Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:06

Waterpeil kan al prima verhoogd worden alleen? Juist, veel bedrijven willen/kunnen dan niet de akkers op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:22

Er staat mij idd ook iets van bij dat het waterpeil kunstmatig laag gehouden wordt voor boeren.

https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... oet-omhoog

Citaat:
Dat laatste is vooral in de Nederlandse veenweidegebieden een gevoelige kwestie. Zeker de helft van de 270.000 hectare veen in Nederland wordt gebruikt door boeren. Die hebben baat bij een laag grondwaterpeil: zo kunnen ze het land bewerken en staan de koeien niet met hun poten in de modder.

Waterschappen hebben daarom het peil in deze gebieden kunstmatig laag gehouden. Maar zo'n laag peil is niet goed voor het klimaat, want uit drooggelegd veen ontsnapt veel CO2 - jaarlijks zo'n vier procent van de totale Nederlandse uitstoot. Ook verzakken veel huizen door de snelle daling van droge veenbodems.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:35

_San87_ schreef:
Er staat mij idd ook iets van bij dat het waterpeil kunstmatig laag gehouden wordt voor boeren.

https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... oet-omhoog

Citaat:
Dat laatste is vooral in de Nederlandse veenweidegebieden een gevoelige kwestie. Zeker de helft van de 270.000 hectare veen in Nederland wordt gebruikt door boeren. Die hebben baat bij een laag grondwaterpeil: zo kunnen ze het land bewerken en staan de koeien niet met hun poten in de modder.

Waterschappen hebben daarom het peil in deze gebieden kunstmatig laag gehouden. Maar zo'n laag peil is niet goed voor het klimaat, want uit drooggelegd veen ontsnapt veel CO2 - jaarlijks zo'n vier procent van de totale Nederlandse uitstoot. Ook verzakken veel huizen door de snelle daling van droge veenbodems.

Ja, en ondertussen hebben diezelfde boeren, of agrariërs zo je wil, ook nog steeds geborgde zetels bij de waterschappen en willen ze ook nog eens geld zien vanwege droogteschade 8)7 .
https://unievanwaterschappen.nl/themas/geborgde-zetels/
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164492 ... bij-boeren
https://stichtingdroogteschade.nl/

------------------
En nog even een sterk staaltje politiek voor de bühne:
Vanaf vandaag weer 130 op drie trajecten, waaronder Afsluitdijk:
https://nos.nl/artikel/2563559-vanaf-va ... fsluitdijk

"Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt nu ook bekend dat in de zomer nog een vierde traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, wordt toegevoegd. De vier trajecten zijn samen 117 kilometer lang."

Ok, als je over al die 4 trajecten van samen 117 km lengte 130 km/uur rijdt i.p.v. 100 km/uur, dan ben je welgeteld 16,2 minuten eerder op je bestemming :j +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:48

Is dit enkel of rekenen ze beide kanten, heen en terug mee ? Dat was de vorige keer bij de A7 namelijk wel het geval.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:54

Dat het waterpeil laag wordt gehouden hebben natuurlijk niet alleen de boeren profijt van. Als de koeien het land niet op kunnnen, kunnen onze paarden dat ook niet. En de meeste mensen houden hun kelder ook graag droog. Aan de andere kant zijn boeren kan voor boeren het grondwater ook te laag zijn, bijvoorbeeld al schapen dus in de sloot belanden en verdrinken omdat het water zo laag staat dat er niet meer bij kunnen. Het is dus vooral van belang om het waterpeil stabiel te houden, niet te hoog, maar ook niet te laag.

Het klopt inderdaad wel dat door het veranderen van het klimaat het peilbesluit aangepast dient te worden, ook in het belang van boeren zelf. Zij zijn de eerste die bij extreme droogte van de waterschappen een sproeiverbod krijgen, hun invloed op het waterschap is dan ook zeker niet alles omvattend. Het grootste probleem is dat Nederland van een waterrijkland nu opeens te maken krijgt met 2 uitersten, namelijk lange droogte of juist veel water in korte tijd, wat het extra lastig maakt om het grondwaterpeil in evenwicht te houden.

