Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:@ Journee: ik vind 187 ongelijk aan nihil.
... en ik vraag me af welke waarde de getallen precies hebben.
Mijn ervaring met een boer 'die al honderd generaties boer is', en wiens zeven kinderen alle zeven inmiddels een agrarisch bedrijf hebben is als volgt:
vanaf geboorte vinden ze allemaal dat ze boer zijn, punt.
Maar wellicht dat jouw staatje uit 2016 iemand 'boer' noemt, als hij of zij eigenaar van het bedrijf is.
Binnen statistiek volstrekt terecht.
En tja, dat duurt meestal een aantal jaren: trouwen, inwonen en meewerken, en op gegeven moment wordt het bedrijf aan de jongere generatie overgedaan.
Dat klinkt compleet anders dan 'er zijn geen ('nihil') of weinig jonge boeren'.
En dan komen zinsneden als 'de berichtgeving is geschreven om kranten te verkopen', 'partijdige informatie die je kritisch moet lezen' in apart licht te staan.
Karl66 schreef:Alleen zijn we dat niet, Monaco, Vaticaanstad, San Marino en Malta zijn dichter bevolkt dan Nederland. Nederland is een rivierendelta en waar je wereldwijd ook kijkt, rivierendelta's horen overal bij de dichtstbevolkte gebieden, Nederland dus ook.
Citaat:En jouw ervaring met opvolging in de boerenbedrijven is inmiddels achterhaald. Dit is ook de reden dat meer dan de helft van 55 plussers geen opvolger hebben: hun kinderen gaan de boerderij niet overnemen.
Karl66 schreef:Alleen zijn we dat niet, Monaco, Vaticaanstad, San Marino en Malta zijn dichter bevolkt dan Nederland. Nederland is een rivierendelta en waar je wereldwijd ook kijkt, rivierendelta's horen overal bij de dichtstbevolkte gebieden, Nederland dus ook.
journee schreef:Karl66 schreef:Alleen zijn we dat niet, Monaco, Vaticaanstad, San Marino en Malta zijn dichter bevolkt dan Nederland. Nederland is een rivierendelta en waar je wereldwijd ook kijkt, rivierendelta's horen overal bij de dichtstbevolkte gebieden, Nederland dus ook.
Tja, maar op de plekken die jij noemt hebben ze dan weer niet zoveel kippen en varkens.
Overigens denk ik dat op de meeste plaatsen ter wereld mensen bij de rivierendelta's wonen vanwege de behoefte aan water. Daar hebben we momenteel in Nederland waarschijnlijk ook wel even voldoende van.
kamsel schreef:Karl66 schreef:Alleen zijn we dat niet, Monaco, Vaticaanstad, San Marino en Malta zijn dichter bevolkt dan Nederland. Nederland is een rivierendelta en waar je wereldwijd ook kijkt, rivierendelta's horen overal bij de dichtstbevolkte gebieden, Nederland dus ook.
Vooruit het op een na dichtstbevolkte land
https://www.clo.nl/indicatoren/nl210208 ... ese%20Unie.
En we hebben inderdaad niet genoeg water
journee schreef:Toch was 2023 het natste jaar in 30 jaar tijd. In november was de grond waterstand extreem hoog. Maandenlang staan dieren al in de modder en liepen kelders onderwater. Het waterschap is tot op heden bezig geweest om al dat water af te voeren. Pas sinds kort wordt het water weer vastgehouden om te bewaren. Mocht er deze zomer weer extreme droogte zijn, dan zal er best wel weer water tekort volgen. Maar met de huidige waterstand ben ik wel benieuwd waar er op dit moment water tekort is in Nederland.
Lynnepinny schreef:journee schreef:Toch was 2023 het natste jaar in 30 jaar tijd. In november was de grond waterstand extreem hoog. Maandenlang staan dieren al in de modder en liepen kelders onderwater. Het waterschap is tot op heden bezig geweest om al dat water af te voeren. Pas sinds kort wordt het water weer vastgehouden om te bewaren. Mocht er deze zomer weer extreme droogte zijn, dan zal er best wel weer water tekort volgen. Maar met de huidige waterstand ben ik wel benieuwd waar er op dit moment water tekort is in Nederland.
Nu is er geen water tekort, nee. Maar gemiddeld gezien gaan we er wel echt op achteruit. Er valt misschien nog net zoveel regen, maar eerder veel in één keer, ipv verdeeld. Door deze enorme waterpieken wordt veel water gewoon afgevoerd en hebben we er niks aan. Het gevolg is dat er netto minder water wordt vastgehouden, en ook de perioden van droogte extremer kunnen worden. En dat is dus ook het probleem: de extremen vergroten en de jaren van middenwegen zullen zeldzamer worden.
journee schreef:Janneke2 schreef:@ Journee: ik vind 187 ongelijk aan nihil.
... en ik vraag me af welke waarde de getallen precies hebben.
Mijn ervaring met een boer 'die al honderd generaties boer is', en wiens zeven kinderen alle zeven inmiddels een agrarisch bedrijf hebben is als volgt:
vanaf geboorte vinden ze allemaal dat ze boer zijn, punt.
Maar wellicht dat jouw staatje uit 2016 iemand 'boer' noemt, als hij of zij eigenaar van het bedrijf is.
Binnen statistiek volstrekt terecht.
En tja, dat duurt meestal een aantal jaren: trouwen, inwonen en meewerken, en op gegeven moment wordt het bedrijf aan de jongere generatie overgedaan.
