch niet achterblijven op de rest van Nederland??!

Enige minpuntje is wel dat makelaars dan niet meer in hun advertenties kunnen pronken met dat men daar geen wolven heeft en je daar dus veilig kunt wonen (en recreëren) met honden en hobbydieren.

Ander minpunt is ook dat de kinderen dan met de auto naar school gebracht moeten worden en 's nachts wakker zullen liggen na enge dromen. En in de ochtend zullen opstaan met eenooi concert van huilende wolven.

De kans dat de wolven zullen afzakken naar Amsterdam is aanwezig, maar ook daar zullen cursussen arm zwaaien en geluid maken worden aangeboden.

Een loopse teef uitlaten zal ook een hele ervaring worden want wolven ruiken immers enorm goed waar een gewillige partner zich bevindt. Dus naast de reu van de buren, zijn ook wolven een fantastische partner voor jouw teef.

Dat de wolven in dierentuinen niet in het wild zouden kunnen leven valt te betwijfelen. Dat is namelijk een aanname zonder inachtneming van het lerend vermogen van het beest, zoals de deskundigen al jaren hun adviezen vormgeven. Wolven hebben immers allang bewezen dat zij de adviezen van deskundigen aan hun pootjes lappen. Ook de wolven in de dierentuinen zijn in het bezit van hersenen, dus dat komt vast goed.

Laten we reëel zijn:

Wolven in dierentuinen zitten niet voor niets achter een groot hek. Dat is ter bescherming van de bezoekers! Best bijzonder dat de bezoekers daar ineens wel een risico zouden lopen en de mensen op de Veluwe niet.

De Veluwe is een prachtig gebied, groot en rijk aan biodiversiteit. Daarnaast wonen er mensen, niet allemaal in een hutje op de hei...maar in dorpen waar wolven dag en nacht binnenlopen.
Veel mensen op de Veluwe zijn dagelijks bezig met de aanwezigheid van wolven en doen hun best om veilig te leven met hun kinderen en dieren.

Het samenleven met wolven is in deze regio een dagelijkse taak die velen niet onberoerd laat.
Van achterom kijken tijdens het uitlaten van de hond tot het afwachten van een appje van een kind dat door het donker naar school fiets.
Samenleven met wolven heeft hier de maximale mogelijkheid allang bereikt......!

Delen mag!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:10

laura22 schreef:
Bij ons op school gaat de herfstwandeling gewoon door, ze hebben 2x contact gehad met de boswachter en die zegt dat het gewoon veilig is om het bos in te gaan. Hij gaf wel aan om met fluitjes voor de hulp ouders en door middel van veel lawaai dan zou het veilig zijn, hij is zelf nog geen wolf tegen gekomen.
Ik heb aangegeven dat ik het risico te groot vind om met een groepje kleuters het bos in te gaan en dat ik mijn kind thuis hou.

Voor welk bos geldt dit dan? Kwintelooijen of Prattenburg?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:13

Dat maakt niks uit toch? Ze komen op allebei de plekken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:15

SusanH schreef:
Dat maakt niks uit toch? Ze komen op allebei de plekken.

Nou ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat ik zie dat er bij Kwintelooijen nog kinderfeestjes en zo worden gegeven en er veel kinderen nog rondlopen. Dus misschien dat dat daarom wordt gezegd dat het veilig is? Ik heb er ook nog nooit een wolf gezien en ben toch wel ongeveer 4 keer per week in het bos te vinden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:40

Bij de hondenschool Canis Cunera zijn al meerdere keren wolven gezien dus ze blijven niet alleen aan de kant van Prattenburg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 17:58

Dat katten gepakt worden is al langer bekend. In Drenthe zijn er de nodige erf -en stal katten verdwenen.
17-3-2024 is er een kat gepakt door een wolf in Schoonebeek Dr.
Dat geluidsfragment is toen gedeeld in de originele app meldingen in Westerveld en via geen wolf.

Helaas werkt die link naar geen wolf niet meer. Eigenaar is op het tumult bij de paardenstal naar buiten gerend en zag de wolf met de kat in zijn bek verdwijnen.
Melding staat in deel 2 van het wolventopic.

Citaat:
8 oktober 2025
Onder dit artikel van de telegraaf 2 Duitse artikelen, die ook melding maken van vermiste katten
---
Is de wolf nog te stoppen? In Duitsland lijken huisdieren de nieuwe prooi: ’Ze eten katten met huid en haar op’
De wolf lijkt zich in Duitsland meer en meer thuis te gaan voelen. Al vele jaren klagen boeren herhaaldelijk over de groeiende wolvenpopulatie die het gemunt heeft op schapen, kalveren en pony’s. Het roofdier lijkt zich nu bij onze oosterburen ook te richten op huisdieren. In verschillende plaatsen in Saksen en ook in Brandenburg zijn recentelijk tientallen katten in korte tijd verdwenen.
Opvallend is dat in deze gebieden ook wolven aanwezig zijn. Volgens het Duitse medium Bild hebben autoriteiten inmiddels de eerste wolvenaanvallen op katten bevestigd.