Het winnen van drinkwater onder veengebied kan ook voor inklinking en verdroging zorgen en daarom ook niet altijd verstandig.

https://pointer.kro-ncrv.nl/onze-koeien-laten-wegzakken-of-onze-huizen-laten-instorten-bodemdaling-dwingt-ons-te-kiezen

In hoeverre het grondwaterpeil beïnvloed wordt heeft ook te maken met de ondergrond, of deze bestaat uit zand, veen of klei.

https://www.drinkwaterplatform.nl/het-grondwaterpeil-of-grondwaterstand-in-nederland/

Ook moet beter gekeken worden naar de vervanging van grasland voor akker. Dit heeft namelijk ook een negatief effect op de waterhuishouding van een gebied. Dan is het dus de vraag of de vermindering van stikstof door het verdwijnen van vee, daadwerkelijk nog positief is als daar verdroging van de grond voor terug komt.

https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-actueel/brief-aan-minister-ander-grondgebruik-agrariers-brengt-waterdoelen-in-gevaar

Gelukkig komen er op kleinschalig niveau ook positieve initiatieven, zoals kleine stuwdammen meer water op te kunnen slaan:

https://www.waterschaprivierenland.nl/stuw-agrariers

En boeren die samenwerken om de waterkwaliteit rond hun percelen te monitoren:

https://www.vechtstromen.nl/@46308/agrariers-waterschap-meten-samen/

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:07

BigOne schreef:
Is dit enkel of rekenen ze beide kanten, heen en terug mee ? Dat was de vorige keer bij de A7 namelijk wel het geval.

Goede vraag, dat staat er niet bij. Maar nu wil ik het ook weten :D .
Dus ik heb het even uitgezocht met Google Maps, en heel ruim gerekend, en dan kom ik op:
-A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug: 11,5 km
-het grootste deel van de Afsluitdijk: 30,8 km
-A7 tussen Winschoten en de grens met Duitsland: 11,5 km
-A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer: 14,9 km
Totaal 68,7 km

Conclusie: die 117 km is dubbel gerekend, dus heen en terug.
Dat maakt dus dat je op een enkele reis wel 8 minuten en 6 seconden sneller op je bestemming bent.
Hoewel ik denk dat als je route over al deze 4 trajecten loopt je meer tijd kwijt bent aan een sanitaire stop en koffiepauze, en met een beetje pech nog ergens een file :+ .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:10

wij hebben ook een waterberging op ons land. 1 ha waar we niets mee kunnen of mogen (wel heel mooi stukje natuur overigens, ik ben er graag).
Meerjarig grasland wordt ook bevorderd, daar zijn subsidies voor.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:15

Roodvos schreef:
BigOne schreef:

Goede vraag, dat staat er niet bij. Maar nu wil ik het ook weten :D .
Dus ik heb het even uitgezocht met Google Maps, en heel ruim gerekend, en dan kom ik op:
-A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug: 11,5 km
-het grootste deel van de Afsluitdijk: 30,8 km
-A7 tussen Winschoten en de grens met Duitsland: 11,5 km
-A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer: 14,9 km
Totaal 68,7 km

Conclusie: die 117 km is dubbel gerekend, dus heen en terug.
Dat maakt dus dat je op een enkele reis wel 8 minuten en 6 seconden sneller op je bestemming bent.
Hoewel ik denk dat als je route over al deze 4 trajecten loopt je meer tijd kwijt bent aan een sanitaire stop en koffiepauze, en met een beetje pech nog ergens een file :+ .

Voor de geïnteresseerden: in hoeverre een maximumsnelheid invloed heeft op bijvoorbeeld het milieu heeft ook te maken met verschillende invloeden.

Het aantal mensen dat de maximumsnelheid rijdt is natuurlijk beperkt. Vrachtverkeer en mensen die graag zuinig of milieubewust rijden gaan die maximaal snelheid niet halen.