Dat klinkt compleet anders dan 'er zijn geen ('nihil') of weinig jonge boeren'.
En dan komen zinsneden als 'de berichtgeving is geschreven om kranten te verkopen', 'partijdige informatie die je kritisch moet lezen' in apart licht te staan.
Citaat:Het fijne van getallen is dat ze de waarde vertegenwoordigen waar ze voor staan.
Citaat:En het CBS is heel goed in het verzamelen van getallen.
Citaat:Zelfs met alle boeren tot 35 jaar heb je het over minder dan 3% van het totaal. Dat is dan inderdaad niet noemenswaardig tegenover die andere 97%.
Citaat:En jouw ervaring met opvolging in de boerenbedrijven is inmiddels achterhaald. Dit is ook de reden dat meer dan de helft van 55 plussers geen opvolger hebben: hun kinderen gaan de boerderij niet overnemen.
Dat ben ik helemaal met je eens en ik heb het ook maar direct op jouw tekst in praktijk gebracht.Citaat:Persoonlijk vind ik dat je zowiezo kritisch moet zijn met het lezen van berichtgeving in kranten.
kamsel schreef:Karl66 schreef:Alleen zijn we dat niet, Monaco, Vaticaanstad, San Marino en Malta zijn dichter bevolkt dan Nederland. Nederland is een rivierendelta en waar je wereldwijd ook kijkt, rivierendelta's horen overal bij de dichtstbevolkte gebieden, Nederland dus ook.
Vooruit het op een na dichtstbevolkte land
https://www.clo.nl/indicatoren/nl210208 ... ese%20Unie.
En we hebben inderdaad niet genoeg water
Janneke2 schreef:Ik ken Pien als een lieve mevrouw met een prima verstand, dus die kans lijkt mij klein.
Overigens, de ervaring die ik noemde speelt tussen 2000 en 2020. Dit in 2024 'achterhaald' noemen vind ik qua keuze erg haastig.
(Bij deze heb je de jaartallen, nu kun je de keuze motiveren. Ik vond het nogal een slag in de lucht.)
irmaz schreef:journee schreef:Naar jouw ervaring ben ik nu echter wel nieuwsgierig!
Hoeveel jonge boeren heb jij dan tussen 2000 en 2020 geïnterviewd?
Nihil, dus allemaal![]()
(Sorry kon het niet laten)
Janneke2 schreef:Maar tot laten we zeggen de evacuaties in het rivierenland van 1995 was DE grote taak van de waterschappen 'Water is de vijand, wij zorgen voor droge voeten, het spul moet zo snel mogelijk de zee in'.
Inmiddels is het takenpakket van de waterschappen anders, met 'ruimte voor de rivier', wateropslag, etc.
pien_2010 schreef:Het veranderen zal wel moeten daar zelfs in Nederland droogte op de loer ligt. Dus dat vraagt een totaal andere benadering van watermanagement. Het lastige daarbij is dat ook de zeewater spiegel zal gaan stijgen ( door opwarming van de aarde) en Nederland nu al op teveel plekken onder zeeniveau ligt. Dus er moet geschaakt worden op twee.fronten:
1. Deltawerken moeten verhoogd worden en herzien,.zoals water alle ruimte geven in de zgn overloop gebieden
2. Opvang bassins en andere maatregelen waarbij het water bewaard blijft ipv afgevoerd moeten er komen.
Het is niet voor niets dat de koning watermanagement gedaan heeft. Waar.we.nu inzitten is al jaren bekend dat het er aan zou komen.
Dus de problematiek is niet zo lastig. De gehele natuur is veranderd en vraagt ander beleid. Simpel zat.
Cer schreef:Ik zat dat van het weekend ergens te lezen.. er moesten polders komen want meer mensen,en de stijd tegen het water. Nederland is ontstaan (?) door de strijd tegen het water.
Citaat:En er kwam landbouwgrond uit voort (blijkbaar wilde men dat vroeger wel?)
Citaat:Ik vind het allemaal zo tegenstrijdig, iets waar Nederland groot mee geworden is, is nu ineens de grote boosdoener voor van alles en nog wat...
Citaat:Hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op, wie gaat het betalen, wie neemt de beslissing, waar komen de bassins, waar moet het bewaard worden, waar moet het weg... etc.
Citaat:Inderdaad, de Koning heeft watermanagement gedaan, maar goed, hoeveel heeft hij erover te zeggen
Citaat:Het veranderen zal wel moeten daar zelfs in Nederland droogte op de loer ligt. Dus dat vraagt een totaal andere benadering van watermanagement. Het lastige daarbij is dat ook de zeewater spiegel zal gaan stijgen ( door opwarming van de aarde) en Nederland nu al op teveel plekken onder zeeniveau ligt. Dus er moet geschaakt worden op twee.fronten:
1. Deltawerken moeten verhoogd worden en herzien,.zoals water alle ruimte geven in de zgn overloop gebieden
2. Opvang bassins en andere maatregelen waarbij het water bewaard blijft ipv afgevoerd moeten er komen.
Cer schreef:En dan nog, ik heb steeds de vraag "zien we Europa nu als 1, of niet? Heeft ieder land een specialiteit, of niet (willen we in ieder land alles, nl mensen, natuur, voedsel, water etc of willen we een land voor landbouw, een land voor mensen, voor natuur etc.. Als je Europa als 1 land ziet is de verderling van specialiteiten niet zo gek.. maar ik denk dat ik het te eenvoudig bekijk. ..)