Volgens Dr. Dirk-Henner Wellershoff (59), voorzitter van de naburige Brandenburgse jagersvereniging, is dat geen toeval. ,,De wolf is een slimme jager die alles pakt wat hij gemakkelijk kan vangen, dus ook katten”, stelt hij op basis van eigen bevindingen in het gebied waar hij jaagt.
Een van de slachtoffers lijkt de kat van Ivonne Preuss (48) te zijn. ,,Minka is gewoon niet thuisgekomen”, vertelt de eigenaresse van herberg Zur schönen Buche bedroefd aan Bild. Het zou zomaar kunnen dat de mooie meerkleurige kat van Preuss ook het trieste slachtoffer is geworden van de wolf. „Mijn moeder heeft laatst nog een wolf in de buurt gezien. En twee weken later was Minka verdwenen.”

Beloning uitgeloofd voor verdwenen kat Rocco

Een paar huizen verderop staat het huilen Melitta Pötzsch (71) nader dan het lachen. Ook haar kat Rocco is weg. Ze heeft nog steeds de stille hoop dat hij terugkomt. Daarom heeft ze een beloning van maar liefst 1000 euro uitgeloofd. Ook de politie is op de hoogte, maar wie Rocco heeft meegenomen zal naar alle waarschijnlijkheid een raadsel blijven.

De Saksische Rijksdienst voor Milieu sluit inmiddels niet meer uit dat wolven verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van huisdieren, maar benadrukt dat het nog steeds om slechts enkele gevallen gaat. Woordvoerder Karin Bernhardt laat in een reactie aan Bild weten: „Dit jaar hebben we tot nog toe vier meldingen ontvangen van katten die waarschijnlijk door wolven zijn vermoord. Toch bleek naderhand dat bij één geval het toch om een hond ging.”
Drie wolvenaanvallen op katten

Een jaar eerder was er ook al sprake van aanvallen van wolven op huisdieren, waarna er een publieke discussie werd gehouden in de Duitse gemeente Gablenz. Daar werden nog drie wolvenaanvallen op katten benoemd. „Dat waren twee gevallen uit Saksen en één geval met bewezen sporen van wolven uit Döbern in de aangrenzende deelstaat Brandenburg”, weet Bernhardt. „Ook werd er toen wolven-dna aangetroffen in vachtresten in de gemeente Gablenz.”
Het grootste probleem is echter bewijs. Vaak zijn er geen kattenlijken. Dat verbaast jager Dirk-Henner Wellershoff helemaal niet. ,,Wolven eten katten meestal met huid en haar op”, zegt hij tegen Bild. Er bestaat ook een theorie dat wolven nu op huisdieren jagen, omdat er voedselschaarste is. „Maar dat is door wetenschappers nog niet bewezen”, meent het hoofd van de Brandenburgse jagersvereniging. Volgens hem kunnen wolven zich snel aanpassen en specialiseren in het vinden van nieuwe prooien.
Tweehonderd roedels wolven

De Duitse overheid laat weten dat minstens 1600 wolven bij onze oosterburen leven, die je grofweg kunt verdelen over zo’n tweehonderd roedels. Er zijn echter ook bronnen die van 5000 wolven spreken. Het zijn beschermde diersoorten en ook daar mag niet op ze worden gejaagd. In 2023 vielen wolven 5727 stuks vee aan en zouden boeren in totaal 637.972 euro aan schadevergoeding voor gedode dieren hebben ontvangen.
Baasjes van katten zouden nu ook in aanmerking kunnen komen voor een schadevergoeding, meent Karin Bernhardt. „Maar bewijs is er vaak niet, dus de kans is klein dat er een vergoeding wordt toegekend.”

Link naar artikel de Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/buitenland/is- ... 22362.html

Jetzt fressen die Wölfe schon unsere Hauskatzen!
Link naar het artikel Bild
https://www.bild.de/regional/sachsen/me ... 7AUCDQ2aZw

Böser Verdacht: Wölfe fressen Katzen im Kreis Görlitz
Link naar het artikel
https://www.saechsische.de/lokales/goer ... UYAAA.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1ZMHbw ... tid=wwXIfr

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:03

Paul van Loon vindt Dolfje probleemwolfje ook grappig:

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:05

Ik moest daar zo om lachen, Dolfje Probleemwolfje :') .

Bij Kwintelooijen zijn ze ook gezien hoor. Heb ik van meerdere mensen gehoord. Het is gewoon wachten tot het daar ook een keer mis gaat imo.