Daarnaast is het ook afhankelijk van het percentage dat de uitstoot stijgt tegenover de reistijd en de doorstroming van het verkeer. Onder de 60km per uur stijgt de uitstoot in verhouding namelijk ook en dan hebben we het nog maar niet over stilstaan met een draaiende motor. Continue moeten afremmen en weer versnellen heeft ook een negatieve invloed.

In elk geval spelen in de praktijk meer zaken een rol dan vaak in theorie wordt bekeken.

De theorie:

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-aarde-opwarmen-met-130-kilometer-per-uur/

Poging tot inschatten van de praktijk:

https://www.kimnet.nl/binaries/kimnet/documenten/notities/2024/06/07/hoe-beinvloedt-de-snelheid-van-autos-de-reistijd-en-negatieve-effecten-van-autogebruik/Notitie+Hoe+be%C3%AFnvloedt+de+snelheid+van+autos+de+reistijd+en+negatieve+effecten+van+autogebruik_2Def.pdf

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:39

Vanavond moet er een akkoord liggen over de Voorjaarsnota. Wat denken jullie, gaat dat lukken :) ?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:41

Ze zijn zelf van plan om het te redden, maar begreep dat er gister niet nader tot elkaar gekomen is en betwijfel of het vandaag ineens gaat lukken.

Maar ik denk niet dat ze het redden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:43

Geen idee, ze hebben zoveel moeite gedaan om te blijven plakken ondanks Wilders z’n aso gedrag dat ze ongetwijfeld weer inbinden. Waarschijnlijk zijn de burgers weer de pineut.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:00

Ik ben benieuwd !
Wilders is erg trots dat we 130 km mogen rijden op bepaalde wegen :D.

Dus ik ben benieuwd wat er volgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:04

De burgers zullen ongetwijfeld wel weer de sigaar zijn, alle plannen die door GW zijn verteld gaan niet door.
Ze kunnen niet opgeven want ze weten dat wanneer ze het kabinet laten klappen geen enkele partij meer terug kan komen gezien de peilingen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:07

purny schreef:
Ze kunnen niet opgeven want ze weten dat wanneer ze het kabinet laten klappen geen enkele partij meer terug kan komen gezien de peilingen.

En zo staat dus niet het landsbelang of het belang van de burger voorop, maar het eigen belang van de partij.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:08

purny schreef:
De burgers zullen ongetwijfeld wel weer de sigaar zijn, alle plannen die door GW zijn verteld gaan niet door.

VVD heeft wel een kans om terug te komen, maar die zullen wellicht afwachten voor een gunstiger moment voor zichzelf om het te laten klappen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:19

purny schreef:

Jawel, jawel, de 130 km/h komt uit hun koker. Hoeveel kilometer weg was het ook alweer? Ik ben benieuwd of die paar kilometer in de uithoeken van het land genoeg zijn om de huidige achterban te motiveren opnieuw op deze partij te stemmen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:43

VuurVleugels schreef:
purny schreef:

En zo staat dus niet het landsbelang of het belang van de burger voorop, maar het eigen belang van de partij.

En dat is nieuw?
Bij ieder kabinet is dit van toepassing geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:44

Veronica2 schreef:
purny schreef:

Jawel, jawel, de 130 km/h komt uit hun koker. Hoeveel kilometer weg was het ook alweer? Ik ben benieuwd of die paar kilometer in de uithoeken van het land genoeg zijn om de huidige achterban te motiveren opnieuw op deze partij te stemmen.

Goh wat een prestatie :+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:46

purny schreef:
VuurVleugels schreef:

En dat is nieuw?
Bij ieder kabinet is dit van toepassing geweest.

Het is niet nieuw, maar alsnog ironisch bij een kabinet met als enige doel een compleet nieuwe bestuurscultuur introduceren. Nou ja, ergens zijn ze enigzins wel nieuw: nog nooit zó'n incompetente minister als Faber gezien.

EDIT: quote verkloot
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 15-04-25 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:13

Ik hoorde net op het nieuws, dat het Ministerie van Financiën nog nooit zoveel vragen heeft gehad of er nog niet ergens een potje is.

Ik ben wel blij dat de VVD de minister van financiën heeft geleverd, je moet er toch niet aan denken, dat daar een onervaren persoon van één van de andere partijen had gezeten.
Zie dan maar het kasboek kloppend te krijgen. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:30

VuurVleugels schreef:
Nou ja, ergens zijn ze enigzins wel nieuw: nog nooit zó'n incompetente minister als Faber gezien.

Klever komt weinig in de media, maar daar straalt wat mij betreft de competentie ook niet vanaf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:36

VuurVleugels schreef:
Het is niet nieuw, maar alsnog ironisch bij een kabinet met als enige doel een compleet nieuwe bestuurscultuur introduceren. Nou ja, ergens zijn ze enigzins wel nieuw: nog nooit zó'n incompetente minister als Faber gezien.

EDIT: quote verkloot

Het is best wel nieuw wat we nu meemaken. We hadden natuurlijk met z'n allen gehoopt dat nieuw ook beter zou zijn, maar helaas.

Electra, echt zo.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:59

Benzz schreef:
VuurVleugels schreef:
Nou ja, ergens zijn ze enigzins wel nieuw: nog nooit zó'n incompetente minister als Faber gezien.

Klever komt weinig in de media, maar daar straalt wat mij betreft de competentie ook niet vanaf.

Ja, van Klever heb ik te weinig meegekregen inderdaad om echt uitspraken over haar functioneren te kunnen doen. Maar inhoudelijk ben ik sowieso al fel tegen haar beslissingen. Ongelooflijk dat een vrouw (!) vrouwenrechten actief in wil perken, en ontmoedigt om te gaan studeren etc... Alsof zij als minister zijnde achter het aanrecht staat. Ik kan daar écht niet bij met mijn hoofd. Als een man vrouwenrechten af wil nemen kan ik dat rationeel nog bolwerken (hoezeer ik er ook op tegen ben), maar de rechten van je eigen 'groep'...? Het lijkt wel een soort van "ik heb het 'gemaakt', dus iedereen na mij heeft nu pech' maar dat lijkt me echt te bizar voor woorden. Maar ja, uniek is het niet, want Meloni in Italië is weinig beter :wave:

Veronica2 schreef:
Het is best wel nieuw wat we nu meemaken. We hadden natuurlijk met z'n allen gehoopt dat nieuw ook beter zou zijn, maar helaas.

Voor mijn gevoel ook maar omdat ik me pas een jaar echt actief met de politiek bemoei (wel altijd gestemd zodra het kon, maar keek nooit echt verder dan de stemwijzer) durfde ik geen stellige uitspraak te doen. En aangezien corruptie van alle tijden is vond ik purny's zienswijze ook best plausibel. Maar mijn gevoel zegt ook dat (ergens in de afgelopen 20 jaar) populariteit en charisma het in de Kamer heeft gewonnen van kennis en kunde. De pest is; je kan geen niveaugrens ofzo gaan hanteren, ook niet voor stemmen, want het hele punt van democratie is nou juist dat er geen elite ontstaat. Maar dít kan de bedoeling toch ook niet zijn...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:06

Als ik haar cv zo lees, heeft ze voornamelijk het familiekapitaal bewaakt en mee geinvesteerd. Waarom ze tegen vrouwenrechten is, snap ik echt geen biet van.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:35

Electra63 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws, dat het Ministerie van Financiën nog nooit zoveel vragen heeft gehad of er nog niet ergens een potje is.

Ik ben wel blij dat de VVD de minister van financiën heeft geleverd, je moet er toch niet aan denken, dat daar een onervaren persoon van één van de andere partijen had gezeten.
Zie dan maar het kasboek kloppend te krijgen. ;)

Heinen maakt op mij een heel goede indruk. Ik denk dat hij wel een prima minister van financiën is met een heeel lastige taak. Ben benieuwd of ze eruit komen vandaag.